31 martie: Nichita Stănescu, n. 31 martie 1933 - d. 13 decembrie 1983
Din Ion Lazu - Scene din
viaţa literară, Ed. Ideea europeană, 2007, p. 125-128:
13
decembrie 1983. A murit Nichita Stănescu! Le ţin un mic
spici celor din birou, vreo opt. Aş vrea să subliniez cît de mult a însemnat el
pentru poeţi şi pentru oamenii de artă în general, mai mult decît pentru marele
public. Le-a dat tuturor creatorilor de artă un curaj necesar şi un statut mai
demn. Şi aş mai vrea să subliniez că a cucerit teritorii noi pentru poezie. Cum
l-am cunoscut pe Nichita Stănescu, la redacţia Gazetei literare, prin ‘62-‘63.
Apoi l-am căutut odată în strada Grigore Alexandrescu 21, am stat de vorbă la
poartă; altădată pe trotuarul din Piaţa Filantropiei – îl invitam la o
întîlnire cu cititorii din întreprinderea mea. Îşi amintea de mine “ca prin apa
rîului”, după propria expresie. Altădată am stat la aceeaşi masă la Casa
Scriitorilor, cu mai mulţi, printre care Adrian Păunescu şi Constanţa Buzea,
ambii încă studenţi. Păunescu a venit pe scaunul de lîngă Nichita şi l-a
abordat astfel: “Venim să vă sporim singurătatea!” Emfatic, ca întotdeauna.
Acroşeur. Rimînd la repezeală orice cu orice, n-a ezitat să lanseze: “Ca să
vezi, Anaximene / trăim printre fenomene!”
Altădată, într-o seară
Nichita a venit la masa unde eram cu mai mulţi şi îmi amintesc că i-au dat
lacrimile cînd ne-a relatat că în Consiliul Uniunii care tocmai se încheiase,
Marin Preda l-a acuzat de trădare. Era pe vremea disputei Preda-Barbu şi poetul
era foarte afectat de faptul că îl supărase rău pe Preda. Ce pot să spun este
că toată lumea, peste tot unde apărea, trăgea de Nichita, voia să fie în
preajma lui - să se bucure de atenţia lui şi apoi să se laude cu asta - or eu,
considerîndu-l un talent ieşit din comun, nu mi-am permis niciodată să-i ocup
timpul, pe care mi se părea că trebuie să şi-l consacre scrisului, iar nu
acestor risipiri amicale-bahice… Nu am vrut să mă încarc cu o astfel de vină.
Colegii mă ascultă în tăcere, poate se miră că m-am ambalat astfel.
În aceeaşi seară mă duc
să-l văd expus în holul de la Casa Scriitorilor. O dubiţă albă în faţa
intrării; lume mişunând pe alei, în semiobscuritate. Muzică simfonică.
Fotografia lui de prinţ rus alb, îndoliată, fixată sus, pe perete. Se vorbeşte
despre un drum la Turnu Severin, la nunta lui Augustin Frăţilă, sau a altcuiva din
anturajul care îl acaparase cu totul, devastîndu-i viaţa personală. Nu scrisese
chiar el: “Poetul, ca şi soldatul, nu are viaţă personală”? În ultima vreme
umbla o vorbă: Nichita este un bun public! Chiar aşa... I s-a făcut rău la
nuntă, a revenit în Capitală. S-a prezentat la Salvare, insuficienţă
respiratorie, nu i s-a putut face nimic. Nu încerc să pun ordine în aceste
spuneri. Deja se înfiripă o legendă pe seama dispariţiei sale, cum există
atâtea despre viaţa lui. Înmormîntarea la Bellu, pe un ger năpraznic, la cîteva
zile după ce murise Amza Pellea. Am fost cu Dumitru Alexandru şi ambii am
plîns. (Cei doi s-au cunoscut bine, cândva. Nichita i-a prefaţat primul
volum de versuri Focuri iarna.)
Lume multă, toată
suflarea artistică - ne răspîndisem pe toate aleile din jur şi printre
morminte. Pînă să vină maşina funerară, Ioan Alexandru citea un poem ocazional,
cîtorva care se strînseseră în preaja lui, pe aleea principală, în faţa
capelei. La întoarcere, pe la Unirii, îl zăresc pe Virgil Mazilescu, sumbru,
vînăt la faţă, cu o schismă de rău augur, într-un autobuz cu care reveneau o
parte dintre scriitorii care fuseseră la Bellu.
(Mi-l amintii pe Nichita
la înmormîntarea lui Mihu Dragomir: la ieşirea de la Casa Monteoru s-a pus
problema ca scriitorii să urce într-o dubiţă spre Bellu. Nichita s-a derobat,
strecurîndu-se pe trotuar, pe lîngă ziduri, cum îi era obiceiul...)
27 decembrie 1983. Abia moartea lui
Nichita a atras atenţia unei largi categorii de oameni asupra sa, drept “cel
mai mare poet al timpului său”. După ce am pledat elocvent în faţa colegilor,
le-am dus două din volumele lui, le-au parcurs/răsfoit şi nu s-au lăsat
convinşi. Asta cu toate că la radio s-au spus răspicat atîtea lucruri
elogioase, de către persoanele cele mai creditabile. Ce-i drept, în lipsa
acestor elogii venind din toate părţile, dulcii mei colegi l-ar fi desfiinţat,
cu mari proteste, fără să-l fi citit, cum se întîmplă. Au auzit ei că era un
beţivan…
Conversaţie în redacţia
de poezie a Luceafărului, cu Ion Gheorghe, mai feriţi, spre fereastră, amîndoi
în picioare, privind afară spre un zid orb (partea laterală a corpului
principal). În sfîrşit o discuţie mai sinceră, întîi despre Eugen Barbu, apoi
despre Nichita Stănescu. Îmi afirmă că relaţiile dintre scriitori sunt atent urmărite
şi pe cît se poate dirijate. Că te poţi procopsi cu “prieteni” care să te
izoleze de ceilalţi; că se lansează zvonuri care să te discrediteze sau să te
împingă pe cine ştie ce căi. Îmi spune, spre ilustrare, mirîndu-se, că el nu a
apucat să-i comunice lui Nichita că au avut doi profesori comuni: pe Simache şi
pe Cristescu. Dîndu-mi a înţelege că se lucrează spre a nu se ajunge la
prietenie cu cine trebuie, ci cu cine vor ei şi cînd vor ei. Îi spun că
printr-un capriciu al memoriei îmi amintesc că el a scris acum vreo 15 de ani:
“Fără Nichita Stănescu m-aş plictisi în literatura romînă; cu Ion Alexandru mă
cumpănesc…”
Opera: • Sensul iubirii, prefaţă de
Silvian Iosifescu, 1960; • O
viziune a sentimentelor, Bucureşti, 1964; • Dreptul la timp, cu ilustraţii de
Mihu Vulcănescu, Bucureşti, 1965; • 11 elegii, Bucureşti, 1966; • Roşu
vertical, Bucureşti, 1967; • Oul şi sfera, Bucureşti, 1967; • Alfa (1957-1967),
Bucureşti, 1967; • Laus Ptolemaei, Bucureşti, 1968; • Necuvintele, Bucureşti,
1969; • Un pământ numit România, Bucureşti, 1969; • În dulcele stil clasic,
Bucureşti, 1970; • Poezii, Bucureşti, 1970;
Belgradul în cinci prieteni, prefaţă de Mircea Tomuş, Cluj, 1972; •
Cartea de recitire, Bucureşti, 1972; • Măreţia frigului, Iaşi, 1972; • Clar de inimă, Iaşi, 1973; •
Starea poeziei, prefaţă de Aurel Martin,
Bucureşti, 1975; • Epica magna, cu ilustraţii de Sorin Dumitrescu, Iaşi, 1978;
• Operele imperfecte, cu desene de Sorin Dumitrescu, Bucureşti, 1979; • Carte
de citire, carte de iubire (în colaborare cu Gheorghe Tomozei), cu ilustraţii
de Janos Bencsik, Timişoara, 1980; • Noduri şi semne, cu ilustraţii de Sorin
Dumitrescu, Bucureşti, 1982; • Oase plângând, Pancevo, 1982; • Respirări,
Bucureşti, 1982; • Amintiri din prezent, ediţie îngrijită şi postfaţă de
Gheorghe Tomozei, Bucureşti, 1985; • Antimetafizica (în colaborare cu Aurelian
Titu Dumitrescu), Bucureşti, 1985; ediţia II, prefaţă de Alexandru Paleologu,
postfaţă de Dan Silviu Boerescu, Bucureşti, 1998; • Ordinea cuvintelor, I-II,
ediţie îngrijită şi prefaţă de Alexandru Condeescu, Bucureşti, 1985; • Poezii,
ediţie îngrijită şi prefaţă de Ştefania Mincu, Bucureşti, 1987; • Poezii,
ediţie îngrijită şi postfaţă de Cristian Moraru, Bucureşti, 1988; • Fiziologia
poeziei. Proză şi versuri (1957-1983), ediţie îngrijită de Alexandru Condeescu,
Bucureşti, 1990; • Colindă de inimă, ediţie îngrijită de Alexandru Condeescu,
Galaţi, 1991; • Cu viii şi cu morţii laolaltă, Bucureşti, 1991; • Leoaică
tânără, iubirea, ediţie îngrijită de Dumitru Udrea, Bucureşti, 1991; • Argotice
(Cântece la drumul mare), ediţie îngrijită şi prefaţă de Doina Ciurea,
Bucureşti, 1992; • Dedicaţii (Poeme inedite) (în colaborare cu Gheorghe
Tomozei), Ploieşti, 1992; • Tânjiri către firesc, prefaţă de Aurel Covaci,
Iaşi, 1993; • Leoaică tânără, iubirea, ediţie îngrijită şi postfaţă de
Alexandru Condeescu, Bucureşti, 1995; ediţia II, Bucureşti, 2002; • Cărţile
sibiline, ediţie îngrijită şi prefaţă de Constantin Crişan, Bucureşti, 1995; •
Poezii, ediţie îngrijită şi introducere de Ştefania Mincu, Constanţa, 1997; •
Fel de scriere. Poeme inedite, ediţia II, ediţie îngrijită şi postfaţă de
Anghel Dumbrăveanu, Timişoara, 1998; • Îngerul cu o carte în mâini, ediţie
îngrijită şi introducere de Alex. Ştefănescu, Bucureşti, 1999; • Amintiri cu
Nichita Stănescu, ediţie îngrijită de Nicolae Mohorea-Corni, prefaţă de Eugen
Simion, Bucureşti, 1999; • Opera
poetică, I-II, ediţie îngrijită de Alexandru Condeescu, Bucureşti, 1999-2000; •
Necuvinte, ediţie îngrijită şi prefaţă de Alexandru Condeescu, Bucureşti,
2001;• Opere, I-V, ediţie îngrijită de Mircea Coloşenco, prefaţă de Eugen
Simion, Bucureşti, 2002-2003; • Cartea vorbită (în colaborare cu Victor
Crăciun), ediţie îngrijită de Cristiana Crăciun, cu fotografii de Vasile
Blendea, Bucureşti, 2003; • Cartea vorbită. Poeme rostite la Radio (1964-1983),
ediţie îngrijită de Alexandru Condeescu, Bucureşti, 2003.
Traduceri.• Vasko Popa, Versuri,
prefaţa traducătorului, Bucureşti, 1966; • Adam Puslojic, Pasărea dezaripată,
prefaţa traducătorului, Bucureşti, 1972, Apă de băut, ediţie îngrijită de Ioan
Flora, postfaţă de Mircea Tomuş, cu ilustraţii de Mircia Dumitrescu, Bucureşti
1986 (în colaborare cu Ioan Flora), Gradul zero al poeziei - Nulti stepen
poezije, ediţie bilingvă, postfaţă de Mircea Tomuş, Timişoara, 1998.
Ticu Archip, n. 4. ianuarie 1891 – m. 31 martie 1965
Fiică a unui ofiţer din
Târgovişte, face facultatea de Matematică în Bucureşti, absolvită în 1913 şi va
fi profesoară la diverse licee, apoi asistenta lui Gh. Ţiţeica şi a lui D.
Pompeiu, la cursurile de geometrie analitică şi de mecanică. Debutează după
primul război mondial cu piesa Inelul, pusă în scenă la T.N.B.,
1921, urmată de piesa Luminiţa, 1928, de Ecoul, 1930 şi
de Gură de leu, 1935, piese care au plăcut doar în parte, cu
subiecte la modă: caruselul iubirii în Inelul, contrarietăţile unei
căsnicii ce se va destrăma, în general conflicte construite
"matematic", cu personaje ce ilustrează abordări diverse ale vieţii.
Din 1922 se ataşase mişcării literare de la Sburătorul, îmbrăţişând
modernismul, psihologismul, tratarea ibseniană a subiectului dramatic.
Se exersează şi în proza
nuvelistică: Colecţionarul de pietre preţioase, 1926, Aventura, 1929,
ocupându-se de cazuri mai ciudate, alunecând spre grotesc şi chiar patologic. O
întreprindere romanescă de mari proporţii, Soarele negru, îndelung
elaborată, din care a apărut în 1946 primul volum Oameni, iar în
1949 cel de al doilea Zeul, despre un profesor universitar, fire
egolatră, dominatoare; din al treilea volum Patul fraţilor au
apărut fragmente nesemnificative. Posibil că realismul socialist nu a convenit
unei scriitoare cu interes pentru sondaje abisale în psihologia personajelor,
astfel că în continuare autoarea s-a ocupat de traduceri din mari scriitori
ruşi: Gorki, Tolstoi, dar şi din cei francezi, Al. Dumas, J. Verne sau din
englezi: Oskar Wilde, J. Conrad etc.
Citiţi mai mult: http://www.crispedia.ro/Ticu_Archip
*
I-am pus o placă
memorială în str. Sf. Constantin, nr. 13-A, S.V.
Valeriu Matei, n. 31 martie 1959
Cămaşa lui Grigore Vieru
La
balconul de unde Poetul privea cerul,
ca
un drapel frânt într-o luptă nedreaptă,
cămaşa
lui sinilie prinsă de gerul
iernii
cumplite, ca un ostaş fidel aşteaptă
s-o
îmbrace Poetul; dar el a plecat de-acasă
punându-şi
cămaşa morţii - grea povară
pentru
inima lui rănită şi arsă
de
minciuna trufaşă, de otrava barbară
aruncate
asupra-ne de trişorii de farsă
ajunşi
la putere - urâciunea fără suflet, fără cuget,
spân
roşcat, pardosit cu lozinci patriotarde,
cu
privirea-mpăroşată şi la fălci umflat şi buget,
scribul
slinos în slujba hidoaselor hoarde...
Ca o
rază de soare în bezna fără sfârşit
Poetul
venea să-ţi aducă adevărul,
aşchie
de neam, divizat şi nedreptăţit,
copil
orfan căruia i s-a furat viitorul.
Poetul
înfrunta viscole şi furtuni,
ploi
cu piatră şi surpări de pământ
să-ţi
aducă icoana adevăraţilor tăi străbuni,
să
te înalţe din beznă prin crez şi cuvânt.
Nu
iarna l-a strivit, nu negura nopţii -
hăul
minciunii şi-al urii inima i-a sfâşiat,
cuţitul
lui Iuda pieptul lui firav l-a-njunghiat,
timpul
sugrumat de mişei
l-a
făcut să-mbrace cămaşa tatălui mort
la
răscrucile sorţii,
cămaşa
însângerată a morţii cu toate durerile ei...
La
balconul Poetului razele soarelui pal şi cernit
mângâie
firul de viaţă rămas în cămaşa de stele,
ca o
pasăre a cerului ea se zbate şi flutură-n infinit...
Spune-i,
mamă îndurerată, lui Dumnezeu
că
Poetul a murit,
Spune-i,
maică Maria, lui Dumnezeu
că
verbul lui n-a murit!
duminică,
18 ianuarie 2009
Ploi în aprilie
plouă
în aprilie cu zgomot de paşi obosiţi
de
parcă-n prunci orfani azi plânge Dumnezeu
şi-i
neîncăpătoare umbrela tinereţii
(mai
tineri cu o moarte mereu)
de
lăncile reci ale ploii cum stăm sprijiniţi,
e
ziua Învierii, dar vestea nu-şi are vestiţii
destinului,
întru împlinire, îi mai lipseşte-un popor,
ne-au
îngropat în pulberea urii lor
pelticii
veseli luându-şi arginţii
şi
drumu-i mereu la-nceput,
bifurcat
ca o limbă de şarpe,
meandrele
şi le poartă dincolo de obişnuinţă, de fire,
din
valea plângerii norii pogoară lent şi subţire
firele
reci ale ploii ca strunele rupte din harpe...
paşii
se întrerup, radiaţi din indefinitul prezent,
măsura
sfinxului pulverizat bântuie zările,
în
scriptele clipei defilează iertate erorile,
apelul
muţeniei îşi flutură condica lent
şi
plouă de parcă s-ar potoli
setea
morţii făr’ de măsură
pe
şesuri cu mormintele proaspăt arate...
dureri
şi iluzii - golul ne are în captivitate
şi-adună
fâşii de neant pe soclul statuii de zgură
11
aprilie 1999
Alţi scriitori:
I. M. Raşcu, n. 1890
Arnold Hauser, n. 1929
Mariana Marin, n. 10
februarie 1956 - m. 2003
Gh. Tomozei, 29 aprilie
1936 - 31 martie 1997
Ion Lazu - Șapte case de pe traseul spre grădina
Botanică...(fiecare cu magnolia ei!)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu