30 martie: Victor Ion Popa, n. 29 iulie 1895 - d. 30 martie 1946
Unul dintre cei mai
populari scriitori şi dramaturgi din România interbelică, a cărui priză la
public nu s-a stins nici până astăzi, V. I. Popa s-a născut în satul Călmăţui,
com. Griviţa din zona Tutova, actualul judeţ Galaţi, ca fiu al unui învăţător.
Face şcoala primară în satul natal, apoi începe faimosul Liceu internat din
Iaşi, dar în ultimele clase se transferă la un alt liceu, absolvit în 1914. În
continuare se înscrie la Drept, dar şi la Conservatorul din Iaşi. Începe
războiul, V. I. Popa urmează o şcoală de ofiţeri la Botoşani, devine
sublocotenent, participă la luptele de la Oituz, unde este rănit. După război
revine la Iaşi, unde se căsătoreşte şi este actor, se strămută la Bârlad, din
nou la Iaşi, apoi vine la Bucureşti, unde se va ocupa mulţi ani de teatru: mai
întâi ca desenator de decoruri, apoi ca actor, ca regizor la diverse teatre
bucureştene, dar şi la Craiova, la Cernăuţi, unde girează 41 de premiere, şi
unde înfiinţează teatrul de păpuşi şi marionete.
Mereu neobosit, inventiv,
implicat, cu dorinţa arzătoare de a oferi publicului hrană spirituală, o
posibilitate de emancipare prin cultură. Se va face cunoscut ca dramaturg de
mare succes dar şi ca romancier. Debutase cu poezii încă elev fiind, în 1912,
dar şi cu desene, 1914. Fusese redactor la Revista copiilor şi tineretului.
Colaborator infatigabil la nenumărate reviste, cu cronici de artă, comentarii,
desene, caricaturi, versuri, fragmente de proză şi piese de teatru. Prima piesa
care i se joacă este Ciuta, 1924, cu subiect din mediul provincial,
o iubire care nu vrea să trădeze, să facă compromisuri şi va recurge la
sinucidere. Urmează Muşcata din fereastră, 1928, în care
iubirea reuşeşte să învingă mentalităţile părinţilor, prejudecăţi învechite şi
se împlineşte. Dar cea mai populară piesă este Tache, Ianche şi Kadâr,
1932, o piesă despre toleranţă etnică, înţelegere interumană, sentimente
trainice, curate, care asigură o viaţă în lumină. Lirism, comic de situaţie,
limbaj colorat, personaje puternice, bine reliefate, - o adevărată performanţă
dramaturgică, de atunci jucată mereu cu imens succes de public, de cei mai mari
actori ai timpului. Piese ce se transmit la radio: Deşteapta
pământului, Mironisiţele etc.
Ca romancier, a scris
cărţi populare, inventive, în stil alert, cu un limbaj colorat: Sfîrlează
cu fofează, despre un analfabet care are vocaţia invenţiilor, atras
irezistibil de aviaţie şi care trece prin aventuri incredibile spre a-şi atinge
idealul. Alt roman: Velerim şi Veler Doamne, drama unui om simplu
care comite o crimă în legitimă apărare. După 10 ani de puşcărie, revine în
sat, fosta soţie se recăsătorise, consătenii îl dezavuează, iar în curând este
suspectat de a-l fi omorât pe un negustor în trecere spre târg. Iar
acţiunea devine palpitantă, cu urmăriri de tip poliţist, cu suspans şi
rezolvări drastice. Floarea de oţel reia
experienţa perioadei din război, protagonistul este nevoit să renunţe la ideile
sale naiv-adolescentine despre viaţă, se formează ca persoană, se maturizează.
O viaţă de mare dinamism,
a unei personalităţi plurivalente: scriitor, dramaturg, dar şi actor,
scenograf, caricaturist de mare talent, regizor, pedagog, cu iniţiative în
fondarea unui teatru popular-muncitoresc Muncă şi Voie bună, la
care a trudit vreme de 4 ani. A fost comisarul Expoziţiei Româneşti de la
Paris, 1937 şi a primit Legiunea de Onoare.
***
Nu l-am învăţat în liceu.
Nu am idee dacă se studia la facultate. Însă colegii mei de studenţie citeau cu
pasiune romanele sale, trecându-şi-le din mînă în mână, în ediţii interbelice,
desigur. Am văzut piesele sale în mai multe distribuţii, de fiecare dată jucate
excepţional, căci oferă actorilor o materie umană extrem de viu colorată, o
gamă de trăiri amplă, delicată, nuanţată. Umor blajin, lirism, nevoia de
comuniune umană. O abordare pozitivă a vieţii, neşablonardă.
Citeşte mai mult: http://www.crispedia.ro/Victor_Ion_Popa
Din Ion lazu - Odiseea plăcilor memoriale:
21
mai 07,
luni.
Vorbesc la TNB pentru Victor Ion
Popa, apoi dau telefon la Teatrul G. Ciprian din Buzău, la Teatrul V. I.
Popa din Bârlad, neştiinţă pură şi simplă, amânări, promisiuni de telefoane,
neonorate în seara respectivă, în următoarele seri. Mai simplu spus,
respectivii nu ştiu unde a trăit patronimicul lor. Dar aţi înţeles? Toate
aceste telefoane le dau de acasă, pe banii mei. (...)
1
iunie 07.
Dau telefon la Bârlad, la teatrul V. I. Popa, pentru adresa dramaturgului, în
ideea că măcar ei trebuie să ştie, să aibă vreo monografie, ceva; răspunde
secretara, zice că tocmai voia să-mi telefoneze. Cer adresa şi anii. A făcut
investigaţii, a vorbit şi cu dl Mălinescu, fost secretar literar al acestui
teatru (care tocmai a împlinit 50 de ani), nici el nu ştie absolut nimic despre
adresele din București unde a locuit scriitorul, dramaturgul. Par să nu ştie
nici măcar anul morţii dramaturgului. Îmi sugerează să fac demersuri la
Evidenţa populaţiei, la Starea civilă, căci, nu-i aşa? trebuie să se fi
menţionat adresa şi data morţii în actul de deces. E drept, poate voi fi nevoit
să fac demersuri şi la Starea civilă (însă mă ia cu fiori când mă gândesc). Dar
după ce fixăm primul lot de plăci memoriale. Zic: Tot o să aflaţi dvs vreodată
anul când a murit marele V. I. Popa, patronul dvs!
27
sept.2007, miercuri... Ajung în strada Leonida, la nr. 28; sun, apare un ins de
sub uşa batantă a garajului, toată clădirea e renovată, echipată la ultimul
strigăt, e omul casei, se duce să-l cheme pe proprietar. Arhitect – apare un
domn extrem de înalt, cam la 2 m, cu ochelari; înţelege, mergem înapoi, are un
birou la parter, proiectează construcţii. Da, Victor Ion Popa...îmi vorbeşte despre ultima soţie a acestuia,
actriţa Maria Mohor, au locuit aici în ultimii lui ani de viaţă. (Aflasem că a
avut pe puţin 40 de adrese în Capitală. În familia ei, de fel de la
Porceşti-Turnu Roşu, au fost doi fraţi şi o soră. Au venit la Bucureşti, aveau
bani, unul dintre fraţi a deschis un restaurant, este clădirea impozantă din
capătul piaţetei, celălalt avea o casă peste drum, iar sorei mai mici i-au
făcut o casă aici, apoi au mai cumpărat o casă, spre capătul străzii, chiar pe
colţul cu piaţeta. Iar restauratorul a ridicat pe vechiul loc o casă mare
pentru cele trei fete ale lui, imobilul unde suntem noi acum, la stradă, cu
parter şi două etaje. (Familii venite din provincie şi care se înfiripau în
mahalalele Bucureştiului, se extindeau pe o stradă întreagă...). La parter stătea Maria Mohor cu Victor Ion
Popa, acesta este biroul lui, l-a păstrat, are şi câteva desene de scenografie
ale dramaturgului şi animatorului teatral. Îi sugerez o cameră muzeu, cum sunt
prin ţările apusene, cu unele obiecte de-ale scriitorului, cu nişte desene,
schiţe, caricaturi, căci avea şi acest talent; să adauge toate ediţiile din
operele lui, cu fotografii, afișe, decupaje din ziare. O declară la Primărie,
imobilul devine casă muzeu, obiectiv cultural etc. Scutire de impozit. Îi spun
că tocmai am văzut la Rotonda MNLR o expoziţie cu nişte caricaturi-portrete
grozave de V. I. Popa. În străinătate proprietarii unor astfel de imobile sau
chiar castele, dacă declară o cameră ca muzeu, sunt scutiţi de impozit pe
respectiva clădire.
Placa memorială Victor
Ion Popa, str. Leonida nr. 28. S.II. Imaginea casei apare
şi în albumul Literaturile Bucureştiului, ed. MNLR, 2010.
Alţi scriitori:
N. Steinhardt, n. 29 iulie 1912 - d. 30 martie 1989
Edgar Papu, m. 1993
Ion Lazu - Preumblare î
n trei, prin Cișmigiu, prin Grădina
Botanică, I
30 martie: Victor Ion Popa, n. 29 iulie 1895
- d. 30 martie 1946
Unul dintre cei mai
populari scriitori şi dramaturgi din România interbelică, a cărui priză la
public nu s-a stins nici până astăzi, V. I. Popa s-a născut în satul Călmăţui,
com. Griviţa din zona Tutova, actualul judeţ Galaţi, ca fiu al unui învăţător.
Face şcoala primară în satul natal, apoi începe faimosul Liceu internat din
Iaşi, dar în ultimele clase se transferă la un alt liceu, absolvit în 1914. În
continuare se înscrie la Drept, dar şi la Conservatorul din Iaşi. Începe
războiul, V. I. Popa urmează o şcoală de ofiţeri la Botoşani, devine
sublocotenent, participă la luptele de la Oituz, unde este rănit. După război
revine la Iaşi, unde se căsătoreşte şi este actor, se strămută la Bârlad, din
nou la Iaşi, apoi vine la Bucureşti, unde se va ocupa mulţi ani de teatru: mai
întâi ca desenator de decoruri, apoi ca actor, ca regizor la diverse teatre
bucureştene, dar şi la Craiova, la Cernăuţi, unde girează 41 de premiere, şi
unde înfiinţează teatrul de păpuşi şi marionete.
Mereu neobosit, inventiv,
implicat, cu dorinţa arzătoare de a oferi publicului hrană spirituală, o
posibilitate de emancipare prin cultură. Se va face cunoscut ca dramaturg de
mare succes dar şi ca romancier. Debutase cu poezii încă elev fiind, în 1912,
dar şi cu desene, 1914. Fusese redactor la Revista copiilor şi tineretului.
Colaborator infatigabil la nenumărate reviste, cu cronici de artă, comentarii,
desene, caricaturi, versuri, fragmente de proză şi piese de teatru. Prima piesa
care i se joacă este Ciuta, 1924, cu subiect din mediul provincial,
o iubire care nu vrea să trădeze, să facă compromisuri şi va recurge la
sinucidere. Urmează Muşcata din fereastră, 1928, în care
iubirea reuşeşte să învingă mentalităţile părinţilor, prejudecăţi învechite şi
se împlineşte. Dar cea mai populară piesă este Tache, Ianche şi Kadâr,
1932, o piesă despre toleranţă etnică, înţelegere interumană, sentimente
trainice, curate, care asigură o viaţă în lumină. Lirism, comic de situaţie,
limbaj colorat, personaje puternice, bine reliefate, - o adevărată performanţă
dramaturgică, de atunci jucată mereu cu imens succes de public, de cei mai mari
actori ai timpului. Piese ce se transmit la radio: Deşteapta
pământului, Mironisiţele etc.
Ca romancier, a scris
cărţi populare, inventive, în stil alert, cu un limbaj colorat: Sfîrlează
cu fofează, despre un analfabet care are vocaţia invenţiilor, atras
irezistibil de aviaţie şi care trece prin aventuri incredibile spre a-şi atinge
idealul. Alt roman: Velerim şi Veler Doamne, drama unui om simplu
care comite o crimă în legitimă apărare. După 10 ani de puşcărie, revine în
sat, fosta soţie se recăsătorise, consătenii îl dezavuează, iar în curând este
suspectat de a-l fi omorât pe un negustor în trecere spre târg. Iar
acţiunea devine palpitantă, cu urmăriri de tip poliţist, cu suspans şi
rezolvări drastice. Floarea de oţel reia
experienţa perioadei din război, protagonistul este nevoit să renunţe la ideile
sale naiv-adolescentine despre viaţă, se formează ca persoană, se maturizează.
O viaţă de mare dinamism,
a unei personalităţi plurivalente: scriitor, dramaturg, dar şi actor,
scenograf, caricaturist de mare talent, regizor, pedagog, cu iniţiative în
fondarea unui teatru popular-muncitoresc Muncă şi Voie bună, la
care a trudit vreme de 4 ani. A fost comisarul Expoziţiei Româneşti de la
Paris, 1937 şi a primit Legiunea de Onoare.
***
Nu l-am învăţat în liceu.
Nu am idee dacă se studia la facultate. Însă colegii mei de studenţie citeau cu
pasiune romanele sale, trecându-şi-le din mînă în mână, în ediţii interbelice,
desigur. Am văzut piesele sale în mai multe distribuţii, de fiecare dată jucate
excepţional, căci oferă actorilor o materie umană extrem de viu colorată, o
gamă de trăiri amplă, delicată, nuanţată. Umor blajin, lirism, nevoia de
comuniune umană. O abordare pozitivă a vieţii, neşablonardă.
Citeşte mai mult: http://www.crispedia.ro/Victor_Ion_Popa
Din Ion lazu - Odiseea plăcilor memoriale:
21
mai 07,
luni.
Vorbesc la TNB pentru Victor Ion
Popa, apoi dau telefon la Teatrul G. Ciprian din Buzău, la Teatrul V. I.
Popa din Bârlad, neştiinţă pură şi simplă, amânări, promisiuni de telefoane,
neonorate în seara respectivă, în următoarele seri. Mai simplu spus,
respectivii nu ştiu unde a trăit patronimicul lor. Dar aţi înţeles? Toate
aceste telefoane le dau de acasă, pe banii mei. (...)
1
iunie 07.
Dau telefon la Bârlad, la teatrul V. I. Popa, pentru adresa dramaturgului, în
ideea că măcar ei trebuie să ştie, să aibă vreo monografie, ceva; răspunde
secretara, zice că tocmai voia să-mi telefoneze. Cer adresa şi anii. A făcut
investigaţii, a vorbit şi cu dl Mălinescu, fost secretar literar al acestui
teatru (care tocmai a împlinit 50 de ani), nici el nu ştie absolut nimic despre
adresele din București unde a locuit scriitorul, dramaturgul. Par să nu ştie
nici măcar anul morţii dramaturgului. Îmi sugerează să fac demersuri la
Evidenţa populaţiei, la Starea civilă, căci, nu-i aşa? trebuie să se fi
menţionat adresa şi data morţii în actul de deces. E drept, poate voi fi nevoit
să fac demersuri şi la Starea civilă (însă mă ia cu fiori când mă gândesc). Dar
după ce fixăm primul lot de plăci memoriale. Zic: Tot o să aflaţi dvs vreodată
anul când a murit marele V. I. Popa, patronul dvs!
27
sept.2007, miercuri... Ajung în strada Leonida, la nr. 28; sun, apare un ins de
sub uşa batantă a garajului, toată clădirea e renovată, echipată la ultimul
strigăt, e omul casei, se duce să-l cheme pe proprietar. Arhitect – apare un
domn extrem de înalt, cam la 2 m, cu ochelari; înţelege, mergem înapoi, are un
birou la parter, proiectează construcţii. Da, Victor Ion Popa...îmi vorbeşte despre ultima soţie a acestuia,
actriţa Maria Mohor, au locuit aici în ultimii lui ani de viaţă. (Aflasem că a
avut pe puţin 40 de adrese în Capitală. În familia ei, de fel de la
Porceşti-Turnu Roşu, au fost doi fraţi şi o soră. Au venit la Bucureşti, aveau
bani, unul dintre fraţi a deschis un restaurant, este clădirea impozantă din
capătul piaţetei, celălalt avea o casă peste drum, iar sorei mai mici i-au
făcut o casă aici, apoi au mai cumpărat o casă, spre capătul străzii, chiar pe
colţul cu piaţeta. Iar restauratorul a ridicat pe vechiul loc o casă mare
pentru cele trei fete ale lui, imobilul unde suntem noi acum, la stradă, cu
parter şi două etaje. (Familii venite din provincie şi care se înfiripau în
mahalalele Bucureştiului, se extindeau pe o stradă întreagă...). La parter stătea Maria Mohor cu Victor Ion
Popa, acesta este biroul lui, l-a păstrat, are şi câteva desene de scenografie
ale dramaturgului şi animatorului teatral. Îi sugerez o cameră muzeu, cum sunt
prin ţările apusene, cu unele obiecte de-ale scriitorului, cu nişte desene,
schiţe, caricaturi, căci avea şi acest talent; să adauge toate ediţiile din
operele lui, cu fotografii, afișe, decupaje din ziare. O declară la Primărie,
imobilul devine casă muzeu, obiectiv cultural etc. Scutire de impozit. Îi spun
că tocmai am văzut la Rotonda MNLR o expoziţie cu nişte caricaturi-portrete
grozave de V. I. Popa. În străinătate proprietarii unor astfel de imobile sau
chiar castele, dacă declară o cameră ca muzeu, sunt scutiţi de impozit pe
respectiva clădire.
Placa memorială Victor
Ion Popa, str. Leonida nr. 28. S.II. Imaginea casei apare
şi în albumul Literaturile Bucureştiului, ed. MNLR, 2010.
Alţi scriitori:
N. Steinhardt, n. 29 iulie 1912 - d. 30 martie 1989
Edgar Papu, m. 1993
Ion Lazu - Preumblare în trei (cu Andana) prin
Cișmigiu și Grădina Botanică
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu