6 martie: Ben Corlaciu, n. 6 martie 1924 - d. 15 iunie 1981
Joc de Hydrargir
Pat
îmi făcusem din masa aceea, grea,
pentru
adormire după crugul zilelor.
În
ultimul pahar dansul bacililor
ca un
exod lunar se arcuia.
Cântecul
violei în pieptul osos
se
înăbuşea murind cu plămânii,
mai
palidă, uscată, pielea mâinii,
pe
ultimul pahar, tremura.
Cei
din urmă prieteni, bacilii, scânceau
lugubra
melodie a ultimei toamne:
acompaniindu-i,
gura mea, Doamne,
te
înjura și ochii, demenți, râdeau.
Mercurul
termometrului spart se scaldă
în
vinul închegat al ultimei nopți –
în
sângele altei neîndurate morți.
Sfârşitul,
îndepărtatul sfârşit, zăbovea
prin aluviunile
coastelor rărite.
***
Născut la Galaţi, şi-a făcut
şcoala primară şi liceul la Bucureşti, după care a absolvit Literele şi
Filosofia, 1947. A debutat de timpuriu şi este îndeobşte cunoscut ca
făcând parte din "gruparea de la Albatros", cu Geo Dumitrescu, Dinu
Pillat, Dimitrie Stelaru, Constant Tonegaru. Li s-a mai spus şi "generaţia
războiului", ori "generaţia pierdută". Poet mai ales, dar
şi fin prozator, a debutat la 17 ani, cu Tavernale,
1941, alte cărţi de poezie urmând anual: Pelerinul
stelelor, 1942; Arhipelag,
1943; Manifest liric,
1946, dar şi prozele din Moartea
lângă cer, 1946. o capodoperă nu doar a autorului, ci a prozei scurte
româneşti - am susţinut asta în diverse ocazii -, avea deci, la doar 22 de ani,
până să fi absolvit facultatea, 5 volume, unele premiate.
Dezolare, bacovianism, anarhie,
contestarea ordinii de toate felurile, avangardă. Frondă, bravadă, sarcasm,
poza damnatului. Între 1949 şi 1951 publică 3-4 cărţi,"pe linie",
probabil victima unei autoamăgiri, după care îşi ia seama. De altfel în 1954
este exclus din Uniunea Scriitorilor, fiind un temperament colţos, amestec de
orgoliu şi anarhie, reprimit abia în 1965. Devine directorul Casei
Scriitorilor, apoi al Almanahului literar. Publicase între timp romanul Cazul doctor Udrea, iar în anul
1965, al reconcilierii, romanul Baritina.
A tradus Isadora Duncan,
1946, împreună cu Geo Dumitrescu, apoi Micul
prinţ, 1962 şi din Leon Negruzzi, 1974, în colaborare. Alte titluri: Poeme florivore, 1972; Strigoaica şi casa nebună,
1973;Arcul biologic, 1974. În 1975
cere expatrierea, iar 6 ani mai târziu, moare la Paris. Postum i-a apărut, în
franceză Orice speranţă va fi
pedepsită de un scriitor
român la Paris, rememorări ale vieţii literare din părăsita ţară şi viaţă.
Citeşte mai mult:
http://ro.wikipedia.org/wiki/Ben_Corlaciu
http://www.crispedia.ro/Ben_Corlaciu
***
Ion Lazu / Ion Murgeanu: Himera literaturii, ed. Curtea Veche, 2007:
Dar cîte nu mi-a spus acest cicerone al vieţii
literare trăite (actorul Ludovic Antal, n.m.), suplinind inabilitatea mea de a
penetra în intimitatea ei?! Ca satelit al său, în trecerea printre
constelaţiile ilustre sau mai puţin frecventate, pe mulţi i-am cunoscut, cu
destui am schimbat o strîngere de mînă, o frază două. Cu convingerea intimă că
mi se face o favoare, că nu ei trebuie să fie atenţi la numele şi prestaţia mea
improvizată, ci eu trebuia să fiu concentrat asupra momentului de graţie: ochi
şi urechi. I-am intersectat pe Al. Philippide, pe Nichifor Crainic, pe Petre
Pandrea, dar şi pe Nicolae Tăutu, colonelul Dvs din perioada cazonă, care mi-a
lăsat impresia că-şi împărţea viaţa între recitaluri şi restaurant, mereu cu
haz, mereu bonom, după ce mai întîi se convinsese că patentul funcţionează; dar
şi pe Al. Andriţoiu, cu a sa “Toamnă mai galbenă ca Palia de la Orăştie”, un
vers care el singur te poate salva de la anonimat; dar şi pe I. Peltz,
conferenţiar la ARLUS; pe caricaturistul şi scriitorul Neagu Rădulescu, pe
poetul oltean Virgil Carianopol, pe Geo Dumitrescu şi pe Ben Corlaciu. (Cîndva,
trecînd pe trotuarul de la Leonida, deodată aud: “Să trăiască poetul Ion Lazu!”
Am tresărit, plăcut surprins. Mă uit, nedumerit: era caricaturistul şi scriitorul
Neagu Rădulescu. Abia dacă ne cunoşteam. Şi mi-am zis: Ce generaţie!, ce
domni!, ce oameni generoşi, aceşti scriitori mai vîrstnici! În timp ce colegii
de generaţie…) Pe cîţiva dintre aceştia i-am avut oaspeţi la întreprinderea
unde lucram: Neagu Rădulescu a prezentat amintiri din viaţa literară; Ben Corlaciu, care tocmai scosese Baritina, un roman despre
geologul Bazaca (prototipul fiind Bacalu, care descoperise zăcămîntul de
baritină de la Somova), a venit să-şi prezinte cartea, să converseze cu prospectorii,
să dea autografe. Însă eu îl preţuiam mai ales pentru versurile sale şi nu în
ultimul rînd pentru acea bijuterie, micul roman Moartea lîngă cer, proză
fulgurantă, care stă bine lîngă Trîntorul lui Emil Botta şi lîngă Cele patru anotimpuri ale Anei Blandiana. Ca să se confirme
aserţiunea mea că atunci cînd poeţii au curajul să scrie proză, te poţi aştepta
la mari surprize, la adevărate performanţe. Cu Ben Corlaciu, un alt domn al
literelor, am rămas în bune relaţii, l-am vizitat la spitalul de boli pulmonare
Tunari cînd a avut probleme de sănătate, chiar înainte să părăsească ţara. A
devenit, vrînd-nevrînd unul dintre personajele romanului meu Curtea interioară, unde apar şi
alţi scriitori, despre unii va veni vorba în curînd. Unul dintre personajele
principale fiind chiar Antal, în carte actorul Banta.
Se aduna Antal mai ales cu cei din
generaţia singaporeană, cu Tudor George, poate mai cunoscut ca Ahoe, pe care îl
zărisem mai întîi la SRSC, unde la rînd cu mulţi alţii se produsese pentru
prima oară în public cu poemul Micromacro,
după ce atîţia ani, poate două decenii, fusese ţinut la index. Tocmai îi
apăruse Veveriţa de foc,
volumul de poezii pentru copii. În timp a mai scris şi alte cărţi pentru
copii, frumos ilustrate chiar de autor. Acum ar fi de reeditat – dar cine
se aventurează? Ahoe era în dîrdoră cu Teodor Pîcă, idem cu Leonid Dimod,
mustăciosul muşchetar, poet fabulos, dintre fondatorii onirismului la noi.
Inconfundabile evoluţiile eului său poetic, teleportat în cele mai neaşteptate
medii şi împrejurări, zburînd instantaneu prin lucarnă, de obicei, ca să
plonjeze în plină irealitate. Ţinea aproape de ei Florin Pucă,
graficianul solitar, el însuşi în divorţ cu breasla, căutînd compania
scriitorilor, a poeţilor în speţă. Ilustraţiile lui la cărţile de poezie ale
prietenilor erau adevărate spectacole. Spectacol se intitulează o astfel de carte
scoasă în colaborare chiar cu Dimov. Dar şi alte şi alte cărţi în care poposea
din zborul lui halucinat insolitul personaj al lui Pucă, în dramatică
deambulare prin lumea noastră dar şi prin cerul tuturor închipuirilor. Nimeni
dintre cei care l-au văzut vreodată nu-i va uita teribilul ochi, nici aroganta
pălărie. Nici treptele evenimenţiale care îl legau de sursa cosmică…
Alţi scriitori:
Aurel Maria Baros, n. 1955
C. Rădulescu Motru, m. 1957
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu