18 febriarie: Radu Albala, 18 februarie 1924 - d. 10 mai 1994
Bucureştean până în măduva oaselor, îndrăgostit de
oraş în varianta sa antebelică, prin firea sa un matein, a făcut Dreptul şi
Literele, dar la schimbarea regimului a fost dat afară din barou. Cândva
redactor la ESPLA, este înlăturat din nou. Îşi găseşte un loc la editura
Litera, care scotea cărţi în regie proprie. Un adevărat domn de viţă veche,
care îţi impunea respect şi te punea pe gânduri prin distincţia sa. Foarte
puţin a publicat, la mari intervale, titlurile induc ideea unei lumi mirifice,
dispărute nemilos: Antim
Ivireanu şi vremea lui, 1962; Desculţe, 1984; Făpturile paradisului, 1987; Femeia de la miezul nopţii, 1994. Bucureştii în literatură, un alt titlu vorbind despre iubirea
pentru trecutul oraşului natal. A publicat traduceri din franceză, cum era de
aşteptat de la un domn stilat, dar şi din latină, tot un efect al fugii sale
din prezent.
Nu l-am cunoscut personal, deşi poate îl voi fi zărit
cândva, pe culoarele editurilor din Ana Ipătescu. În câteva rânduri, mi l-a
evocat cu mare căldură şi cu nostalgie, ca pe un matein de indicibile
rafinamente, scriitorul George Bălăiţă. Autor atipic, de vechi parfumuri, de
inestimabile bijuterii stilistice, Radu Albala nu doar că este eludat de
editori, dar nici criticii nu-l frecventează, iar istoricii literari îl dau
de-o parte în abordările lor; nefiind nici măcar un "autor de
dicţionar", înţelegi mai bine obstinatul său refugiu într-o vreme
revolută, ideală. A murit la exact 70 de ani, probabil din decenţă, şi ca să nu
creeze dificultăţi celor care ar dori să memoreze datele scriitorului. Dar cine
se interesează de boierii vieţii noastre literare?!
I-am
pus o placă memorială în str. Trotuş 95, dincolo de Piaţa Domenii, după mari
lupte cu proprietarii de la cealaltă adresă, din Vasile Mironiuc, nr. 16, unde
trăise până la moarte. Imaginea casei apare şi în
albumul Literaturile
Bucureştiului, ed. MNLR, 2010.
Ion Lazu: Moartea unui poet: Ion Nicolescu. Comentariu pe blogul poetului LIS
Sigur, la moartea unui poet, cu întristare omenească, te referi la
poezia lui, dar mai ales la "purtătorul ei material", - care acum
părăseşte scena lumii. La omul de carne şi sânge. A fost Ion Nicolescu un ins
de tot ciudat, straniu, neîncadrabil tipologic (prea puţin zis un boem!), care
singur s-a plasat în afara societăţii. Cu ceva bacovian în abordările sale de
viaţă, dacă nu şi scripturale, însă fără norocul aceluia, căruia Agatha i s-a
devotat până la capăt şi mai departe. L-aş apropia mai curând de Velimir
Hlebnicov, pe care îl descrie memorabil Nadejda Mandelştam ("Speranţa
abandonată"), devotata soţie a poetului Osip Mandelştam, el însuşi un poet
exemplar, care nu a ştiut de nimic altceva decât de poesia sa (dar, subliniez:
şi de demnitatea sa). Deci Hlebnicov şi Mandelştam. Memoriile Nadejdei M., fără
egal în literatură, m-au impresionat la maxim. Din păcate, o carte care a ajuns
cu mare întârziere la mine - şi la conştiinţa lumii, în general. Se cunosc
împrejurările hruşcioviste-brejneviste...
Altfel l-aş fi perceput, să sperăm, pe un
Ion Nicolescu, personaj pitoresc la limita cu bizarul şi caricaturalul, pe care
îl întâlneam pe coridoarele redacţiilor din Ana Ipătescu, în anii şaizeci. Îl
publica Ilie Constantin, dacă nu concitadinul Ion Gheorghe, redacţia
disimultând ciudăţenia versurilor prin supratitluri precum "Ironice".
Nu ştiam ce hram poartă excentriculul personaj, cum îl percepeam pe-atunci, dar
îmi era clar că nu e în limite normale şi, pentru că versurile lui îmi făceau
o impresie obişnuită-pasabilă, dar nu mai mult de-atât, îmi spuneam că
"nebunul nu-i atât de nebun", dacă ştie să se bage pe sub pielea
redactorilor etc. Mai cunoscând noi și alte cazuri, care însă repede s-au șters
din peisaj. L-am revăzut secvenţial la restaurantul scriitorilor şi, la un
moment dat, descriind fauna de acolo, i-am făcut partea cuvenită. Unele
referiri apar în "Scene din viaţa literară", 2007, alte trimiteri,
ale poetului Ion Murgeanu sunt de găsit în "Himera literaturii",
2007, cartea noastră de confesiuni în dialog epistolar, unde dăm seama despre
anii formării noastre.
N-aş livra toate aceste detalii dacă în
comentariul poetului Tudor Cicu nu s-ar fi făcut referire la Himera... Tânăr pe-atunci, făţos, cu
aplombul care nu lipseşte acestui tip de om, se băga printre figuranţi, la
filmările care mereu se făceau la Casa Monteoru - cred că regizorii îl ştiau pe
I.N. şi se foloseau de aparenţa lui. O dată l-am văzut în uniformă de husar, o
mândreţe de tânăr. Cu greu îţi venea să-l înţelegi pe acest ins care în mod
constant te tapa de bani. Poate să fi fost o fixaţie de-a lui, printre altele,
aceasta mai dezagreabilă, sâcâitoare. Pentru mine, pe atunci măcar, literatura
începea de la demnitatea persoanei. (N-aş fi vrut, în ruptul capului, ca
versurile mele bune-rele să apară din oricare alte motive decât calitatea lor
intrinsecă.) La drept vorbind, nu-mi sunt la inimă simulanţii, mistificatorii
de nici un fel (inclusiv simulanţii de pe scena politică!). L-am revăzut rar,
de fiecare dată trecând strada ca să-mi ceară un ban... ultima oară acum câţiva
ani, depreciat fizic, însă cu comportamentul său strident, de paria. Ca la
puţin timp, să scoată un aparat de filmat şi să tragă cadre, într-o somptuoasă
sală cu vitralii, unde intrase după noi, prin efracţie, păcălind vigilența
portarului. LIS îşi aminteşte scena, desigur) Logica e bulversată: dacă are
bani pentru aparat de filmat, ceea ce noi nu ne permitem, de ochelari
străinezi, de ce nu are bani pentru mâncare? Mi s-a spus că se nutrea numai cu
bomboane, ca fiind mai ieftine şi energizante, sfidând faptul că suferea de
diabet... Mistificatorul care se auto-mistifică? Nu e de mirare că nu-i lipsea
instinctul adaptării la politica vremii. După care își lua seama, o întorcea pe
proteste, dând de lucru securiștilor. La cenaclul Flacăra avea mare succes un
cântec patriotard, pe versurile lui Nicolescu: ”Trăiască România, trăiască
tricolorul…Trăiască Alma Venus, măria sa poporul!” Intervenind o ruptură,
Păunescu a preluat-prelucrat textul, asumându-și-l.
Da, Domnul să-l odihnească, după o
"viaţă de câine", care a dat de ruşine ideea mea platonicină, de
cetăţean demn şi de sine stătător. Mă minunez şi azi de ideea biblică, precum
că omul să-şi câştige pâinea în sudoarea frunţii, în toate zilele vieţii
sale. De parcă munca ar fi o pedeapsă, un blestem... Eu crezusem că este una
dintre marile şanse ale omului...de a-şi valorifica disponibilităţile, de a se
bucura că este sănătos, apt la solicitări, creativ etc.
Cei doi mari poeţi ruşi pe care i-am
pomenit mai sus, repere ale poeziei de avangardă, nu se ştie nici măcar când şi
unde au murit, nici după trecerea unei jumătăți de veac... Cu Ion Nicolescu
destinul a fost mai clemant. Notă maximă pentru literaţii buzoieni, un
comportament la înălţime!
Se va găsi, să sperăm, cineva care să se
îngrijească de poezia lui Ion Nicolescu, singura care în fond mai contează,
de-acum; şi să vadă ce se află pe casetele filmate de poet, poate însoţite de
comentarii. Pot fi acolo mari surprize. Sau nu... Totul este posibil, tocmai
acolo unde în mod normal nimic nu părea posibil. Numai poezia reuşeşte acestă
performanţă, este paradoxul ei. I.L.
Poezia zilei: Ion Nicolescu, d.
19 februarie 2011
*
iubito calci în străchini ţi-am spus-o şi-ţi repet
acesta e gavota şi dânsu-i menuet
sertarele sunt noaptea dejunul e dejun
şi rufele se spală cu apă şi săpun
să nu faci paşi în beznă opreşte-te în tindă
să nu te mire domnul albastru din oglindă
acela-i Dostoievski o urnă ne desparte
stă între noi oglinda să nu cădem în moarte
în bibliotecă-i haos dar ţine-nchisă uşa
să nu se risipească peste pământ mătuşa
icoanele sunt vechi le ţii ca bibelouri
când trec geamgii prin aer să nu le faci cadouri
să nu mănânci veioza nu zgâria tapetul
suntem vecini cu cerul ai să observi cu-ncetul
nu-i chiar o ceaşcă luna să nu o calci pe rană
avem şi reproduceri acolo e o stană
de marmură se poate dormi pe ea cu trudă
dar poţi să o consideri neinvitată rudă
de fapt afară-i marea dar pune-ţi şalul verde
în valurile-i albe cândva de te-oi pierde
nu prea mai văd deşi sunt tinere vlăjgan
la vârsta mea Novalis murise de un an
(preluare de pe Internet)
Lidia Lazu, Cântece în aer liber
Palatul brâncovenesc Brebu:
http://youtu.be/LfgV2B4yBxk
Alţi scriitori:
Mircea Grigorescu, m. 1976
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu