16 martie: Bujor Nedelcovici, n. 16 martie 1936.
Fiu de fost ofiţer, se
naşte la Bârlad, îşi face liceul la Ploieşti şi Facultatea de Drept la
Bucureşti, absolvită în 1958, când devine avocat la baroul din Ploieşti. În
curând tatăl viitorului scriitor, deja în vârstă de 66 ani, este arestat şi
condamnat la 10 ani detenţie pentru vina de a fi criticat Regimul. Prin
consecinţă cadristă, tânărul avocat este radiat din barou, nevoit să meargă la
munca de jos, pe şantierele din Bicaz, Braşov, Bucureşti. Este trauma care îl
va marca definitiv pe tânăr, acesta realizează faptul esenţial că
regimul este mereu discreţionar, el nu ţine seamă de activitatea efectivă
a persoanei, nu are răbdarea şi buna credinţă să afle cine eşti cu adevărat, ci
te abordează "la grămadă", după criterii de provenienţă socială, de
apartenenţa la o fostă clasă socială, de regulă duşmănoasă. Unul dintre cei mai
importanţi romancieri din a doua parte a secolului, BN va debuta cu mare întârziere,
abia în 1970, cu romanul Ultimii, aplecându-se tocmai asupra
rămăşiţelor acestei clase de "foşti", acum decimaţi de regim,
supravieţuitori la marginea societăţii, trăind prin subsolurile imobilelor pe
care cândva le ridicaseră, cu trudă; nedreptăţiţi, tânjind după o altă
înţelegere din partea societăţii. Fosta actriţă de mare succes din vecini,
trăind la limita subzistenţei, cu bovarismele de rigoare, murindu-i soţul, se
teme că va fi suspectată că l-a suprimat, cineva o va acuza, ea îl omoară pe
acela, apoi se va sinucide.
Alte trei romane din anii
70 sunt apoi reunite în Somnul vameşului, 1981, o cronică de
familie în care tema trecutului ca balast social dar şi genetic, îl obsedează
pe Iustin Arghir, care deschide o minuţioasă anchetă printre rubedenii, în dorinţa
de a depista acel ceva care îl trage în jos, împiedicându-l să ducă o viaţă
potrivit aspiraţiilor şi disponibilităţilor sale. Între timp autorului îi
apăruse romanul Zile de nisip, 1979, cu subiect aşa-zicând
poliţist, în fapt o investigaţie în psihologia unui medic de succes, care se
vede frustat de simplul fapt incidental că un puştan îi fură lucrurile de
pe plajă. Aparenţele înving, tinerelul este trimis la puşcărie, fără alte
probe decât cele obţinute abuziv, la anchetă. Se face un film pe acest
subiect: Faleze de nisip, interzis de însuşi Ceauşescu, nu pentru
că ar fi sesizat eroarea judiciară, ci din motive propagandistice, precum că
autorul înfăţişează tendenţios clasa muncitoare, realizatoarea măreţelor
înfăptuiri socialiste.
Fapt este că între timp
BN devenise redactor-şef al Almanahului literar, dar şi şef al
secţiei de proză din Asociaţia Scriitorilor Bucureşti. Şi cu toate acestea, se
prezintă la Cartea românească cu manuscrisul unui nou roman Al doilea
mesager, nici mai mult nici mai puţin decât o parabolă, localizată ce-i
drept într-o insulă-colonie franceză, dar relatând despre un Guvernator de tip
sud-american, conducând discreţionar, slăvit de supuşii săi - însă toate datele
utopiei sunt transcrise după realităţi din România ceauşistă. Nu e vorba despre
simple aluzii, ci de o demascare minuţios articulată, de un protest cu adresă
explicită. Semn cum nu se poate mai clar că BN nu a luat trista sa experienţă
(cu scoaterea din barou) drept o chestiune personală, în fond încheiată, căci era
acum foarte bine văzut ca scriitor, avea mari perspective etc. Ci se obstinează
să pună în discuţie, fără echivoc, conflictul ireconciliabil, strivitor, dintre
persoană şi Sistem. Şi, în subsidiar, se arată îngrijorat de soarta
scriitorului, ca reprezentant al conştiinţei semenilor săi, nevoit să
colaboreze cu Guvernatorul... Manuscris mereu amînat, apoi respins de editură,
lucru foarte de-nţeles, în fond, pentru că autorul a refuzat orice modificare a
textului său; aşa că BN îl prezintă editurii Albin Michel din Paris. Va apărea
în 1985, abţinând Premiul Libertăţii al Pen-Clubului francez.
La începutul lui 1987
scriitorul se exilează la Paris.
Devine redactor la revista Esprit. Publică eseuri, articole, un
foarte incitant Jurnal infidel, dar şi romanele: Cartea lui
Ian Înţeleptul, Îmblânzitorul de lupi, 1991, Dimineaţa
unui miracol, 1993, Provocatorul, 1997. Texte în care epica şi
construcţia romanescă trec în plan secund, eseistica pe teme de filosofie,
religie, morală, etică ocupînd prim-planul. Pornind de la nuclee poetice, de la
intuiţii artistice-psihologice, atras de ascunzişurile şi chiar ciudăţeniile
firii umane, doar în parte stăpân pe soarta sa, apăsată de trecut, de ereditate,
de indescifrabile pornici transmise de "bătrânii din bătrâni", în
continuare scriitorul se doreşte un cronicar al vieţii, apoi un înţelept ce ni
se adresează prin parabole, ca mai de curând să abordeze frontal probleme de
etică-morală-religie. Ar fi deja asumarea posturii unui factor de influenţare civică
a cititorilor, cum se visează uneori creatorul de artă.
Din câte îmi dau seama,
prozatorul Bujor Nedelcovici este singurul scriitor în viață care se poate
lăuda cu o ediție completă de Opere, în 8 volume, o colecție de mare eleganță,
apărută la prestigioasa editură Alfa din București. A venit de la Paris pentru
lansarea la Tîrgul Gaudeamus a fiecărui volum în parte.
Citeşte mai mult:
http://www.romlit.ro/bujor_nedelcovici
Poezia zilei, Ion Lazu
Ninge în martie
Lui
Bujor Nedelcovici
Ninge într-un horn
Din care iese fum
Ninge tot mai dens
Copleşitor
Şi întoarce fumul din
drum
Îl îndeasă la loc în
cărbuni
Astupă flacăra
Reaşează focul în
Miezul însuşi al
Pământului.
1978
Alţi scriitori:
Margareta Sterian, n. 1897
Radu Brateş, n. 1913 - d. 10 iulie 1973
Serafim Saka, n. 1935
Ștefan Ion Ghilimescu, n. 16 martie 1947
Haralambie Grămescu, m. 2003
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu