marți, 24 aprilie 2012

Scriitorul zilei: Cezar Ivănescu; poezii; fotografii; comentarii

Scriitorul zilei: Cezar Ivănescu, n. 15 mai 1941 - d. 24 aprilie 2008

   

Doina


! azi mi-s iară bólnav, azi mi-s iar bolnáv
zac întins ca morţii în sicrie,
pleoapele mi-s grele şi s-aşază prav
peste mîna-mi care nu mai scrie,
pleoapele mi-s grele şi s-aşază prav
peste mîna-mi care nu mai scrie !
! trup al meu tu numa suferinţă-mi dai
aura mea vînătă mã-ncercuri,
numa tu mă mîngîi, numa tu mă mai
cu-ale tale sfinte mînuri verguri,
numa tu mă mîngîi, numa tu mă mai
cu-ale tale sfinte mînuri verguri !
! jumătate bunu-s, jumătate nu-s
bune-s inima şi mîna stîngă,
cînd te-am dus pe braţe, cînd de tot m-am dus
lăsînd singur trupul tău să plîngă,
cînd te-am dus pe braţe, cînd de tot m-am dus
lăsînd singur trupul tău să plîngă !
! jumătate bunu-s, jumătate nu-s
bune-s inima şi mîna stîngă,
mă rog de-a mea Steauă, Steaua-n ceriuri, sus,
o să plîngă şi o să se stîngă,
mă rog de-a mea Steauă, Steaua-n ceriuri, sus,
o să plîngă şi o să  se stîngă  !
! azi mi-s iară bólnav, azi mi-s iar bolnáv
zac întins ca morţii în sicrie,
pleoapele mi-s grele şi s-aşază prav
peste dreaptă mîna mea, Marie,
pleoapele mi-s grele şi s-aşază prav
peste dreaptă mîna mea, Marie !
! trup al meu tu numa suferinţă-mi dai,
chip al meu de moarte te înneguri
numa tu mă mîngîi, numa tu mă mai
cu-ale tale sfinte, mînuri verguri,
numa tu mă mîngîi, numa tu mă mai
cu-ale tale sfinte mînuri verguri !

JEU D’AMOUR (Mândră-Mărie)

! se reîntoarce şi dragostea mea,
se reîntoarce la tine,
cum vine Sufletul ca Pasărea
şi nu ştiu de unde-mi vine,
se reîntoarce şi dragostea mea,
se reîntoarce la tine,
cum vine Sufletul ca Pasărea
şi nu ştiu de unde-mi vine!

! Mândră-Mărie şi Sântă Fecioa-
floare de Sântă Mărie,
cum vine Sufletul ca Pasărea
pe-o floare doar să se ţie,
Mândră-Mărie şi Sântă Fecioa-
floare de Sântă Mărie,
cum vine Sufletul ca Pasărea
pe-o floare doar să se ţie!

! Pasăre care cu-arìpa ai scris
versul ce duce la Domnul,
spune-mi-l, spune-mi-l numai în vis,
spune-mi-l numai în somnul,
Pasăre care cu-arìpa ai scris
viersul ce duce la Domnul,
spune-mi-l, spune-mi-l numai în vis,
spune-mi-l numai în somnul !


Scrisoarea lui Cezar Ivănescu către președintele Traian Băsescu
"Domnule Președinte Subsemnatul Cezar Ivănescu, membru al Consiliului USR, vă rog să dispuneți ca Biroul de presă al USR să transmită tuturor agențiilor de presă și publicațiilor românești notificarea care urmează. Fără nici un temei legal, Mircea Dinescu (soldat fruntaș după propria-i declarație în presă), membru în Colegiul CNSAS, membru al USR, m-a denigrat în continuare, vineri 1.02.2008, la postul de televiziune Realitatea în emisiunea Tănase și Dinescu afirmând textual că, în 1961 aș fi semnat un angajament de colaborare cu Securitatea. După mineriada din 14 iunie 1990, când am fost bătut cu bestialitate de așa-ziși mineri în centrul capitalei și după campania de presă murdară și denigratoare din 2005 când am candidat la funcția de președinte al USR, este a treia oară când se încearcă asasinarea mea. De aceea am hotarât ca începând de luni, 4.02.2008, ora 1200, să declar greva foamei la sediul USR, Calea Victoriei, nr. 115, în Sala cu oglinzi, grevă pe care nu o voi înceta până când nu voi obține următoarele: 1. o declarație fără echivoc din partea domniei-voastre din care să reiasă că nu sunteți implicat în această murdară „făcătură“ (deoarece se colportează indicii privind conivența d-voastră cu Mircea Dinescu: faptul ca i-ați dat votul decisiv, anul acesta, la Botoșani, pentru a obține Premiul Național de Poezie „Mihai Eminescu“ defavorizându-l astfel pe marele poet Cristian Simionescu; faptul că Mircea Dinescu se afla la Paris, ca și d-voastră, la începutul campaniei de denigrare, afirmând că nici nu mi-a văzut dosarul, nici nu a votat, pentru ca, brusc, în emisiunea Tănase și Dinescu să afirme că am semnat etc.; indiciile sunt numeroase dar nu doresc la rându-mi să mă las intoxicat de știri fără temei și de aceea v-am cerut această declarație pentru a nu vă implica nici pe d-voastră, nici USR în această afacere). 2. excluderea din Colegiul CNSAS a lui Mircea Dinescu pentru ilegalitatea flagrantă comisă față de persoana mea. 3. dosarul meu personal de la CNSAS să-mi fie adus la USR, audierea mea să fie publică și la ea să aibă acces presa și orice alte persoane ar fi interesate și bineînțeles verdictul să fie comunicat în aceleași circumstanțe. 4. membrii Colegiului CNSAS să vină însoțiți de propriile dosare personale de la CNSAS, de CV-uri și de livretul militar, căci existând precedentul periculos cu Mircea Dinescu [soldat fruntaș la Securitate], este firesc să am suspiciuni și în privința celorlalți membri ai Colegiului CNSAS. 5. O sancțiune, care veți crede de cuviință, din partea USR pentru Mircea Dinescu și demararea unei anchete reale privind activitatea lui Mircea Dinescu în perioada în care a fost președinte al USR".
***
Opera :
  • Rod, 1968, Mica drama, debut in teatru, 1969 ; Rod III,  1975; Rod IV, , 1977; Muzeon, 1979; La Baaad,  1979; Fragmente din Muzeon, 1982; Doina, 1983, 1987; Rod,  1985 (Col. „Cele mai frumoase poezii”); Sutrele muțeniei, 1994; Jeu d'Amour,  1995; Rosarium,  1996; Rod/Seed Time and Harvest,  editie bilingva româna-engleză, 1996; La Baaad, 1996; Pentru Marin Preda,  1996; Timpul asasinilor, documente si mărturii despre viața, moartea și transfigurarea lui Nicolae Labiș, volum semnat împreună cu Stela Covaci, 1997; Poeme, 1999; Efebul de la Marathon,  2000 (Biblioteca pentru toți); Doina (Tatăl meu Rusia), 2000; Opera poetică, 2. vol., , Chișinău, 2000; La Baaad/In Baaad, editie bilingva româna-engleză, 2006; Lojë Dashurie (Jeu d'Amour), antologie de poeme in limba albaneză, traducere din limba română în limba albaneză de Luan Topciu, Botime Ora,  2007; Poeme și Proză, ediție coordonată de Mircea Coloșenco, proiect inițiat de Fundația Culturală „Dr. C. Teodorescu” Bârlad, 6 august 2008
Citiţi mai mult: http://ro.wikipedia.org/wiki/Cezar_Iv%C4%83nescu
 http://in-memoriam-cezar-ivanescu.blogspot.com/
Am consemnat eu însumi lansarea la Târgul de carte Gaudeamus a primului volum din intergala Cezar Ivănescu, ataşind şi fotografii de la prezentarea făcută de acad. Eugen Simion:    http://ilazu.blogspot.com/2011/12/noi-suntem-stelele.html


 

 

Ion Lazu: fotografii - Un apus în parcul IOR, III 


4 comentarii:

  1. Acest comentariu a fost eliminat de administratorul blogului.

    RăspundețiȘtergere
  2. Tudor CicuApr 24, 2012 08:38 AM
    Şi noi ne rugăm de-a lui Steauă! Va trebui să readuc sub privirile cititorului, aceste rânduri găsite de mine în „Himera literaturii”, scrise de Ion Murgeanu. Rânduri necesare unei mai mari înţelegeri asupra acestui poet care zăpăcise studenţii de la Universitate, ce-i tot glăsuiau pe treptele Facultăţii, versurile sale de rebel tânăr şi la trup curat, şi care alături de Nicolescu promitea reâncarnarea unui Rimbaud al României. Unul îşi cânta singur la chitară, versurile, celuilalt, Alifantis. Cu siguranţă, Cezar Ivănescu, a fost asasinat în literatură de epigonii săi. Dar iată ce scria Ion Murgeanu, prieten încă din perioada liceului cu Don Cezar:
    „Cezar Ivănescu – care ne-a impus norma: “cel mai mare de la Eminescu încoace”, supărat foc când excedat i-am dat replica: „Cel mai mare de la Eminescu încoace e tot Eminescu!” Cezar Ivănescu, celălalt client al generozităţii mele cu Premiul Nobel, se amuza copios, amintindu-şi cum îi spunea Marin Preda, Angelei, “poeta cu maţele încurcate” La anii tinereţii Cezar Ivănescu, cel mai tenace şi autentic orgolios dintre atâţia pe care i-am cunoscut, citindu-mi într-o noapte, sau ascultând, mi se pare, lectura manuscrisului meu Confesorul în lectura autorului, m-a presupus unei atare “competiţii”. Avea o minte limpede pe-atunci şi orgoliul nepătruns de igrasia vanităţii deşarte a “Comandorului” de-acum. Tot el şi tot în aceeaşi vreme a făcut o observaţie teribilă, în ce-l privea pe Eminescu însuşi: “Cel mai mare orgolios în absolut: eternul nesatisfăcut şi inconfortabil”. Aşa ceva nu se poate uita (zac întins ca morţii în sicrie), niciodată!

    RăspundețiȘtergere
  3. Dar iată cum îl descriu pe Cezar Ivănescu în "Scene din viaţa literară", ed. Ideea europeană, 2007, la pagina 55:
    28 ianuarie 1980: (...)Apoi în oraş, prin faţa magazinului Eva, mă re-întîlnesc cu Cezar I.(cu care abia dacă ne salutasem în redacţie la Luceafărul); acum e foarte prietenos, se miră că mă văd atît de rar (sunt geolog, îi precizez,lucrez în munţi şapte-opt luni pe an, etc). Îi vorbesc de Baaad, de perioada de la Piteşti. Zice: Am fost pavator, am fost boxeur, am cîntat pe scenă Ave Maria, sau poeme medievale şi poezii de-ale mele - şi asta mult înainte de Păunescu, el doar a comercializat o idee de-a mea! Despre Nichita: Eram prieteni, ne-am certat, l-am înjurat şi eu foarte tare. Am vocaţia sărăciei şi teama de a fi şef – două lucruri la care ţin! Noaptea, cînd scrie, îşi întinde pe pereţi poze decupate de prin reviste… Ar fi mai vorbit, dar eu mă grăbeam, deodată..
    În cartier, deja seară de-a binelea, lună plină, doar puţin ştirbită şi umbre precis conturate pe zăpada nouă. Cer înstelat la refuz...

    RăspundețiȘtergere
  4. "Am vocaţia sărăciei şi teama de a fi şef – două lucruri la care ţin!"

    ... Chiar: cîţi se pot înorgolia cu asta?... Poate şi eu. Însă un "eu" ca mine, un nebătăios, un antiambiţios, un oţios nu-i de folos nimănui. Mai ales sieşi.

    Nu pot spune că l-am preţuit pe Cezar Ivănescu omul. Fiindcă nu l-am văzut decît o dată, în tulburele decembrie, la usere, cap unei tabere opuse proprietarului de poduri aliat cu lazăr de la rusca. Doamna mea (alături de care însoţeam pe o venerabilă poetă invitată telefonic "la alegerea preşedintelui") s-a băgat între ei, să nu se ia de păr. Că, pe atunci, unii mai aveau aşa podoabă pe cap. Şi că, dacă tot l-a apărat la grilajul ambasadei suaiote pe mai că linşatul bard bîrcean, în nişte oare de noapte ceva mai devreme, de ce să nu... Eu i-am spus că nu face bine. Dar, poţi opri un taifun al dreptăţii din calea-i?

    Însă, este cazul să spun, mai ales: Dumnezeu să îl Ierte!
    Fiindcă, de duşi, ar fi bine să spunem numai de bine... Mai ales că ni s-au stîlcit modelele, mai rău decît limba română astăzi atît de pocită. De cine n-ar trebui, mai ales...

    RăspundețiȘtergere