20 febriarie: Eugen Barbu, n. 20 februarie 1924 - d. 7 septembrie 1993
Fiul unei familii de ceferişti din mahalaua bucureşteană Cuţarida, iar după alte surse fiul scriitorului Nicolae Crevedia, îşi face şcoala primară şi liceul în Bucureşti, luându-şi bacalaureatul în 1943. Până în 1945 urmează o şcoală pentru ofiţerii de jandarmi. Între timp lucrase corector şi debutase în presă, sub diverse pseudonime. Debut editorial cu Gloaba, 1953, dar şi cu un roman despre lumea fotbalului: Balonul e rotund. Iar de aici înainte titlurile se ţin lanţ, de la an la an, fie că e vorba despre schiţe, nuvele, povestiri, sau despre romane.
Opera: Oaie şi ai lui, Tripleta de aur, Unsprezece,
Groapa, 1957, Şoseaua Nordului, 1959; Facerea lumii, 1964; Princepele, 1969; Miresele, 1975; Incognito, I-IV, 1975-1980; Săptămâna nebunilor, 1981;
cărţi de reportaje ori jurnale de
călătorie: Cât în 7
zile, Pe-un picior de plai, sau Cu o torţă alergînd în faţa nopţii,
1972; Foamea de spaţiu,
1969; Jurnal în China,
1970; memorii: Caietele
Princepelui, 1972-1981; dar controversatul scriitor a dat şi O istorie polemică şi antologică a
literaturii române, 1976; fără să uităm de piesele de teatru: Să nu-ţi faci prăvălie cu scară;
Labirintul, de nenumăratele scenarii de film, inclusiv serialul Haiducii. A comis şi versuri: Osânda soarelui, 1968. A făcut traduceri din Faulkner,
din Th. Mann, din Gabriel Garcia Marquez: Un
veac de singurătate.
*
A fost director al revistei Luceafărul, 1963-1968, după un
timp director la Săptămâna
culturală a capitalei, 1970-1989. După revoluţie a fondat România Mare, revista dar şi
partidul cu acelaşi nume, a fost parlamentar în legislatura 1992-1996.
Deţinător de rubrici în marile cotidiane
ale vremii, ţinea cronica sportivă, scria despre fotbal din pasiune dar şi
pentru a câştiga popularitate, la concurenţă în această practică cu Fănuş
Neagu. Mereu avid de putere, străduindu-se să fie "în vârful trebii",
cum ar fi zis Marin Sorescu, acolo unde se fac marile jocuri. Ajunsese membru
supleant în CC al PCR, apoi şi deputat în MAN. Temperament vindicativ, ducea
războaie neîntrerupte, mereu angajat în polemici sângeroase cu adversari la
glorie, duşmanii lui din totdeauna fiind Marin Preda, Geo Bogza, Jebeleanu,
Macovescu, dar şi Ion Băieşu, dar şi Petru Popescu, dar şi Nicolae Breban, Nina
Casian etc. Ar fi vrut să şi-i subordoneze pe principalii actanţi ai vieţii
literare, însă tocmai Adrian Păunescu, Fănuş Neagu, Marin Sorescu, pe care
încercase să-i folosească în ambuscade, au fost principalii săi acuzatori în
cele două cazuri de plagiat...
Fără îndoială unul dintre cei mai mari
scriitori din a doua jumătate de veac XX, dar tot fără îndoială şi cel mai mare
declanşator de scandaluri şi seisme în lumea literară a timpului, toate cărţile
sale, unele adevărate capodopere, au fost aprig contestate, din păcate în unele
cazuri pe bună dreptate, mergându-se până la acuzaţia de plagiat, dovedit în
două rînduri: cu romanul Princepele şi cu vol. III din Incognito. Fire
resentimentară, se înconjura de condeieri dubioşi, marginali, taraţi, pe
care îi folosea ca documentarişti pentru romanele sale istorice, de fapt ca
negri, ceea ce s-a întors împotriva sa şi a reputaţiei sale de creator, tocmai
pentru că negrii în chestiune l-au pârât celeilalte găşti, cu care Eugen Barbu
se afla în nestins conflict. În spatele patriotismului de care făcea caz la
Săptămâna, ca să-şi luxeze adversarii literari din ţară (grupul de la România
literară), dar şi pe scriitorii din exil, se afla dorinţa sa de putere, în
lupta cu colegii de breaslă. După Revoluţie, conflictele, departe de a se
stinge, s-au acutizat, acuzele de colaborare cu securitatea a celor de la
Săptămâna, notorii, de-acum dovedite cu probe incontestabile, au dus la
excluderea lui Eugen Barbu din USR.
Nu voi face greşeala celor care, tot mai
rar, se referă la Eugen Barbu, eludând una dintre cele mai importante acţiuni
ale scriitorului: faptul că timp de 5 ani a condus cenaclul Nicolae Labiş al
Uniunii Scriitorilor. Am scris în detaliu, în Himera
literaturii, Ed. Curtea Veche, 2007, într-un capitol special, pe cca 10
pagini: Din masivul
Iezer-Păpuşa.. la cenaclul Labiş despre
marea importanţă a acelui cenaclu la zămislirea unei noi generaţii de
scriitori. Iată câteva rânduri: "Fapt este că la un moment dat cenaclul
Labiş atrăgea ca un magnet mai toate energiile creatoare din câmpul literaturii
tinere. A trebuit să înţeleg că niciun poet nu se considera lansat cu
adevărat, fie că debutase între timp în alte reviste, fie că avea deja un volum
tipărit, până nu citea în cenaclul Labiş, imaginat ca o poartă de intrare în
Cetatea Poeziei...", p. 113. (Este vorba despre generaţia Adrian Păunescu,
Nicolae Velea, Ion Gheorghe, George Bălăiţă, Gabriela Melinescu, Constanţa
Buzea, Ileana Mălăncioiu, Ion Alexandru, Gh. Pituţ, George Alboiu, Adi Cusin,
D.M. Ion, Matei Gavril, Nicolae Ioana, Iulian Neacşu, Marius Robescu, atâţia
alţii.)
Citeşte mai mult: http://www.jurnalul.ro/jurnalul-national/eugen-barbu-a-fost-exclus-din-uniunea-scriitorilor-555725.htm
http://www.studentie.ro/campus/EUGEN_BARBU/c-138-a-19688
Din Ion Lazu: Scene din viaţa literară, Ideea europeană, 2007
21 martie 1980: (...) Iar astă
seară, căutînd pe cineva, nimeresc la cenaclul Săptămîna. Mezo-soprana Ileana Iuraşcu, foarte
bună, cîntînd cu acompaniamentul lui Doru Popovici cantatele acestuia: Dacica, Bacoviana şi apoi ceva pe versuri de Dan Mutaşcu.
Urmează Adrian Frăţilă, un chitarist prezentat elogios de cineva, apoi de
Nichita Stănescu, acesta ducînd la capăt nu mai mult de două fraze, însă bine
închegate; după care Frăţilă a cîntat vreo şase piese, ultimele două pe versuri
proprii - şi abia acum îşi intrase în voce, propriu-zis. Se pare că Nichita a
venit la acest cenaclu anume pentru a-l lansa pe A.F., care de altfel a cîntat
ceva şi pe versuri de N.S. Dar organizatorii l-au folosit pe Poet drept
“surpriza serii” şi l-au pus să citească poezii din atelierul de creaţie – a citit două şi sunau chiar aşa. A
citit foarte rar şi cu intonaţii (o reminiscenţă din Călinescu?), sprijinit de
pian, aproape ascunzîndu-se după el, căci noi poeţii murim de timiditate, “par
delicatesse”… Pînă şi eternul lui pulover, lărgit şi lungit de atîta purtat a
început să se destrame pe la poale… Buzunarului de la spate poetul i-a zis
“zona năsturească” şi de acolo a pescuit foile. L-am aplaudat cu toţi la
ieşire, căci a plecat direct din recital, săltînd cumva un braţ, ca pe ring, la
aclamaţii…
A fost o pauză, apoi o lectură umoristică
pe muche de cuţit, ceva între cavernos şi bufon, poezii epatante, înscenări
grandilocvent-năstruşnice; apoi încă un lector gen Satira şi Umorul. Eugen
Barbu a luat primul cuvîntul, apoi Doru P., urmat de un moş pătimaş, nu de tot
pe alături şi iar de E.B., care a încheiat, amar, încă o şedinţă.
La
ieşire pe scări, l-am întrebat pe Eugen Barbu (căci era prea evidentă
nemulţumirea lui): Suneţi supărat, nu? El: Nu mai sunt oameni, cu cine să faci literatură?!
Şi din ce-mi spune înţeleg că el ar vrea să lanseze mereu poeţi, ca apoi să se
bată cu pumnul în piept – doar că poeţii s-au închis în casă, de teama acestui
public care vrea să rîdă şi nimic în plus. Cînd ajungem la aer, zice: Ce-i
asta, ninge? În fapt burniţa uşor; el, cu spatele spre cei ce ieşeau,
uitîndu-se nedefinit. Am aşteptat să se întoarcă spre mine, am lăsat să mai
treacă o secundă două şi i-am spus: Atunci eu vă las. Mi-a dat mîna, întrebînd:
Dar ăsta unde-o fi? Îl aştepta, desigur, pe CVT, fără de care se plictiseşte
cumplit, s-ar părea. Iar acela, pe cîte mi-am dat seama, alerga prin hol, pe la
grupurile de pipiţe, încercînd să prindă vreuna în plasă, pentru patron,
vezi-bine! Ceea ce nu mai scandalizează, fiind vorba de CVT. Şi de altfel e o
chestiune extraliterară.
În
cuvîntul lui, Eugen Barbu se referise la pieirea profesorilor de literatură:
Călinescu, Vianu, Ralea; la clanurile de la Uniune, la o nouă carte, în trei
volume a lui Marin Preda, fără să-l numeasă totuşi! – despre cum l-au părăsit
nevestele, succesiv - afirmînd că autorul a regresat la stilul lui Petre Bellu;
ca diversiune, a făcut praf cartea unui critic, apoi un dicţionar de autori şi
mi-a fost clar că acest cenaclu e o simplă arenă unde E.B. iese ca să-şi muşte
adversarii personali, dar şi să bălăcărească Uniunea în ansamblu.
Văzut
de aproape, B. este foarte masiv şi greoi în mişcări, nicidecum agil, cum îmi
păruse cîndva, de la distanţă. (Bătrînii învaţă să pozeze, să ascundă
beteşuguri…) O faţă prea lungă, capul extrem de mare, pe care-l observ la
oamenii graşi, mai ales fălcile sunt grozave. Cîteva clipe s-a uitat direct la
mine, dar cu o privire absolut placidă, fără a da semn că mă recunoaşe sau nu,
într-o muţenie deplină a expresiei. Poate că nu făcea decît să-l aştepte
încordat pe CVT, cum a şi reieşit din acea exclamaţie; dar morga asta impozantă
poate fi clădită pe forţă spirituală, cum de asemeni pe o totală inaderenţă la
ce se petrece în jur. Deci un fel de charismă cu semn negativ…
Din Ion Lazu: Odiseea plăcilor memoriale:
6
aprilie 2007: (...) Şi pornesc spre strada Mihai
Eminescu, fostă Romană, ca să fac o poză casei unde ştiu că a locuit ani mulţi Eugen Barbu. Mi-ar
plăcea să mă pricep mai mult la stiluri arhitectonice şi să pot spune că
respectivul imobil aparţine perioadei cutare şi şcolii cutare. Oricum un
imobil impozant, cu trei nivele, cu ferestre în ogivă (le-aș spune florentine,
dar mai știi?), cu frumoase feronerii la primul nivel, cu un fel de marchiză
deschisă la intrarea principală, de pe colţ, pe unde ştiu sigur că avea acces
maestrul. Am frecventat cu fervoare cenaclul Labiş, pe care l-a condus în anii
60, pe când era şi redactor şef la Luceafărul, însă nu l-am căutat niciodată în
particular, la revistă, cu atât mai puţin acasă, cum ştiu că o făceau destui
aspiranţi la muze. Cu atât mai curios este faptul că, la un moment dat, am
visat interioarele acestei clădiri: venisem cu prietenul Pan Izverna, ştiind că
maestrul îşi sărbătoreşte ziua de naştere, aveam pe umăr o taşcă plină cu
manuscrise; de pe palierul etajului întâi ne-am aruncat privirile prin uşa
deschisă şi am zărit un semicerc de tineri care îi făceau temenele şefului, o
scenă în curat stil Princepele, lucru care ne-a dezgustat şi am
renunţat să mai intrăm, ne-am întors şi am coborât scările...(O „băţoşenie”
care mă urmăreşte şi în vis?)
Pe faţadă este reclama unei firme
stomatologice. Loc berechet pentru o placă memorială, iar vederea din stradă
este cum nu se poate mai avantajoasă. Surâd amar la ideea că EB nu s-ar fi dus
cu gândul că tocmai acel geolog-autsider, care venea în fiecare seară de luni
la şedinţele cenaclului, dar se plasa pe ultimul rând şi nu participa la
discuţii, va fi cel care să-i pună o placă memorială. Dar adevărul este că nici
un scriitor în mare formă şi plasat în prim-planul vieţii literare a ţării nu
se gândeşte în ruptul capului la momentul când i se va pune o placă memorială
pe peretele dinspre stradă al casei în care a locuit... Iar cu doamna Marga, pe
care de curând am întâlnit-o pe stradă sub formă de fantomă, cred că e mai bine
să vorbesc la telefon.
16 mai 2007: (...) Dar înainte de dna N. Stoian dăduse
telefon Marga Barbu. E de acord. A cui a fost ideea?
Doamna Marga Barbu, zic, eu am fost cu ideea acestui proiect al Uniunii
noastre, eu personal am făcut lista şi l-am trecut printre cei dintâi; l-am
cunoscut pe maestru, am debutat la Luceafărul, este scriitorul meu preferat. Se
bucură, ar vrea să vadă placa înainte de a o fixa, vrea litere de aur. Şi să o
plasăm într-un loc unde nu sunt firmele. Da, o vom anunţa înainte de a sosi cu
placa, iar amplasamentul îl vom stabili împreună. Se gândise şi ea să pună o
placă memorială, vorbise cu un sculptor, la insistenţele sorei ei. Dar de ce să
intraţi la cheltuieli? Uniunea scriitorilor va rezolva problema, este o onoare
etc. Se bucură foarte mult. Închei discuţia cu temenele şi urări de sănătate şi
succese. Promit că în 2-3 luni se rezolvă.
14 august 2007: (...) Mergem spre casa lui Eugen Barbu, dar e sens interzis pe Eminescu, ocolim prin Dacia şi
Polonă; sun la parter, răspunde Marga Barbu, va coborî, m-a aşteptat, dar între
timp s-a apucat să mănânce ceapă... Spune asta în semn de scuză. Nu-i nimic.
Coboară. Omagii. Vede placa, dar constată că nu a murit în 96 ci în 93, ştie
asta bine. Ar fi vrut ea să mai fi trăit măcar câţiva ani. Pleacă în Franţa.
Coboară cu greu pe trepte, o sprijin eu, spune că se ajută cu un băţ, acum l-a
uitat. Îmi dau seama că o mai văzusem, spre Romană, gen stafie, abia păşind,
sprijiniţă într-un baston... Focoasa hangiţă de altădată, parcă de veacuri...
Ieşim pe trotuar, tot la braţ, stabilim locul anume unde vom fixa placa, promit
să revin cu alta, corect datată. Aşa e în dicţionare, spun. Foarte rău,
dicţionarele rămân – şi sunt pline de greşeli impardonabile. Zic: Destui alţii
nici nu sunt trecuţi, sau apar cu greşeli şi mai mari.
Imaginea casei apare şi în albumul Literaturile Bucureştiului, ed.
MNLR, 2010.
Emanoil Ciomac, n. 1890
Radu Cioculescu, n. 1901
Mircea Maliţa, n. 1927
C. Mille, m. 1927
Nicolae Baltag, n. 6 decembrie 1940 - 20 februarie 1975.
Lucia Olaru Nenati, n. 1949, Rădăuți-Suceava
Ion Ţugui, m. 2002
La Butea-Roman,
Centenar Ludovic Antal
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu