14 septembrie: Gheorghe Schwartz, n. 14 sept. 1945
Lugojan dintr-o familie evreiască, tatăl
funcţionar, mama profesoară de pian, şi-a făcut şcoala primară, gimnaziul şi
liceul în urbea natală (bacalaureat în 1963), după care a urmat Universitatea
clujeană, facultatea de Istorie-Filosofie, secţia Limbă şi literatură română
(licenţa în 1968). Vine la Şcoala specială din Arad, unde va fi profesor, apoi
director; din 1990 lector, apoi profesor universitar la una sau alta dintre
cele 3 universităţi arădene (un doctorat în anul 2000); din 2003 director al
Institutului European.
A debutat în 1969 în Familia cu două proze
scurte şi de atunci încoace a colaborat necontenit la cca 80 de reviste din
ţară şi străinătate. Debut editorial 1972, romanul Martorul. Membru al USR din
1976, iar din 1990 în Consiliul de Conducere al USR, prozatorul a scris vreo 25
de romane sau culegeri de nuvele şi povestiri - în total spre 10.000 de pagini,
căci îndeobşte cărţi de peste 350 pagini...
Încă de la debutul editorial, diferiţi
exegeţi au referit despre prozele sale, vorbind despre una sau alta dintre
calităţile şi înzestrările de prozator ale acestuia, desigur: talent,
înteligenţă artistică, deşteptăciune, imaginaţie, fantastic; l-au considerat
ucenic neascultător, kafkian, prozator ieşit din norme, cu imaginaţie delirantă
- totuşi cu subînţelesul că aceste numeroase virtuţi nu au asigurat încă
producerea capodoperei. Oricum, nu se ştie ce reacţie ar fi avut cobreslaşii
într-ale prozei dacă i-ar fi citit scrierile -, dar mai curând aceasta nu se
întâmplă, măcar la noi -, însă de-ar fi citit aceste exegeze, desigur ar fi
avut motive de îngrijorare, chiar de teroare: Gh. Schwartz ne surclasează fără
probleme!
Fapt este că autorul nu a avut până de
curând decât o cotă medie, totuşi. Nivelul s-a ridicat întrucâtva prin apariţia
ciclului lugojan, cu subiecte din Interbelic, Pietrele,
A treia zi, Spitalul, aceasta din urmă fiind o parabolă ce pleacă de la
rebeliunea legionarilor ca să se încheie într-o notă deznădăjduitoare, în care
legionarii şi evreii ostracizaţi vor colabora... Un salt important
realizează Gh. Schwartz cu ciclul epopeic Cei
o sută, o parabolă a civilizaţiei, privită dinspre evreitate, pornind de la
Căderea Babilonului sub perşi, cu părăsirea Cetăţii şi continuată cu povestea,
pe parcursul a 10 volume, a o sută de generaţii succesive de evrei migratori:
la Alexandria, Atena, Constantinopol, Roma etc, dar până la urmă şi în Dacia
lui Deceneu şi în Sciţia, deci în locuri şi momente care într-un fel sau altul
au făcut istoria - iar ceea ce nu reuşesc să facă sau să influenţeze sau să
inducă protagonişti, aceşti o sută de bărbaţi care reinventează ciclic istoria,
în succesiune paternă, de la o generaţie la alta (căci de fiecare dată este
vorba nu despre personalităţi marcante ale istoriei, ci despre cei din umbra
acestora), va suplini de fiecare dată un dublu al acestora - Scribul ce-i
însoţeşte pretutindeni în această rătăcire prin timp şi istorie. Schimbând după
caz cele mai felurite registre: mit, cronică medievală, dialog, basm, nuvelă
fantastică, paradox şi parabolă, acest ciclu, influenţat de romanul german şi
de epopeea populară, bazat pe apelul la cele mai importante surse clasice, inclusiv Dialogurile platoniciene, este
oricum am lua-o, o întreprindere romanescă fără precedent în literatura română.
N-ar fi de mirare ca odată cu acest ciclu romanesc, singular ca anvergură, ceea
ce păruse un "prea-mult" în scrisul autorului, nesusţinut printr-o
justă echilibrare a construcţiei romaneşti, să îşi obţină de data asta
împlinirea într-o operă durabilă, căci valabilă literar, pe toată întinderea
sa.
În a sa istorie critică, N. Manolescu îl
trece la „Scriitori de dicţionar”. Marian Popa, mai laborios, pe spaţiul unei
coloane şi un sfert, ia la rând titlurile şi se arată doar parţial convins de
prestaţia autorului, inclusiv în privinţa ciclului Cei o sută, apreciată ca probă a unui "maestru al exagerării,
seducător...". Pe când scriitorul de ficţiuni, musai să-şi urmeze
destinul.
Opera
literară: Martorul, roman, 1972; Ucenicul vrăjitor, proză
scurtă, 1976; Pietrele,
roman, 1978; Orele
oraşului Arad (în colaborare),
1978; A treia zi,
roman, 1980; Spitalul,
roman, 1981; Efectul
P., roman, 1983; Maximele
minimele, proză scurtă, 1984; Castelul
albastru, proză scurtă, l986; Om
şi lege, roman, 1987; Cei
o sută – Anabasis, roman, 1988; Cochilia,
roman, 1992; Sirene,
(în colaborare), 1992; Cei
o sută – Ecce homo, roman, 1993; Procesul
– O dramă evreiască, roman, 1996; Cei
o sută – Oul de aur, roman, 1998; Paranoia
Schwartz, proză scurtă, 1999; Cei
o sută – Mâna albă, roman, 2000; Teatru (în colaborare); Cei o sută – Vara rece,
2004; Cei o sută – Axa lumii,
2005; Culoarul templierilor,
2008; Secretul Florenţa, 2010; Bastonul contelui, 2012; Diavolul argintului...
Citeşte mai mult: http://www.uniuneascriitorilorarad.ro/membri%20usr/arad/schwartz%20gheorghe/schwartz%20gheorghe.htm
http://ro.wikipedia.org/wiki/Gheorghe_Schwartz
http://www.romlit.ro/gheorghe_schwartz_martor_rtcitor_prin_istorie
http://revistacultura.ro/nou/2011/11/gheorghe-schwartz-%E2%80%9Etreziti%E2%80%9C-legionari-initiati/
Alţi scriitori:
Costache Conachi, n. 1778
Geo Bogza, m. 1993
Ion Lazu: La Biblioteca metropolitană, o discuție despre cărțile noastre...
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu