vineri, 13 septembrie 2013

Scriitorul zilei : http://ilazu.blogspot.ro/2012/09/scriitorul-zilei-sanda-movila-poezia.html

Alţi scriitori din Calendar
Edgar Papu, n. 1908
Eugen Schileru, n. 1916
Ioanichie Olteanu, n. 1923
Mihai Stoian, m. 2005
(despre aceştia, vezi şi Scene din viaţa literară; vezi şi Odiseea plăcilor memoriale...)


Poezia zilei: Antoaneta Bodisco, n. 1916

Ţărm danubian

Pluteşti în orizontul meu de navă,
printre-nstelate golfuri de lumină.
Cleştar de ceruri umede, blajină
respiră marea briza ei suavă.

În valuri reci - prea tulbure argilă -
îmi oglindesc hotarele de stele
Din alba unduire-a vîslei mele
harta uşor ţi-o rotunjesc, fragilă.

Ce gânditoare porturi, bucuria
deschide printre ancore de seară,
când îmi aprinzi în pânze nostalgia...

Şi-n evantai de unde, prin izvorul
de ore, clipa modelând fugară,
înalţ catargul tău, biruitorul!
Madrid, 1945.

Felină

Şerpuitoare formă-n ritm arare,
Te-nchegi din unduiri şi-ascunsă pândă,
Cu prea-nfricatul dor ce-ţi zburdă-n gheare.

Priveşti un zbor ce blând ţi-l priveghezi
Cu ochi prelung întunecaţi de pofte...
Din gând umbrit, un arc te încordezi.

Piezişul somn ar vrea să-ţi stăpânească
Neliniştea, dar trează e-n adâncuri,
Pândar statornic, gheara-ţi pământească.

(din Poezia românească din exil, Ed. ICR, 2006)


Ion Lazu - O pagină de Jurnal, 1994

3 mai 94. Patru zile la Slatina. Tata răcit, Anişoara foarte supărată pe el, că stă pe-afară. În vîntul rece. Dar bucuroşi de purcică, de cele şase raţe care în fiecare dimineaţă le dau şase ouă. Într-o seară, cea de Paşti, îi fac tatei o frecţie foarte temeinică, adică aşa cum aş vrea să mi se facă şi mie. Gândindu-mă că măcar râvna mea îl impresionează, până să se vadă rezultatele asupra stării sale de sănătate...

Lidia şi soră-mea se aprind pe tema tanti M., care mereu duce vorba. Le spun: Pot să o pun la punct una-două, dar degeaba, nu se vindecă. Reîncepe, peste o oră, peste o zi... E boală psihică. Zadarnic ne supărăm... Tata constată cu mare uimire că acum a rămas cel mai bătrîn om din comună, după decesul lui Ion Siminog, vecin cu Gheorghe Gheorghe. Merg până în satul vecin. Vorbesc cu Mărin a lu’ Briceag, cu Costică Magheru, cu Săndica Gicăi, cu fraţii Mitran şi Ghiţă Mudava de pe ulicioara spre izvor, cu fonfăitul lui Ilie R. Ilie şi în fine, cu Ion a lu’ Spînu, toţi bucuroşi să tăifăsuiască. (Toţi personaje de-ale mele, în romanul de familie...) Aflu că Ion, fratele lui Mărinică a murit acum un an, de ciroză. Şi alte veşti triste cu care nu mai împovărez pagina...

Tata revine cu precizări privind perioada Cioburciu. Au stat la început în gazdă la Avrum, spre capătul satului şi spre pădure. Primii cai au fost cumpăraţi din sat: Tuzic şi Lizica; vaca o cumpăraseră de la nemţii din Rîscîieţi. Etc. Tot el zice: Le dădeam pe datorie tuturor celor din Cireaşov şi ştiam pe de rost cît îmi este dator fiecare în parte; iar acum uit grozav. Dar nu-mi dă nici o mostră de genul acesta, ba dimpotrivă!

Va urma  



Cărţile din bibliotecă : Petre Stoica, Liviu Ioan Stoiciu, Marius Tupan. 













 




Ion Lazu - Fotografii de vacanţă...case din Bucureşti  









2 comentarii:

  1. De teamă să nu fiu sărit, reproduc şi aici textul ce l-am bătut la cald pe nicovala unei bloguiri anterioare; deci:
    "Da, dna Magda Ursache este soţia lui" Petru Ursache - declară tranşant Prietenul Ion Lazu...
    Nu că frazarea n-ar fi corectă, logică etc. Dar, de fiecare dată-n Moldova aiasta (să nu mă extind la alte provincii), cînd spui de cineva că ar fi al/a cutăruia, eu simt cum se decade-n hai să-i zicem vasalitate şi nu-i spun subordonare...
    Ori, priviţi-le mai întîi chipurile, acestui diptic! Priviţi bine, atent la cei doi şi veţi simţi, pricepe Cine, al/a Cui este!
    Fără glumă, eu aş reformula: Da, Magda şi Petru Ursache sunt soţi!... Tot aşa cum, de cum am văzut cuplul Lidia şi Ion Lazu, am exclamat în sine-mi: Iată doi soţi!... Fiindcă balanţa nu le sta în nici un loc, totul fiind un perfect alternat perpetuum mobile, de fiece parte... Făt-Frumosul lăsîndu-se oareşcum cucerit de vivacea Cosînzeană, tot aşa cum decelăm, la cei doi, în instantaneul de la MNLR, nov., 2010, supra.
    O observaţie a la Culai, soţul Ninei, desigur.
    ***
    Profit şi de acestă cale, pentru a-i Mulţumi dragei nouă Doamne Magde Ursache, pentru Darul din cutia poştală!
    Cît nu va poposi în braţe-mi, "Etnosofia" liptă de "Vieţile cărţarilor..." va sta pe raftul de la al meu căpătîi! Alături de alte nepreţuite mie - nevrednic cetitor - daruri trimise de o dată Prietini, pe care ca pe mătănii îi prefirez: Jean Dumortier (un alt Moise), Silvia Adamek (o altă Bîrlădeancă), alde Lidia şi Ionu-al său Lazu (nu doar Prieteni),prof. Ioan Dănilă (nu doar Alecsandrifilul) Virgil Costiuc (nu doar sudorul), Vasile Gogea (nu doar filosoful), Tudor Cicu (nu doar "energeticul"), Elisabeta Isanos (nu doar Fiica), Vasile Baghiu (nu doar un himerist), Adrian Alui Gheorghe (nu doar un gazetar), InimăRea (nu doar sucevean)... Iar, de am omis pe cineva din cei de recentă dată mie afini, le dau drept de certare, deşi le cer de pe acum iertare.
    Culai

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Prietini dintru care, Nemotivabil, taman pe Dl Luca Piţu humorpolihistorul omisu-l-am - cel de la care am deprins a mă der(r)ida, mai abitir decît cu Fabliaux, Villon, Rabelais şi(-n final, dar şi la "urma ce salvează" umoriştii gravi) Frederiq Dard, reuniţi.
      Mă ofer să-i primesc bobîrnacul în 28 răpciune a.c., personal, de va fi să treacă pe la Biblioteca focşană, la anonţiatul In Memoriam Mircea Dinutz.

      Ștergere