29 martie: Constanţa Buzea, n. 29 martie 1941 - d. 31 august 2012
Acolo
unde cred că eşti
Acolo unde cred că ești
Nici trenurile nu străbat
Acolo ca de sticla par
Padurile de brad brumat.
Tot mai departe simți și taci
Adăugat la rest mereu
Și nu mai pot înainta
Decât pierzându-mă și eu.
Cum ninge, alb e orice drum
Și alb respiră-ntregul timp
Nici nu te-aș recunoaște-acum
Desperecheat și fără nimb.
Mi-e milă și să-mi amintesc
Dar nici să uit nu mă îndur
Câtă părere-i în destin
Câtă greșeală-i împrejur.
Cu degete de frig adun
Ca sub un șal înzăpezind
Sufletul nostru încă bun
Mișcarea lui către argint.
Cum ninge, nu s-ar mai opri
Și fi-vor brazii îngrădiți
Acolo unde cred că ești
Printre barbari meteoriți.
In fiecare an aștept
Să ningă, să te pot vedea
Dacă privești, dacă asculți
Dacă mai înțelegi ceva.
Naivul răsplătind pe cel ce minte
Aceleași drumuri și aceleași ținte
Aceiași porumbei pe-un blid de linte
Naivul răsplătind pe cel ce minte.
Mi-e dor de tihnă și de lucruri sfinte
De-o lacrimă întreagă și fierbinte
De umilință și de rugăminte
Către duioase mume-morminte.
Dar duc povara câtorva cuvinte
Mi le atârn de gât cerând în minte
Ochi pentru ochi și dinte pentru dinte.
***
Viitoarea poetă s-a născut într-o
familie modestă din mahalaua Olteniţei-Giurgiului, din sudul Capitalei. A
terminat facultatea de Filologie în 1970. A debutat cu poezii încă de pe
băncile liceului şi a publicat un număr impresionant de volume, impunându-se
drept una dintre marii poeţi ai ultimei jumătăţi de secol XX. Redactoră la
revista Amfiteatru între anii 1974 şi 1990, după care a trecut
la redacţia România literară, unde a deţinut rubrica de Poezie şi
pe cea de Poşta redacţiei, promovând generaţii succesive de poeţi.
S-a căsătorit în 1971 cu poetul
Adrian Păunescu, au avut doi copii, după 15 ani de convieţuire s-au despărţit.
Unele aspecte dureroase ale iubirii cu poetul tribun sunt narate în scrierea
autobiografică Creştetul aisbergului (2009).
Debutând în volum cu De pe
pământ, 1963, în colecţia care avea să devină faimoasă
"Luceafărul", deci la 22 de ani, poeta era deja foarte cunoscută
din colaborările sale intense la toate revistele literare, căci puţine
erau pe-atunci, inclusiv la revistele pentru copii şi tineret. A trebuit deci
să selecteze pe cât posibil din ceea ce scrisese şi se publica în plin
proletcultism, dimpreună cu ceilalţi colegi de generaţie care băteau impetuoşi
la porţile poeziei, la "Poarta cetăţii", cum şi-a intitulat Gh. Pituţ
prima carte de versuri. Până prin 1965 nici nu se putea debuta altfel în
poezie. Ilie Constantin, Adrian Păunescu, Gh. Istrate, alţi prieteni din grupul
respectiv, dar şi Cezar Baltag, Nichita Stănescu, Ana Blandiana au plătit acest
tribut. Apoi, cu un nume deja făcut, fiecare a continuat în felul său
personal, s-au salvat de la fundătura partinicului doar cei care au avut
specială înzestrare pentru poezie. Singura salvare fiind talentul, nimic
altceva. Ultima redută. "Ultima Thule". Pe alţii lipsa talentului i-a
scos din cursa pentru poezie, chit că au continuat să publice ani la rând şi
decenii, în virtutea inerţiei, nevoiţi să îngroaşe latura militantismului, a
ceauşismului naţionalist. Un exemplu ar fi Ion Crînguleanu, altul A.I.
Zăinescu, sau... dar sunt destui. Constanţa Buzea este exemplul salutar,
fericit, al salvării prin talent şi prin conştiinţă artistică înaltă. Iar pe
partenerul dsale, nu lipsa de talent, ci arivismul, lipsa caracterului l-au dus
spre derizoriu şi circ. Puternică a fost la Constanţa Buzea şi ardoarea cu care
s-a devotat cuvântului, înainte de orice altceva, înainte chiar de fericirea
personală. Jurnalul publicat până acum arată într-adevăr doar vârful
aisbergului nefericirii sale personale, marele dezastru adus în viaţa ei de
iubirea pentru bardul de la Bârca. Restul de durere, muntele de gheaţă şi de durere
se află ascuns vederii directe, disimulat în lunga elegie a poeziei sale de-o
viaţă. Agonice, Sala nervilor, Răsad de spini etc, etc.
Opera: De pe pământ (1963); La ritmul
naturii (1966), Norii (1968); Agonice (1970); Coline (1970) Sala
nervilor (1971; sonete); Leac pentru îngeri (1972;
antologie), Răsad de spini (1973) , Pasteluri (1974), Ape
cu plute (1975); Limanul orei (1976); Poeme (1977;
antologie); Ploi de piatră (1979); Umbră pentru
cer (1981); Cină bogată în viscol (1983); Planta
memoria (1985); Cheia închisă (1987; antologie);
Pietre sălbatice (1988); Ultima Thule (1990;
sonete); Pelerinaj (1997); Foșnet fabulos (1997;
antologie); Pastelul amoros (1998; antologie); Pretext
de conversație (1998; antologie); Roua plural (1999,
ed. adăugită 2007; antologie); Făcutul meu cuvântul / Mon sort le
mot (2006; antologie bilingvă în traducerea poetului Miron Kiropol); Netrăitele (2004); Netrăitele
II (2008); Creștetul ghețarului: jurnal 1969–1971(2009)
Poezia zilei, Lidia Lazu:
*
poetei Constanţa Buzea
Astfel era una dintre părţile vieţii -
Ca o coajă de pîine
Înmuiată în zloată şi ciugulită
De păsările cerului
Iar cealaltă parte
Era ca o pată de ulei
Pe asfaltul încins
Nimeni nu le-ar putea uni
Într-un singur cuvînt
Măcar pentru o clipă.
*
To the poet Constanta Buzea
Thusly was one of life’s parts
Alike to a crust of bread
Soaked in mud and pecked at
By the birds in the sky
And the other side
Was like an oil spill
On the hot pavement
None could unite them
Within a single word
Even for a moment
(din volumul Cuvântul care
stă să mă nască / The woed poised to birth me, Ed.
Vinea 2008)
Alţi scriitori:
I. A. Bassarabescu, n. 17 decembrie 1870 - d. 27 martie 1952.
D. P. Perpessicius, n. 21 oct. 1891 - d. 29 martie 1971
Ion Lazu: Din toate părțile, primăvara...
Acest comentariu a fost eliminat de autor.
RăspundețiȘtergereLa aceeași dată și oră căutam si eu Primăvara în parcul de lângă casă (Plumbuita) și am postat momentele pe pagina mea de Facebook. :) ( https://www.facebook.com/gabriela.s.pasarin/ )
RăspundețiȘtergereFrumos exemplar Domnul Negru care o însoțește pe Lidia.:) Eu am avut ca parteneri în parc o Pisică , o Lebăda și o Stăncuță.