15 februarie: Petre Stoica, n. 15 februarie 1931 - d. 21 martie 2009
Bănăţean dintr-o familie de ţărani, poetul a terminat
liceul Loga din Timişoara, venind apoi la Bucureşti, la facultatea de
Filologie, secţia română-germană. A devenit corector la ESPLA,1954-1962, apoi
redactor la Secolul XX, 1963-1972, apoi la alte reviste sau edituri. După
Decembrie '89 s-a implicat în presa de opoziţie, la Dreptatea, fondând şi un
supliment literar al acesteia. Din 1995 s-a retras în Banat, la Jimbolia, unde
a iniţiat o fundaţie culturală româno-germană şi unde a fondat un muzeu unic în
ţară, cel al presei, una dintre vechile sale pasiuni de colecţionar, printre
altele: bibliofilie etc. De fapt se retrăsese încă înainte de Decembrie, la un
moment dat la Bulbucata-Ilfov, iniţiativă benefică pentru acest scriitor căruia
numai solitudinea i-a fost
fidelă, cum singur notează.
La multele volume de poezie s-au adăugat altele, izolarea dovedindu-se foarte
spornică pentru scris, nu doar poezie, ci şi "amintiri de corector",
alte evocări din vremea copilăriei şi a tinereţii vagante. A tradus intens din
germană şi a alcătuit o antologie a poeziei germane, alta a celei austriece.
***
Un poet în adevăratul înţeles al cuvântului, care şi-a
apărat neatârnarea socială cu ghearele şi cu dinţii, precum i-a dictat firea şi
tocmai de aceea un poet consecvent cu sine, care nu şi-a schimbat niciodată
modul de abordare a poeziei. Din aproape, din observarea cu mare atenţie a
faptului de viaţă, în imediateţea sa, fără elanuri, metafore, literaturizare,
ci prin surprinderea a ceea ce este etern uman, pe cât de simplu şi
semnificativ, în viaţa de fiecare zi, în mecanica ei implacabilă. Ironie, o
vetusteţe bine pusă în scenă, titluri autoironice, filmul mut al
cotidianului care macină totul... O melancolie reţinută, elegia lucrurilor
mici, lipsite de fală, în schiţarea frustă a esenţialului, precum în desenele
naive, nu lipsite de generalitate. Fragmentarismul este trăsătura definitorie,
rezultatul strădaniei scripturale este mica piesă lirică meşteşugită,
inteligent stilizată, adusă la maxima expresivitate, pe cât de nespectaculoasă.
Îmi este imposibil să-l văd pe Poet scriind romane, lăsându-se furat de epica
în desfăşurare. Unanim apreciat de critică, sincer respectat de confraţi.
Pe când lucram la editura Vinea i-am scos traduceri
din Rilke: Sebastian în
vis/Sebastian im traum, dar şi alte multe cărţi de poezie, unele
bibliofile, precum Marea
pururi marea, poem cu ilustraţii somptuoase de Mircia Dumitrescu. Pe atunci
răsfăţatul editurii, în descinderile sale din Banat trăia din plin bucuria de a
fi edificat o operă poetică durabilă. A luat premiul Vinea, dar şi numeroase
alte premii naţionale, germane, americane. De altfel îl ştiam destul de vag,
mai bine spus din vedere, ca unul dintre actanţii de frunte ai vieţii literare
bucureştene din ultimele decenii ale comunismului, deci nici o mirare că
prestaţia sa este de găsit în Scene
din viaţa literară, Ideea europeană, 2007.
Titluri ale unor volume de Petre Stoica:
"Poeme" (1957), "Pietre
kilometrice" (1963), "Miracole" (1966), "Alte poeme"
(1968), Arheologie blânda" (1968), "Melancolii inocente" (1969),
"O casetă cu șerpi" (1970), "Bunica se așează în fotoliu"
(1971), "Iepuri și anotimpuri" (1976), "O nuntă de
cenușă" (1977), "Un potop de simpatii" (1978), "Copleșit de
glorie" (1980), "Prognoza meteorologică" (1981),
"Amintirile unui fost corector" (1982), "Caligrafii și
culori" (1984), "Suvenir" (1986), "Viața mea la țară"
(1988), "Tango și alte poeme" (1989), "Piața Tien An Men
II" (1990), "Visul vine pe scara de serviciu" (1991),
"Manevre de toamna" (1996), "Marea pururi marea" (1996),
"Uitat printre lucruri uitate" (1997), "Însemnările
cultivatorului de mărar" (1998), "Șambelan la curtea coniacului"
(1999), "La scufundarea vasului Titanic ,I-II" (1999-2000),
"Insomniile bătrânului" (2000), "Vizita maestrului de
vânatoare" (2002), "Veșnic absentă veșnic prezentă" (2002),
"Pipa lui Magritte" (2005), "Ultimul spectacol – 101 poeme"
(2007).
Citiţi
mai mult: http://www.romlit.ro/retrospectiv_petre_stoica
http://www.observatorcultural.ro/POEZIE.-Petre-STOICA-Insomniile-batrinului*articleID_2482-articles_details.html
Din Ion Lazu: Scene din viaţa literară
16 ianuarie 1980:
(...) Cu Petre Stoica, parte integrantă a grupului din spatele meu, cărunt
deja şi cam fonfăit din motive de pahar, Mara se pupă, reia de la zero problema Luceafărul, îl întreabă ce
atitudine au luat cei din redacţie şi îl incită: De ce nu te-au pus pe tine, de
exemplu? Eu, de la masa vecină: Păi dacă domnul Stoica nu se luptă! Dar o spun
într-un anume fel, ca să se vadă că iau lucrurile în glumă. P.S. este într-un
pulover gri, acum aproape de culoarea pletelor sale încărunţite; poartă la gît
un lanţ cu amuletă, un mic femur, însă de argint, care se leagănă în timp ce el
se apleacă la urechea Marei. (Acest vorbit la ureche, care cred că nu e decît o
mimare a intimităţii.). Lilă îi transmite numărul de telefon, scris pe un
şerveţel şi îi precizează că sunt acasă toată ziua; să vină odată pe la ei, se
va găsi ceva tare pentru ocazia respectivă!
28 ianuarie 1980: La masa din colţ,
unde stătusem data trecută: Virgil M. cu Petre S. şi apoi soseşe Ioana C.,
poeta-actriţă. Despre care imediat Mara îmi împoaie urechile. Nu te-ar
interesa? mă întreabă, pofticioasă. Eu: După cele spuse… Şi asist, la masa
vecină, la un fel de explicaţie între I. C. şi P. S., în prezenţa lui Virgil
M., care, simţindu-se penibil, spune la un moment dat: Eu am să trec la altă
masă. Dar nu trece…
Actriţa depune mari
eforturi să-l convingă pe S., să-l îmbuneze cît de cît, căci se pare că i-a
făcut o figură urîtă; tînăra se apleacă înainte, peste masă, ţinîndu-se cu mîna
de tăblie, îi iese în evidenţă nasul deosebit de lung; insistă să fie precizate
“raporturile dintre noi doi, nu cele prin intermediari”; I. C. poartă un fel de
bătălie pierdută, e rău afectată de faptul că P. S. se poartă atît de dur şi
distant: el se trage anume spre spate, ca spre a mări distanţa faţă de obiectul
dispreţului său, iar în rest replicile lui sunt cu voce prea tare, deşi cam
împleticite (încît V.M. îi notifică: “Eu nu înţeleg ce bălmăjeşti tu acolo” -
şi în rest M. e foarte marcat de conflictul celor doi, ochii ca două dungi
verzi, licărind ca la radio, pletele căzute pleoştit şi stă tot timpul aplecat
în faţă, ca un căţel care se uită din prag la cei care mănîncă în tindă); şi
nu-mi place să-l văd pe P. S. întinzînd mîna peste masă, spre faţa fetei şi
făcînd într-un fel din degete: cară-te, cară-te! – doar că nu o loveşte direct
în obraz, dar e foarte dispreţuitor şi neînduplecat şi se uită cu ochi lucioşi,
mai mari ca îndeobşte, foarte sigur pe el (şi pe vinovăţia ei). La urmă, pe
deplin înfrîntă, tînăra îi zice: Îmi dai mîna, nu? Şi îşi dau mîna; dar totul e
convenţional şi se vede cît colo că lucrurile s-au încheiat cum nu se poate mai
rău pentru poeta-actriţă.
I.C. se îmbracă să plece, e acum în picioare, înaltă,
suplă, cu o fustă albă şi o scurtă din piele, maron, cu bordură de blană. Ne ridicasem în
aceeaşi clipă şi-mi vine să schimb cu poeta cîteva cuvinte, anume spre a-i
abate cumva atenţia de la scena umilitoare pe care a traversat-o.
Poezia zilei, Petre Stoica
În orologiu e foarte târziu
Bunica a fost cândva în California acolo
oamenii cresc altfel de iepuri ce minunat
e la noi în Balcani bunica s-a întors demult
melancolică priveşte pe fereastră
daliile sunt nişte capete de pudel din curte
adie miros de varză bunica era o femeie
aproape înaltă sclipea ca alămurile fanfarei
din chioşc în orologiu e foarte târziu
şi un vapor cu aburi se scufundă încet
în gravura de sus.
(din volumul Bunica
se aşează în fotoliu, 1971)
Lidia Lazu, n.
15 februarie 1953
Lidia Lazu – actriță și poetă.
Lidia Lazu ilustrează un destin singular
în viața culturală a noastră din ultimele două-trei decenii. Absolventă a
Școlii populare de artă, secția actorie, n-a fost niciodată angajată a vreunui
teatru, ci a desfășurat o activitate pe cont propriu, în recitaluri de muzică
și poezie susținute în București, în marile orașe ale țării dar și în
străinătate: Luxemburg, California. A început în anul 1993, cu un recital din
creația proprie Destine bizare, pe care l-a susținut cu mare succes
la Muzeul Țăranului Român și apoi în alte locații din Capitală și din
provincie. A continuat cu un recital din lirica lui Lucian Blaga, în anul
semicentenar UNESCO, prezentat apoi în română și franceză, dar și în versiune
engleză, în turneul de recitaluri din California, SUA, 2008. În 2006 a
prezentat recitalul Amurg violet, din lirica lui Bacovia, împreună
cu actorul Petre Moraru și acompaniată de pianista Ilinca Dumitrescu și
fagotistul Vasile Macovei. În 2008, a susținut recitalul Iulia Hasdeu,
la București și Câmpina. De mare succes a fost recitalul Frumoasa fără
corp, din lirica lui Mihai Eminescu, susținut în numeroase locații din
București, dar și la Alexandria, Călimănești, Sinaia și Iași. A urmat în 2012
recitalul din cadrul Festivalului București, mon amour, cu versuri
din poeți români contemporani. Ca actriță, a colaborat vreme de 11 ani la Radio
România Cultural, Tineret și Actualități, înregistrări ce au intrat în Fonoteca
de aur. A colaborat, vreme de 11 ani, la emisiunea
”Ilinca Dumirescu și invitații săi”, la Televiziunea Universității
Spiru Haret ”TVh2”. Este prezentă pe You-Tube cu numeroase filme din recitaluri
dar și din improvizațiile muzicale realizate în cele mai neașteptate locuri și
situații, ceea ce face marca acestei actrițe și poete singulare în viața
culturală a acestor vremuri.
Ca poetă, Lidia Lazu a debutat în 1995 cu
volumul Poezii de care uitasem și în acești 25 ani a mai
publicat alte 7 volume de poezii; este inclusă în mai multe antologii de lirică
românească precum și în antologii bilingve, franceză, engleză și turcă.
În anul 2007 a devenit membră a Uniunii Scriitorilor din România, Filiala
Poezie. Publică versuri în reviste din țară, și pregătește un nou volum de
poezii. Despre autoare au scris cronici favorabile mari nume ale literaturii
precum Mircea Ciobanu, Gheorghe Grigurcu, Radu Voinescu, Florin Mihăilescu, Ion
Murgeanu, Horia Gârbea, Radu Cange etc.
De acelaşi autor:
Poezii de care uitasem,
Editura Vinea, 1995
Continuarea cuvântului,
Editura Vinea, 1999
Balansoarul umbrei,
Editura Vinea, 2004
Cuvântul care stă să
mă nască/ The world poised to birth me. Ed. Vinea, 2008
În
voia luminii, Ed. Ideea europeană, 2010
101
poeme, Colecția Ideal, Ed. Biodova, 2011
Soarta
firului de nisip, antologie, Ed. TipoMoldova, 2012
Varianta
B, poezii, Ed. Eikon, București, 2016
Flori
de spini, Ed. eLiteratura, 2020
În antologii:
Poezia pădurii, Editura
Orion, 1999
Spectre Lyrique, Antologie
de la poesie roumaine contemporaine, Ed. Europa, 2000
Soarta firului de
nisip,
Biblioteca Argeş, 2007
Antologie de poezie
română contemporană (în română, franceză, engleză și
germană), vol. II, ed. TipoMoldova,
2014
Referinţe critice:
Mircea Ciobanu (România literară), Florin Mihăilescu (Viaţa Românească), Anghel
Ruda (Viaţa Românească), Radu Voinescu (Luceafărul), Gh. Grigurcu (România
literară), Horia Gârbea (Ziua literară), Ion Murgeanu (Meridianul Românesc-USA,
Ziua literară), Radu Cange (Poesis), Ion Andreiţă (România liberă); Nicolae
Tzone, Maria Urbanovici, George Astaloş, Lucian Gruia,.
M-ai împodobit
În pădurea de toamnă
Și apoi m-ai rotit
Să vezi cerul
În ochii mei oglindit
Frunza copacilor
Prefira lumină în mine
O așternea în straturi
fine
Într-un calm ritual
Peste umerii tăi
Mâine această pădure
Nu va mai ști
Că ne-a fost temple
Pentru o zi
You have aborned
me
In the autumn woodland
And then you spun me
To see the sky
Mirrored in my eyes
The leaf of trees
Strew light within me
Bedding it in ethereal
layers
Through the ritual of
the serene
Over your shoulders
Tomorrow, this forest
Will never know
That it has been our
temple
For one day
Un nume
dorit
O lumină veghind
Zile repetate în
liniște
Ninsoare bogată
În păduri de brad
Și seara
Doruri în depărtare
Mai vii decât tot
universal
Și fiecare floare
Așezată ca un semn de
carte
Între mine și stele
A desired name
A light watching over
Repeated days in
tranquility
Dense snow falls
In forests of firs
And in the evening
Yearnings from afar
Are more alive than the
whole universe
And every flower
Was embedded down as a
sign
Between the stars and I
Și peste o mie de ani
Voi dori să culeg mere
Prune și nuci rămase-n
livezi
În toamna ce adie în
suflet
Cu nostalgie
Culorile
ultimului bal
Vor fi și atunci la fel
de vii
Și noi vom merge ca doi
regi
Cu sceptre mari
De frunze ocru
And a
thousand years from now
I”il want to pick apple
Prunes and nuts left in
the orchards
In the autumn breathing
gently in the soul
Nostalgicly
The colors of the final
ball
Will then be just as
strong
And we shall walk as
two kings
With large scepters
Of ochre leaves
Poeziile
mele uitate
Pe marginea ferestrei
Le-au ciugulit păsările
Și acum mă chinui
Să le deslușesc în
Volutele zborului lor
Și-n ritmul cântării
lor
Și le zăresc abia
Ca semne pe nisipul ud
Dar când să le citesc
Mi le șterge un val hain
Și rămân
Doar cu jindul
După frumusețea
Pentru totdeauna
pierdută
My
forgotten poems
On the ledge of the
window
The birds have pecked
at them
And now I struggle
To regain their meaning
In the intricacies of
their flight
And in the rhythm of their
singing
And I can barely
glimpse them
Like markings on the
wet sand
But when I’m
about to read them
They ”re swept
away by an ill-fated wave
And I am left
Just with the
yearning
For the beauty
Forever misplaced
Șuvițe
sonore mi se preling
Printre degete
Și iau forma unor
zilnice ploi
Mă fac să tresar
Firele de mov și de
gălbui
Care se opresc în fața
mea
Se răsucesc și
Mi se usucă privirea
Încercând să le abat
Spre cea mai frumoasă
Dintre închipuiri –
Marea
Sounding locks
are sliding
Through my fingers
Shaping themselves into
daily rins
They startle me
The purple and yellow strands
That halt in front of me
They twist and
My sight dries up
Trying to stray them
To the most beautiful
Of visions –
The Sea
Simt în mine oase de pasăre
Și nu le pot opri
Să încerce să zboare
Prezența lor îmi așterne
Vârfuri de munți la picioare
Și n-ar trebui să mai fac nimic
Decât să mă las în voia
Pornirii mele spre zbor
Și spre cântec
Fără nici o urmare
I feel bird-bones within me
And I cannot keep them
From trying to fly
Their presence lays out before me
Crests of mountains to my feet
And I needn”t do anything
Except letting myself be guided
By my desire of flight
And for song
Witout any consequence
Bucuria de-o clipă
Fu gata să mă doboare
Sunet lin și lumină
Filtrându-se prin frunzare
De tei înflorit
Miros de pace divină
Și fior dinspre plus infinit
A moment of joy
Nearly brought me down
Soothing sound and light
Filtered through the canopy
Of blooming linden trees
Scent of heavenly peace
In a tremor from infinity
Alţi scriitori:
V. A. Urechia, n. 1834
Titu Maiorescu, n. 1840 -
d. 16 iunie 1917
Paul Daniel, n. 1910
Petre Solomon, n. 1923
Romulus Zaharia, n. 1930
Corina Cristea, n. 1938
Al. Condeescu, n. 1950
Aurelian Titu Dumitrescu,
n. 1956
Ion Lazu - Groapa Văcărești, încă un ocol...
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu