6 mai: Laurenţiu Ulici, n. 6 mai 1943 - m. 16 nov. 2000
Buzoian de origine, din părinţi greco-catolici,
probabil ardeleni, şi-a făcut liceul la Ploieşti şi a urmat Filologia la
Bucureşti, cu licenţa în 1966 şi apoi Filosofia, absolvită în 1970. A devenit
redactor la Contemporanul, unde şi-a publicat majoritatea cronicilor la cărţile
de debut pe o perioadă de peste 30 de ani. A devenit preşedinte al Uniunii
scriitorilor în 1995, iar moartea sa, din cauza unei sobe înfundate, la
Făgăraşi, a survenit în timpul unei deplasări pentru lansarea unor cărţi de
poezie.
A încetăţenit în literatura română contemporană ideea
generaţiilor literare, pe care le vedea succedându-se cam la zece ani. S-a
ocupat pe rând de şaizecişti, de şaptezecişti şi optzecişti, concentrându-se în
special pe debuturile scriitorilor, poate din dorinţa de a descoperi noile nume
de nădejde ale scrisului românesc; o făcea poate şi din convingerea că opera de
debut poartă in nuce cifrul personalităţii scriitoriceşti;
poate şi din dorinţa de a fi alături de condeiele nou venite, de la care s-ar
fi aşteptat o emancipare a literelor române.
Oricum, foarte curând, afirmându-se în
câmpul criticii literare, a susţinut rubrici de întâmpinare la reviste din
Capitală dar şi la multe din revistele literare din ţară. O minte limpede,
rapidă în discernerea elementelor de text literar, dar şi o sănătoasă încredere
în sine l-au propulsat în prima linie a criticii tinere. Combativ, mereu pe
fază, s-a dedicat total cercetării fenomenului literar din stricta actualitate.
A debutat în volum, la 28 de ani, cu Recurs,
eseuri, 1971. Titlul ar sugera dorinţa de a institui un punct de vedere nou,
original, personal asupra problemelor privind creaţia literară. Prezenţă
agreabilă, de tânăr bine legat, înalt, ochelarist, despre care te-ai fi
aşteptat să afli că practică cine ştie ce sporturi de mare angajament, când el
se dedicase deja sportului minţii şi sensibilităţii, L.U. nu dădea semne de
timiditate, ci dimpotrivă. Uşorul defect de dicţie nu-i inducea vreun complex,
care pe alţii îi plasează în espectativă prelungită. Gândul mă duce la
faptul că însuşi Moise, cu mintea sa fantastică-răzbătătoare-vizionară, era
marcat de bâlbâială, vorbindu-le celor din neam prin intermediul lui Aaron,
fratele mai mic. Cum de asemenea, mai aproape de noi, dar caz despre care abia
acum aflu, Nicolae Bălcescu nu şi-a lecturat Proclamaţia din motivul unei
similare deficienţe de vorbire. La L.U. abia de era sesizabilă şi verva sa
susţinută făcea să se estompeze rapid prima impresie. Încă o observaţie: nu te
instalezi-lansezi în critica literară, nu te plasezi de bună voie în mijlocul
cuibului de viespi al autorilor dacă nu ai despre sine părerea că îi poţi domina/anihila/ţine
la respect.
Toţi cei care au scris despre L.U. au
remarcat faptul că s-a pasionat de debutanţi, de noii veniţi în arenă, chiar
dacă impulsul spre creaţia literară nu a fost dus la capăt. De aici volumele
succesive de Prima verba, iniţiate în
1974 şi ajunse la volumul IV în 2005, ele reprezintă cam trei sferturi
din bibliografia criticului. Ce-i drept, a contribuit la recuperarea în epocă a
unor mari scriitori interbelici. Şi a întocmit o Antologie 1001 poezii româneşti, în 4 volume, lucrare necesară,
care pe destui poeţi i-a nemulţumit, cum e de aşteptat în astfel de cazuri.
Dar abia după Decembrie L.U. a ieşit în
faţă cu marile şi multiplele-i disponibilităţi. S-a manifestat activ în
reorganizarea Uniunii Scriitorilor (devenind director din 1990 al noului Luceafărul, unde cu doar 3 colaboratori
făcea o revistă la care pe vremuri lucraseră de zece ori pe-atâţia redactori),
în 1993 era vicepreşedintele acesteia - Şi i se pune la activ manevra prin care
USR a devenit beneficiara chiriei de la Casa Vernescu, găina cu ouă de aur a
scriitorimii, de atunci încoace. Dar s-a manifestat la vârf şi în nou deschisa
viaţă politică, devenind membru în Biroul permanent al UFD (forţele de
dreapta), şi senator, cu mari însărcinări culturale. N-a mai fost decât
un gest de complezenţă să devină preşedintele USR în 1995.
Mereu pe val, de-atunci înainte, va fi
adunat nu numai prieteni şi admiratori, ci şi duşmănii perfide, căci
nedeclarate, ca pe la noi. La moartea sa, acum exact 11 ani, în condiţii
de tot ciudate, de nu cumva de-a dreptul suspecte, lumea culturală dar şi cea
politică a ţării s-a consternat. Dar s-au făcut auzite şi suspiciunile. L.U.
intrase în conflict direct cu Poliţia judeţului Braşov, care, caz grav, se
autosesizase la apariţia unor poezii ce tratau cu sictir sfânta dragoste de
scumpa ţărişoară, Rromânia!!!. L.U. le-a răspuns de la obraz acestor
cenzori de şcoală nouă. Şi tocmai acolo, în judeţul Braşov, peste numai 2 luni,
după ce participase la lansarea unei cărţi cu temă politică a colegului său de
senat Paul Ghiţiu, la Făgăraş, cazat peste noapte în casa unor prieteni ai
senatorului, a fost găsit asfixiat, împreună cu şoferul limuzinei senatoriale.
Tulnice, munţi de flori, discursuri, înmormântare lângă Marin Preda şi Nichita
Stănescu. Un sfârşit de mare onoare (inclusiv onoruri militare), însă o frângere
nedreaptă a unui destin ce se prevedea strălucitor. O grea pierdere pentru
literatura noastră, care din acel an 2000 se află în continuă pierdere de
viteză, chiar dacă fără legătură directă cu dispariţia lui Ulici.
M-ar fi putut cuprinde în sumarul
volumului I din Prima verba,
căci debutasem editorial în 1970, iar în 1971 îmi apăruse a doua carte de
proză. Dar n-a fost să fie. Iar întâmplarea face să nu fi scris niciodată
despre mine. Sau a scris totuşi, un referat de o pagină, prin care a pecetluit
soarta celei de a treia cărţi, apărută deabia în 1982... Ştiu asta de la
redactorul de carte, care, ca să se justifice, îţi trecea prin faţa
ochilor referatele cu pricina... Când nu era vorba de cărţi pe linie, se
ascundeau, bieţii, în spatele hârtiilor-scut.
Şi este anume motivul pentru care, după un
deceniu, m-am prezentat cu cea de a cincea carte a mea, romanul Rămăşagul, abia apărut la Cartea
românească, graţie lui Mircea Ciobanu (îi aveţi pe ambii în fotografie), la
redacţia Contemporanului, i-am înmânat cartea (ceea ce, recunosc, nu
făcusem mai înainte, cu celelalte cărţi) şi l-am invitat să vorbească la
lansarea acesteia. S-a prezentat la sediul Întreprinderii geologice şi a vorbit
foarte elogios despre carte şi despre talentatul autor. Episodul respectiv se
află în Scene din viaţa
literară, 2007, poate ar fi cazul să-l postez aici, fiind vorba de
consemnarea la cald a întâmplării. Însă o cronică la romanul meu tot nu a
publicat, din câte ştiu. Negăsindu-ne noi doi niciodată pe aceeaşi lungime de
undă, încă de la început...
(Mă uit pe Listele din volumele Prima verba și constat că din sutlete de
nume despre care referă Ulici, timpul nu a reținut decât 4-5 nume din fiecare
volum. Și atunci, vorba lui Anton Pan: Ce mai chichirez gâlceava?)
Opera: Recurs,
1971 (eseuri); Prima
verba, 1974 (critică) ; Nouă
poeți, 1974; Biblioteca
Babel, 1978 (eseuri); Prima
verba II, 1978; Confort Procust, 1983
(cronici literare); Prima
verba III, 1992; Literatura română
contemporană - 1995, volumul
I - Poezia; (operă rămasă neîncheiată); Dubla
impostură, 1996 (essais politiques); Prima
verba IV, 2004.
A publicat două antologii: Nobel cotra Nobel, 1988 şi
1001 poezii româneşti, 1998.
Citeşte mai mult: http://www.observatorcultural.ro/LAURENTIU-ULICI-7-ANI-DE-LA-MOARTE*articleID_18706-articles_details.html
http://www.gds.ro/Actualitate/2005-10-27/LAURENTIU+ULICI+TRIMIS+IN+SOMN+ETERN+DE+MINA+CRIMINALA%3F
http://www.romlit.ro/laureniu_ulici
Ion Lazu: Scene din viaţa literară. Ed. Ideea europeană, 2007:
1 noiembrie 1982. Am aşteptat
încheierea campaniei ca să pot face lansarea Rămăşagului la întreprindere. Acum vreo săptămînă
l-am căutat pe Laurenţiu Ulici la Contemporanul,
i-am dat cartea şi l-am invitat la lansare. Au mai venit Ahoe şi Niki
Opriţescu. Sala plină, la subsol. Tudor George se lansează, în stilul lui
inconfundabil. Niki Opriţescu aminteşte că mai întîi a existat scenariul de
film, "scenariul nostru", pentru care ne luptăm în continuare. Şi
iată-l pe Laurenţiu Ulici scoţînd în evidenţă stilul elevat, fluenţa
scriiturii, construcţia parabolei – adică exact ce-mi contestase în acel
referat de comandă, cu care mi-a blocat Curtea
interioară pentru zece ani…
Dar Ulici nu ştie că eu ştiu despre referatul lui, de la dna Donoiu, redactor
de carte. Oricum, de data asta a trebuit să citească atent înainte de a se
pronunţa. Ceea ce-mi şi dorisem. Din sală iau cuvîntul Romică Purecel, Mircea
Mureşan şi Doina Nimigean. Apoi descindem la Uniune, îl invit pe Ulici la masa
noastră, dar se ţine de-o parte. Are vreo întîlnire. Sau bănuieşte şi el ceva?
Poezia zilei: Lucian Blaga, n. 6 mai
1895:
Din recitalul Lidiei Lazu, Izvor sonor:
Eu nu strivesc corola:
http://www.youtube.com/vatch?v=_eHRywATRcY
ziuă verde, duh de nuc:
http://www.youtube.com/vaych?v=hDtJeHBip3I
Alţi scriitori:
Ion Vlasiu, n. 1908
Petre Pandrea, n. 26 iunie 1904 - d. 8 iulie 1968
7 mai: George Ciprian, n.
7 iunie 1883 - m. 8 mai 1968
Încă un buzoian, acesta născut dintr-un
tată grec - de meserie brutar în cartierul Biserica Greci (originar din insula
Cipru! - Ciprian...), a făcut şcoala primară în cartierul buzoian deja amintit,
apoi s-a mutat cu mama sa la Bucureşti, urmând liceul la Gh. Lazăr, coleg cu
Vasile Voiculescu şi Dem. Demetrescu-Urmuz, cu care pe-atunci făcea diverse
farse adolescentine, reamintite în scrierile sale memorialistice. Urmează
Literele, cu licenţa în 1907, după care se înscrie la Conservator, devenind
emulul lui C. Nottara. Actor şi publicist, a jucat cu mare succes în
piesele de bază ale vremii: Răzvan
şi Vidra, Vlaicu Vodă şi în
alte piese din repertoriul autohton, dar şi în piese din dramatzurgia
universală, adesea în rolul principal. S-a exersat încă de la început în film,
jucând în Războiul
independenţei, 1912, dar şi în O
noapte furtunoasă, 1942, până şi în 2-3 filme de după război. Va rămâne
însă ca unul dintre cei mai talentaţi dramaturgi interbelici.
Prima sa piesă, Omul cu mârţoaga, 1927, va avea
un succes fără egal, ca urmare a fost jucată la Paris, Berlin, Praga şi Berna,
fapt fără egal la acea dată pentru dramaturgia românească.
Piesa sa Capul de răţoi, 1938, reluată
după a doua conflagraţie mondială, a dat de gândit exegeţilor, datorită
mijloacelor avangardiste şi absurde, fiind de aceea considerată ca prefigurând
teatrul lui Eugen Ionescu. (Mai reticent, G. Călinescu îl numeşte pe autor
"un mic Calderon al nostru"). Nici n-ar fi de mirare, din moment ce
bunul său prieten Urmuz a fost considerat unul dintre iniţiatorul absurdului în
literatură - un Jarry al României.
Prea puţin jucat şi citit şi cu atât mai
puţin cercetat exegetic, George Ciprian este fără dubiu una dintre piesele de
rezistenţă ale dramaturgiei noastre. Din păcate, comunismul a căutat să eludeze
tocmai aspectele de absurd indicate în operele acestor mari precursori,
strecuraţi parcimonios, cu diverse stratageme şi deturnări ale atenţiei de la
"direcţia loviturii principale", cum se spune în termeni militari,
către, se înţelege, satirizarea lumii burgheze. Mai greu de explicat este
faptul că în noile împrejurări, ale absurdului generalizat, este în continuare
neglijat unul dintre clasicii dramaturgiei ce cultivă absurdul, grotescul,
oniricul, fantasticul etc, ca mijloace de distanţare şi de indexare a
metehnelor vremii. La Buzău a fost înfiinţat un Teatru ce-i poartă numele,
inaugurat în aprilie 1996 cu piesa Capul
de răţoi, cum se şi cuvenea.
Sunt de neuitat serile în care au fost
transmise piese de George Ciprian la emisiunea Teatru la microfon.
Teatru: Omul
cu mârţoaga (1927); Nae Niculae (1928); Capul de răţoi (1938); Ioachim - prietenul
poporului (1947); Un lup mâncat de oaie (1947), la care se adaugă volumele de
memorialistică: Cutia cu
maimuţe; Măscărici şi
Mâzgălici
Citeşte mai mult: http://www.teatrulgeorgeciprian.ro/pagini/george-ciprian.php
http://yorick.ro/george-ciprian/
http://ro.wikipedia.org/wiki/George_Ciprian
ro.wikipedia.org/wiki/George_Ciprian
Ion Lazu: Odiseea plăcilor memoriale.
5 iunie 2007, duminică: (...) De acolo, ajung pe
fosta Ştefan Furtună, acum Mircea Vulcănescu, la nr. 65-B, pentru George Ciprian. Apare un domn în vârstă, Buzatu, îmi dă telefonul
său, să-l sun seara; aflu că a fost director la editura Litera, care scotea pe
vremuri cărţi în regie proprie. Dl Buzatu l-a cunoscut bine pe G. Ciprian,
dramaturgul a stat în apartamentul de la parter. Da, convenim, casa e cam
retrasă de la stradă şi fără bună vizibilitate, să vedem cum facem cu fixarea
plăcii. Într-o curte vecină, mi se spune, a existat o statuie de zeu grec, a
dispărut, nimeni nu ştie cum... Iar în curticica asta văd cu mirare şi încântare
o imensă geodă, înaltă de vreo 60 cm, cu frumoase cristale de cuarţ-ametist. De
mare efect, însă locul fiind strâmt, practic doar o cărăruie de acces şi lumina
precară, între clădiri, nu e lesne s-o identifici, s-o admiri... Îmi rămâne
gândul la surprinzătoarea geodă.
Poezia zilei, Lucian Blaga (n. 6 mai 1895):
Din recitalul Lidiei Lazu ”Izvor sonor”
Trăim sub greul văzduhului:
http://www.youtube.com/vatch?v=phxL-tOAtIQ
Dacă lumina ar putea cânta:
Poezia zilei: G. Topârceanu,
m. 1937
De profundis
Nu,
asta nu pot s-o suport!
Curând, e-un an si jumatate
De când ati declarat ca-s mort
În unanimitate.
Toti prostii câti m-au cunoscut
Ziceau:, , Mi-era un fel de ruda —
Saracul! Cine-ar fi crezut?..."
Îmi vine sa-nviez de ciuda!
Profane mâini mi-au rasfoit,
La Iasi, arhiva.
Revistele m-au prohodit,
Amicii mi-au mâncat coliva.
Ma pipai, stau nedumerit.
Ma trag de par, simt ca ma doare...
Nu, n-am murit!
Va dau cuvântul de onoare.
Scriu versuri proaste, deci exist!
Mi-e dor, mi-e foarte dor de-o fata.
Traiesc, de vreme ce sunt trist
Si râd ca altadata.
Dar astazi, negru si zburlit
De cum m-a prins dusmanul, —
Va dau de veste c-am sosit
Întreg, si eu, si geamantanul!
Alţi scriitori:
C. Dobrogeanu Gherea, m. 1920
G. I. Tohăneanu, n. 1926
Octavian Goga, n. 1 aprilie
1881 - d. 6 mai 1938.
Octavian Paler, n. 2 iulie 1926 - d. 7 mai 2007.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu