5 septembrie: Adrian Marino, n. 5 sept. 1921 - d. 17 martie 2005
Ieşean prin naştere, va face şcoala
primară, apoi va intra la Liceul militar, schimbând cu Liceul Internat şi cu
Seminarul pedagogic. Va intra la Literele din Iaşi, în 1941, dar în 1943 se va
transfera la Bucureşti, cu licenţa în 1945. Va fi timp de 2 ani reţinut de G.
Călinescu la catedră, ca asistent, împreună cu Dinu Pillat. Un doctorat, în
1946. În fapt, Călinescu îl debutase încă în 1939, pe când mai era licean, în Iaşul literar. În această
perioadă, similar lui Călinescu în ce-l priveşte pe Eminescu, lucrează la două
monografii: Viaţa lui Al.
Macedonski şi Opera lui A.
Macedonski. Similitudinea se reduce la titluri, iar în fapt îşi
alesese ca subiect pe adversarul literar al lui Eminescu - abordarea fiind
foarte personală, într-un fel de opoziţie cu mentorul său. Marele critic îl
defineşte: "un eseist curios şi malign... mare scotocitor de
cărţi...". Însă, cum de la apreciere la adversitate nu e decât un pas
pentru unele firi, A. M. se va distanţa şi delimita net de G. C., la care
dezavuează oportunismul cu care s-a raliat la comunişti, în formele cele mai
groteşti. Simpatizant ţărănist, este surprins multiplicând nişte materiale
propagandistice P.N.Ţ. şi, arestat în 1949; va trece prin calvarul carceral
dejist - mereu distant, semeţ, de unde denumirea de Seniorul - şi va fi eliberat
abia în 1957, dar trimis în domiciliu obligatoriu la Lăteşti, în Bărăgan, până
în 1963. Abia în 1965 reprimeşte drept de semnătură şi va izbuti să-şi publice
monografiile despre Macedonski.
Debut editorial la 44 de ani. O păţiseră
şi alţii, pentru mult mai puţin -, neîncarceraţi, doar marginalizaţi
social-politic. În 1971-72 beneficiază de o specializare în Elveţia. Din 1973
este editorul apreciatelor Cahiers
roumains d' etudes literaires, care au apărut până în 1980. În 1980 îi
apare Hermeneutica lui Mircea
Eliade, tradusă anul următor în franceză. În 1985 primeşte premiul Herder.
Între 1987 şi 2003 scoate 7 volume din Biografia
ideii de literatură şi
iniţiază o serie de volume ale Dicţionarului
de idei literare, eseuri pe fiecare titlu, în ordine alfabetică - nedus la
capăt.
În 1993 scrie un text memorialistic pe
care îl va rescrie în 1999, şi care va apărea abia în 2010, la fix 5 ani după
dipariţia, la 83 de ani, a hermeneutului. Cartea va declanşa un adevărat
scandal la scară naţională, datorită prezentării în acvaforte a unor persoane
din prim-planul vieţii literare: Dinescu, Simion, Liiceanu, Pleşu, mulţi alţii,
dar şi Cioran, Eliade, Monica Lovinescu. Riposta imediată a fost acuza de
colaborare cu securitatea şi DIE/SIE, fapt ce a polarizat viaţa literară a
ţării. Unii contestând, întorcând acuzaţiile (de manipulare) împotriva celor
vituperaţi de Marino şi care, la rigoare au fabricat un dosar de informator, de
spion european etc.; alţii luându-i apărarea, pe motive de balcanism.
Rimează cu atitudinea de o viaţă a acestui însingurat şi om distant, inaderent
la bisericuţe şi interese de grup, altfel spirit iluminist, pledant cu
obstinaţie pentru europenism.
Desigur, pentru intelectualii care în
comunism au stat cu capul la cutie, neîndrăznind să ceară o plecare în
străinătate, convinși că nu o merită şi că până la urmă nici nu e bine, temători să nu fie luați în colimator, interziși, chiar închiși, altfel oameni de idei
şi formatori ai opiniei publice, s-ar zice, a putut să pară mai mult decât
suspect faptul că Marino se preumbla fără păs prin Europa şi America, liber să
ia contact cu toate marile personalităţi ale exilului românesc şi nu numai,
beneficiar de burse internaţionale, mai cunoscut în anii 70-80 în vest decît în
ţară şi care, spun aceşti denigratori, la înapoierea în ţară era aşteptat cu
premii şi distincţii... Mai grav, Marino a scris el însuşi undeva că, fost
deţinut politic, musai să le răspundă securiştilor la unele întrebări... Or, a
răspunde la "nişte întrebări", cum de exemplu ce face Eliade, vrea
să-l publicăm? vrea să vină în ţară? îl va susţine pe Ceauşescu la Premiul
Nobel? ce face Monica Lovinescu etc., la care întrebări, ştiindu-se urmărit, nu
avea cum să nu răspundă, înseamnă a furniza informaţii. Cât de grave? Cât de
compromiţătoare? Numai Dumnezeu ştie... Iar CNSAS ştie chiar mai mult, sau
fabrică pe loc, cu profesionalism, probele la comandă. Cât e adevăr şi cât
supralicitare în faptul că a încercat să-l convingă pe Eliade să facă o vizită
oficială în ţară? Că a descris mişcările celor din exil? Poate că aceste
lucruri despre posibila colaborare cu DIE n-ar fi luat amploare dacă în
memoriile sale Marino n-ar fi turnat gaz peste foc cu nemiloasele încondeieri
ale fruntaşilor vieţii literare de până în 1999, desfiinţând pe capete,
dispreţuind fără limită...
Problema este însă alta: Vom şti să ne
nutrim din marea lucrare hermeneutică a lui Marino, care considera hotărâtoare
pentru cultura noastră desprinderea din impresionism, mit, simbolistică şi prin
consecinţă, accederea la idei, la sistem, la filosofie... Un strigăt în deşert,
o dată în plus?
*
L-am văzut o singură dată pe hermeneut, la
un târg de carte, vorbind unui număr nu prea mare de auditori: foarte sigur de
sine, foarte tranşant, răspicat. Din
publicistica lui A.M. m-a impresionat neplăcut şi mi s-a părut scandaloasă
declaraţia că nu a mai citit niciun roman în ultimii 30 de ani. O aroganţă vecină cu nebunia. Vrei să fii luat în seamă de scriitorii pe
care îi sfidezi in corpore, pe care nu-i citeşti dar cărora le dai note de
repetenţie ?!...
Opera literară. Critică şi
istorie literară. Teoria literaturii şi comparatistică: Viaţa lui Alexandru
Macedonski, 1965; Opera
lui Alexandru Macedonski, 1967; Introducere
în critica literară, 1968, ediţia a II-a revăzută, 2007; Modern, modernism, modernitate,
1969; Dicţionar de idei literare, I, 1973; Hermeneutica lui Mircea
Eliade, 1980; L'hermeneutique
de Mircea Eliade, Paris, 1980; Etiemble ou le comparatisme militant, Paris, 1982; Comparatisme et théorie de
la littérature, Paris, 1988; Biografia
ideii de literatură, vol. I-VII, 1992-2003. Eseuri. Publicistică. Memorialistică: Evadări în lumea liberă,
1993; Pentru Europa,
1995, ediţia a II-a, revăzută şi întregită, 2005; Cenzura în România,
2000; În dialog cu
Sorin Antohi, 2001; Libertate
şi cenzură în România. Începuturi, 2005; Viaţa
unui om singur, 2010
Citeşte mai
mult:
http://ro.wikipedia.org/wiki/Adrian_Marino
http://tismaneanu.wordpress.com/2010/02/09/manipularea-unei-umbre-cazul-adrian-marino/
http://ziuadecj.realitatea.net/cultura/memoriile-lui-adrian-marino-bulverseaza-lumea-culturala-clujeana--10392.html
http://www.bookiseala.ro/cum-a-denuntat-adrian-marino-stabilimentul-literar-romanesc/14081.html
http://www.evz.ro/detalii/stiri/adrian-marino-super-spionul-roman-in-occident-893632.html
Poezia zilei: Andrei
Ciurunga, n. 28 oct. 1920, Cahul
Greva foamei
Limba fiere şi cenuşă,
ochiul tulbure vâscos,
mâna piele, pulpa os,
pâinea - munte după uşă.
Şapte ceruri fără mană,
şapte holde fără spic,
şapte blide cu nimic,
şapte zile de nehrană.
Azi e luni, va fi şi vineri
şi va fi duminică.
Gândul se cuminecă
numai cu luceferi tineri.
Nu fasole, ci dreptate,
nu cartofi, ci lanţul frânt,
nu tărâţe, ci pământ,
nu mălai, ci libertate!
Gura a răcnit în sine:
- Na-vă sânge, na-vă trup,
rupeţi-l cu dinţi de lup,
beţi cu sete de jivine.
Mie daţi-mi ale mele:
casa ce-a căzut în bot,
holdele cu grâu cu tot,
largul cerului cu stele!
...
Sufletul s-a şters în zare,
nimeni... nicăieri... pustiu...
numai temnicerul viu
fluierând pe coridoare.
(din Poeme
cu umbre de gratii, Ed. Sagittarius, 1996)
Alţi scriitori:
Al. Vlahuţă, n. 5 sept. 1858 - d. 19 XI 1919
Catinca Ralea, n. 1929
Al. Dobrescu, n. 1947
Nicuţă Tănase, n. 12 august 1924 - d. 5 septembrie 1986
Ion Lazu - Texturi (în lemn, în sare...)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu