10 ianuarie: Tudor George, 3 febr. 1929 - 10 ian. 1992
Plecat dintre
noi în mod surprinzător, la doar 63 de ani, Tudor George va fi ştiut bine şi va
fi simţit în plin faptul că reprezintă o adevărată forţă a naturii, şi că în
termeni simpli este un nemuritor, căci altfel nu se explică nici modul extrem
în care s-a implicat şi s-a cheltuit, dar nici faptul că nu a acordat o minimă
atenţie sănătăţii sale, care spre final i-a jucat festa. Va fi avut încă din
copilăria sa petrecută în Bărăgan intuiţia că reprezintă omul plenar, din
antichitatea greacă, posesor nu doar al forţei fizice herculeene dar şi al unor
însuşiri prodigioase ale minţii şi spiritului; aceasta îi va fi abătut atenţia
de la amănuntul că totuşi nu avea niciuna dintre aptitudinile omului practic:
îl girau Zeii olimpieni, nu-i aşa? la ce s-ar mai fi obosit să-şi pună la
punct, cu străduinţă şi aplicaţie, condiţii minimale de trai?!
Fiu de impiegat CFR, şi-a petrecut anii adolescenţei în cartierul
Griviţa, care în anii 30 va fi fost tot o mahala, precum o şi descrie, în Groapa,
vecinul său de
Om de pahar, îndrăgind boema, s-a făcut faimos prin viaţa de
noapte, la cârciuma Singapore din Piaţa Rosetti, dar intra haiduceşte în orice
altă speluncă de cartier, sub imboldul clipei, mereu combatant, mereu
comunicativ, bon-viveur, jucând roluri pe rând, cu nonşalanţă, recitând la
nesfârşit din sine şi din clasici, spre bucuria convivilor. Sau abordând, după
caz, temele de strictă specialitate ale literaturii şi artei...
Le-a dedicat fiecăruia în parte dintre amicii de boemă măcar un
sonet, o baladă, un rondel, dacă nu mai multe, niciodată revendicativ,
totdeauna bonom. Ştia totuşi să se dea mare boier, de exemplu când intra la
restaurantul Bucureşti (fost Capşa), ca să se respecte, împreună cu vreun
profesor universitar, de pildă, cu Romul Munteanu, director la editura Univers.
Se întâlniseră ca să pună la punct Prefaţa profesorului şi formatul cărţii,
coperta antologiei din BPT, pe care Ahoe ţinea să şi-o conceapă singur...
Invitat al lui Ahoe, încercam să intru în atmosfera aceea sofisticată... Nu vom
trece peste faptul că poetul Tudor George a fost ţinut departe de
publicul cititor până spre vârsta de 38 de ani - probabil considerat de
culturnici drept un bulevardier, malagambist, personaj asocial, oricum
nealiniat. Inclusiv neîncadrat în câmpul muncii! L-am cunoscut chiar în acea
vreme: părea timorat de faptul că i se dă în sfârşit posibilitatea de
exprimare, îndelung râvnită. Balade, 1967; Veveriţa de foc,
acelaşi an, Copacul
descătuşat, 1968, Balade, 1969, Ţara migrenelor, 1970, Sonete aeriene, 1972, Armura de sudoare, 1972 - simpla înşiruire a titlurilor
dă seamă despre faptul că poetul, în fine "descătuşat", scria în
dârdoră, era de neoprit. Balade, sonete, rondeluri, imnuri - vulcanul odată
declanşat, erupţia se desfăşura la scară urieşească. Tomuri groase, poezii
plecând de la orice temă, de la orice sugestie, capacitatea de improvizaţie şi
de fabulaţie a autorului era fără egal. Neologisme şi neaoşisme, dar şi
argotice, dar şi exprimări lexicale răsucite, alambicate, aduse să-şi facă
datoria în cadrul prozodiei clasice, ea însăşi impuls şi pretext de noi poeme.
Întrebarea ar fi dacă Tudor George nu ţinea neapărat să-şi demonstreze sieși că
un Păunescu nu poate fi mereu pe piaţa literară decât dacă le cântă în strună
culturnicilor; pe când el însuşi, odată scos din cuşca interdicţiilor, se
sumeţea să demonstreze că se poate şi altfel, fără să te vinzi şi să-ţi pătezi
obrazul, dacă nu-ţi lipseşte înzestrarea poeticească. De la un anumit punct încolo, nu prea poţi şti ce
armistiţii se semnează între talentul autorului şi moralitatea sa, dar un
anumit orgoliu nu va fi lipsit nici personajului ahoistic, mereu în revărsare de
poeme. Culminând cu performanţe aproape imposibil de realizat, la nivelul
înaltei exigenţe, ca de pildă o Coroană
de sonete, o suită unitară de 16 sonete înlănţuite după principiul glossei:
fiecare sonet începe cu un vers din poezia cadru şi se încheie cu versul ce-i
urmează în glossă; ca la sonetul următor procedeul să se repete din nou, pentru
ca ultimul sonet să reia toată glossa dinspre coadă spre cap. Încerce acei pe
care îi ţin puterile! Însă pentru iscusinţa poetului Tudor George toate acestea
reprezentau provocări ce trebuiau învinse, bifate...
Întâmplarea face să fi asistat la discuţia dintre poeţii sonetişti
Tudor George şi Radu Cârneci, chiar pe această temă de maximă dificultate. De
altfel cartea mea de însemnări: Scene
din viaţa literară, Ideea europeană, 2007 este înţesată de secvenţe în care
Tudor George este protagonistul din avanscenă. (Ceilalţi actanţi din linia
întâi a Scenelor ... mele fiind: Mircea Ciobanu,
Dumitru Alexandru, Constantin Popovici şi Pan Izverna, prietenii mei de pe acea
vreme.)
*
Vila din Str. Paris, nr. 40-A, unde a locuit Tudor George.
Imaginea apare şi în albumul Literaturile Bucureştiului,
ed. MNLR, 2010.
Nu am reușit să-i pun placă memorială, cu oricâte insistențe, căci colocatarii s-au opus până la capăt;
există una pe str. Polonă, la intersecția cu Ștefan cel Mare, unde poetul a
trăit în ultimii 2 ani de viață.
Poezia zilei: Tudor George
Balada cavalerului Mărgărit
cel căruia i s-au pârjolit
bojocii şi i-a căzut limba
- Fragment -
O clipă numai dacă s-ar putea
Cu mâini de forceps care pruncu-l naşte
În palmă, ferm, să prind gândirea mea -
Ca prinsă-n ţest zvâcnirea unei broaşte
O clipă, numai, dacă-n cer privind
Văd norii fermi - măcar de se destramă -
În ochiul minţii, copleşit de jind,
Râvnesc să prind cugetătoarea flamă!
Un Michelangel dac-aş fi, şi-atunci
Tot n-aş putea în pumnul meu încape
Amoeba cugetării prinsă-n stânci
Meduză prinsă-n dantelări de ape!
Dar eu, acesta, micul bard hazliu,
Eu, bulevardierul Tudor George, -
Ahoe - chiuitul prea târziu
Al unei triste şi vetuste orge!
Dar eu, acest romantic hărtănit -
Relicvă sumbră într-un veac atomic -
Cum aş putea pe Ghiţă Mărgărit
Să-l cânt, decât cu tonul jalnic-comic?!
Nici unei muze ajutor nu-i cer,
Căci muzele-s vedenii de-ale noastre,
Iar Ghiţă - cuviosul cavaler -
E staroste-al singaporenei castre!
Or, care ochi de Argus sau de zeu
Cu geana mai vulcanic flăcărată,
L-a cunoscut mai viu cum îl ştiu eu
Şi l-a-ndăgit mai pătimaş vreodată?
Rămâie-aşa de simplu, de firesc -
Contur neclar ca scrijelat de-o cretă -
Cum în pupila mea mi-l amintesc -
Efigie-ntr-o antică monetă.
Târziu de tot vreun meşter numismat
De-o pipăi pupila mea cu mâna
Te-o regăsi, aşa cum te-am păstrat,
Prietenul meu drag din totdeauna!
Rugini vor trece şi cocleli, oxizi,
Ce viaţa noastră, timpul îl devoră -
Te voi păstra în ochii suferinzi
Nealterat, frumos ca-n prima oră!
Pe lumea asta, o, de-aş fi atât,
Nimicnic preţ, şi toată viaţa-mi fie-i
Medalionu-nbrăţişat la gât,
Bănuţul sterp, podoaba prieteniei!
Căci nu cunosc alt ban şi nici alt preţ
Pe lumea asta-n care regi sunt banii,
Doar lacrima distinsei frumuseţi
Şi soarele ce-l poartă-n ochi golanii...
(din Balade singaporene, ed. Cartea românească, 1970)
Alţi scriitori:
Nicolaus Olahus, n. 1493
Al. Busuioceanu, n. 1896 – d. 24 martie 1961
Ion Bănuță, m. 1987
Ion Iuga, n. 1940 – d. 19 oct. 1993
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu