17
ianuarie Mateiu Caragiale, n. 25 martie 1885 - d. 17 ianuarie
1936
Fiu natural al marelui I.L.Caragiale din legătura sa amoroasă cu
Maria Constantinescu, este adus peste patru ani în noua familie întemeiată de
dramaturg cu Alexandra Burelly. Nu înseamă că situaţia sa delicată printre
ceilalţi copii nu-l va fi marcat pe viitorul autor al Crailor, nici că proximitatea genialului său tată va fi fost de
neglijat pentru copilul dificil, apoi pentru tânărul prezumţios ce s-a dovedit
a fi Mateiu. N-a fost o relaţie simplă între cei doi, dar au rămas în contact
până la urmă. Iar la înmormântarea lui Ion Luca, fiul Mateiu se prezintă la
Berlin. Mai fusese acolo încă în 1904, la începutul perioadei berlineze a lui
Caragiale, îndrumat de acesta să urmeze studii de Drept. Nu le-a dus la capăt,
cum nu va termina nici Dreptul de la Bucureşti, în schimb din experimentul
berlinez se trag începuturile romanului Remember,
pe care îl va publica în Viaţa Românească abia în 1921, iar în volum în 1924.
Tot în Viaţa Românească debutase încă în 1912 cu un număr de 13 poezii; i-au
mai apărut câteva grupaje, în deceniile doi şi trei, însă volumul de poezii Pajere va fi editat de soţia sa postum,
în anul decesului 1936. Se căsătorise în 1923 cu Maria Sion, cu 25 de ani mai
în vârstă. O moşioară la Fundulea, cale de câteva ore cu caleaşca, îi va fi dat
împătimitului de heraldică şi de ascendenţă nobiliară speranţa că va izbuti
pentru sine statutul visat cu ardoare, niciodată abandonat, mereu vizat în
proiectele mateine. Nu era doar visătorie şi evazionism, căci din 1927 şi preţ
de vreo 7 ani Mateiu se ocupă efectiv de moşioară, dorind să o pună în stare de
eficienţă maximă. Se documentează, discută cu specialişti şi cu oameni ai
practicei agricole, arendaşi, vechili etc şi se implică direct la dările în
dijmă ale loturilor, la recoltat şi valorificat producţia. Primăveri şi
toamne consacrate exclusiv treburilor la moşie. Nu doar violetele, nu doar
rândunelele şi plantaţiile de arbori sofisticaţi au fost în atenţia boierului.
Însă... însă în agricultură depinzi de vreme, de secetă, de inundaţii, cum eşti
la cheremul furturilor, hoţiilor, devastărilor corturarilor pripăşiţi la
marginile moşiei. Nu s-a realizat nici rodnicia vizată, nici un cont gras în
bancă. Ci poate doar ruinarea sănătăţii acestui om chinuit de propria fire
orgolioasă, cârcotaşă, nemulţumită cu nimic. Moare la doar 51 de ani. La
intervale, prin intervenţii, obţinuse posturi în cabinetele a două ministere.
Îmi este neclar de ce tentativa de a-i capta bunovoinţa lui Nicolae Titulescu,
spre a fi numit ambasador în vreo ţară europeană nu a avut rezultatul scontat.
Întreprinsese o călătorie în acest scop tocmai la San Remo, unde Titulescu îşi
petrecea vacanţa, cu nici un alt câştig decât frumuseţile pe care le-a admirat
în câteva oraşe italiene.
Personaj enigmatic, autor de înalt
rafinament, strunjindu-şi ani şi decenii textele - fiecare carte a sa a avut
gestaţie de 15-20 de ani - a început Craii...
în 1916, între 1926 şi 1928 i-a publicat în revista Gândirea şi abia în 1929
apare volumul. Stârnind un entuziasm care şi pe autor l-a surprins. Şi primind
marele premiu al Societăţii Scriitorilor. La un sondaj efectuat cu câţiva ani
în urmă, Craii fusese pe primul loc
în preferinţele criticii literare - sau oricum pe unul din primele 2-3 locuri.
Însă critica literară este fatalmente elitistă. Nu cred ca romanul Crailor să aibă aceeaşi cotă în
preferinţele cititorilor obişnuiţi. Nu voi ezita să amintesc excelentissima
transpunere cinematografică a romanului, realizată de Mircea Veroiu, cu
participarea celor mai mari actori ai vremii. Un film de artă, poate neegalat
în cinematografia autohtonă.
De fiul
defavorizat al marelui Caragiale s-a ocupat cu pasiune şi adecvare scriitorul
de excepţie Ion Iovan, o recentă carte despre Jurnalul lui Mateiu fiind
răsplătită cu premiul Academiei.
*
O placă
memorială cu efigie există pe imobilul din str. Luca Stroici, nr. 9A, S.II.. Imaginea apare şi în albumul Literaturile Bucureştiului, ed.
MNLR, 2010.
Poezia zilei: Mateiu Caragiale, m. 17 ian. 1936
Clio
Mi-a îngânat stăpâna: "Nu-n
file-ngălbenite
Stă-mbălsămată taina măririi strămoşeşti.
Amurgul rug de purpuri aprinde: de-l
priveşti,
Se-nfiripă-n vâlvoarea-i vedenii
strălucite.
Căci, uriaşe stoluri la zări încremenite,
Zac norii ce, în pragul genunilor cereşti,
Par pajere-ncleştate de zgripţori din
poveşti
Umbrind cetăţi în flăcări cu turnuri
prăbuşite.
Dar ceaţa serii-neacă troianele de jar.
Atunci mergi de te-aşază sub un bătrân
stejar,
Ascultă mândrul freamăt ce-n el deşteaptă
vântul,
Ca-n obositu-ţi suflet de vrajă
răzvrătiţi,
Când negrul văl al nopţii înfăşură
pământul,
În gemăt să tresalte străbunii
adormiţi."
Sorin Titel, n. 7 decembrie 1935 - d. 17 ianuarie
1985
Năcut în comuna Margina din judeţul Lugoj (tatăl notar, cu studii
de Drept, iar mama casnică), familia s-a mutat între timp la Caransebeş, unde
adolescentul şi-a început liceul, terminat la Lugoj. Un an la Facultatea de
cinematografie din Bucureşti, după care se transferă la Filologie,
echivalându-şi studiile. Însă în 1956 este arestat sub învinuirea de a se fi
solidarizat cu revoluţia din Ungaria. Se transferă la Filologia Clujeană, însă
după o lună este exmatriculat şi de acolo. Vigilenţă la superlativ. Face pe
suplinitorul la Caransebeş şi la Cârpa, în tot acest timp insistând pe lângă
prof. univ. Dumitru Micu să-l sprijine în reînscrierea la Filologie. Oponenţi
fiind Iorgu Iordan, Coteanu, alţii de la cadre. O zbatere de mulţi ani, soldată
cu reluarea studiilor la fără frecvenţă, terminate în 1964, când devine
redactor la Scrisul bănăţean (Orizont). În 1971 reuşeşte să se stabilească în
Bucureşti, devenind redactor la Gazeta literară. Aceste obstrucţii l-au marcat
ca scriitor, frica, zădărnicia intră în materia prozelor sale. Debutase cu o
povestire Drumul încă în 1957, dar abia în 1963, tot cu
sprijinul profesorului său D. Micu izbuteşte să debuteze în volum cu Copacul.
Al doilea volum abia în 1966: Reîntoarcerea posibilă - titlul acesta spune ceva..., după
care publică noi cărţi mai în fiecare an. Acest scriitor de real talent şi
nebănuite resurse creative, nu se rezumă la descrieri după natură (cu atât mai
puţin la scrieri pe linie), deşi unul dintre scriitorii pe care i-a admirat a
fost Cehov (În căutarea lui Cehov); alt autor care l-a fascinat a fost
însă Melwille (Herman Melwille. Fascinaţia mării). Însă tehnicile sale
narative, mereu perfecţionate, l-au apropiat de Kafka. În exegeze este încadrat
la grupul oniriştilor. La rând cu Dimov, despre care refeream aici ieri, cu
Mazilescu dar şi cu Vintilă Ivănceanu şi alţii, care nu au dat nimic semnificativ.
Or, ST este un romanicer "la vârf"!.
În fapt, scriitorul S.T., cu o conştiinţă artistică mai rar
întâlnită la autorul român (ce se bizuieşte pe talent, pe inspiraţie, pe
intuiţiile infailibile etc), era, dimpotrivă, mereu în căutarea unei formule
narative care să-l reprezinte cu maximă fidelitate. Copii care povestesc între
ei (sau sieşi, între vis şi trezie...), însă cu ochii dar mai ales cu urechea
la spusele vârstnicilor; adolescenţi care retrăiesc momente ale copilăriei
ingenue, dar şi bătrâni ale căror gânduri se abat de la contingent spre a
tatona teritoriile uitate dinspre începuturi - o împletire de voci narative,
totul trăgând înapoi, spre trecutul enigmatic, plurimorf, singurul autentic, şi
care se încarcă de noi sugestii abia la repovestire - naraţiuni în care
registrele se complinesc, se schimbă, se contrazic şi revin pentru a ne da o
altă variantă a trăirilor -, iată atelierul acestui creator mai rar întâlnit în
proza română. Abia cu Lunga noapte
a prizonierului, roman, 1971 (tradus în Franţa de Mari-France, fiica lui
Ionesco, dar şi în Olanda şi Polonia), ucenicia scriitorului este pe deplin
încheiată, iar formula narativă odată validată, vor urma cele patru romane de
căpătâi ale lui Sorin Titel: Ţara
îndepărtată, 1974, Pasărea şi
umbra, 1977, Clipa cea repede, 1979 şi Femeie,
iată fiul tău!, 1983.
Foarte bine primite de critica literară, mereu discutate, aflate în
centrul atenţiei, cărţile lui S.T. l-au impus drept unul dintre marii prozatori
români postbelici. Sfârşitul pretimpuriu, pe seama unei boli misterioase pe cât
de necruţătoare, a curmat o carieră la nivel european. Admirator cândva al
noului val francez, S.T., neîmpăcat cu sine, poate că a dat romane mai
importante decât ale francezilor pe care şi-i luase de model, cândva.
După Decembrie m-aş fi aşteptat la o explozie pe piaţă a romanelor
lui Sorin Titel. Nu s-a prea văzut aşa ceva. Abia prin 2005 s-a iniţiat o serie
de Opere, care însă s-a oprit după primele două volume. Aşteptăm. Recuperarea
promptă a marilor scriitori este un indiciu fără greş al stării de sănătate a
unei culturi, după răsturnările de situaţii pe scena politică.
L-am cunoscut în vreo redacţie, fie la Gazeta literară, fie la
Editura Eminescu, înaintea debutului meu în volum şi am început să ne vedem,
tot la redacţie sau la vreun bistrou, în oraş. Îi citeam cu maxim interes
cărţile şi apariţiile în reviste. Am constatat că era un împătimit al filmului
- şi ne-au întâlnit uneori la Cinematecă, unde era nelipsit. Faptul că eu
însumi câştigasem un premiu pe ţară la concursul de subiecte de film îi va fi
făcut bună impresie. A scris favorabil despre prima mea carte. Mi-a făcut un
referat oportun la cea de a doua, care avea nevoie de referat extern - Despre
vii, numai bine, 1971, un mic roman de iubire, aşa-zis poliţist. Ceea ce nu
l-a putut deruta pe foarte avizatul scriitor şi eseist. Dar proze la România
literară nu mi-a înlesnit să public.
Când a revenit după o excursie de două luni în Europa şi USA, mi-a
spus la telefon că are mari probleme cu aparatul de fotografiat. Un Zorki. S-a
dovedit că nu ştiuse să-l manevreze corect, cum nu izbutise, timp de 2 luni, să
scoată rola din aparat şi să-l reîncarce. (Mi s-a părut ciudat chiar faptul că
nu a apelat la cineva, pe unde va fi fost...) I l-am deblocat pe loc, am luat
rolfilmul, i-am lucrat pozele... Sunt oameni excepţional dotaţi, care însă se
blochează în faţa unui fleac de amănunt tehnic. (Ceea ce un geolog terenist
nu-şi poate permite, el musai să se descurce, singur în pustietatea munţilor.
Merau în porthart cu strictul necesar pentru orice urgenţă...) Cândva i-am
făcut nişte fotografii, pe timp de primăvară, în zona Universitate-Ministerul
Agriculturii şi la proxima întâlnire i-am înmânat fotografiile. Le-am văzut mai
apoi în albumul-carte scoasă de Iosif Titel, tatăl supravieţuitor al
scriitorului, la scurtă vreme după dispariţia lui Sorin Titel.
Acum câţiva ani, lucrând la Proiectul Plăci memoriale, am încercat
să-i pun o placă memorială pe str. Spătarul Milescu 16, undeva către Gara de
Est. Nu am reuşit să trec de opoziţia colocatarilor...
Citiți mai mult: http://www.romlit.ro/revana_unui_marginal
http://www.autorii.com/scriitori/sorin-titel/
Poezia zilei: Antoaneta Bodisco, n. 1916
Ţărm danubian
Pluteşti în orizontul meu de navă,
printre-nstelate golfuri de lumină.
Cleştar de ceruri umede, blajină
respiră marea briza ei suavă.
În valuri reci - prea tulbure argilă -
îmi oglindesc hotarele de stele
Din alba unduire-a vîslei mele
harta uşor ţi-o rotunjesc, fragilă.
Ce gânditoare porturi, bucuria
deschide printre ancore de seară,
când îmi aprinzi în pânze nostalgia...
Şi-n evantai de unde, prin izvorul
de ore, clipa modelând fugară,
înalţ catargul tău, biruitorul!
Madrid, 1945.
Felină
Şerpuitoare formă-n ritm arare,
Te-nchegi din unduiri şi-ascunsă pândă,
Cu prea-nfricatul dor ce-ţi zburdă-n gheare.
Priveşti un zbor ce blând ţi-l priveghezi
Cu ochi prelung întunecaţi de pofte...
Din gând umbrit, un arc te încordezi.
Piezişul somn ar vrea să-ţi stăpânească
Neliniştea, dar trează e-n adâncuri,
Pândar statornic, gheara-ţi pământească.
(din Poezia
românească din exil, Ed. ICR, 2006)
Alţi scriitori:
Nicolaus Olahus, m. 1568
Radu Theodoru, n. 1924
18 ianuarie: Nicu Caranica, n. 18 ianuarie 1911 - d.
2002
DESEN
Un deget de copil mă desenează,
Direct pe faţa mea mă desenează,
Atent mă desenează. Îmi scrie ochii,
Îmi scrie gura,
Fruntea, nasul, urechile,
Contururile,
Toate trase-n amănunt,
Scrise din nou cu şerpuiri de aer,
Cu mângâieri de aer.
Desenul feţei mi-acoperă faţa,
Desenul feţei îmi vădeşte faţa,
Cu un fard îngeresc fără materie,
Cu o lumină venită din pornirile bune ale inimei,
Ca o pruncie.
Chipuri uşoare ning afară,
Chipuri uşoare curg în mine.
Inspir îmbătat profiluri uşoare,
Expir mulţumind profiluri uşoare,
Mi-e inima insulă pe ape uşoare,
mi-s gândurile fluturări uşoare,
păsări uşoare.
Ah, deget de copil.
*
Născut
la Bitolia, în Macedonia, din părinţi aromâni: Ion Caranica, profesor de
muzică, dirijor şi compozitor reputat şi Sevastia, soră a academicianului Th.
Capidan; sora poetului Nicu Caranica, Eta Boeriu, a fost ea însăşi poetă şi
mare traducătoare din literatura italiană. Pentru mine, o nouă confirmare că
aportul cultural al alogenilor proveniţi din zona Greciei şi Macedoniei, măcar
pentru ultimele 3-4 secole din istoria noastră, este mai important decât ne
place să o recunoaştem.
Liceul
la Turda, universitatea din Cluj (1828-1832), cu o continuare a perfecţionării
universitare la Lille şi Sorbona, fără totuşi să-şi poată definitiva lucrarea
de doctorat despre opera critică a lui Baudelaire (1935-1936). Profesor la
Arad, apoi ataşat de presă în Italia, rechemat în 1941, refuză repatrierea şi
acceptă exilul. Zece ani în Italia, asistent la Padova al lui Ramiro Ortiz,
apoi, din 1951 se stabileşte la Paris. Tipărise în 1940 Poeme şi imnuri, în 1945 Povestea foamei, iar în 1968 Naşterea legendei. În 1997: Anul 1940; Piese de teatru, tipărite în străinătate şi puse în
scenă: Întâlnirea, apoi Mişcare
ireversibilă, 1970, Noapte şi iar noapte, 1995; volumul de eseuri şi
memorialistică Eminescu - un
esculap al sufletului românesc, 1997; Lupta cu îngerul, 1997; Chemarea marea, 2000; Cartea anilor, 2000. Nu lipsesc de tot eforturile de
a-l reintegra pe poet în matca largă a literaturii române contemporane, dar din
păcate receptarea critică şi impactul asupra cititorului întârzie, din motivele
deja cunoscute.
Apăruse în antologia Poeţi
tineri ardeleni, 1940 a lui
Emil Giurgiuca şi în cele două antologii madrilene ale lui Vintilă Horia. O
antologie a Poeziei exilului
românesc i-am făcut-o cadou
anul trecut fiului său Mihai Caranica, vechi al meu prieten şi coleg la
prospecţiuni geologice.
Pot să-mi imaginez tristul destin al unui poet, fost
legionar, nevoit să rămână până la sfârşitul vieţii în străinătate, desfăcut de
poporul în limba căruia a continuat să scrie până dincolo de 90 de ani, însă în
imposibilitatea de a reveni în patria mumă. L-am avut în echipă timp de zece
ani pe blajinul coleg tehnician Mihai Caranica (plecat el însuşi în exil,
stabilit actualmente în USA, unde se ocupă cu geologia şi... sculptura), care
însă nu a găsit că e cazul să ne vorbească despre familia sa, despre tatăl
exilat în Franţa; nici faptul că scriam eu însumi şi uneori chiar îmi apăreau
unele cărţi nu l-a împins spre mărturisiri. Aflasem în vreun fel că este
nepotul Etei Boeriu, dar de nicăieri nu aş fi putut deduce înrudirea acestora
cu Nicu Caranica. Al cărui nume era uneori pomenit în contexte alarmante...
Alţi scriitori:
Ion Slavici, n. 1848
Felix Brunea-Fox, n. 1898
Ion Ciocanu, n. 1940
Dan Rotaru, n. 1943
Dim. Păcurariu, m. 2002
Ion Lazu - Aseară, la Muzeul G. Bacovia, un recital performer Adrian Munteanu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu