20 martie: G. Topârceanu, n. 20 martie 1886 – d. 7 mai 1937
Balada
morţii
Cobora
pe Topolog
Dintre
munţi la vale
Şi
la umbra unui stog
A
căzut din cale.
În
ce vară, în ce an?
Anii
trec ca apa.
El era drumeţ sărman
Muncitor
cu sapa.
Oamenii
l-au îngropat
Într-un
loc aiurea,
Unde
drumul către sat
Taie-n
lung pădurea.
Şi
de-atunci, lângă mormânt,
Plopi
cu frunza rară
S-au
zbătut uşor în vânt,
Zile
lungi de vară.
Soarele
spre asfinţit
Şi-a
urmat cărarea.
Zi
cu zi l-au troienit
Vremea
şi uitarea.
Dimineaţa
ca un fum
Urcă
pe coline,
Zvon
de glasuri dinspre drum
Până-n
preajmă-i vine.
Peste
vârfuri lunecând
În
argint, condurii
Înfioară
când şi când
Liniştea
pădurii...
Numai
colo-ntr-un frunzar
Galben
în lumină,
Stă
pe-o creangă de arţar
Pasăre
străină.
Stă
şi-aşteaptă fără glas
Parcă
- să măsoare
Cum
se mută, ceas cu ceas,
Umbra
după soare...
Astfel,
tot mai neştiut
Spre
adânc îl fură
Şi-l
îngroapă-n sânu-i mut
Veşnica
Natură.
Vara
trece; pe cărări
Frunza-n
codru sună.
Trec
cernite înserări,
Nopţi
adânci cu lună.
Iar
când norii-nvăluiesc
Alba
nopţii Doamnă,
Peste
groapa lui pornesc
Vânturi
lungi de toamnă...
***
Fiu al unor sibieni de
extracție poporană, veniţi la Bucureşti ca să-şi câştige pâinea zilei cu
îndemânarea lor meşteşugărească (tatăl cojorac, mama ţesătoare la Azilul Elena
Doamna), dar care din păcate nu au rămas împreună, viitorul poet, publicist şi
memorialist şi-a început şcoala la Bucureşti dar a continuat-o la Şuici-Argeş,
apoi la Nămăieşti-Muscel. Liceul început la Matei Basarab, continuat la Sf.
Sava, încheiat în 1906, când se înscrie la Drept, apoi la Litere, fără a
încheia studiile. Funcţionar, suplinitor, dar şi şomer, în căutarea mijloacelor
de subzistenţă. Înclinaţia spre poezie datează din primii ani de şcoală şi
poetul, mereu dornic să stârnească amuzamentul-destinderea-simpatia-admiraţia,
mărturisea că îl plătea cu peniţe şi nasturi pe un coleg ca să-l asculte
citindu-şi producţiunile. Oricum, debutează ca poet la 19 ani şi colaborează la
numeroase reviste, făcându-şi un nume, în aşa fel că în 1911 Garabet Ibrăileanu
îl cheamă la Viaţa Românească, pe atunci încă la Iaşi.
Se bucură de
apropierea/preţuirea/prietenia unor mari scriitori: Sadoveanu, Galaction,
Arghezi, Hogaş, Hortensia Papadat-Bengescu, fraţii Teodoreanu, fraţii Botez,
tot grupul de la Viaţa românească, aflat în controversă cu celelalte două
importante mişcări literare-culturale ale momentului: sămănătorismul lui Iorga
şi modernismul de la Sburătorul lui Eugen Lovinescu. Bun prilej pentru iniţierea
unui şir de "parodii originale", pentru a vesteji modalităţi poetice
vetuste ori futuriste, G.T. dovedind spirit critic, vervă intelectuală
irezistibilă, ingeniozitate, umor şi perfectă stăpânire a mijloacelor de
expresie. În 1916 îi apar Balade vesele şi triste şi Parodii
originale. Succes asigurat la cititori, la spectatorii întrunirilor
literare, şi, corespunzător, o primire mefientă /minimalizatoare din partea
criticii literare, care i-a reproşat întotdeauna tocmai sarea şi piperul din
scrierile sale, altfel impecabile stilistic, inatacabile pe această latură. Era
adică dezavuată abordarea parodică, anume spre a se evita discuţia despre
originalitatea operei. Oricum, a dobândit Premiul naţional de poezie (1926), a
fost chemat ca membru corespondent al Academiei.
Dar, cum toate
răsfăţurile se răzbună, nu doar cele din literatură ci mai ales cele din viaţa
privată, deja se îmbolnăvise de cancer, care l-a secerat la doar 51 de ani. Ne
putem întreba dacă nu cumva se răzbunau tocmai împrejurările vitrege din chiar
tinereţea poetului? Participarea la războiul din Bulgaria, apoi la cel mondial,
cei doi ani de detenţie dincolo de Dunăre? - episoade cu deosebire dure, pe
care le-a evocat în câteva scrieri memorialistice: Amintiri din luptele de la
Turtucaia; Pirim-Planina, etc.
Încercase inclusiv un
tratament în străinătate; se retrage la Iaşi, în casa pusă la dispoziţie de
prietenul poet Demostene Botez - devenită în ultimele decenii Casă memorială.
Nelăsându-se copleşit, colaborează la reviste, înfiinţează o nouă revistă
înpreună cu Sadoveanu, lucrează intens la manuscrisul Minunile
Sfântului Sisoe, rămas neterminat, apărut postum, în 1938.
***
Ar fi să mai spun că
George Topârceanu mi-a umplut anii tinereţii şi nu numai mie şi colegilor de
generaţie, pentru că generaţiile precedente îl ţineau de multă vreme la mare
preţ. În cumplita secetă spirituală a anilor 50-60, era o gură de aer proaspăt,
o delectare intelectuală, un prilej de socializare, de solidarizare în numele
poeziei, a artei. Aceste lucruri s-au uitat deja. Acum aş crede că
aceia au fost anii de maximă popularitate ai poetului. A format gustul pentru
perfecţiunea formală a multor condeieri, ce poate nu mai sunt dispuşi să
recunoască faptul ca atare. Unii au declarat-o, de exemplu Nichita Stănescu.
Aşa cum fiecare dintre noi ştiam pe de rost epigramele lui Păstorel, ale lui
Cincinat, tot aşa ştiam pe dinafară poeziile lui Topârceanu, nu una, ci
nenumărate, folosind în toate ocaziile citate din Topârceanu, dând replici care
să destindă atmosfera. Murmurându-ni-le în singurătate, în momente de alean, de
nostalgie. Era un reper, un punct fix la care reveneai oricând. În
primul spectacol studenţesc, am îndrăznit o parodie la parodiile poetului. La
Darabani, în practica de diplomă, recitam, serile, în parteneriat cu şeful de
şantier, strofe din Balada morţii.
Peste câţiva ani, la Cetăţeni, vizitam casa memorială de la Nămăieşti. L-am
ascultat pe Păstorel conferenţiind despre autorul Baladelor vesele şi triste; Pe marele recitator Ludovic Antal. Am
consemnat o parte din aceste lucruri în Himera
literaturii, în cine ştie ce alte scrieri. (Eposodul de la Darabani e de
găsit în romanul Ruptura..
Se pot da nenumărate
exemple. Cunosc cazul unui absolvent de istorie care într-o tabără
studenţească, recitând Noapte de mai,
la concurenţă cu un absolvent de la teatru, şi-a vădit vocaţia actoricească,
dovedită apoi cu strălucire pe scena de la Nottara, în filme, recitaluri etc.
Când a fost să mă ocup de
plăcile memoriale, am căutat cu dinadins vreo adresă de-a poetului, din
nenumăratele pe care le înşirase el însuşi în Balada chiriaşului grăbit. A fost imposibil să depistez vreo adresă
exactă, consultând cărţile de telefon din epocă, alte consemnări, corespondenţa
etc....Neconsolat, m-am întors cu toată convingerea asupre poeziilor pe care le
depozitasem din vreme, în memoria fidelă a tânărului.
Poezia zilei: Marius Robescu, n. 20 martie 1943
Cristal
Ceva de fructe roşii, de frunza mărului,
de apă luminată.
O goană rece de aripi,
ochiul salciei asupra
grumazului tău.
Patima fără trecut,
ce pot spune
să-mi pară bine?
Pereche nemişcată îţi sunt
şi nu-ţi cer să te-nduri
şi nu vreau să te iubesc acum.
Minunată poate fi,
demenţa liniştea aceasta,
minunat gândul meu
închis în zale de sticlă.
(preluare de pe internet)
Eon
Ploaia mâncă zăpada
pământul sorbi ploaia
floarea acoperi pământul
fructul copleşi floarea
sămânţa nemulţumi fructul
vântul duse sămânţa
dimineaţa se trezi în genunchi
amiaza se sculă în
picioare
după-amiaza se îndoi de
mijloc
amurgul îşi puse fruntea
în ţărână
noaptea se întinse cât e
de lungă
instinctele despuiară noaptea
soarele supse din mare
norul ascunse soarele
fulgerul sparse norul
luna înghiţi fulgerul
piatra orbi luna
plânseră oamenii şi dobitoacele...
Bucolica I
Nu ştiu de unde s-a tras
cum s-a făcut
dar aseară ascensorul
mirosea proaspăt a fân
ce-o mai fi şi asta, am
apucat să zic,
bâjbâind cu mâinile fără
stăpân
apoi brusc mi-a căzut luna în braţe
căznindu-mă cu ea am
pornit pe rază în sus
tot atunci mi s-a năzărit
înainte
un orizont vertical şi
îngust
spre el mă duceam ca beat clătinându-mă
iar el mă tăia ca o aţă
subţire
lăsându-mă totuşi să trec
mai departe
independent şi teafăr la
fire
mă aflam în valea cu iarbă nomadă copil
mestecam în gură amare
smicele
nimeni nu atinsese în cer
vreun buton nevăzut
nimeni nu înjugase boii
la carul cu stele!
(din volumul Joc şi înviere, Ed. Cartea românească, 1985)
Alţi scriitori:
Artur Gorovei, m. 1951
Messi-Dog jucând fotbal pe bune...
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu