4 martie: A. E. Baconski, n. 16 iunie 1925 - d. 4 martie 1977
Tu care-ai fost ...
Tu care-ai fost odată, tu, care ești,
tu, care
Vei fi – adesea iarna, plecând în taină
ochii,
Duioasă-ntrevedea-vei, căzută la
picioare,
Umbra-mi licăritoare ca solzii
unei rochii.
Va fi tăcere-n preajmă – și
dincolo de geam
Ninsoarea de departe venind ca o
pădure
Dusă de vânt – și-al serii hotar
ce-l atingeam
De-atâtea ori cu-aripa, din nou va
sta prin sure
Închipuiri, în albul pierit și
întinat ...
Asemeni unui flutur câte-un sărut
va trece
Caligrafiind profilul pe care-l
vei fi dat
Uitării. Și-n oglinda netulburată,
rece,
Vor tresări petale dintr-un
sălbatec crin
Ce și-a lăsat amprenta pe sânii
tăi odată –
Îţi vei desface părul și vei privi
cum vin,
Din negrul lui, răsfrângeri de
noapte-ndepărtată.
Și cum se-ntorc din ceaţă
cărările-napoi,
Înfăşurând mumia unei iubiri
ucise,
Cum viscolul pe stradă, prin
arbori-nalți și goi,
Deşteaptă sensul unor imagini,
unor vise ...
Și-mi vei ierta păcatul de-a-mi fi
uitat un gest
În gândul tău – sau poate în
suflet, o durere
Trecută-n timp. Din toate va
rămânea acest
Destin al unor veșnic pierdute
giuvaiere,
De nu-ți aduci aminte nici tu când
le-ai purtat.
Un ochi imens te-absoarbe încet
sub pleoapa-i neagră –
De-abia te vezi tu însăti, pe-un
orizont uitat,
Plecând diminuată în timp ca o
tanagră.
Cine-ți atinge pieptul la care-am
stat să-ascult
Vântul și luna? Cine din nou își
poartă sumbra
Lui salcie? O, poate voi fi plecat
demult ...
Sărută-mă-n absenţă și-n somn –
sărută-mi umbra.
***
Bucovinean, fiul unui preot,
familia s-a refugiat în Oltenia, din faţa frontului roşu. Liceul la Rm. Vâlcea,
facultatea de Drept la Cluj, unde debutase cu poezii în reviste, încă licean
fiind. Debutul editorial cu Poezii,
1950, se aliniază literaturii de circumstanţă, indicând totuşi resurse
stilistice speciale. Însă de la al doilea volum abordarea se schimbă radical,
originalitatea viziunii se individualizează. Este redactor-şef la Almanahul literar, devenit apoi Steaua, cea mai elevată/europeană revistă
literară din Transilvania, poate din întreaga ţară. Imn către zorii de zi,
1962, Echinoxul nebunilor şi
alte povestiri, 1967, Fluxul
memoriei, selecţie din producţia lirică, 1967, Remember. Fals jurnal de călătorie,
1968, Cadavre în vid,
1969. Panorama poeziei
universale contemporane, 1972, Corabia
lui Sebastian - sunt tot
atâtea titluri de referinţă nu doar în destinul acestui aristocrat al gândirii,
deschis către universal, într-o epocă în care acest simplu fapt stârnea
opoziţia generală, oficializată, ci etape în evoluţia literaturii române a
vremii, care prin câteva spirite deschise către nou se elibera de sechelele
dirijismului cultural, redevenind competitivă pe plan european, precum în
Interbelic. Acum, ce-i drept, pe mulţi confraţi de condei, mai puţin talentaţi,
îi va fi tratat de sus, dar şi mai mulţi vor fi fost cei care nu i-au iertat
excepţionala înzestrare, aristocraţia de spirit. Nevoit să părăsească Clujul
pentru celălalt exil intern, doar bănuit, din Bucureşti. Prin opţiune estetică,
s-a desprins de confraţi, s-a însingurat în literatura sa şi a marilor poeţi ai
lumii. Călătorind în lume, a văzut, a înţeles, s-a nutrit şi a gândit în
alte coordonate decât ale celor de dincoace de Cortina de Fier; a tradus
emorm şi la cel mai înalt nivel din poezia lumii, lăsând o zestre inestimabilă,
doar parţial valorificată, datorită împrejurărilor. Lirica sa a stârnit
reacţii violante de contestare din partea celor de la revista Săptămâna, aflată
sub controlul stric al securităţii. Fragmente din prozele sale (romanul Biserica neagră, 1990) deci rămas inedit până după
revoluţie, se citeau la Europa liberă, producând vii emoţii. Dispariţia
poetului, în cutremurul din 1977, a pus un final tragic asupra unui destin
singular în literatura noastră contemporană.
***
Poate n-ar fi cazul să spun ce
influenţă ieşită din comun a avut asupră-mi poezia lui A. E. Baconski, deşi
precizez din start că nu l-am cunoscut personal, ci doar l-am reperat, printre
cele câteva persoane care îmi apăruseră pe treptele ESPLA, la sfârşitul anilor
60, când era singura editură la care se puteau adresa literaţii. Imn pentru nesomnul cuvintelor,
pe care mi-au căzut ochii în librăria din Buzeşti colţ cu Calea
Victoriei, la doar zece paşi de casa unde locuiseră Eminescu şi Veronica Micle
în 1880, apoi Fluxul memoriei au fost cărţi formatoare pentru
tânărul inginer geolog ce eram, departe de iniţierile filologice. I-am intuit
valoarea personală, înălţimea spiritului, nobleţea simţirii şi atitudinii
vis-a-vis de misiunea scrisului. Iniţierea a continuat cu Meridianele sale, citite săptămânal. Cu
inegalabila Panoramă a poeziei
universale contemporane, o vastă şi fără greş orientată incursiune în
marea poezie a lumii, tradusă magistral, cum nu o mai făcuse decât Lucian
Blaga...
(O mare emoţie pentru mine a fost
să aflu, în octombrie trecut, invitaţi fiind la Fedeleşoiu de prietena noastră
Doina Ţ., faptul că preotul Baconski, tatăl poetului, slujise ani la rând în
biserica din comună, fostă cândva mânăstire. În aceeaşi ordine de idei, ar fi
de speculat pe tema scriitorilor care au provenit din familii de preoţi. Nu
numai Goga, Blaga, Cioran, dar şi Baconski, Baltag, alţii despre care am referit
la această rubrică. O explicaţie ar fi, o intuiesc, dar deocamdată nu mă
pronunţ...)
Dar fără alte multe vorbe, iată
cum debutează cartea noastră de confesiuni în dialog epistolar (a mea şi a
poetului Ion Murgeanu), Himera literaturii, Ed. Curtea Veche, 2007:
I. DESTINE
RĂSĂRITENE
Ion
Murgeanu: Zorleni
”Impactul cu Dvs.,
Dle Ion Lazu, s-a produs pe un text despre A. E Baconsky. Trebuie să
recunoaştem că suntem suma unor oameni ce ne-au intersectat până la un moment
dat. Vă închipuiţi ce ar fi fost ca Dvs., alături de care participasem până
atunci la întâmplări nesemnificative biografic vorbind, mi-aţi fi telefonat în
acea zi să mă felicitaţi pentru orice altceva decât articolul meu despre
Baconsky apărut în Ziua
literară. Aşadar, Baconsky, unul din “seniorii” mei tutelari de la
tinereţe, şi-a trimis un nou Mesager (de-a lungul vremii au mai fost câţiva),
să mă scoată din apatie, sau chiar şi din prea neagra visare.
Oricând putem face
legături magice cu noii oameni din viaţa noastră. Pe Dvs. v-am legat de A. E.
Baconsky într-un anume fel şi cu o motivaţie anume. Veneaţi ca o continuare,
sau cel puţin ca un supliment. Provenienţa basarabeană, prezenţa discretă,
invulnerabilă, în viaţa noastră literară, atât de colorată de nu chiar
pestriţă, şi eleganţa omului ca specie rară şi specială între ceilalţi oameni
atât de amestecaţi în coloritul nostru balcanic. O anume detaşare de contingent
chiar în toiul celor mai insistente implicări. Căci, orice s-ar spune, sunteţi
un monden construit după chipul aristocratului de album, dacă pot zice aşa.
Acest lucru induce la unii erori impardonabile; mă refer, desigur, la
simpaticul critic, care citindu-vă nu de mult timp subtilul roman Ruptura în cheie “postmodernă”, ajungea la
concluzia (comică pentru noi), cum că ar fi un foarte bun roman de iubire
din sec. XIX. ", (Himera literaturii, pag. 9.)
*
I-am pus plaacă memorială ăn str. T.
Aeghezi nr. 24, colț cu Batiștei. Imaginea casei apare şi în albumul Literaturile Bucureştiului, ed.
MNLR, 2009.
Alţi scriitori:
Lucian Valea, n. 1921
Vasile Igna, n. 4 III 1944
Lucia Verona, n. 1949
Mihai Gafiţa, m. 1977
Al. Ivasiuc, m. 1977
Ion
Lăncrănjan, m. 1991
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu