14 febriarie: Mihai Cantuniari, n. 14 februarie 1945.
S-a născut în Bucureşti, ca fiu al Mariei
Zamfirescu (familie faimoasă în România, de boieri civilizatori, un unchi a
fost Duiliu Zamfirescu, bunică i-a fost prima ingineră chimist cu doctorat la
Sorbona) şi al unui inginer. Copilărie mirifică, la moşiile din Vrancea şi de
la Buşteni-Valea Prahovei, evocată magistral în Bărbatul cu cele trei morţi
ale sale, 2007, primul volum memorialistic dintr-un ciclu Omul ca iarba, din care anul trecut
a apărut al doilea volum: Ocarina
de lut, 2011, Ed. Humanitas.
A făcut liceul la Matei Basarab, absolvit
în 1962, coleg cu Petru Popescu. Facultatea de Limbi romanice, clasice şi
orientale, secţia spaniolă, terminată în 1967. Pentru început, cercetător la
Institutul de lingvistică, apoi bibliotecar la Academie, o carieră cu
vicisitudini, din care s-a salvat excelentul traducător al unor mari scriitori
de limbă spaniolă: Cesar Vallejo, Mario Vargas Llosa, Fernando Pessoa, dar şi
scriitori români stabiliţi în Spania: Al. Ciorănescu, Vintilă Horia, dar şi
Omar Lara, poetul cilian refugiat politic în România şi care, după câţiva ani a
plecat înapoi, în America de Sud.
A debutat cu poezii în Luceafărul, 1972 şi
a publicat volume de versuri clasicizante, de influenţă hispanică, însă
beneficiind de amprenta foarte personală a poetului traducător, estetizantă,
spiritualizată, îndeaproape strunită lingvistic şi stilizată la maxim. Un
orgolios "asfinţit de lume", o iscusită punere în scenă a unei
nobleţi de stirpe, căzută "din scări".
Titluri: Poezii, 1977; Ultramar, 1978; Plante carnivore, 1980; Nova, 1980; Amadeus, 1983; Cavalerul cu mîna pe piept, 1984.
Citeşte mai mult:
http://www.romlit.ro/mihai_cantuniari
http://www.crispedia.ro/Mihai_Cantuniari
Cum e şi firesc, pe scriitor îl recomandă cel mai bine
propriile texte:
Premiul Milan Kundera
„Eu îmi amintesc. Amintindu-mi, suspend
timpul cu o putere de mag.
Mi-a murit tinereţea şi stau s-o priveghez. De altfel,
ce altceva sunt paginile mele de jurnal din ultimii cinci ani, dacă nu un
priveghi tăcut şi resemnat la catafalcul tinereţii, adică al veşniciei mele? Ca
un bondar zănatec îmbătat de corole, m-am căptuşit cu polenul răpit tuturor
florilor, lucernelor, miriştilor parfumate de pe parcursul vieţii mele şi îl
deşert aici pe paginile albe. Aşa se face că tot mai dese imagini din
copilăria-mi îndepărtată, dar şi din adolescenţa zvăpăiată mă împresoară, deşertându-mi
la picioare al lor corn al abundenţei, plin de isprăvi, şolticării, hazlii
situaţii irepetabile.
Ce rămâne din noi? Ce rămâne dintr-un om minunat ca
Mama, femeia plină de viaţă, de dârzenie, de caracter, de demnitate şi simţul
onoarei, de grijă şi devotament? Rămâne un nume necitit pe o lespede
sfărâmicioasă cu pisanie, nume drept şi cinstit deasupra căruia veneraţia mea a
aşternut, cizelată în piatră, o floare; rămân amintirile vreme de cel mult o
generaţie şi, iată, câte o poză pe care se depune praful. Atât. Generaţia
următoare nu mai ştie ce-i cu fotografia aceea şi – stingherită, confuză – o strecoară
întâi într-un sertar uitat, apoi într-o valiză cu vechituri pe care o suie în
pod, dacă mai are aşa ceva. Aşa se va întâmpla şi cu mine, şi cu tine, aşa se
va întâmpla cu noi toţi.“ (Mihai CANTUNIARI)
(Preluare de pe site-ul ed. Humanitas.)
Ion
Lazu: Scene din viaţa literară, Ed.
Ideea europeană, 2007:
7-8 mai 1980.(...) Am ieşit cu
aparatul fotografic şi cu teleobiectivul în zona Brezoianu-Universitate şi am
făcut poze pe stradă; apoi spre Cartea Romînească şi în uşă îi întîlnesc pe
Mircea Ciobanu, Ion Iovan, M. Cantuniari şi încă o persoană. Le-am făcut cîteva
poze chiar pe scări, “ca la nuntă”, cum a zis Damian Necula, care s-a băgat şi
el în cadru, cu tot cu pipă. Ne-am suit apoi în maşina lui Nelu I., pornind
către Casa Scriitorilor; cînd ne dăm jos, unul dintre amicii lui M.C. mă
întreabă cine e Iovan, îi spun şi-l întreb la rîndu-mi: Nu sunteţi bucureştean?
Atunci aflu că e din Chile şi pe loc realizez că este Omar Lara; mă prezint
şi-i spun că am citit poezii de-ale lui şi frumoase traduceri. În grădină la
Casa Monteoru, lume multă şi nu găsim decît cîte un loc, pe ici pe colo, deci
nu puteam sta împreună; nervoşi, indispuşi, M. Cantuniari se roşise la nas
într-un mod foarte expresiv.
La o
masă, Ion Sofia Manolescu şi Dan Laurenţiu, acesta anesteziat şi cu deosebire
binevoitor. Alături de Mihai Ursachi, foarte blond, de fapt chiar roşcat şi
urîţel, însă tocmai aceşti oameni sunt fotogenici (îmi spuneam, pipăindu-mi
teleobiectivul…). Eugen Suciu, numai umeri şi plete, Tudor George înconjurat
de-o gaşcă, Gh. Pituţ cu amicii de la Luceafărul;
la o masă Ileana Mălăncioiu, la alta Nicolae Breban şi aşa mai departe; iar în
clădirea Uniunii, în semiobscuritatea barului, se întrezăreau doi lungani în
balonzaide largi, ca pe vremuri: Pucă şi Hagiu; prin spaţiul rămas liber evolua
Dorin Tudoran – dar fapt este că nu se găseau locuri pentru grupul nostru, deşi
pe Mircea îl strigau de pe la mese. A reapărut, mai anevoie, iar în poartă a
schimbat cîteva fraze cu N. Manolescu, suplu şi grăbit.
Am căutat un alt
restaurant, spre Piaţa Victoriei., colţ cu Lemnea, într-o fostă farmacie.
Comesenii s-au jucat pe rînd cu aparatele mele fotografice şi ne-am făcut unii
altora poze. Omar Lara mi-a şoptit că ar vrea să se reîntoarcă în Chile, dar nu
ştie dacă va fi posibil. Cantuniari are doi copii, unuia îi trimite pensie
alimentară, o fată a lui e în Italia. Şi sunt cel mai tînăr dintre voi, dar mă
simt bătrîn, zice. Mircea se uită pe rînd la mîinile noastre şi decide că el şi
Cantuniari au mîini de tineri, iar noi ceilalţi, de bătrîni. Iovan are 42 de
ani, iar Lara 29. Despre mizerabilele reviste literare. Despre traducerea prea
anemică a literaturii romîne în alte limbi. Se afirmă că de-alde J. Updike la
noi sunt pe puţin 20 de prozatori; încă mai bine stau lucrurile cu poeţii…
Aniversare Radu Cârneci - 85, la Clubul J.L.Calderon,
fotografii...
Ieri la ora 11:00, la Sala Calderon, mare sărbătorire a poetului şi
traducătorului Radu Cârneci, la împlinirea minunatei vârste de 85 ani!!
Cel mai simplu ar fi să spunem că vârsta în sine este dată de la Dumnezeu;
prietenii însă, nu şi-i face decât cel dăruit cu harul rar al prieteniei, cazul
de-acum notoriu al dlui Cârneci, înconjurat mereu de prieteni de cursă lungă.
(A-i enumera aici pe toţi participanţii ar însemna să ocup tot spaţiul
rubricii şi să renunţ a mai scrie ce am de scris...). A devenit aproape un cuvânt de
ordine printre scriitori, mai ales poeţi, de-acum ei înşişi oameni spre
senectute, să spună: Pe mine m-a debutat Radu Cârneci, la revista Ateneu, la
revista Contemporanul... În ce mă priveşte, o repet mereu, la saţietate. Dar îi
aud şi pe Gheorghe Istrate, şi pe Florentin Popescu şi pe Nicolae Mărăşanu, pe
Florin Costinescu, desigur prezenţi în sală.. îi auzeam şi pe atâţia
alţii, pe când mai erau printre noi... Cei care n-au fost debutaţi de Radu
Cârneci, pe vremea şefiei sale de 14 ani la Ateneu, Maestrul i-a antologat în
ale sale Antologia Pădurii, Antologia sonetului românesc...; toţi
avem în bibliotecile personale aceste ediţii de mare lux, cum nu vor fi apărut
nici în ţări europene mai simandicoase. Dar Radu Cârneci este, dincolo de
poetul marilor iubiri din Centaur îndrăgostit, inegalabilul
traducător din marea poezie a lumii, din lirica unui Omar Khayamm, a lui
Baudelaire, a lui Leopold Sedar Senghor, a lui Oskar Wilde. A antologat
traducerile în româneşte din Psalmi, pe cele din Cântarea
Cântărilor, lucrări fundamentale pentru literele româneşti. Dar
câte alte fapte de cultură la cel mai înalt nivel nu au în Radu Cârneci un
rafinat şi dăruit cu har traducător!
S-a citit şi s-a recitat poezie, asta e de înţeles. La microfon s-au
succedat, după deschiderea de către directoarea Casei de cultură: sărbătoritul,
poetul Petru Solonaru, în ipostaza de moderator al întâlnirii, Aureliu Goci,
Nicolae Dan Fruntelată, Emil Lungeanu, Paula Romanescu, Florin
Stoenescu, Florentin Popescu, I.C. Ştefan, alţi prieteni şi admiratori ai
maestrului, dar şi preşedinţi de fundaţii, de academii, de reviste: Coman Şova,
care i-a înmânat o diplomă, Vasile Căpăţână, venit de la Chişinău, cu trei
diplome, dintre care una din partea Uniunii Scriitorilor moldoveni, Geo Stroe,
poate şi alţii; au citit din poezia lui Radu Cârneci şi din traducerile sale:
Valeria Gagialov, Andrei Magheru, Ana Calciu, Doina Ghiţescu, Lidia
Lazu, Elena Armenescu... fiecare în parte fiind întâmpinat şi condus cu
frumoase vorbe de sărbătorit. Care, sub privirile ocrotitoare ale Doamnei Emma
şi ale fiicei Carmen Cârneci, şi-a răsfăţat prietenii şi admiratorii cu minunate
lecturi din lirica proprie şi din traduceri. Oxigen pentru spiritele însetate
de Frumos. În antract, pianistul Mihai Măniceanu a interpretat o
compoziţie de Dan Dediu.
Au urmat felicitări, îmbrăţişări, autografe... Trataţii, cum e obiceiul pe la noi...
Vivat Poesia şi marii visători!
Poezia zilei, Mihai Cantuniari
Lecţia întâi
Iei inima stângă în mâna dreaptă.
O ascuți cu tot ce poate fi mai tăios pe lume:
bunăoară cu căutarea semenului.
O storci încet în pumn până apare
primul strat carat de sânge, în care înmoi vârful.
Îi strigi femeii tale să se pună la adăpost.
Acum ești pregătit.
Cu oglinda înainte
îți dai foc din toate părțile odată,
apoi, cuprins de pălălăi, încerci să scrii ce vezi.
Nu, nu ce simți. Ce vezi.
Poezia zilei: Radu Cârneci,
n. 14 februarie 1928
Limba Domnitoare
... asemeni ierbii, pururea stăpână
mereu înţelepţindu-se, fântână
învăluind în sunete celeste
adâncul de putere şi aceste
lumini care-n lumina-i se adună
asemeni ierbii pururea stăpână...
...izvor de cer şi de pământ izvoare
noi am învins prin Limba Domnitoare
păstrând iubiri, rostindu-le-n iubire;
Cap-Voievod sfinţind în mânăstire
şi un cioban zidindu-se-n odoare:
izvor de cer şi de pământ izvoare...
...cale lactee stirpea mea latină
spirală
împlinindu-se-n regină
mari frumuseţi în vârf cu nestemate
iar între ele imnele carpate
rotindu-se-n culoarea lor divină:
cale lactee stirpea mea latină...
1 decembrie 1987
(din Biblioteca
de sentimente, Ed. Anamarol, 2013)
Aproape elegie
Amiezile ne vor pătrunde răbdătoare,
ca o putere ce vine şi pleacă,
şi va fi o linişte ce doare,
o durere care se-neacă.
Apoi soarele va fi tot mai frumos
şi-i va grăbi pe toţi spre seară,
ademenindu-i cu armonia de jos,
unde se roagă o făclie de ceară.
Numai eu voi rămâne-n lumină
cu cântecul, pasăre ţipând între dinţi –
şi-mi va curge din tâmple răşină:
două pâraie fierbinţi.
Din volumul Orgă şi iarbă, 1966
Gând înapoi
Va veni primăvara, desigur,
ne vom întoarce în copilărie,
copaci fiind, ne-om inunda cu muguri,
ne vom preface-n iarbă pe câmpie,
Sau, dacă vrei, vom fi o ploaie-n ropot,
de soare ploaie, curcubeu răsfrânt,
iar în amurg vom fi de bronz în clopot,
topindu-ne în zări, la ceasul sfânt.
Şi vom rodi cu stelele curate,
un gând înalt, făclie de priveghi –
voi fi în toţi, iar tu vei fi în toate,
medalie cu două chipuri vechi
Şi, ca o ceaţă din nimic ivită,
uşori vom fi, călătorind în jos,
cer legănat în lacrima-ispită
şi răsturnat în noi cu preafrumos...
Din volumul Iarba verde, acasă, 1968
Alţi scriitori:
Ion Călugăru, n. 1902
Dragoş Vrânceanu, n. 14 februarie 1907- d.
4 mai 1977
Grigore Vieru, n. 1935
Doina Sălăjan, n. 1936
D. Țepeneag, n. 1937
Damian Necula, n. 1937
Vasile Spiridon, n. 1958
Ion Lazu - Fotografii la Dalles, după recitalul Sergiu Cioiu - Lorena Oltean - Miron Manega: Unde sunt cei care nu mai sunt ?
Sergiu Cioiu, Lorena Oltean, Miron Manega
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu