Scriitorul zilei: George Bălăiţă, n. 17 aprilie 1935
Citeşte mai mult: http://www.romlit.ro/george_blia2
http://www.autorii.com/scriitori/george-balaita/
Se naşte la Bacău (tatăl său a fost funcţionar, mama sa a murit pe când el avea doar 13 ani), face liceul în oraşul lui Bacovia, performanţele sportive îl îndreaptă către Institutul de Educaţie Fizică din Bucureşti, dar după 2 ani abandonează; urmează 5 ani de viaţă nesigură, haotică, schimbând multe îndeletniciri: antrenor, profesor-suplinitor, desenator tehnic, metodist etc, însă de fapt continuându-şi lecturile acaparante şi încercările literare. Debutează în 1962 cu proză scurtă în Luceafărul lui Eugen Barbu, iar în volum, doi ani mai târziu: Călătoria, 1964. În 1960 se înscrisese la Filologia ieşeană, fără frecvenţă, o va absolvi în 1967. Tot în 1964 este angajat redactor la revista nou înfiinţată Ateneu, unde va fi redactor şef-adjunct până în 1978, când se mută la Bucureşti. Între timp îi apăruseră alte culegeri de proză scurtă: Conversând despre Ionescu, 1966 şi altele, dar în 1975 apăruse romanul Lumea în două zile, care a schimbat din temelie percepţia asupra scriitorului. Primise premiul Uniunii Scriitorilor, apoi Premiul Academiei, devine secretar al Uniunii, primeşte o bursă la Yowa Univ.. În 1980 este numit directorul Editurii Cartea românească, urmându-i lui Marin Preda şi tot atunci este numit vicepreşedinte al Uniunii Scriitorilor. După Evenimente, se retrage la revista trimestrială Arc a Fundaţiei Culturale, condusă de Aug. Buzura. Un alt roman performant este Ucenicul neascultător, 1977. Nopţile unui provincial, 1983, reuneşte tabletele publicate ani la rând în România liberă.
Mare stilist, cum prea puţini au existat în literatura ultimelor cinci-şase decenii, iar într-altfel, un contemplativ şi un fin ironist, cu neobişnuită capacitate de a vedea, de a descrie amănuntele semnificative din spectacolul lumii.
Citeşte mai mult: http://www.romlit.ro/george_blia2
http://www.autorii.com/scriitori/george-balaita/
Ion Lazu: Intruşii. Odiseea plăcilor memoriale:
(Preumblare cu George B., după ce convenisem
ora şi locul întâlnirii. Se declară mare admirator de vechi clădiri. Admirator
al lui Ion Ghica. Îi spun că în
schimbul epistolar se dovedeşte deasupra lui Alecsandri. E de acord. Am asistat
la dezvelirea noului monument I.G. din faţa palatului, zic. Prea puţină lume.
El n-a ştiut, ar fi venit.)
Vreo două ore şi jumătate, de la
Sf. Constantin, unde identificăm imobilul lui Paul Georgescu, pe care îl vizita. Intelectual interesant. Pe G.B.
l-a apreciat mai mult cu mintea decât cu inima. Oare nu a stat şi Cella Serghi pe strada asta?, întreb.
Nu-mi dă un răspuns clar. Vrea să afle dacă agreez proza tip Cella Serghi. Da,
am şi cunoscut-o, am stat de câteva ori la aceeaşi masă, la restaurantul
scriitorilor; e o scriitoare, i-am citit cu interes cele două cărţi: Pânza de păianjen şi Cartea Mironei. Aceşti autori de cărţi
mai lesnicioase la lectură atrag în lumea cititului un număr foarte mare de
oameni, care după aceea citesc şi literatură mai subtilă, zic. A lansat-o Camil Petrescu - şi doar nu era un scriitor care să semneze bilete în alb pentru orice aspirant fără talent. Şi mă gândesc
chiar la faptul că eu însumi am început cu lecturi uşoare, întâmplătoare şi
m-am ataşat definitiv de literatură. Dar câţi alţii nu au traversat aceeaşi
experienţă! Câţi dintre noi am avut un cicerone în formarea gustului pentru
lectură? El şi Ovidiu G. au fost gimnaşti de performanţă. A fost coleg la un
moment dat cu Matei Vasile. Nu ştia că a murit acum câţiva ani. A avut un unchi
închis 8 ani. Despre papa Ioan Paul al II-lea. Suportăm o intensă manipulare,
nu neapărat prin minciuni sadea, ci chiar prin filmele documentare, inclusiv
despre Hitler şi Stalin. Dărâmarea unor biserici, a asistat, a plâns împreună
cu Ioan Alexandru, opriţi de cordoane de securişti. Un loc sfânt, unde mergea
şi punea lumânări. Norman M. primeşte un sprijin de tip stea de Hollywood.
Prietenul care l-a păcălit cel mai mult.
Repet
spusa lui Eugen N.: "Natura nu mai are de lucru până la toamnă!" G.B. comentează: Un om deştept şi
legat de natură, ca oricare vânător. I se pare că fac o faptă generoasă, de
inimă. Cunoaşte foarte bine cartierul unde este acum Casa Poporului, aici se
afla fostul stadion unde se antrenau în perioada 54-55. Pornim spre Drept,
trecem Dâmboviţa, mergem prin parcul Casei Poporului. Povesteşte despre câinele
lui, cu care l-am văzut în câteva seri prin zona Romană, negru, înalt, viguros,
dresat. E o rasă adusă de însuşi Cezar din Anglia, aclimatizată în Italia, acest
câine a apărut lângă centurion la defilarea prin Roma. Apoi intrăm în vorbă cu
o doamnă, despre câinele ei prea gras. Nu poate rezista la plăcerea câinelui de
a mânca. Nu-i poate refuza. – Dar plăcerea lui de a alerga, de a se zbengui
prin iarbă?! – iar al dvs abia de se târăşte... Îl chinuiţi. Ea: Plăcerilor
mele le ţin frâu, dar nu pot eu decide ce e mai important pentru câine. Nu-mi
pot lua această răspundere. Eu, ca să tranşez lucrurile. Dacă ţineţi la animal,
menţineţi-l sănătos. Or, obezitatea este o boală gravă, la om şi la animal.
Vorbim despre N. B., după ce
vorbisem despre N.Ţ., de apreciat ca editor. Îi spun că N.B. a fost în Italia,
unde a terminat încă o cărămidă. El: Ultimele vreo cinci mii de pagini de-ale
lui N.B. sunt ilizibile. Eu: sunt foarte lizibile, în tranşe de 3-4 pagini,
apoi constaţi că e redundant, se repetă, îşi proliferează textul. El: Are şi
cărţi care rămân. Eu: Nu-l omologhez pe prozator ca valabil decât dacă surprind
la el intuiţii poetice. (Mă întreb dacă îşi aminteşte schimbul nostru epistolar
din perioada Ateneu, de pildă despre Oameni
de porumb, despre Domnul general
guvernează şi tot ce era pentru noi literatura latino-americană prin anii
60?) Oricum, văd că nu-şi amintea vizita noastră la atelierul lui C. Popovici.
Îmi spune că Oroveanu îl clasează printre primii cinci sculptori români ai
secolului XX. Apoi C.P. i-a venit acasă,
de ziua lui de naştere, cu bustul în ghips al lui Bacovia. Nu are bani să-l
tragă în bronz. Îi spun de bustul lui Ionel Perlea – se bucură că şi Perlea are
o străduţă ce-i poartă numele - şi atunci i-am spus de monumentul de la
Slobozia. Apoi despre bustul lui G. Călinescu şi i-am indicat locul dinspre televiziune.
În parcul din faţa Academiei,
căci revenisem pe jos spre Victoriei, discuţie despre jurnale, după el doar
minciuni dulci; îşi face însemnări, dar nu le-a pus niciodată în ordine. Vine
el timpul, îmi spuneam. Şi mi l-am amintit pe G.B. la redacţia Ateneu,
notându-şi ceva pe-o hârtiuţă cât un timbru şi strecurând-o în buzunarul
hainei. Vorbise la telefon, s-a uitat pe geam şi a spus cuvântul: aploaie.
Probabil i s-a părut un bun nume de personaj. Dacă i-aş spune acest amănunt
cred că ar rămâne perplex, nu alta. G.B. nu ştia ce s-a întîmplat cu statuia
lui Carol I din Piaţa Palatului: calul ajungând sub Suvorov de la Focşani.
Vedem amândoi pentru prima oară faţada teatrului care a ars lângă Poşta mare,
acum piesă ataşată pe faţada unui hotel abia ridicat. Îi spun că am văzut
imagini în Albumul Bucureşti, 3 volume, premiat de U.S.R. La Ideea Europeană
lucrez corectură, pentru un mic câştig. Despre B., omul care a citit toate
cărţile. Încerc să găsesc o paralelă între Pandrea şi B., ambii deţinuţi politici,
oameni care nu au vrut să-şi abjure ideile. Şi G.B. spune că sunt totuşi foarte
diferiţi. P.P. a gândit liber încă din tinereţe, a fost de stânga şi a devenit
de dreapta, pe când B. este un om ascuns, un iezuit şi de fapt necreativ. A
stat un an la asumpţionişti, la Blaj, zic. Da, dar are fire ascunsă şi e mereu
cu acelaşi zâmbet prefăcut. Îl cunosc bine, zice. Îi spun impresionanta poveste
a caietului albastru: în preajma sărbătorilor fusese la ai lui în Cluj, acum se
întorcea la Bucureşti. În tren îl înhaţă agenţii care îl urmăriseră. El lasă
valiza din plasa de sus, în speranţa că un student de pe banca vecină, vag
cunoscut, o va recupera. Acela o predă la bagaje găsite, apoi o previne pe mama
lui B care recuperează valiza, cunoscându-i conţinutul. Apoi „caietul
albastru” ajunge la Nego şi în urmă la Regman, zăcând ani de zile în garajul
acestuia. Recuperat mult mai târziu de B.. De ce nu şi-a publicat Caietul Albastru în 90-91, de ce abia în
97-98? se întreabă G.B., suspicios. În ideea că şi le-ar fi prelucrat în acest
răstimp. Ceea ce ar fi o notă rea. Zic: Are vreo 10-12 inserturi din
actualitate în jurnalul lui datat riguros 1954-1955, toate cu menţiunea
„remember 96-97” – şi în care urmăreşte destinele câtorva personaje menţionate
în perioada 55. Dar sunt în acest jurnal de tinereţe câteva mici proze de sine
stătătoare, de foarte înaltă calitate, mici bijuterii, capodopere. Şi ca să-l
conving: Nu am scris eu însumi textul romanului Ruptura în 1991-92, l-am bătut pe calculator la Ţone şi iată că
volumul a apărut abia în 2004, deci cu 12 ani întârziere, timp în care nu m-am
mai atins de manuscris. Din lipsă de bani, de relaţii, de oportunităţi. Cum
nici el nu are bani pentru bustul lui Bacovia. Îi spun toate astea, dar l-am şi
convins?
Rămânând în zona bacoviană, îi
spun despre recitalul Lidiei cu Amurg
violet, împreună cu Ilinca Dumitrescu, etc. G.B.: Nu cunoaşte un alt caz
mai odios de trădare şi prostie precum cel al intelectualilor români.
Precizează: eu nu sunt intelectual, sunt artist. Când îi spun că am avut
prudenţa să nu trăiesc din scris, zice: Nici eu n-am trăit din scris. Dar de pe
urma scrisului, aş fi adăugat. Mirându-mă că nu vede deosebirea, destul de
mare, totuşi. Despre Gigi A., a auzit că ar trăi în Bucureşti. Dar din ce trăieşte?
Acest om există? E pipăibil? E prietenul meu, zic, de dinainte de plecarea în
exil. A fost campion de fond, a făcut rugby cu Ahoe, acum trăieşte în
Bucureşti, are un apartament somptuos în blocul Spicul, unde l-am vizitat de
câteva ori, cu mari colecţii de artă; din ce? din hotelurile pe care le are
soţia lui, Helene. Se miră. Se miră când îi spun că evreii se ajută între ei,
ce-i drept, dar nu se preocupă de posteritatea scriitorilor evrei, şi îi spun
că am dat telefoane la Comunitate şi nu au fost cooperanţi. Ţi-ai notat
numele?, mă întreabă. Dar pe cine interesează, mă gândeam... Şi: Mă ocup eu cu
pâre? Câţi oameni, atâtea abordari...
***
George Bălăiţă a fost redactorul care, la recomandarea poetului Radu Cârneci, mi-a publicat primele poezii în revista Ateneu, în nr. 5, din decembrie 1964 (de câţiva ani lucram ca prospector în Moldova, zona Subcarpatică); apoi mi-au apărut şi alte grupaje de poezii. Am rămas în corespondenţă cu G.B., care m-a îndemnat să scriu şi proză. Mi-a şi publicat primele 2-3 proze, probabil în anul 1967 sau 1968. Fapt este că deşi mă consideram în continuare poet, am debutat în volum cu proze scurte: Ningea în ochii ei albaştri, 1970. Cînd GB a devenit director la Cartea românească, unde cu Mircea Ciobanu ca redactor publicasem volumul Blana de viezure-povestiri, am mai scos împreună două romane: Rămăşagul, 1982 şi Capcana de piatră, 1987. Referiri din acea etapă, în volumul Scene din viaţa literară, Ed. Ideea europeană, 2007.
Poezia zilei:
mă uit drept în soare râzând
şi nu pot crede c-am să mor în curând;
viaţa mea suna înalt, fără-ntristare.
Cred în ea, cred în numele ei
si-n colorile-anotimpului meu,
zveltă ca mestecenii, mereu,
să freamăt aş vrea în soarele-acesta dintâi.
Poate nu va fi seaăa, poate nu va cădea
în putred octombrie fruntea-mi aprinsă;
în glumă pun mâinile mele pe piept si zic
viata e stinsă de mult, viaţa e stinsă…
Însă mai plin decât grădinile-n vară,
sângele meu sună atunci ridicând
o dulce-auroră-n obrajii de ceară:
o, nu-i adevărat c-am să mor în curând…
***
George Bălăiţă a fost redactorul care, la recomandarea poetului Radu Cârneci, mi-a publicat primele poezii în revista Ateneu, în nr. 5, din decembrie 1964 (de câţiva ani lucram ca prospector în Moldova, zona Subcarpatică); apoi mi-au apărut şi alte grupaje de poezii. Am rămas în corespondenţă cu G.B., care m-a îndemnat să scriu şi proză. Mi-a şi publicat primele 2-3 proze, probabil în anul 1967 sau 1968. Fapt este că deşi mă consideram în continuare poet, am debutat în volum cu proze scurte: Ningea în ochii ei albaştri, 1970. Cînd GB a devenit director la Cartea românească, unde cu Mircea Ciobanu ca redactor publicasem volumul Blana de viezure-povestiri, am mai scos împreună două romane: Rămăşagul, 1982 şi Capcana de piatră, 1987. Referiri din acea etapă, în volumul Scene din viaţa literară, Ed. Ideea europeană, 2007.
Poezia zilei:
Magda Isanos (n. 17 aprilie 1916 )
În dimineţile clare
Uneori, în dimineţile clare,mă uit drept în soare râzând
şi nu pot crede c-am să mor în curând;
viaţa mea suna înalt, fără-ntristare.
Cred în ea, cred în numele ei
si-n colorile-anotimpului meu,
zveltă ca mestecenii, mereu,
să freamăt aş vrea în soarele-acesta dintâi.
Poate nu va fi seaăa, poate nu va cădea
în putred octombrie fruntea-mi aprinsă;
în glumă pun mâinile mele pe piept si zic
viata e stinsă de mult, viaţa e stinsă…
Însă mai plin decât grădinile-n vară,
sângele meu sună atunci ridicând
o dulce-auroră-n obrajii de ceară:
o, nu-i adevărat c-am să mor în curând…
ion lazu: fotografii...
Cella Serghi - lectură facilă?
RăspundețiȘtergereEu credeam altceva, apropo de facilă. Dar, nu-i după părelniciile mele. Fapt este că au lansat-o, susţinut-o Scriitori. Dar, nici dînsa nu a rămas datoare nimăcumi. Nici măcar literaturii noastre, în care a fost o Colette, o Georges Sand.
Admirator al eternului frumos în poezie şi poze imortalizat, mă bucur să le găsesc aproape în permanenţă asociate Aici.
Poate nu e cazul să luăm aceste afirmaţii la modul strict, fiind vorba de o discuţie în care doi condeieri care se văd o dată la zece ani tatonam nişte zone considerate nu neapărat de prim-plan ale literaturii noastre; cred că de fapt nici nu se punea problema Cellei Serghi, ci mai cu seamă problema gusturilor, opţiunilor şi orientării mele; sau o simplă problemă de fler artistic. N-am ezitat să afirm cu hotărâre că preţuiesc romanele dobrogencei. Pe de altă parte, nu trebuie să escamotăm faptul că fiecare scriitor se formează citind, însă la un moment dat musai să-şi fixeze nişte repere-ţinte, de s-ar putea cât mai sus, prestigioase: Faulkner, Joyce, Kafka etc. Eu tot spun şi spun cehov, dar alţii au dreptul să strâmbe din nas, nu?
RăspundețiȘtergereÎn fond, Stilul Personal (ca şi în ştiinţe) este tot ce ai decantat, atunci cînd ai încetat să te comporţi "à la manière de"...
RăspundețiȘtergereIar Stilul Ion Lazu stă mărturie.