24 ianuarie: Victor Eftimiu, n. 24 ian. 1889 - d. 27 noiembrie 1972
Pornit de la Boboştiţa-Macedonia, unde se
născuse, dintr-un tată negustor albanez, după terminarea claselor primare (în
limba greacă, desigur) vine la Bucureşti, unde se stabileşte definitiv în anul
1905. În curând va intra în viaţa literară, scoţînd revista Speranţa,
1908, colaborând apoi, la Sibiu, cu Goga şi Chendi la revista Ţara noastră.
Devine foarte curând unul dintre scriitorii de frunte ai primei jumătăţi de
secol, în multe privinţe neegalat de nimeni, căci desfăşoară, cu mijloace
artistice prodigioase, ajutat de o imaginaţie fecundă şi de o neobişnuită
măiestrie în stăpânirea limbii române, o activitate literară susţinută, în
absolut toate secţiunile literaturii: teatru, poezie, proză, literatură pentru
copii, aforisme, memorialistică, traduceri (din Sofocle, din Puşkin) - fiecare
dintre aceste laturi ale activităţii sale fiind prea suficientă pentru a-i fi
asigurat un loc de frunte între literaţii vremii.
Publicistica fără frontiere, cronicile şi
ciclurile de conferinţe, sunt dovada unui talent de o fecunditate ieşită din
comun. Încă în 1920-1921 a devenit directorul Teatrului naţional din Bucureşti
şi director general al teatrelor, post în care a revenit apoi de câteva ori.
S-a ilustrat mai ales în dramaturgie,
scriind peste 40 de piese, absolut în toate genurile şi speciile, de la basme,
legende (pe un fond de sentiment patriotic) şi feerii, la comedii, farse,
drame, tragedii antice, dar şi volume de poezii, cu o neegalată performanţă în
sonet (701 sonete, 1966). Cele mai importante lucrări dramatice: Înşir-te
mărgărite - căreia G. Călinescu în Istoria
sa îi consacră două pagini entuziaste: "stăpân pe mijloace atât de puţin
comune"..." Nu se poate închipui o mai juvenilă explozie de poezie
fabuloasă, o mai înlesnită maturitate a versificaţiei... cu necesara fluiditate
pentru a nu îngreuia declamaţia..."..."cu ceva din Călin Nebunul şi
din umorul gros popular al lui Ion Creangă". Rapsozii, 1911; Strămoşii,
1912; Cocoşul negru, 1913; Prometeu, 1920, Tebaida, 1924, Atrizii,
1939; piese din antichitatea grecească, din evul mediu: Poveste spaniolă,
1922; Glafira, 1926; Theochrys, 1932; volume de poezie, începând
cu debutul din 1912: Poemele singurătăţii, apoi Candele
stinse, 1915; Lebedele sacre, 1920, Cântecul milei, 1925, şi
până la culegerea Odă limbii române, 1957; Poezii, 1964 şi la
primele volume din seria de Opere, începută în 1969.
Pe vremea liceului meu dejist, deşi
Eftimiu era academician încă din 1950, nu am aflat mare lucru despre scriitor,
poate şi pentru că proletcultismul întâmpinase dificultăţi în a şi-l asimila.
În anii 60, scriitorul fiind încă în viaţă, am putut constata că Eftimiu
devenise o legendă vie, măcar printre scriitori şi actori. Se vorbea despre
sonetist, mai ales, dar şi despre dramaturg. Pe Calea Victoriei, la teatrul de
revistă Tănase, piesa-feerie Înşir-te mărgărite a ţinut afişul ani la
rând. Un şef de-al meu de la Prospecţiuni geologice, probabil bănuindu-mă de
aspiraţii literare, îmi recita:"Gură de om, gură de câine / Cere
pâine!", dar şi din Cocoşul negru: "Arunci un pumn de aur şi
cea mai bună fată / Se leapădă de lume, se-apropie îndată...", ceea ce
izbea prin francheţea tiradei, dar şi prin scriitura impecabilă. (Neavând
textul piesei la îndemână, găsesc tot în Călinescu un alt fragment, poate în
acelaşi context: "Arunci un pumn de aur şi vezi crescând deodată/ În jurul
tău palate de marmoră curată/ Cu trepte şi coloane şi statui şi oglinzi (..) Acolo, scoici de aur cu pietre scumpe-n
cute/ Împart, în tremurare, cântări necunoscute/ Iar apele răsună de parcă-ar
fi cleştar..." p.. 716. În vitrinele librăriilor vedeam Odă limbii
române, un tom cu deosebire voluminos, ce nu îndemna la lectură. Se spunea
că ar fi singurul scriitor care şi-a asigurat încă în viaţă fiind, o statuie,
plasată în grădină, chiar în dreptul ferestrei sale. Printre noii mei ciceroni
în lumea literară, Tudor George îl invidia sincer pentru imensul număr de
sonete şi îşi jura în barbă, de data asta la propriu, să scrie nu 700, ci exact
o mie şi unu de sonete. Poate va fi reuşit, între timp... Actorul Ludovic Antal
m-a dus la masa maestrului, aflat cu amici săi de generaţie la restaurantul
scriitorilor. Intimidat peste măsură, nu am reţinut mai nimic din ce s-a
discutat. Probabil tot cancanuri din viaţa literară, dar care pentru un novice
erau lipsite de cheie.
*
Statuia este de fapt un bust şi se datorează lui
Paciurea (ceea ce va fi sporit invidia confraţilor de condei), aflat în
grădiniţa imobilului de la una dintre intrările în Cişmigiu, pe strada numită
chiar Victor Eftimiu, ceea ce nu e puţin lucru, după cum nu e nici suficient.
S-ar cuveni ca unul dintre teatrele noastre bucureştene să-i poarte numele.
Placa memorială de pe imobil, cu un basorelief, a fost pusă de Comunitatea
culturală albaneză, la împlinirea a 100 de ani de la naşterea dramaturgului.
Pe faţada aceluiaşi imobil se mai află o
placă memorială cu basorelief, este a academicianului Petre Antonescu, din
domeniul arhitecturii. Am pus tot acolo, la nr. 9, o placă memorială pentru
scriitorii Ioanichie Olteanu şi Horia Matei.
Imaginea casei cu placă memorială apare şi în albumul Literaturile Bucureştiului, ed.
MNLR, 2010.
Poezia zilei, Victor Eftimiu
*
Sunt drumuri albe, luminate,
Şi verzi coline-n calea ta,
Te cheamă vii înciorchinate,
Fântâni de-azur ... Nu le-asculta !
Pe drumul drept, mergi înainte –
Aruncă-ţi umbra-n asfinţit ;
Sub paşi ai lespezi de morminte,
Colea un templu mistuit.
Nu te opri ! Nu vezi ghirlanda
De trandafiri şerpuitori?
Trecutul şi-a primit ofranda
Şi pe ruine cântă flori ...
Spre piscul îndrumării tale
Te du, ferit de amăgiri ;
De ţi s-a pus amurgu-n cale
Sfâşie-i pânzele subţiri.
Se lasă noaptea grea, de piatră ...
Un codru creşte. Nou decor.
S-aud hienele cum latră :
Nu le-asculta sinistrul cor!
Se-aprinde ochiul de balaur
Şi lupi ţâşnesc – nu te uita ;
Aşteaptă ! Zorile de aur
Încununa-vor fruntea ta !
Alţi scriitori:
Aron Pumnul, m. 1866
Nicolae Nasta, n. 1919
Ion Istrati, m. 1977
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu