21 martie: Mircea Zaciu, n. 12 august 1928 - d. 21 martie 2000
Născut la Oradea, fiu al
unui avocat şi al unei secretare de liceu, viitorul critic şi istoric literar,
coordonator al celebrului DSR (Dicţionarul Scriitorilor Români) în 4 volume, a
făcut primele clase primare la Satu Mare, însă Diktatul de la Viena a obligat
familia să se refugieze la Arad, unde continuă liceul pe care îl va termina la
Oradea. Face Literele la Cluj, terminate în 1952, când devine asistent, căci
din studenţie fusese angajat ca preparator. Carieră universitară în plin: lector
până în 1962, conferenţiar până în 1972, când devine profesor titular. Avusese
o perioadă de decanat la Filologie, 1962-1967. Doctoratul în 1967, după care va
fi lector la Koln, Bonn şi Aachen. Călătorii în străinătate, la întruniri
culturale. Din 1990 se stabileşte în Germania, unde familia se expatriase cu
ani în urmă, dar cu lungi reveniri în ţară, pentru activităţi didactice,
editoriale, de reprezentare.
A debutat cu cronici
literare în 1948 iar editorial în 1954. Se succed aproape anual volumele de
eseistică, critică şi istorie literară, studiile, monografiile, prefeţele la
mari sau mai mici autori transilvăneni (Victor Papilian, Emil Isac, Ion Breazu,
Dimitrie Popovici), ediţii îngrijite de critic, între care un număr de cca 80
titluri în colecţia Restituiri a Editurii Dacia, preţioasă
colecţie iniţiată şi supravegheată de Mircea Zaciu; un Mic dicţionar.
Scriitori români, 1978, în colaborare cu Marian Papahagi şi Aurel Sassu; o
antologie a nuvelei româneşti; jurnale de călătorie (Teritorii) şi, spre final, după lupte de peste un deceniu cu
politrucii ceauşişti, marele DSR, în 4 volume. Dar şi foarte incitantul Jurnal
intim, de asemenea în 4 volume, despre "deceniul satanic"
1979-1989, care încununează activitatea neobosită şi neobişnuită ca amploare a
unuia dintre cei mai importanţi literaţi din a doua jumătate a secolului XX.
Opera (selectiv): Amiaza
unei revoluții, 1954; Ion Agârbiceanu, 1955; Masca
geniului, 1967; Glose, 1970; Colaje,
1972; Ordinea și aventura, 1973; Bivuac, 1974; Lecturi
și zile, 1975; Alte lecturi și alte zile, 1976; Teritorii,
1976; Scriitori români. Mic dicționar, 1978 (în colab.); Lancea
lui Ahile, 1980; Cu cărțile pe masă, 1981; Ceasuri de
seară cu Ion Agârbiceanu, 1982 (în colab.); Viaticum,
1983; Jurnal, I, (1979-1989), 1993; Liviu
Rebreanu după un veac, 1985 (in colab.); Clasici și contemporani,
1994; Dicționarul scriitorilor români, I-II, 1995-1998 (in
colab.); Scrisori nimănui, 1996; Ca o imensă scenă,
Transilvania, 1996; Jurnal, II (1982-1983),
1995; Jurnal, III (1984-1986), 1996; Jurnal, IV (1986-1989),
1998.
Citeşte mai mult:
http://www.autorii.com/scriitori/mircea-zaciu/
***
Scund şi ochelarist,
roşcovan la faţă, dacă nu de-a dreptul spelb, cu părul cărunt, rărit drastic,
figură tipică de intelectual, Mircea Zaciu era un elitist pur-sânge, mereu
preocupat de mişcarea literară a vremii sale, de actanţii acesteia, de cărţi şi
evenimente. Convins de îndreptăţirea sa prin ceea ce însuşi scrisese şi
militase, îndârjit să rămână în miezul disputei, neadmiţând ideea de a fi dat
de-o parte dintr-o activitate în care se legitimase printr-o prestaţie
performantă. Acaparat de probleme, greu abordabil, cu aer doctoral-academic, de
belfer, numit de numeroşii săi discipoli ardeleni "Profesorul cu literă
mare", criticul şi istoricul literar, excepţional dotat, cu
disponibilităţi intelectuale şi volitive ieşite din comun, dar şi cu o mai rară
capacitate de a se mobiliza pentru mereu alte şi alte proiecte culturale, om
activ-hiperchinetic, de un dinamism aparte, diversificat în preocupări,
neobosit, citind şi scriind, trăind fără pauză aventura literaturii, a făcut
proba unui volum de muncă într-adevăr impresionant şi a lăsat în urmă-i o operă
greu de clintit. Înzestrarea sa pentru literatura propriu-zisă, căci a debutat
cu poezie şi proză, l-a ajutat să-şi forjeze un stil inconfundabil, în care
construcţia riguroasă a edificiului exegetic (studiu, monografie etc) a primit
o coloratură foarte personală prin calităţile strict literare ale textului, fie
că este vorba despre portretizări memorabile, ori despre surprinderea
atmosferei unei anumite epoci, a contextului său spiritual care o
singularizează. Fie că, în sfârşit, în jurnalele sale de călătorie nu se rezumă
la informaţii de pliant, cum atâţia obişnuiesc, din lipsa unei mobilităţi
spirituale, ci a mixat într-o scriitură inextricabilă emoţii, amintiri, scene
de stradă, evocări ale unor împrejurări similare, alunecări în visătorie şi
obsesie. Fie că, în Jurnalul său intim adună laolaltă notaţii,
scene, portrete, referinţe culturale, meditaţii, reverii, angoase, frustrări şi
idiosincrazii, totul scris la modul copleşitor, cu un mare aplomb, într-un stil
dezinhibat, în deplina stăpânire a mijloacelor de exprimare creativă.
Aserţiunile sale din jurnale, chiar portretizările în care mulţi actanţi s-au
regăsit distorsionaţi, coroborate cu incidente şi cu disensiunile datorate unei
personalităţi inconfortabile, au creat o vie rumoare cititorilor cât de cât implicaţi, însă trebuie sus, spre beneficiul
adevărului, că Jurnalul intim al profesorului lasă la lectură o impresie
singulară, de mare forţă creativă, de necontestat chiar de inamici. Nu am citit
în aceste două decenii un jurnal mai captivant-incitant, egalat pe alocuri
de Jurnalul unui poet leneş de Victor Felea şi de Zidul
martor de Florenţa Albu.
***
Poezia zilei: Ioan Moldovan, n. 20 martie 1952
Duminică spre joi
Munţi de ardei iuţi -
degeaba
Găurile negre din mintea
mea albă sunt tot mai dese
Tinereţea nu se repetă
Pielea ta înmiresmată nu
se repetă
Într-un oraş cooperant de
care nu-mi amintesc
Cu tine fratele meu
ceresc
Mă întâlnesc
Dinţi de fiară tu ai
Şi eu nări sălbatice
Stăm la o cană de ceai
Pe ţărmul Mării Baltice
Vine Primarul la noi, nu
vine?
Găurile negre din mintea
mea-s pline de pânze veline
(preluare din
revista Caiete silvane, aprilie 2013)
x x x
ştirbi şi privind mereu
în gol făcându-ne datoria
aşteptând o adolescentă
economică română de pe internet
care scrie poezii direct
în limba engleză
înduioşaţi ca după un
somn canonic
îl vorbim de bine pe
Dumnezeu
care ne-ascultă cel mult
ironic
dragi ticăloşi uitând
de-ndată legăturile
dintre cuvinte
privind mereu înapoi să
vadă cât au lucrat înainte
noaptea târziu ies sub
tufişuri
aduc apă-ncepută şi
terminată
minunându-se cât sunt de
vii
x x x
amân şi amân
să-ţi scriu cât mai rămân
în ograda asta din satul
oarecare
câtă frumuseţe aici
iar dincolo – nu ştiu
stau până în zori pentru
ca tu să delirezi
în searbăda pustie
pe care o scrie
o mână păscută de iezi
fac lucruri simple şi continui
nu vreau s-aud că mama e
doar păpuşa bătrână
pe care fratele meu o
mângâie
îi vorbeşte strigând
şi vrea să fie vie
De lucru
Trebuia mers până hăt
departe
până la Pancevo
până la moarte ca să mai
scoţi un cuvânt
Fie el şi urât – dar din
bojoci
de-acolo de unde nu te
mai saturi
să te mai joci de-a ceva
de-a cevo
Începusem bine eram
serios era mişto
ţigănia din mine se
cuminţise îmi adusesem aminte
de replica no-i-şto
dintr-un film rusesc
văzut în abise
Nu eu mă jucam
ele se jucau cu mine
nişte rime pline de râme
Eram doar ce eram
o cârtiţă pe mirişite
trăgând pământ de sub cer
să se dărâme
(preluări din
revista Nord literar, 2008)
Alţi scriitori:
C. Fântâneru, m. 1975
Horia Panaitescu, m. 1986
Ion Lazu - Imaginile zilei...
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu