19 martie: Ion Barbu, n. 19 martie 1895 - d.
11 august 1961
Din ceas, dedus adâncul acestei calme creste,
Intrată prin oglindă în mântuit azur,
Tăind pe înecarea cirezilor agreste
În grupurile apei, un joc second, mai pur.
Nadir latent! Poetul ridică însumarea
De harfe resfirate ce-în sbor invers le pierzi
Și cântec istovește: ascuns, cum numai marea,
Meduzele când plimbă sub clopotele verzi.
Timbru
Cimpoiul veșted luncii, sau fluierul în drum
Durerea divizată o sună-ncet, mai tare…
Dar piatra-n rugăciune, a humei despuiare
Și unda logodită sub cer, vor spune – cum?
Ar trebui un cîntec încăpător, precum
Foșnirea mătăsoasă a mărilor cu sare;
Ori lauda grădinii de îngeri, cînd răsare
Din coasta bărbăteasca al Evei trunchi de fum.
***
Fiu al unui magistrat care şi-a latinizat numele (Barbu-Barbilian),
matematicianul ce va aspira în aceeaşi măsură şi la laurii poeziei şi-a repus
în circulaţie, la sugestia lui Eugen Lovinescu, adevăratul nume: Barbu. (Totuși,
unii l-au crezut armean, de unde susțineri nefondate, chiar penibile.)
Se născuse la Câmpulung Muscel, dar cum funcţinarii din justiţie se
perindau dintr-o urbe în alta, viitorul matematician şi-a făcut liceul la
Giurgiu (1914-1921), unde l-a avut coleg pe Tudor Vianu. O întrerupere a
studiilor pentru perioada războiului, când este sub arme. Se făcuse remarcat
prin colaborările la Revista matematică, iar după ce termină Facultatea de
Ştiinţe din Bucureşti, cu o recomandare din partea marelui său mentor Traian
Lalescu face o perfecţionare la Gottingen-Germania, unde împreună cu mai
vechiul ortac Vianu au dus o viaţă... trepidantă. După 3 ani revine în ţară. Un
doctorat în 1929 şi va face o carieră de mare matematician la catedra
Universităţii, cu descoperiri ce-i poartă numele: "spaţiile
barbilian".
În paralel se făcuse remarcat şi ca poet, totul plecând anecdotic, de la
un pariu cu Vianu, făcut în timpul unei excursii: că se va prezenta cu un caiet
plin de poezii. Mai târziu va mărturisi că ambele vocaţii au coexistat în
personalitatea sa, aşa încât în locul unde matematica devenea prea rigidă eul creativ
se livra poeziei. Singulară în peisajul liric, de o maximă concentrare şi
abstractizare, considerată ermetică şi chiar mai mult de-atât, frizând
încifrările şaradei, poezia sa reprezintă o cotitură destul de strânsă în
evoluţia literaturii interbelice, o trecere cu deosebire abruptă de la
romantismul nostru întârziat la modernismul pe care în Occident îl practicau
Stephan Malarme, Paul Valery. Să nu uităm că pe o altă scurtătură
se aventurau avangardiştii propriu-zişi, însoţiţi de mare hărmălaie, ca să-şi
uite de frică...
Poezia sa, publicată în reviste de primă linie, a fost adunată în două
volume: După melci, 1921 şi Joc secund, 1930. Deajuns
şi atât. Căci impactul liricii sale a fost fără precedent, stârnind admiraţie,
contestări şi o vie dezbatere în lumea intelectuală a vremii. Practic nici un
critic literar care se lua în serios, în Interbelic, dar şi după război, nu a
avut curajul să eludeze fenomenul, să rămână în afara discuţiei despre poezia
barbiană. Cronicile literare, exegezele, studiile, monografiile cu această temă
au curs şi curg fără oprire. Îşi pusese sigiliul formaţia sa de matematician,
personalitatea sa puternică şi nu în ultimul rând un temperament vulcanic,
autoritar, care nici în viaţă dar nici în scris nu a rămas dator cu o replică
strivitoare, măcar ca intenţie. De la poezia începutului, cu aparenţă
parnasiană, însă impregnată de elanul romantic al vârstei şi nu numai (vezi
chiar sonetul Copacul, impecabiul strunit stilistic), trece rapid
la o poezie ce cultivă baladescul, balcanismul-orientalismul turcit
dâmboviţean, considerat de autor o continuare a culturii greceşti; (în context
merită amintit entuziasmul fără limite al lui Ion Barbu, la apariţia Crailor
de Curtea Veche, pe care i-a întâmpinat cam în acest fel: În sfârşit, prosteasca
noastră vorbire se căftăneşte...; mai trebuie adăugat că Domnişoara Hus poartă
o dedicaţie către Pena Corcoduşa, eroina din romanul lui Mateiu Caragiale);
foarte curând imprevizibilul autor va ajunge la o poezie ermetică, supusă unor
rigori expresive draconice. Joc secund este rezultatul acestor
înnoiri şi epurări succesive, din care destule piese ale începutului au fost
dezavuate de autorul însuşi. Nu poate fi uitată vehemenţa cu care poetul s-a
distanţat de lirismul care se edifica pe transcrierea sinceră a trăirilor
autorului; el numea aceasta "poezia leneşă".
***
S-a stins din viaţă în vara când terminam facultatea. Retrospectiv, mi
s-a părut a-l fi zărit de două-trei ori pe trotuarul dintre Matematică şi
Filologie. Un om în vârstă, scund, voluminos, mergând legănat şi agale,
echilibrându-se cu o ditamai serviata pe care o împingea înainte şi înapoi.
Pleşuv, alb-coliliu la păr, cu o teribilă mustaţă pe oală. Dar tot aşa de bine
ar putea fi o falsă memorie, instalată în momentul când i-am văzut fotografia.
Un chip pe care nu-l mai uiţi. Aşa se poate explica de ce fotografiind diverşi
trovanţi cu înfăţişări neobişnuite antropomorfe-zoomorfe (obişnuitul însemnând
în acest caz forme ovale-rotunde-sferice, constituite în jurul unui nucleu de
cimentare), am tresărit când mi-au căzut privirile pe o concreţiune grezoasă
care semăna leit cu poetul. Am făcut fotografia, am intitulat-o Portret Ion
Barbu; se întâmpla în zona Costești-Vâlcea, prin anii 74-75. După vreun
deceniu, a apărut albumul meu de artă fotografică: Natura sculptează, Ed. Sport-Turism, 1984.
Şi ar mai fi o scenă, chiar mai ciudată decât relatarea precedentă: cu
Ion Barbu pe catafalc, expus în holul de la Filologie. Dar despre asta îmi
amintesc să fi relatat în altă parte...(vezi romanul Ruptura, Ed. Albatros, 2004)
Imaginea casei există și în albumul Literaturile
Bucureștiului, BMNLR, 2009
Carolina Ilica, n. 1951
A scrie un poem e o minune!
E ceva sfînt, ca tot ce este viu.
De parcă Dumnezeu în gînd l-ar spune,
Iar eu să îl aud şi să-l transcriu.
Dar poate mai întîi l-a tot visat;
Uitîndu-l iar şi iar, închis în vis.
Iar eu să-mi amintesc şi, recitat,
Să i se pară, treaz, că El l-a scris.
Alţi scriitori:
Alecu Popovici, n. 1927
Al. Dima, m. 1979
Ion Lazu - Fotbalistul Messi-Dog la lucru; Lidia îi
dă pase...
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu