10 febriarie: Mariana Marin, n. 10 februarie 1956 - d. 31 martie 2003
Elegie - O, vinovăţia şi spaima
O, vinovăţia şi spaima
în faţa adevărurilor sugrumate!
Cine va depune mărturie
pentru crimele împotriva noastră?
Cuvintele simple de acum,
înşurubate în singurul trup,
pe care îl pot da morţii,
vă vor face mai buni?
Nu sunt o fiinţă morală.
Cine, trăind, ar putea rămâne
curat şi integru?
Dar uneori, în nopţile de vară toridă,
când încep să cobor scara evoluţiei acestei specii,
gândesc şi văd cu ochiul din frunte,
însingurat şi zdrobit.
Se aud atunci cântări şi blesteme
într-o limbă în care altădată visam...
***
Bucureşteancă, a făcut Filologia şi a participat la Cenaclul
de Luni condus de N. Manolescu (în acordă două pagini și jumătate în a sa
Istorie critică. O consideră o optzecistă atipică, ce respinge textualismul,
ludicul, ironia.) La rându-i, Marian Popa îi acordă o singură coloană,
tratând-o cu oarecare mefiență și sugerând că
tonul nealiniat al poetei, faptul că unele texte îi erau citite la
Europa liberă, chiar și faptul că Mariana Marin a semnat scrisoarea de
împotrivire la realegerea lui Ceaușescu ar ține de trecerea pe cealaltă
baricadă a evreimii de la noi, care la început militase activ pentru comunism.
Volume de poezii: Un război de o sută de ani, 1981, 2001; Cinci, 1982 (alături
de Alexandru Mușina, Romulus Bucur, Bogdan Ghiu, Ion Bogdan Lefter); Aripa secretă, 1986; Atelierele, 1990, Mutilarea artistului
la tinerețe, 1999; Zestrea
de aur (antologie), 2002.
Din Ion Lazu, Odiseea plăcilor memoriale:
11 aprilie 2007:
O zi pentru identificarea
adresei poetei Mariana Marin,
dincolo de Barajul Dunării, căci spre marginea urbei există şi o alee Barajul
Bistriţei, precum şi un bloc de la sfârşitul alfabetului: Y7, cu 10 etaje, vezi
bine, ca să încapă aici cei care n-au mai încăput în Bucureşti...; soare
printre norişori, printre copaci deja înfrunziţi, inclusiv castanii, nu şi
plopii, mai e până să ajungă seva acolo, foarte sus...; după ezitări şi
stăruinţe, ajung la adresă şi o doamnă amabilă Stroe Valeria, preşedintă de
bloc, îmi dă acordul. Dar nu se prea ştie ce a devenit poeta după plecarea de
aici.
24 august
2997: O
luăm înapoi, nimerim pe Barajul Bistriţei, găsim destul de repede Y7, o sun pe
dna S. Valeria, coboară, ne conectăm, punem placa, apar câteva vecine,
impresionate, una a locuit chiar deaspura poetei Mariana Marin, era foarte cumsecade,
deşi... Şi bine că am pus placa, să rămână măcar o aminire... În sfârşit, o
vorbă de bun simţ. Mariana Marin se mutase în 97 de la blocul lor, unele
locatare nu ştiau nici până astăzi că poeta a murit încă din 2003. Le repet: o
mare poetă şi un om interesant. Însă nu am cunoscut-o personal, ci doar am
auzit de faima ei printre colegii de generaţie şi apoi am aflat de moartea ei.
Constant Tonegaru, n. 13 februarie 1919 - d. 10 februarie 1952
Februarie
mistic
Din umbra învelită cu vată
pomii în larg
au de sticlă câte-o cravată.
Tot mereu gloria, nu știu cine,
pe depărtări şi zăpezi vag
se aude că vine.
N-am la îndemâna-un ochian
dar după mersul care cutează treapta
pe claviaturi la dreapta
trebuie să fie neapărat un pian.
E însă 13 din luna Februarie,
domnule Vladimir Streinu,
naşterea mea când m-a salutat
Luna roşie cum e rubinu'
şi de-atunci am rămas
ca vântul prin păduri despuiate
numai glas.
Mult vorbareţ strig, scriu, oricum;
deopotrivă femeia cu pisica înşală,
durata noastră este o îndoială,
căci noi suntem cenuşe puţină şi mult fum.
Cu inima de cretă dau îndemn
şi unde bat în locuri părăsite
lasă viitorimii semn.
Pâna totul ajunge o colină,
cerul cu găuri de site
presară pe dânsa făină.
Deci mâine, mâine dintr-o pâine voi creşte
şi-mi voi asculta trilul prin flora
care astăzi dospeşte.
În scorburi mierea a îngheţat cu cea din urmă rouă,
mă îndoiesc dacă se-ntoarce ora
când Soarele sclipeşte ca o potcoavă nouă.
Mi-aduc vocea să şterg
numele ce mi l-am scris pe pământ,
Februarie e numele meu întreg,
un cântec subţire, un vânt.
***
Născut la Galaţi, fiu al unui căpitan de
vas, fapt ce-i prilejuieşte călătorii pe Mediterana, este nevoit să-şi
întrerupă liceul din cauza unei drame familiale şi să trăiască din expediente.
Frecventează cenaclul Sburătorul, încurajat de Vladimir Streinu şi Şerban
Cioculescu. Singurul volum de poezii apare în 1945, Plantaţii, distins cu Premiul
Fundaţiei Regale pentru tineri poeţi. Prieten cu Dimitrie Stelaru, dedaţi
boemei, dar şi cu Pavel Chihaia, Iordan Chimet, Dinu Pillat, Teohar Mihadaş,
Tudorel Popa, face parte dintr-o Asociaţie Mihai Eminescu care îi ajuta pe
intelectuali, pe vremea foametei de după Război, distribuind pachete primite
prin ambasadele occidentale. În acest context de clandestinitate/ generozitate,
este arestat în 1947, împreună cu Teohar Mihadaş; suferă chinuri, traumatisme
ce nu s-au mai vindecat, se îmbolnăveşte de plămâni. Eliberat în 1951, din
motive de sănătate, decedează tragic, la numai 2 luni de la eliberare.
Prietenul din tinereţe Barbu Cioculescu
îngrijeşte un volum antologic Steaua
Venerei, publicat în 1969, într-un
moment de destindere ideologică. La editura Vinea îi apare în 2003 Plantaţia de cuie (adevăratul titlu
al poeziilor), în prestigioasa colecţie Ediţii definitive, îngrijită de N.
Ţone, cu prefaţă de acelaşi Barbu Cioculescu.
Citeşte mai mult: http://www.memoria.ro/?location=view_article&id=984
*
Am pus o placă meorială pe faţada imobilului din str. Al. I. Cuza nr. 13-A.
unde poetul
a locuit până la moarte. Imaginea casei cu placă
memorială apare şi în albumul Literaturile
Bucureştiului, ed. MNLR, 2010.
Alţi scriitori:
Haralambie Lecca, n. 1873
Alice Voinescu, n. 1885
Anton Holban, n. 1902
Mihai Duţescu, n. 1941
Ion Lazu - Oedip, de George Enescu, premieră la
Opera română.
Aseară, invitați la Opera română de prietenii noștri de cursă lungă, familia Carmen Cârneci și Dan Cavassi, ea compozitoare de renume, directoarea Academiei bucureștene de muzică, el mare violoncelist, cunoscut în țările europene, am vizionat spectacolul Oedip de George Enescu, ceva ce a depășit toate așteptările noastre, oricât de entuziaste. Un spectacol de aproape 4 ore, în trei acte, cu sala arhiplină, după cum remarca Lidia, încheiat cu ropote de aplauze ce nu mai conteneau, chemându-i iar și iar la rampă pe străluciții interpreți, toți unul și unul.
Eu, Lidia, nu am văzut un spectacol mai acaparant, mai complet, mai modern, mai armonios. Minunata muzică de operă a lui George Enescu, care, până acum, ni s-a părut că este prea elaborată, prea stufoasă, prea greoaie, chiar, dimpotrivă!, curge ca un râu ce trece prin multe meandre și locuri line; glasurile interpreților, de o claritate și o profunzime cuceritoare, impresionante; corul care, prin voci și mișcare, este mereu altceva, cum și balerinii transformați mereu în alte personaje, purtați cu toții, uneori, de o scenă rulantă de mijloc, creează momente care mai de care mai expresive, mai neașteptate, emoționante la culme; decorul, de o simplitate magistrală și luminile, tot ca niște ființe vii care se aprind și se sting cu un rost pe care îl înțelegi, toate au creat o atmosferă de spectacol magic, cuceritor și care ți se prinde de suflet pentru totdeauna.
Acest spectacol mi-a dat încrederea că în scurt timp totul va reveni la normal, în domeniul artistic, cel puțin, pentru că în preajma noastră am văzut tineri entuziasmați de o tragedie antică. JOS PĂLĂRIA!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu