Scriitorul zilei: George Topârceanu, n.20 martie 1886 - d. 1937
Balada morţii
Cobora pe Topolog
Dintre munţi, la vale...
Şi la umbra unui stog
A căzut din cale.
În ce vară? În ce an?
Anii trec ca apa...
El era drumeţ sărman
Muncitor cu sapa.
Oamenii l-au îngropat
Într-un loc aiurea,
Unde drumul către sat
Taie-n lung pădurea.
Şi de-atunci, lângă mormânt,
Plopi cu frunză rară
S-au zbătut uşor în vânt,
Zile lungi de vară.
Soarele spre asfinţit
Şi-a urmat cărarea.
Zi cu zi l-au troienit
Vremea şi uitarea.
Dimineaţa ca un fum
Urcă pe coline,
Zvon de glasuri dinspre drum
Până-n preajmă-i vine.
Peste vârfuri lunecând
În argint, condurii
Înfioară când şi când
Liniştea pădurii...
Numai colo-ntr-un frunzar
Galben în lumină,
Stă pe-o creangă de arţar
Pasăre străină.
Stă şi-aşteaptă fără glas
Parcă - să măsoare
Cum se mută, ceas cu ceas,
Umbra după soare...
Astfel, tot mai neştiut
Spre adânc îl fură
Şi-l îngroapă-n sânu-i mut
Veşnica Natură.
Vara trece; pe cărări
Frunza-n codru sună.
Trec cernite înserări,
Nopţi adânci cu lună.
Iar când norii-nvăluiesc
Alba nopţii Doamnă,
Peste groapa lui pornesc
Vânturi lungi de toamnă...
***
Dintre munţi, la vale...
Şi la umbra unui stog
A căzut din cale.
În ce vară? În ce an?
Anii trec ca apa...
El era drumeţ sărman
Muncitor cu sapa.
Oamenii l-au îngropat
Într-un loc aiurea,
Unde drumul către sat
Taie-n lung pădurea.
Şi de-atunci, lângă mormânt,
Plopi cu frunză rară
S-au zbătut uşor în vânt,
Zile lungi de vară.
Soarele spre asfinţit
Şi-a urmat cărarea.
Zi cu zi l-au troienit
Vremea şi uitarea.
Dimineaţa ca un fum
Urcă pe coline,
Zvon de glasuri dinspre drum
Până-n preajmă-i vine.
Peste vârfuri lunecând
În argint, condurii
Înfioară când şi când
Liniştea pădurii...
Numai colo-ntr-un frunzar
Galben în lumină,
Stă pe-o creangă de arţar
Pasăre străină.
Stă şi-aşteaptă fără glas
Parcă - să măsoare
Cum se mută, ceas cu ceas,
Umbra după soare...
Astfel, tot mai neştiut
Spre adânc îl fură
Şi-l îngroapă-n sânu-i mut
Veşnica Natură.
Vara trece; pe cărări
Frunza-n codru sună.
Trec cernite înserări,
Nopţi adânci cu lună.
Iar când norii-nvăluiesc
Alba nopţii Doamnă,
Peste groapa lui pornesc
Vânturi lungi de toamnă...
***
Fiu al unor sibieni veniţi la Bucureşti ca să-şi câştige pâinea zilei cu îndemânarea lor meşteşugărească (tatăl cojorac, mama ţesătoare la Azilul Elena Doamna), dar care din păcate nu au rămas împreună, viitorul poet, publicist şi memorialist şi-a început şcoala la Bucureşti dar a continuat-o la Şuici-Argeş, la Nămăieşti-Muscel .Liceul început la Matei Basarab, continuat la Sf. Sava, încheiat în 1906, când se înscrie la Drept, apoi la Litere, fără a încheia studiile. Funcţionar, suplinitor, dar şi şomer, în căutarea mijloacelor de subsistenţă. Înclinaţia spre poezie datează din primii ani de şcoală şi poetul, mereu dornic să stârnească amuzamentul- destinderea-simpatia-admiraţia, mărturisea că îl plătea cu peniţe şi nasturi pe un coleg ca să-l asculte citindu-şi producţiunile. Oricum, debutează ca poet la 19 ani şi colaborează la numeroase reviste, făcându-şi un nume, în aşa fel că în 1911 Garabet Ibrăileanu îl cheamă la Viaţa Românească, pe atunci încă la Iaşi.
Se bucură de apropierea/preţuirea/prietenia unor mari scriitori: Sadoveanu, Galaction, Arghezi, Hogaş, Hortensia Papadat-Bengescu, fraţii Teodoreanu, fraţii Botez, tot grupul de la Viaţa românească, aflat în controversă cu celelalte două importante mişcări literare-culturale ale momentului: sămănătorismul lui Iorga şi modernismul de la Sburătorul lui Eugen Lovinescu. Bun prilej pentru iniţiarea unui şir de "parodii originale", pentru a vesteji modalităţi poetice vetuste ori futuriste, G.T. dovedind spirit critic, vervă intelectuală irezistibilă, ingeniozitate, umor şi perfectă stăpânire a mijloacelor de expresie. În 1916 îi apar Balade vesele şi triste şi Parodii originale. Succes asigurat la cititori, la spectatorii întrunirilor literare, şi, corespunzător, o primire mefientă/minimalizatoare din partea criticii literare, care i-a reproşat întotdeauna tocmai sarea şi piperul din scrierile sale, altfel impecabile stilistic, inatacabile pe această latură. Era adică dezavuată abordarea parodică, anume spre a se evita discuţia despre originalitatea operei. Oricum, a dobândit Premiul naţional de poezie (1926), a fost chemat ca membru corespondent al Academiei.
Dar, cum toate răsfăţurile se răzbună, nu doar cele din literatură ci mai ales cele din viaţa privată, deja se îmbolnăvise de cancer, care l-a secerat la doar 51 de ani. Ne putem întreba dacă nu cumva se răzbunau tocmai împrejurările vitrege din chiar tinereţea poetului? Participarea la războiul din Bulgaria, apoi la cel mondial, cei doi ani de detenţie dincolo de Dunăre? - episoade cu deosebire dure, pe care le-a evocat în câteva scrieri memorialisticeAmintiri din luptele de la Turtucaia; Pirim-Planina, etc.
Încercase inclusiv un tratament în străinătate; se retrage la Iaşi, în casa pusă la dispoziţie de prietenul poet Demostene Botez - devenită în ultimele decenii Casă memorială. Nelăsându-se copleşit, colaborează la reviste, înfiinţează o nouă revistă înpreună cu Sadoveanu, lucrează intens la manuscrisul Minunile Sfântului Sisoe, rămas neterminat, apărut postum, în 1938.
***Se bucură de apropierea/preţuirea/prietenia unor mari scriitori: Sadoveanu, Galaction, Arghezi, Hogaş, Hortensia Papadat-Bengescu, fraţii Teodoreanu, fraţii Botez, tot grupul de la Viaţa românească, aflat în controversă cu celelalte două importante mişcări literare-culturale ale momentului: sămănătorismul lui Iorga şi modernismul de la Sburătorul lui Eugen Lovinescu. Bun prilej pentru iniţiarea unui şir de "parodii originale", pentru a vesteji modalităţi poetice vetuste ori futuriste, G.T. dovedind spirit critic, vervă intelectuală irezistibilă, ingeniozitate, umor şi perfectă stăpânire a mijloacelor de expresie. În 1916 îi apar Balade vesele şi triste şi Parodii originale. Succes asigurat la cititori, la spectatorii întrunirilor literare, şi, corespunzător, o primire mefientă/minimalizatoare din partea criticii literare, care i-a reproşat întotdeauna tocmai sarea şi piperul din scrierile sale, altfel impecabile stilistic, inatacabile pe această latură. Era adică dezavuată abordarea parodică, anume spre a se evita discuţia despre originalitatea operei. Oricum, a dobândit Premiul naţional de poezie (1926), a fost chemat ca membru corespondent al Academiei.
Dar, cum toate răsfăţurile se răzbună, nu doar cele din literatură ci mai ales cele din viaţa privată, deja se îmbolnăvise de cancer, care l-a secerat la doar 51 de ani. Ne putem întreba dacă nu cumva se răzbunau tocmai împrejurările vitrege din chiar tinereţea poetului? Participarea la războiul din Bulgaria, apoi la cel mondial, cei doi ani de detenţie dincolo de Dunăre? - episoade cu deosebire dure, pe care le-a evocat în câteva scrieri memorialisticeAmintiri din luptele de la Turtucaia; Pirim-Planina, etc.
Încercase inclusiv un tratament în străinătate; se retrage la Iaşi, în casa pusă la dispoziţie de prietenul poet Demostene Botez - devenită în ultimele decenii Casă memorială. Nelăsându-se copleşit, colaborează la reviste, înfiinţează o nouă revistă înpreună cu Sadoveanu, lucrează intens la manuscrisul Minunile Sfântului Sisoe, rămas neterminat, apărut postum, în 1938.
Ar fi să mai spun că George Topârceanu mi-a umplut anii tinereţii şi nu numai - mie şi colegilor de generaţie, pentru că generaţiile precedente îl ţineau de multă vreme la mare preţ. În cumplita secetă spirituală a anilor 50-60, era o gură de aer proaspăt, o delectare intelectuală, un prilej de socializare, de solidarizare în numele poeziei, a artei. Acum aş crede că aceia au fost anii de maximă popularitate ai poetului. A format gustul pentru perfecţiunea formală a multor condeieri, ce poate nu mai sunt dispuşi să recunoască faptul ca atare. Unii au declarat-o, de exemplu Nichita Stănescu. Aşa cum fiecare dintre noi ştiam pe de rost epigramele lui Păstorel, ale lui Cincinat, tot aşa ştiam pe dinafară poeziile lui Topârceanu, nu una, ci nenumărate, folosind în toate ocaziile citate, dând replici care să destindă atmosfera. Murmurându-ni-le în singurătate, în momente de alean, de nostalgie. Era un reper, un punct fix la care reveneai oricând. În primul spectacol studenţesc, am îndrăznit o parodie la parodiile poetului. La darabani, în practica de diplomă, recitam, serile, în parteneriat cu şeful de şantier, strofe din Balada morţii. Peste câţiva ani, la Cetăţeni, vizitam case memorială de la Nămăieşti. L-am ascultat pe Păstorel conferenţiind despre Autorul Baladelor vesele şi triste; Pe marele recitator Ludovic Antal. Am consemnat o parte din aceste lucruri în Himera literaturii, în cine ştie ce alte scrieri. (Eposodul de la darabani e de găsit în romanul Ruptura..
Se pot da nenumărate exemple. Cunosc cazul unui absolvent de istorie care într-o tabără studenţească, recitând Noapte de mai, la concurenţă cu un absolvent de la teatru, şi-a vădit vocaţia actoricească, dovedită apoi cu strălucire pe scena de la Nottara, în filme, recitaluri etc.
Când a fost să mă ocup de plăcile memoriale, am căutat cu dinadins vreo adresă de-a poetului, din nenumăratele pe care le înşirase el însuşi în Balada chiriaşului grăbit. A fost imposibil să depistez vreo adresă exactă, consultând cărţile de telefon din epocă, alte consemnări, corespondenţa etc....Neconsolat, m-am întors cu toată convingerea asupre poeziilor pe care le depozitasem din vreme, în memoria fidelă a tânărului.
Poezia zilei
Poezia zilei
Ion Lazu: Îmi
face bine să ştiu
Lui Ludovic Antal
Îmi face bine să ştiu
Că mă voi pierde pe-aceste cărări –
Gândul la stânci şi la brazi şi cascade
Îmi face bine.
Îmi face bine să ştiu
Că pământul îşi schimbă culoarea
După sufletul nostru,
că în mers se roteşte cu noi
Larg, până-n volbura apelor;
Îmi face bine să ştiu
Că există un loc
Un loc unde m-aş putea naşte mereu;
Îmi face bine să ştiu
Că există pietre albe de râu
Care-şi fac pe mal în crengi culcuş
Şi-aşteaptă să devină pescăruşi...
În ultima vreme, am tot mai mult senzaţia, că poezia se citeşte aproape ca un basm, dar şi ca o introspecţie. Dacă te-ai aşezat vreodată între două oglinzi, nu ai cum a nu observa, că vei vedea de o parte şi alta, un şir de oglinzi, din ce în ce mai îndepărtate, din ce în ce mai mici şi mai neclare, o infinitate de oglinzi dintre care nici una nu este ultima. Mari lucruri pot spune poeţii, dar, cele mai importante pentru ei, sunt adevărul şi frumuseţea celor văzute şi mai apoi, redate. Viaţa de zi cu zi, arată că suntem – încă – o naţiune în suferinţă de a ne recunoaşte valorile. Ca recuperare a memoriei am putea întrezări în paginile acestea şi un demers terapeutic. Dificultatea de a reconstitui trecutul, chiar cel mai recent, este comparabilă cu dificultatea de a construi viitorul, chiar cel mai apropiat. Odinioară Sfinxul era cel care punea Omului întrebarea despre OM, pe care Oedip credea că o rezolvase. Astăzi, Omul este cel care pune Sfinxului întrebarea despre DESTINUL şi RABDAREA noastră de muritori, despre FATAL, despre acţiunile noastre tolerate de Cel-de-Sus, iar Sfinxul, cu mult mai subtil decât OMUL, nu răspunde niciodată. „Habent sua fata libelli” (cărţile îşi au destinul lor) suna o cugetare a anticului latin Terentianus. Chiar am orbit cu toţii?, după ce soarta unuia ca Oedip, chiar poate fi asemuit cu soarta scriitorului, de a fi Judecat, prin prisma de înţelegere a Sfinxului? Filozofia greacă s-a născut din toate întrebările privitoare la fiinţă, apoi, prin diviziune, aceste întrebări au devenit ulterior, ştiinţe particulare. Şi, dacă, totuşi, e să punem întrebări, atunci, ar fi legitim să ne întrebăm cu toţii: „Credeţi că s-ar mai fi auzit de Hector, dacă Troia ar fi fost fericită?”. Astfel, şi cu poeţii care ne-au încântat adolescenţa unora, altora, copilăria, dar, nici acum nu putem spune că i-am uitat. Şi, totuşi, să nu uităm că operele marilor poeţi (vedeţi, n-am zis ale lui Topîrceanu), zac pe poliţele unora şi prin rafturile bibliotecilor, la alţii. Enormul munte sadovenian continuă să plutească prin toate aceste vremuri, fie prezente, fie de după noi.
RăspundețiȘtergereCu Topîrceanu, Panu Ionu m-a atins cu pana-n suflet!
RăspundețiȘtergereBre, nu te fă a nu şti că munteanu'aista o fost mai Moldovan ca mulţi alţii... S-o tăt căznit a pogorî na Bucarest, dar umbră de stog final, tot Ieşii i-au fost... Mamăăăă, ce Baladă a Ieşilor a scos El... Nu-i urbe-n lume (şi, numai depre parij, pe un'e-naib-o hi-acela, amu un cărţoi nouă cadorisit de-o Îngereasă de-acum nouă Prietină) să posede aşa ceva! Rîsu-plînsu nu Nichita l-a scornit (Ave-ţi Posteritatea, Bătrîne!), ci adăpătorii din Bahlui!
Cu Topîrceanu şi cu pozele m-ai omorît... Dar: cu mine, ce-ai avut?
Şi pen'că la Domnu'Cicu nu mă lasă paza de la urdiniş a intrare, bagu-mi aici postare:
Aş proceda, şi Aici, ca-n Copilăria jijiană a lu'Liviu Antonesei... Dar, apare-un problem: Jîpeux Ornot jîpeux?
Tudor Cicu - Albină lucrătoare-ntr-un stup cu majoritari Trîntori...
Fiecare dintre noi, este un om norocos. Treziţi, ca şi Daniel Petric (din „Un om norocos” al lui Octavian Paler), din visul care-l aruncase la marginea zidului, ce-l despărţea de mare, ca pretins fugar, poate realiza că, pesemne, pecetea de fugar, ni se poate aşeza precum o coroană, şi nouă. Important e, să ne putem trezi la timp şi să realizăm clipa, şi locul în care ne găsim. Şi eu pot spune ca acela: „Simt viaţa ca un vis nebun într-o lume înţeleaptă”. Da, domnule Culai, viaţa e un miracol ticălos de scurt. De aceea, amintirile devin hăţişurile prin care vrem să trecem „dincolo”, e posibil şi asta, să fie din cauza că, niciodată, nu putem ajunge în somn la capătul viselor. Şi, ne trezim mult înainte de a afla finalul.
RăspundețiȘtergere