22 februarie: Tudor Muşatescu, n. 22 februarie 1903 - d. 4 noiembrie 1970
Fiul unui profesor şi avocat, musceleanul
câmpulungean începe liceul în urbea natală dar îl termină la Sf. Sava, 1919,
după care se înscrie la Litere şi Drept, terminându-le pe ambele în 1924,
la 21 de ani, cu Magna cum
laude. Pentru scurt timp profesor şi avocat, profesiunile tatălui, pe care le
abandonează pentru gazetărie şi literatură, în speţă teatru. Colaborase la
Rampa încă din liceu, se afirmă cu brio în lumea scenei şi în gazetărie, aşa că
între 1930 şi 1940 a fost Inspector general al teatrelor. Scriind încă
din copilărie, la 9 ani terminase o feerie, în curând editează o revistă Ghiocelul. Inteligent,
spiritual, cu umor cât carul, ironic sau sarcastic după caz, nimic nu părea să
i se refuze acestui favorizat al Muzei; un răsfăţ pe care, cu generozitate, l-a
revărsat asupra conaţionalilor săi. Trebuie menţionat că piesele sale au fost
jucate în multe dintre capitalele Europei. A fost un continuator al tradiţiei
scenice caragialiene, subiectele fiind inspirate din lumea târgurilor
provinciale, despre năravuri burgheze, politicianism, carierism etc; cu ceva
din bonomia lui Ion Minulescu la început, cu altceva din dramaturgia
comico-sentimentală a lui Mihail Sebastian, s-a individualizat ca personalitate
originală, dând zeci de piese, sute de adaptări, localizări etc, greu de
demarcat de opera originală. Este de ştiut că debutase la Paris, în 1923, la
doar 20 de ani!, cu o piesă originală, scrisă direct în franceză: Focurile de pe comori. Un volum
de poezii: Vitrinele toamnei,
1925, titlu ce subliniază "privirea ca la teatru", detaşarea ironică.
O înzestrare scriitoricească de tot neobişnuită. Inteligenţa sa briantă era
însoţită de cele mai potrivite mijloace de punere în scenă a ceea ce este fals,
găunos, ridicol. Un posibil continuator ar putea fi Ion Băieşu, cu ai săi Tanţa şi Costel, unde se scoate
umor din situaţii absurde, din comedia limbajului, din automatisme, calchieri,
incultură, pleonasme, dezacorduri (mereu acelaşi "moft român").
Sunt irezistibile textele din culegerea Doresc
ca micile mele rânduleţe, 1945. Pentru cine le citeşte, umor inepuizabil,
pentru interpret un succes garantat. Patentul Tudor Muşatescu, infailibil.
Cîteva titluri care au făcut epocă: Panţarola, 1928; Sosesc diseară, 1931; Titanic Vals, 1932; "...escu", 1933; Visul unei noţi de iarnă, 1937; Domnişoara Butterfly, Domnul cu camelii, A murit Bubi, Geamandura, 1950. Etc.
Mereu în revistele de umor, cu schiţe,
parodii, cugetări, calambururi, totdeauna spiritual, elegant, niciodată
trivial. Epigrama, satira, aluzia, întoarcerea pe dos a ceea ce se ştie şi se
crede despre lucruri, situaţii şi persoane.
Permanenţa pe piaţa culturală şi în
conştiinţa concetăţenilor a spiritului ironic muşatescian dădea seamă despre
faptul că viaţa însăşi se însoţea de comedie, de umor congener, chiar şi sub
calapoadele realismului socialist.
În perioada formării mele, în studenţie şi
încă vreun deceniu după aceea, scrisul lui Tudor Muşatescu era în atenţia
tuturor, tonic şi inevitabil, căci inepuizabil - mereu prezent pe scenă, la
televizor, în revistele de cultură, unde avea rubrici săptămânale, de nu
chiar zilnice. Epigrame, cugetări, calambururi, cu un cuvânt:
"muşatisme". Era inepuizabil, oricum, ca însăşi comedia lumii. Poate
pe atunci, în conştiinţa tinerilor numai Topârceanu mai avea un statut aşa de
ridicat.
***
I-am pus o placă memorială în str. Luigi Cazzavillan, nr. 33, unde
locuieşte fiul dramaturgului, el însuşi actor - cum altfel?! Imaginea casei
apare şi în albumul Literaturile
Bucureştiului, ed. MNLR, 2010.
Alţi scriitori:
Gr. Alexandrescu, n. 1810 – d. 26 nov. 1885
Eduard Jurist, n. 1928
Carol Roman, n. 1932
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu