25 martie: Poeta Ana Blandiana la 80 de ani!
(ÎN ACEASTĂ SEARĂ, LA EMISIUNEA CREATORI DE POVESTE de pe PUBLIVESTUDIO, ora 19:00, actrița LIDIA LAZU VA RECITA POEZII ALE ANEI BLANDIANA, CEA MAI MARE POETĂ DE LIMBĂ ROMÂNĂ.
PRIVIȚI, ASCULTAȚI, BUCURAȚI-VĂ...)
Dealuri
Dealuri,
dulci sfere-mpădurite
Ascunse
jumătate în pământ
Ca
să se poată bucura şi morţii
De
carnea voastră rotunjită blând,
Poate
un mort stă ca şi mine-acum,
Ascultă
veşniciile cum cură,
Îşi
aminteşte vechi vieţi pe rând
Şi
contemplându-vă, murmură:
Dealuri,
dulci sfere-mpădurite
Ascunse
jumătate în văzduh
Ca
să se poată bucura şi vii
De
nesfârşit de blândul vostru duh...
(Somnul
din somn, 1977)
Când voi fi-mbătrânit destul
Când voi fi-mbătrânit
destul
Să nu îmi mai doresc să
mor
O să mă sui într-un pătul
Cu miros bun, adormitor
De grâu încins sub bolţi
de stuh,
De floarea-soarelui
uscată,
De praf bătrân şi de
văzduh
Pe care-l ştiu de
altădată;
O să mă-ntind printre
grămezi
Fără dorinţe, fără gând
Şi nici măcar n-o să
visez
Perechi de
vorbe-alunecând;
În dulcele coşciug de
boabe
Voi sta zâmbind cu
ochii-nchişi,
O să îmi joace pe pleoape
O rază din acoperiş;
Uimită fără de pricină
Din când în când o să
adorm,
Mă va trezi câte-o albină
Cu bâzâitul ei enorm,
Curând miresmele vecine
Mă vor topi în sinea lor,
Voi fi bătrână, va fi
bine
Şi nu-mi voi mai dori să
mor.
(Somnul din somn, 1977)
***
Cea mai mare poetă a
românilor, născută într-o zi de Bunavestire, (împrejurare ce s-a dovedit de bun
augur), împlineşte astăzi 80 de ani - cifră incomprehensibilă... nu ştiu dacă
scriind 8 decenii aş atenua cumva şocul acestei cifre, fiind vorba în acest caz
despre poeta Ana Blandiana, o personalitate prin excelenţă genuină, de o
eclatantă-irezistibilă ţinereţe spirituală (Îmi amintesc, prin recul, de
stratagema lui G. Călinescu care, oprimat de scurtimea vieţii Poetului nostru
naţional, nu a scris 4 decenii, ci 9 lustri, iluzionându-se că astfel lucrurile
nu vor suna atât de tragic...)
S-a născut la Timişoara,
ca fiică a unui preot bănăţean ortodox. După retrocedarea Ardealului de Nord,
în 1944, familia preotului se stabileşte la Oradea, unde viitoarea poetă îşi
face şcoala. Preotul fiind arestat ca "duşman al poporului", va fi
eliberat abia în 1964. Fiica sa va trebui să aştepte 4 ani până să fie admisă
la Universitatea din Cluj. Pentru a debuta ca poetă, este nevoită să adopte un
pseudonim, în speţă numele localităţii unde s-a născut mama poetei (în acte se
numea Otilia Valeria Coman).
Debutul în volum,
cu Persoana întâi plural, 1964. Au urmat până în actualitate nu mai
puţin de 25 volume de poezii, dar şi 11 volume de eseuri, 4 volume de proză
(nuvele fantastice şi un roman, Sertarul cu aplauze); 40 de titluri
i-au fost traduse în limbi străine, practic în toate limbile europene, dar şi
în chineză.
Ana Blandiana figurează
în Enciclopedia Britanică. Este fără îndoială cea mai mare poetă a noastră şi
totodată cea mai cunoscută scriitoare română pe plan naţional şi internaţional,
la un moment dat Preşedinta Pen-Clubului din întreaga lume. Îndrăgită nu doar
pentru poeziile sale, cu adevărat o poetă populară, prezentă mereu în manualele
şcolare la toate nivelele, s-a făcut cunoscută şi admirată ca luptătoare pentru
drepturile omului, aflată în conflict direct cu Ceauşescu, disidentă, cu câteva
episoade de interdicţie de semnătură. După 1989 a fondat Alianţa Civică, a
fondat Memorialul de la Sighet al Victimelor Comunismului şi al
Rezistenţei şi a iniţiat studierea crimelor regimului comunist.
A atins excelenţa în tot
ceea ce face, nu doar în poezie. De câte ori s-a ivit prilejul, am afirmat că
prozele scurte din Cele patru anotimpuri şi din Proiecte
de trecut sunt adevărate bijuterii de stil şi se
prenumeră printre cele mai bune 10 cărţi de proză ale literaturii noastre.
Totdeauna am nutrit convingerea că o bucurie nu este întreagă, deplină dacă nu
ajunge să fie exprimată. Mi se pare de aceea în firea lucrurilor să le mulţumim
acelor autori ale căror opere ne înnobilează spiritul, sufletul. Este
reconfortant să constatăm că în cazul Anei Blandiana comunicarea sa cu
cititorii funcţionează la modul optim, cum prea rar se întâmplă. În numărul din
februarie al revistei Contemporanul sunt publicate rezultatele
unei anchete printre scriitori având ca temă Scriitorii care merită să intre în
Academia Română. La această anchetă adresată confraţilor, deci mai puţin
confortabilă decât cele care se adresează cititorului obişnuit, totuşi Ana
Blandiana a întrunit punctajul maxim. O liberă exprimare a admiraţiei
confraţilor întru scris, mai importantă poate decât chemarea la Înaltul for
academic. Felicitări!
Opera literară: • Persoana
întâia plural, prefaţă de N. Manolescu, Bucureşti, 1964; • Călcâiul vulnerabil,
Bucureşti, 1966; • A treia taină, Bucureşti, 1969; • Calitatea de martor,
Bucureşti, 1970; • Cincizeci de poeme, Bucureşti, 1970; • Convorbiri subiective
(în colaborare cu Romulus Rusan), Bucureşti, 1971; • Octombrie, noiembrie,
decembrie, Bucureşti, 1972; • Poezii, Bucureşti, 1974; • Eu scriu, tu scrii,
el, ea scrie, Bucureşti, 1976; • O discuţie la Masa Tăcerii şi alte convorbiri
subiective (în colaborare cu Romulus Rusan), Bucureşti, 1976; • Cele patru
anotimpuri, Bucureşti, 1977; • Somnul din somn, Bucureşti, 1977; • Cea mai
frumoasă dintre lumile posibile, Bucureşti, 1978; • Poeme, prefaţă de Al.
Philippide, Bucureşti, 1978; • Întâmplări din grădina mea, Bucureşti, 1980; •
Ochiul de greier, Bucureşti, 1981; • Proiecte de trecut, Bucureşti, 1982; •
Poeme - Poems, ediţie bilingvă, traducere de Dan Duţescu, prefaţă de D. Micu,
Bucureşti, 1982; • Alte întâmplări din grădina mea, Bucureşti, 1983; • Ora de
nisip, Bucureşti 1983; • Coridoare de oglinzi, Bucureşti 1984; • Stea de pază,
Bucureşti, 1985; • Autoportret cu palimpsest, Bucureşti, 1986; • Oraşe de
silabe, Bucureşti, 1987; • Întâmplări de pe strada mea, Bucureşti, 1988; •
Poezii, prefaţă de Eugen Simion, Bucureşti, 1989; • Arhitectura valurilor,
Bucureşti, 1990; • Poeme fără Arpagic, pentru cititorul cel mai mic, Bucureşti,
1991; • 100 de poeme, Bucureşti, 1991; • Sertarul cu aplauze, Bucureşti, 1992;
ediţie prefaţată de Rumiana Stanceva, Cluj Napoca, 2002; • Imitaţie de coşmar, Bucureşti, 1995; • În dimineaţa
de după moarte, Bucureşti, 1996; • Balanţa cu un singur talger - Die Waage mit
einer einzigen Schab - La Balance a un seul plateau - The Balance Scale with a
Single Pan, ediţie plurilingvă, Bucureşti, 1997; • La cules de îngeri,
Bucureşti, 1998; • Cartea albă a lui Arpagic, Bucureşti, 1998; • Geniul de a
fi, Bucureşti, 1998; • Soarele de apoi, Bucureşti, 2000; • Ghicitul în mulţimi,
Bucureşti, 2000; • Cine sunt eu? (Un sfert de secol de întrebări), Cluj Napoca,
2001.
Citeşte mai mult: ana
blandiana.crispedia.ro
***
Ion Lazu: Gândirea
înceată,
jurnal 2000-2006, în
manuscris
22 decembrie 2002: Lansarea
romanului Veneticii, la Sala Oglinzilor a Uniunii Scriitorilor (...)
...Ana Blandiana începe prin a spune că
este pentru prima oară cînd vorbeşte la lansarea unei cărţi de proză şi se
bucură că după atîtea proze citite şi care nu au impresionat-o, este vorba, în
fine despre o carte foarte bună, care i-a produs o impresie grozavă, luînd-o
oarecum pe nepregătite, deşi îi e ruşine să recunoască asta, fiind vorba despre
Ion Lazu, care scrie foarte bine. Ştiind că e vorba despre refugiul
basarabenilor, s-ar fi aşteptat să se afle într-o sală de basarabeni, însă se
dovedeşte a fi o sală de geologi. (La care eu replic, de alături: o sală de
geologi-basarabeni! Sala se însufleţeşte, se destinde, devine foarte
receptivă.) Şi Blandiana vorbeşte despre Veneticii ca un roman
care va intra în istoria literaturii, crede că e vorba de fapt de două romane,
primul extraordinar, rotund, iar al doilea un mozaic de portrete şi fragmente
de jurnal. I se pare că nu a citit niciodată un mai frumos elogiu adus mamei,
romanul fiind un impresionant monument ridicat părinţilor, caz unic în
literatura noastră. Şi remarcă faptul că nu a citit pînă acum o mai precisă şi
mai dură descriere a oltenilor. O singură remarcă: ea nu ştie, nu a mai auzit
şi speră că e un caz izolat sau o extrapolare faptul că
armata română ar fi lichidat evrei în timpul înaintării spre Nistru. Şi
continuă prin a spune că pe vremea refugiului, ea fiind născută în ‘42, era
foarte mică, dar a remarcat unele aspecte; tatăl ei era preot la Oradea, acolo
se refugiaseră mulţi basarabeni, cît mai departe de Rusia, deci! şi dintr-odată
s-a animat viaţa bisericii, s-a umplut de oameni; îşi aminteşte că
basarabencele stăteau în genunchi pe tot timpul slujbei şi plîngeau mereu,
probabil gîndindu-se la soarta lor nefericită; copiii erau foarte interesaţi de
parastase şi cînd aflau că e un parastas al basarabenilor se înghesuiau, acele
femei făceau nişte cozonaci cum nu se mai pomenise prin părţile Oradei; în timp
ce localnicele purtau părul tăiat, basarabencele îl aveau coadă rotocol pe
creştet, ceea ce le dădea alură de sfinte. Asta îşi aminteşte despre femeile
din Basarabia, iar despre bărbaţi nu are absolut nici o imagine.
Fraze bine simţite, cu
mare impact asupra ascultătorilor; în fapt, AB a vorbit cu mare emoţie,
transmiţînd ascultătorilor fiorii pe care i-a simţit la lectură. Mă felicită
pentru această reuşită remarcabilă, speră că va avea un viu ecou la cititori.
Aplauze calde, prelungi, toată asistenţa însufleţită, emoţionată de acest
expozeu electrizant, neobişnuit la lansările formale.
(Mai jos o imagine de la
lansarea ediţiei a doua a romanului Veneticii, 2009)
Alţi scriitori:
Mateiu I. Caragiale, n. 25
martie 1885 - d. 17 ianuarie 1936
George Lesnea, n. 1902
Basarab Nicolescu, n.
1942
Emil Isac, m. 1954
Valentin Lipatti, m. 1999
Ion Lazu - Buna vestire a primăverii (în cartierul Balta Albă)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu