vineri, 16 martie 2012

Scriitorul zilei: Bujor Nedelcovici; poezii; fotografii; consemnări

Scriitorul zilei: Bujor Nedelcovici, n. 16 martie 1936.

    
 Fiu de fost ofiţer, se naşte la Bârlad, îşi face liceul la Ploieşti şi Facultatea de Drept la Bucureşti, absolvită în 1958, când devine avocat la baroul din Ploieşti. În curând tatăl viitorului scriitor, deja în vârstă de 66 ani, este arestat şi condamnat la 10 ani detenţie pentru vina de a fi criticat Regimul. Prin consecinţă cadristă, tânărul avocat este radiat din barou, nevoit să meargă la munca de jos, pe şantierele din Bicaz, Braşov, Bucureşti. Este trauma care îl va marca definitiv pe tânăr, acesta realizează faptul esenţial că regimul  este mereu discreţionar, el nu ţine seamă de activitatea efectivă a persoanei, nu are răbdare şi buna credinţă să afle cine eşti cu adevărat, ci te abordează "la grămadă", după criterii de provenienţă socială, de apartenenţa sa la o fostă clasă socială, de regulă duşmănoasă. Unul dintre cei mai importanţi romancieri din a doua parte a secolului, BN va debuta cu mare întârziere, abia în 1970, cu romanul Ultimii, aplecându-se tocmai asupra rămăşiţelor acestei clase de "foşti", acum decimaţi de regim, supravieţuitori la marginea societăţii, trăind prin subsoluri, nedreptăţiţi, tânjind după o altă înţelegere din partea societăţii. Fosta actriţă de mare succes din vecini, trăind la limita subsistenţei, cu bovarismele de rigoare, murindu-i soţul, se teme că va fi suspectată că l-a suprimat, cineva o va acuza, ea îl omoară pe acela, apoi se va sinucide.
Alte trei romane din anii 70 sunt apoi reunite în Somnul vameşului,1981, o cronică de familie în care tema trecutului ca balast social dar şi genetic, îl obsedează pe Iustin Arghir, care deschide o minuţioasă anchetă printre rubedenii, în dorinţa de a depista acel ceva care îl trage în jos, împiedicându-l să ducă o viaţă potrivit aspiraţiilor şi disponibilităţilor sale. Între timp îi apăruse romanul Zile de nisip, 1979, cu subiect aşa-zicând poliţist, în fapt o investigaţie în psihologia unui medic de succes, care se vede frustat de simplul  fapt incidental că un puştan îi fură lucrurile de pe plajă. Aparenţele înving, tinerelul este trimis la puşcărie, fără  alte probe decât cele obţinute abuziv, la anchetă. Se face un film pe acest subiect: Faleze de nisip, interzis de însuşi Ceauşescu, nu pentru că ar fi sesizat eroarea judiciară, ci din motive propagandistice, precum că autorul înfăţişează tendenţios clasa muncitoare, realizatoarea măreţelor înfăptuiri socialiste.
Fapt este că între timp BN devenise redactor-şef al Almanahului literar, dar şi şef al secţiei de proză. Şi cu toate acestea, se prezintă la Cartea românească cu manuscrisul unui roman Al doilea mesager, nici mai mult nici mai puţin decât o parabolă, localizată ce-i drept într-o insulă-colonie franceză, dar relatând despre un Guvernator de tip sud-american, conducând discrţionar, slăvit de supuşii săi - însă toate datele utopiei sunt transcrise după realităţi din România ceauşistă. Nu e vorba despre simple aluzii, ci de o demascare minuţios articulată, de un protest cu adresă explicită. Semn cum nu se poate mai clar că BN nu a luat trista sa experienţă (cu scoaterea din barou) drept o chestiune personală, în fond încheiată, căci era acum foarte bine văzut, avea mari perspective etc. Ci se obstinează să pună în discuţie, fără echivoc, conflictul ireconciliabil, strivitor, dintre persoană şi Sistem. Şi, în subsidiar, se arată îngrijorat de soarta scriitorului, ca reprezentant al conştiinţei semenilor săi, nevoit să colaboreze cu Guvernatorul... Manuscris mereu amînat, apoi respins de editură, lucru foarte de-nţeles, în fond, pentru că autorul a refuzat orice modificare a textului său; aşa că BN îl prezintă editurii Albin Michel din Paris. Va apărea în 1985, abţinând Premiul Libertăţii al Pen-Clubului francez. 
La începutul lui 1987 scriitorul se exilează la Paris. Devine redactor la revista Esprit. Publică eseuri, articole, un foarte incitant Jurnal infidel, dar şi romanele: Cartea lui Ian Înţeleptul, Îmblânzitorul de lupi, 1991, Dimineaţa unui miracol, 1993, Provocatorul, 1997. Texte în care epica şi construcţia romanescă trec în plan secund, eseistica pe teme de filosofie, religie, morală, etică ocupînd prim-planul. Pornind de la nuclee poetice, de la intuiţii artistice-psihologice, atras de ascunzişurile şi chiar ciudăţeniile firii umane, doar în parte stăpân pe soarta sa, apăsată de trecut, de eraditate, de indescifrabile pornici transmise de "bătrânii din bătrâni", în continuare scriitorul se doreşte un cronicar al vieţii, apoi un înţelept ce ni se adresează prin parabole, ca mai de curând să abordeze frontal probleme de etică-morală-religie. Ar fi deja postura unui factor de influenţare a cititorilor, cum se visează uneori creatorul de artă.

 Citeşte mai mult:
 http://www.romlit.ro/bujor_nedelcovici

poezia zilei
ion lazu: Ninge în martie

Ninge într-un horn
Din care iese fum
Ninge tot mai dens
Copleşitor
Şi întoarce fumul din drum

Îl îndeasă la loc în cărbuni
Astupă flacăra
Reaşează focul în
Miezul însuşi al Pământului.
          1978 

ion lazu: fotografii cu Bujor Nedelcovici: 




























2 comentarii:

  1. Mă bucur că l-aţi cunoscut... eu nici măcar nu i-am citit cărţile, dar, numele mi-a rămas întipărit după tot ce am citit prin diverse cronici (fie şi risipite). Când un nume îţi spune ceva, e ca şi cum Cel-de-Sus, ţi-a dictat ceva anume despre el. Nu-i târziu. Aşa s-a călit oţelul! Picătură cu picătură, pe ici şi pe colo. Acest dicţionar al scriitorilor, cândva, va folosi şi altora. Vă urmărim cu drag.

    RăspundețiȘtergere
  2. Da, Domnule Tudor Cicu, îl cunoaştem de ani buni pe scriitorul Bujor Nedelcovici, ne întâlnim la Târgurile de carte Gaudeamus, unde anual îşi mai lansează o carte. A izbutit performanţa invidiabuilă să-şi scoată o ediţie de opere complete, în 7 volume, condiţii de mare lux. Acum vreo doi ani, Lidia a citit ceva din prozele scurte ale autorului, încheind cu o improvizaţie vocală de mare succes. Prozele scurte ale lui BN sunt foarte poetice şi misterioase, bine strunite stilistic, performante cu adevărat - destul de diferite de abordările sale romaneşti, supuse altor comandamente. Am filmul respectiv, din păcate nu dau de fotografiile făcute cu acel prilej...
    Şi, da... Istoria despre care vorbiţi o fac prin voluntariat şi fără vreo pretenţie, anume ca să-mi fixez ceea ce mai mult sau mai puţin deja ştiu despre actanţii în chestiune... Nici o primejdie să ameninţ somităţile în domeniu.
    Ar fi multe de făcut, chiar la acest nivel de abordare. Am, mai întâi, diverse însemnări pe cărţile autorilor, am autografe. Ştiu de exemplu faptul de mare laudă că Bujor N. a avut curajul să fotografieze demolarea unei biserici din zona Casa Poporului. I-au confiscat aparatul foto. S-a dus acasă, a tras perdeaua şi prin fanta respectivă a făcut alte fotografii. Nu doar asta, ci le-a trimes în Apus, ele au avut un teribil impact asupra vestului, s-a înţeles în fine cum stau lucrurile cu distrugerea bisericilor, cu sistematizarea satelor etc. Un adevărat "duşman al poporului", nu? Eu însumi am făcut fotografii la cutremur, în dimineaţa cu pricina. Am trimis fotografiile în vest, dar nu am idee dacă şi cum au fost folosite... oricum, nu o făcusem cu intenţii subversive, ci doar ca informaţie, la cald, sum emoţia momentului...
    PS. Frumoasă povestea cu stiloul. Cu scrisul frumos al vecinului de bancă. Se întâmplă... nu doar la copii. Pilduitor exemplu. O conjunctură frustrantă. Ar fi fost de-ajuns să-i arate tatăl ce frumos se poate scrie cu noul, râvnitul stilou. Sau să-l fi dat colegului, să scrie el... Dar există acest blocaj psihic: ni se pare că tot ce nu ne reuşeşte nu e din cauza inaptitudinii noastre, ci din motive exterioare...Forme ale fetişismului?
    Cu drag, Lazu

    RăspundețiȘtergere