16 septembrie Ioan Alexandru, n. 24 dec. 1941 - d. 16 sept. 2000
Născut într-o familie de ţărani români din
zona transilvană căzută sub ocupaţia maghiară, numele i-a
fost maghiarizat: Şandor. Clasele primare în satul natal Topa Mică,
liceul Gh. Bariţ la Cluj, după care se înscrie la Filologie, în acelaşi oraş,
dar în anul următor se transferă la Bucureşti, tot la Filologie, pe care o
absolvă în 1968. Primeşte o mult râvnită bursă Humboldt, la recomandarea
filosofului Heidegger şi timp de patru ani, în câteva oraşe din fosta RFG se
perfecţionează în filologie clasică, filosofie, teologie, greacă,
ebraică. Beneficiază de călătorii de studiu în Italia, Spania, Grecia,
Israel. Revine la Bucureşti ca asistent la catedra de eminescologie, transferat
apoi la Literatură comparată. Un doctorat nonconformist, pe cât de substanţial: Patria lui Pindar şi Eminescu,
1973. Traduce din Pindar, din Rilke şi dă o nouă versiune la Cântarea Cântărilor.
La Revoluţie face traseul
Romană-Universitate purtând printre revoluţionari, cu tot curajul, crucea şi
icoana chemând la nonviolenţă. Va fi onorat mai apoi de Congresul american cu
steagul ce fluturase la Casa Albă în zilele lui Decembrie '89. Se avântă în
viaţa politică, din partea PNŢCD, ca reprezentant în Camera Deputaţilor, apoi
în Senat. În 1995, la doar 56 de ani, în timpul unei adunări de canonizare la
Arad, survine un atac cerebral, căruia îi supravieţuieşte 6 ani doar cu trupul,
la o clinică din Bonn. Înmormântat în Nordul Ardealului, la Mănăstirea Nicula,
loc de intens pelerinaj creştin.
A avut un debut poetic în mare forţă, la
Cenaclul Nicolae Labiş, condus de Eugen Barbu, şi un debut editorial îndelung
aplaudat, cu placheta Cum să
vă spun, 1964; după care au urmat, în succesiune anuală, volumele de
poezii: Viaţa deocamdată,
Infernul discutabil, Vina, Vămile pustiei, Poeme - şi suntem
abia în 1970! - un ritm editorial copleşitor şi de neoprit. Dar evoluţia sa
poetică înregistrase deja o primă schimbare de viziune, de la cea a
universului rural, arhaizant, în vecinătatea miticului (în care lirica sa
convinge prin sinceritatea şi intensitatea trăirilor, prin limbajul frust, prin
rostirea pătimaşă a cuvântului aspru, vitalist, de o francheţe bine jucată
artistic), spre o lirică a îndoielii şi a vămilor impuse omului profan
însetat de suprafiresc, de religios. Urmează o a treia etapă în viaţa
spirituală - şi totodată în lirica lui I. A., cea în care poetul s-a instalat
definitiv şi cu deplină convingere în poezia creştin ortodoxă, asta
însemnând: retragerea din contingent, izolarea în contemplarea Logosului
întrupat, retorica pudorii şi a extremei umilinţe, iar în subsidiar, abordarea
imnică a lumii - seria îndelung proliferată a Imnelor, începând desigur cu Imnele Bucuriei, 1973, urmate
de Imne, 1975, de Imnele Transilvaniei, 1976, Imnele Moldovei, 1980, ale
Ţării Româneşti, 1981, ale Iubirii, 1983, ale Putnei 1985, ale Maramureşului,
1988...
Citit de mine cu multă admiraţie în
primele sale două etape ale liricii sale, ca de altfel de toată generaţia
noastră debutată în anii 65-70, începând cu Imnele,
cărţi apărute în format ceaslov, masive, groase, toate în acelaşi ton ce nu mai
admitea diversitatea, ale unui eu liric în neîncetat extaz religios, eu
cel puţin m-am tras de-o parte, lăsându-l pe Ioan Alexandru să se multiplice,
bătând monedă pe iubirea de ţară, probabil cu sentimentul că le joacă o festă
comuniştilor, spunându-şi de fapt crezul religios şi iubirea de ţară; în vreme
ce aceştia vor fi considerat că se folosesc abil de talentul cîntăreţului
naţional.
Imaginea se află și în albumul
Literaturile Bucureștiului, MNLR, 2009
*
Am vorbit cu poetul o singură dată, când
l-am însoţit de la Sala oglinzilor, după ce citise în cenaclul Labiş (cu succes
eclatant) şi până în piaţa Romană. Altă dată, pe scările dintre etaje la
Contemporanul, ori la România literară, i-am dat cu autograf romanul meu Rămăşagul, crezînd că îl va
interesa abordarea mea din epoca medievală. Se învârtea într-o lume a
înalţilor prelaţi şi cărturari - şi chiar lăsa impresia purtătorului de togă.
Cândva l-am zărit într-o vorbire de taină cu eminescologul Petru Creţia. Mereu
protocolar, cu ceva de prelat greco-catolic, ceea ce şi era în sufletul său.
Nu-mi pot face idee de ce a stârnit la un moment dat furia oarbă a unui Ion
Caraion, care l-a atacat la modul pamfletar interbelic - poate ca să ne facem o
idee despre ce ar fi fost viaţa literară fără cenzura draconică a
Regimului. Despre prestaţia sa în Parlament, nu mai adaug nimic
peste ceea ce cu toţi am văzut la televizor. Vestea teribilului AVC a mirat pe
cei ce nu bănuiau zelul de propovăduitor fără limite al poetului I.A. Însă
mărturisirea sa, cândva, că vorbind unei săli pline de japonezi, se înflăcărase
şi transpirase într-atât că a trebuit să-şi stoarcă haina udă, ar fi trebuit să
dea de gândit. După dispariţia poetului, familia s-a expatriat - la Budapesta,
sau poate în Germania. Ulvine, soţia poetului, fiind nemţoaică.
I-am pus o placă memorială în str. Belgrad
nr. 5-A, undeva între Strada Paris şi strada Washington, unde un antreprenor a
demolat câteva mici imobile, inclusiv căsuţa în care locuise poetul cu familia,
pentru a ridica un mare hotel.
Ion Lazu:... Amintiri de la Cenaclul Labiş.
(...) Dar să revin la cenaclu, de data
asta fiind vorba de protagoniştii de la poezie. Aici era mare înghesuială de
poetese, însă nu lipseau nici poeţii de mare talent. Sărbătoreşte a trecut prin
cenaclu (şi a revenit apoi) un flăcăiandru din Ardeal, altfel neîndemînatec în
mişcări, cu chipul copilăreşte uimit de ceea ce i se întîmplă – mă refer la
Ioan Alexandru, care ne-a fermecat fără excepţie cu poezia sa, citită cu o voce
şoptită, parcă răguşită de emoţie, cu marcat accent transilvan, ce sfîrşea prin
a ţi se insinua în suflet. “De ce mă simt eu oare în fiecare zi / Cuprins de-o
bucurie aproape nefirească?”, îmi repetam în gînd, spre casă, neînstare să mă
sustrag acelei dulci magii, căreia nu mai trebuia să-i cauţi alte explicaţii.
Se cultiva pe atunci la cenaclul Labiş o
poezie energică, a gesticulaţiilor îndrăzneţe, impetuoase, chiar haiducească
i-aş zice, de nu mi-ar fi teamă că voi fi greşit înţeles. O poezie ce voia să
sugereze (şi să celebreze totodată) o bine venită libertate în
mişcări şi în felul de a simţi, o dezgrădire, după o prea lungă şi tristă
perioadă de proletcultism. Dar se practicau şi metaforele frumoase, acroşante:
astfel, păsările atîrnau de propriul tril, obiectele cădeau graţios spre cer,
ne sprijineam nu doar în braţe ci şi în gene – şi alte imagini suave, de-o mare
puritate şi delicateţe, cărora limba română le făcea din nou loc în cetate.
De fapt nu numai Ioan Alexandru făcuse
drumul pînă la Bucureşti ca să citească în cenaclul Labiş, ci veneau tineri din
toate colţurile ţării, atraşi de perspectiva unei afirmări rapide şi sigure:
Matei Gavril, sosit şi el de la Cluj (neverosimil de tînăr, aproape un copil (Un
copil loveşte cerul se va
numi volumul lui de debut) şi plasat de îndată în preajma lui Gh. Pituţ, care
i-o luase înainte; Vasile Speranţă, student la Conservator, secţia canto, tot
din Ţara Moţilor, un brunet vînjos, cu frumoase bucle negre; Nicolae
Prelipceanu, deşirat în mare grabă şi cu un cap cocoţat pe gîtu-i nesfîrşit,
Ion Iuga sosit din Maramureş via Oradea (“Sunt cel mai frumos bărbat din
nord”).
(din Himera
literaturii, p.110-111)
Aurel Dumitraşcu, n. 21 nov. 1955 - d. 16 sept. 1990
Considerat unul dintre cei mai importanţi poeţi
optzecişti-postmodernişti, A. D. s-a născut la Sabasa-Borca, unde şi-a făcut
şcoala şi liceul, după care a urmat Filologia ieşeană, licenţa în 1987. Membru
al cenaclului Universitas. În
răstimpul până la studenţie şi în cei nici 3 ani de după licenţă, a avut
diverse funcţii, profesor în satul natal, muzeograf, ultima fiind cea de
inspector cultural. A decedat la doar 35 de ani, la Spitalul Fundeni - nu mai
trebuie precizat din ce cauză.
A debutat în revista constănţeană Tomis şi a reuşit să publice în timpul
vieţii doar 2 volume, amânat de editurile ceauşiste. Având carismă şi vocaţia
poeziei, mulţi colegi de aspiraţii literare, mai cu seamă moldoveni, s-au
învârtit în preajma sa. Unii dintre aceştia, acum nume de primă mână în poezia
noastră postmodernă (printre aceştia Liviu Ioan Stoiciu), vorbesc şi scriu în
continuare impresionaţi de personalitatea lui A.D., de destinul său tragic.
Grupul de la Durău, asta spune ceva. Poetul Adrian Alui Gheorghe, cu sprijinul
fratelui poetului, s-a îngrijit cu perseverenţă de publicarea tuturor poemelor
rămase de la talentatul poet. Poetul ţinuse un jurnal, începând din 1974. Un
concurs, un premiu ce-i poartă numele. Cazul lui A.D., plecat pretimpuriu
dintre noi, vorbeşte despre faptul că nu totul este pierdut în poezia
românească.
Marian Popa îi acordă o colană şi un sfert, citând
convingător din lirica poetului nemţean. Dl N.M. nici măcar nu-i pomeneşte
numele.
Opera literară: Volume
publicate: Furtunile memoriei, Editura Albatros, 1984; Biblioteca din Nord Editura Cartea Românească, 1986.
Postume: sub
îngrijirea fratelui său Ion
Dumitraşcu şi a poetului Adrian Alui
Gheorghe, au fost publicate mai multe
volume: Mesagerul,
Editura Canova, Iaşi, 1992; Tratatul de eretică, Editura Timpul, Iaşi,
1995; Mesagerul - Opera
Poetică, Editura Timpul, Iaşi, 1997; Fiara
melancolică, Editura Axa, Botoşani, 1999; Carnete
maro - Jurnal, Editura Timpul, Iaşi, 2001.
Poezia zilei, Aurel Dumitraşcu:
Cine va vorbi
Voi muri într-o dumninică dimineaţa. Când vei intra tu
în
bibliotecă n-ai să mai vezi privighetorile moţăind
şoricelul cel roşu n-o să-ţi mai treacă prin faţă.
Un firicel de sânge (atât)ca ieşit dintr-o carte. El
va vorbi.
Scene din viaţa poemului
Câteva cuvinte ies pe furiş de la şcoală când
domnişoara învăţătoare închide abecedarul şi
îşi priveşte îngândurată picioarele acolo
după catedră.
Tatăl nostru
Tatăl nostru carele umbli tehui prin biblioteci
şi te faci că asulţi şi te faci că-nţelegi
şarpele din mine se hrăneşte cu cărţi
nimeni acum n-l mai poate ucide.
Ştiu că emoţiile sunt mai reale decât aceste pagini
ce ziua şi noaptea muşcă din mine
şi ştiu că sunt singur pierdut că femeile mor
aşteptându-mă prin spitale
ştiu pe de rost aurorele ţărmul merii-nfloriţi
ştiu ştiu. Dar nu mai pot să aleg.
Am rămas cu ţine
-
Unicul privilegiu: am rămas cu ţine
şi
am fost fericit precum pietrele de pe maluri.
N-am
ştiut cine eşti. Apă om sau cuvânt.
Am
stat numai cu tine mulţumit că pot privi de pe mal
că
pot auzi.
Veghea
mea peste smârcuri. Am vrut
să
fii o femeie şi erai pasăre
am
vrut să fii apă şi erai pasăre
cuvânt
am vrut să fii şi erai zare istovită
de
păsări.
Abator
cu flamingi tineri. Erai altceva
moartea
cere pustiu vinişoare aurii
prin
busole. Scâncete sonuri.
În
alt anotimp ca un popor nemulţumit
mâna
mea pe coapsele tale. Nu erai femeie
nici
apă
niciodată
cuvânt. Erai altceva altceva.
Unicul
privilegiu: am rămas cu ţine
şi
am fost fericit
precum
pietrele de pe maluri.
Cititorul trebuie să ştie
Vin
acasă şi singur mă joc doar cu Moartea.
Într-o
altă iarnă o poveste cu grauri o plimbare
prin
munţi o altă sintaxă femeia.
O
patrie de stele şi carne.
Cititorului
trebuie să-i spun acum adevărul:
vin
acasă şi singur mă joc doar cu moartea.
Fără
conversaţie faptele rele se ştiu.
Un
nume (al meu) răsărit deodată pe pagină albă
aproape
trufaş predispus la concerte. Şi totuşi:
cine
sant eu cine eşti tu în ce magazii un principe mucezeşte.
Vin
acasă şi singur mă joc doar cu Moartea.
Cititorul
trebuie până la urmă să ştie.
Alţi scriitori:
N. Deleanu, n.1903
Lucia Demetrius, n. 1910
Victor Valeriu Martinescu, n. 1910
Victoria Ana Tăușan, n. 1937 – d. 6 XII 2011
Marin Codreanu, n. 1937
Ion Lazu: Ieri după-amiază, la Universitatea națională de muzică UNMB, sala George Enescu am audiat un concert extraordinar, dirijat de compozitoarea Carmen Maria Cârneci. Ansamblul devotioModerna, flaut Clara Maria Stoleriu, harpă Ioana Catinca Mureșan, două piane: Eliza Puchianu și Andrei Tănăsescu, vioară Aron Cavassi, violoncel Dan Cavassi. În program, lucrări de George Enescu, Tiberiu Olah, Călin Ioachimescu, Carmen Maria Cârneci, Sorin Lerescu și Corneliu Dan Georgescu Sala plină, aplauze înflăcărate, ovații.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu