4 mai: Dragoş Vrânceanu, n. 14 februarie 1907- d. 4 mai 1977
Din familie de intelectuali cu ascendenţă
pastorală din zona Băbeni-Vâlcea, şi-a făcut liceul la Bălţi şi Iaşi, mergând
pentru studii de Litere şi Filosofie la Florenţa, unde îşi ia doctoratul în
filosofie. Din 1932 lector de italiană la Academia Comercială.
Debutase în 1928, primul volum de poezii: Cloşca cu puii de aur apare în 1934. Revine abia în 1965
cu Columne, urmate de Poemele transhumanţei, 1968, Migdalul înflorit a doua oară,
1972 şi Cântecul vremurilor,
1973. A publicat în Italia o antilogie de poezie românească, 1962, a tradus din
poeţi italieni contemporani şi a dat un volum de Întâlniri cu scriitorii
italieni, 1972.
Citeşte mai
mult:http://www.crispedia.ro/Dragos_Vranceanu
***
ion lazu: O evocare Dragoş Vrânceanu.
Pe Dragoş Vrânceanu l-am cunoscut în
perioada 1965-1967 pe când era redactor la secţia de poezie a revistei
Luceafărul. Absolvent al unei facultăţi cu profil tehnic (geologia, 1961), am
început să-mi dau seama că iubirea mea pentru literatură nu se mai putea rezuma
la citirea cu patimă a cărţilor ce-mi cădeau în mână; încercam de-acum eu
însumi să notez unele idei care se organizau cu de la sine putere în versuri,
în fragmente de proză... Din diferite localităţi montane, unde îmi desfăşuram
activitatea de prospector, expediam plicuri pe adresa unor redacţii ale
revistelor literare – erau doar câteva, la începutul anilor şaizeci; îmi
răspunseseră încurajator Mihu Dragomir la de-acum faimoasa rubrică „Dintre sute
de catarge” din Luceafărul, asemenea Geo Dumitrescu de la rubrica pentru
debutanţi a Gazetei literare. Într-o descindere la Bacău, am bătut la uşa nou
înfiinţatului Ateneu, dl
Radu Cârneci s-a arătat interesat de încercările mele poeticeşti şi m-a dat pe
mâna redactorului de specialitate, George Bălăiţă, care avea să mă publice cu
două poezii în nr.5 din decembrie al revistei, apoi cu alte grupaje de poezii,
iar mai târziu şi cu proze scurte.
La revenirea din campanie, în 1964 am
început să frecventez cenaclul Nicolae Labiş, aflat în grija echipei
redacţionale de la Luceafărul, patronată de Eugen Barbu. Acolo, la Sala
oglinzilor, într-una din serile de luni ale iernii 1964-1965 l-am văzut pentru
prima dată pe Dragoş Vrânceanu, iar nu în vreunul dintre birourile din Ana
Ipătescu ale Luceafărului, unde am urcat în câteva rânduri, cu grupaje de
poezii – s-a întâmplat să i le încredinţez Violetei Zamfirescu, prezentă la
toate şedinţele cenaclului şi foarte activă. Spre deosebire de Dragoş Vrânceanu
care nu participa decât uneori la cenaclu, iar biroul lui de la redacţie nu-l
depistasem, de va fi avut vreunul.
Exista obiceiul ca lucrările cenaclului să
fie girate de 4-5 redactori, Eugen Barbu conducea ostilităţile, el anunţa
numele celor ce urmau să citească în seara respectivă, de regulă doi
protagonişti, mai întâi poezia, apoi proza, dacă nu cumva încă o repriză de
poezie, căci se ştie, românul... După cele două lecturi, aveau cuvântul
combatanţii din sală, eventual şi redactorul care făcuse propunerea de lectură,
iar în final E.B. îşi formula opinia personală despre autorii care se
produseseră, după care anunţa programul pentru următoarea şedinţă. Erau
discuţii aprinse, erau patimi, partizanate, miza nefiind neglijabilă ci
dimpotrivă, mulţi îndrăzneţi plecau sfârtecaţi de nemiloşii confraţi de
aspiraţii la gloria literară, alţii se alegeau cu o tresă subţire, lesne de
smuls de pe umăr. Redactorii îşi probau zelul, în fapt trebuiau să-şi justifice
opţiunea în faţa patronului şi a auditoriului însetat de jertfe...
Dragoş Vrânceanu, o prezenţă discretă
între redactori mai tineri şi combativi, putea să lase impresia că se
dezinteresează de luptele cotidiene. Acest lucru mi-a reţinut atenţia, mai ales
într-un moment de efervescenţă literară când, de la o săptămână la alta, se
lansau în cenaclu tineri de real talent: Ioan Alexndru, Gheorghe Pituţ, Marius
Robescu, George Alboiu, Ileana Mălăncioiu, Gabriela Melinescu, Constanţa Buzea,
Dumitru M. Ion, atâţia alţii... iar paradoxal era doar faptul că aceste talente
trebuiau girate de nişte redactori ce nu aveau nici pe departe o prestaţie la
acelaşi nivel. Doar în câteva rânduri Dragoş Vrânceanu s-a produs în cenaclu
pledând cu aplicaţie şi eficienţă în favoarea tinerilor pe care îi propusese să
citească. Lui Nicolae Ioana i-a prevăzut o frumoasă carieră de poet, remarcând
talentul, originalitatea şi „inteligenţa subţire” a argeşanului, care s-au
confirmat mai apoi din plin. Este posibil să o fi girat şi pe Ileana
Mălăncioiu, provenită din aceeaşi arie geografică musceleană.
Era un om înalt şi bine legat, fără a fi
corpolent, de o aleasă distincţie, discret şi cu deosebire urban,
neagresiv-placid şi făcând figură aparte în cadrul redacţiei de la Luceafărul:
o vădită diferenţă de fire, de formaţie intelectuală şi de opţiuni, însă şi un
accentuat decalaj de vârstă, greu de trecut cu vederea; un om la aproape 60 de
ani într-o echipă cu media de vârstă sub 35 de ani şi care se ocupa în
principal de debutanţii în literatură. Tactul şi demnitatea conţinută a mai
vârstnicului coleg estompa cumva discrepanţa, sesizabilă de la orice distanţă
(ca de altfel şi la apariţiile pe coridoare ale unui Vladimir Streinu, de
pildă). Părea improbabil ca distinsul poet să fi fost ataşat heirupistei echipe
redacţionale prin hatârul patronului, cu atât mai puţin prin persuasiuni şi
obedienţă, cum se mai întâmplă. Plutea o nedumerire, printre cei atenţi la
context. A părut de aceea plauzibilă o explicaţie cu iz de legendă ce a ajuns
până la mine. Dragoş Vrânceanu făcuse studii de specialitate în Italia, la
Florenţa îmi pare, unde cunoscuse floarea literaţilor vremii. Apoi schimbarea
de regim de la noi îl dăduse de-o parte, practic îl scosese din viaţa literară
pentru vreo două decenii. Până la vizita în ţara noastră a unui foarte
important poet italian, invitat la cel mai înalt nivel de diriguitorii culturii
socialiste. După protocolarele saluturi, reputatul oaspete pusese o primă
întrebare concretă: Dar unde se află excelentul poet Dragoş Vrânceanu,
strălucitul noastru companion de la Florenţa şi Milano? L-au scos iute pe
Dragoş Vrânceanu de la cutie, l-au numit redactor la una dintre cele mai
importante reviste literare. Pe atunci aceste şoapte mi s-au părut demne de
crezare. Unele lucruri ne erau cunoscute: faptul că marii noştri scriitori
fuseseră interzişi, scoşi din biblioteci şi din manualele şcolare: Arghezi,
Rebreanu, Blaga, Bacovia, Barbu, Pillat, Voiculescu, Plilippide, atâţia alţii –
mari absenţe, despre care aflam întâmplător, pe căi indirecte... Iar alţii
închişi, suprimaţi. Povestioara despre Dragoş Vrânceanu părea de aceea
plauzibilă: încă un poet adevărat, scos de sub obroc numai datorită unei
fericite intervenţii din afară. Trebuie admis că nu era uşor de explicat
prezenţa la o revistă de primă linie a unui poet fără operă; căci nu auzisem
despre nici o carte de-a lui D.V., nu citisem referiri la poezia sa. Istoria
lui Călinescu, prohibită. Astăzi, cu mijloacele de informare de care dispune
cititorul obişnuit, e mai greu de înţeles cât de dezorientat putea fi un tânăr
de bună credinţă care voia să ştie cum stau, de fapt, lucrurile. Acum, privind
fişa bio-bibliografică din DSR a lui Dragoş Vrânceanu îţi dai lesne seama că
primul volum de poezii al lui D.V a apărut abia în 1965! Oricum zvonurile
privind interdicţia la care fusese supus se adevereau. Te întorci cu un plus de
atenţie asupra datelor biografice, observi că în perioada 1934-1938 a fost
redactor la Curentul, apoi între 1941 şi 1944 a fost ataşat cultural la
Consulatul din Milano, după care s-a refugiat un an de zile în Elveţia. Se naşte
bănuiala unor simpatii de dreapta. Dar de ce despre perioada 1946-1952 fişa din
DSR nu dă nici o informaţie? Nu cumva e vorba despre un domiciliu obligatoriu,
eventual despre o încarcerare etc.? Ceva f. Important-grav din viaţa autorului
şi totodată o posibilă mare culpă a regimului comunist sunt trecute sub tăcere
– la atâtea decenii de la eveniment şi la atâţia ani de la revoluţie. Ciudată
tăcere...
(În ultimul moment, aflu de la familia
poetului că înainte de marea conflagraţie italienistul predase cursuri la
Udine, Florenţa şi Roma; că în momentul întoarcerii armelor, se retrăsese în
Elveţia, ţară nonbeligerantă, iar în ultimă înstanţă, mai mult prin munţi decât
pe căile civilizaţiei/războiului, revenise în ţară. În următorii ani stătuse
ascuns, cu complicitatea consătenilor ciobani din Băbenii Ungureni de Vâlcea.
Un om în plus la stână, fie el cioban sau poet... În absenţa unor date
concrete, îmi place să mi-l închipui pe DV, pe-atunci bărbat în plină putere,
la drept vorbind un adevărat zdrahon, exponent al unui neam greu încercat de
oieri, luând hotărârea îndrăzneaţă de a se întoarce în ţară – dintr-o Europă
înconjurată din toate părţile de flăcările războiului -, însă nu pe drumurile
pline de capcane ale conflagraţiei, ci de-a lungul crestelor de munte din Alpi,
pe cărări singuratice, alese de imperativul minimului efort, tăind pădurea
atunci când poienile nu se ţin lanţ şi atingând punctul vital al izvoarelor
când setea e mai aprigă; trecând în Dolomiţi, ajungând la graniţă, făcând
Semenicul cel păduros, apoi Godeanul cu spinarea la streaşina cerului, Vâlcanul
cel prăvălatic, Parângul înfăşurat în nori – de la o stână la alta, de la o
foame la alta, de la o noapte la alta - şi căutându-şi într-un fericit final
turmele consătenilor pe lăsăturile din munţii Căpăţânii, cunoscuţi lui ca-n
palmă încă de pe când era un flăcăiandru – bătuţi şi de mine cu pasul ca geolog
- trimiţând de la vreo stână vorbă părinţilor, înainte de a coborî el
însuşi în satul natal, sub umbra serii, între caii însărsănaţi... Refăcând
astfel mai mult din instinct şi pe cont propriu traseele milenare ale
transhumanţei, drumul înscris în codul său genetic.)
Oricum vor fi stat lucrurile, domnul
Dragoş Vrânceanu, cu figura lui de aleasă distincţie: un cap mare, trăsături
largi, nas proeminent, păr grizonat pieptănat până la ceafă, un chip foarte
expresiv, de artist abstras, privind doar în treacăt la cele din preajmă, nu
părea dispus să vină cu amănunte privind intimele avataruri din deceniile de
după război. Îi purtam o reală simpatie, însă de la distanţă. Practic nu cred
să fi schimbat mai mult de câteva fraze, în afară de saluturi şi strângeri de
mână. Nu cu deosebire încrezător în propriile înzestrări poeticeşti, aveam
măcar orgoliul unui comportament sobru, asta mă împiedica să devin „ţuţărul”
vreunui redactor care să-mi favorizeze eventual debutul la Luceafărul, căci în
ideea mea de atunci, care este şi ideea mea de azi despre propria literatură,
un succes oricât de modest al poeziei mele sau insuccesul total trebuia să fie
numai şi numai consecinţa talentului sau a lipsei mele de talent. Mândru pe
toată linia, deşi încă needificat în ce mă priveşte. Unele poezii, câteva
grupaje, îmi apăruseră, cum spuneam, ici şi colo. Şi tocmai în această perioadă
de nesiguranţă a picat articolul din Luceafărul al lui Dragoş Vrânceanu: Poeta artifex. Autorul
pornea chiar de la constatarea că „unele poezii sau grupaje de-ale lui Ion Lazu
au apărut ici şi colo...”. Ce bucurie pe mine! Un venerabil poet de dinainte de
război îmi dăduse girul său, pe baza numai a poeziilor publicate! Şi de aici
hotărârea de a merge mai departe, scriind ce aveam de scris. Dar să-l fi oprit
pe blajinul domn cu mers legănat şi să-i fi mulţumit, cu câteva fraze simple şi
bine simţite – am făcut oare acest lucru de elementar bun simţ? Pe cât îi eram
recenzentului de recunoscător, pe cât de arzătoare era dorinţa de a-i mulţumi?
Mi-e teamă că nu am făcut-o, totuşi. Sau nu am reuşit să-i dau gestului meu
acel ceva care să-l facă re-memorabil. Înţelegeţi ce vreau să spun? Mi-e teamă
că nu am fost la înălţimea aspiraţiilor mele de atunci şi din totdeauna. A-i
mulţumi cuiva pentru un gest nobil (dezinteresat) şi generos, ar trebui să fie,
în sine, un moment înălţător pentru cel care o face. Cât de departe ne aflăm de
civilizaţie noi, aceştia, care am dori să trăim printre semeni civilizaţi! Sper
din toată inima ca, măcar acum, să nu mai fiu sălbaticul de atunci. (Numesc
sălbatic un om care nu a lucrat îndeajuns asupra relaţiilor sale cu semenii,
aşa încât să se poarte cu ei cum şi-ar dori să se poarte ei cu dânsul.)
Şi totuşi, oricât ar părea de ciudat, nu
articolul care mă confirma ca „poeta artifex”, ci acele zvonuri-informaţii
neoficiale despre legăturile de dinainte de război cu pleiada de tineri
scriitori italieni, această aproape-legendă cu privire la Dragoş Vrânceanu a
făcut din poetul practic necunoscut mie ca atare unul dintre reperele
importante ale intelectualului ce doream să devin. Printr-una dintre
asociaţiile de idei nu foarte lesne de explicat, ce pot părea curioase sau de-a
dreptul născocite, tot ce am citit mai apoi din literatura italiană – şi se
traducea intens în acea perioadă de „destindere” dintre 1965 şi 1971 : Montale,
Luzzi, Carlo Bo, Ungaretti, Quasimodo, Pavese, Buzatti, toate aceste lecturi se
legau în mintea mea de poetul străin-prieten Dragoş Vrânceanu, de prezenţa sa
printre literaţii în efervescenţă din Italia de dinainte de război. Mi-l
imaginam pe D.V. tânăr, plin de sensibilitate şi elanuri prieteneşti – o
imagine cu funcţie compensatorie, menită să-l răzbune pe poetul răzleţit de echipa
Luceafărului, pus într-o situaţie ambiguă şi efectiv văduvit de propria operă,
pe care trebuise să şi-o oculteze pentru a supravieţui în păguboşii ani ai
realismului socialist... Incapabil să mai însoţesc în demersul său un poet care
fusese redus la tăcere până spre vârsta de 60 de ani, am preferat să mi-l
închipui participant la întâlnirile magice din perioada italiană, să-l văd
integrat în atmosfera creativă a pleiadei de poeţi, romancieri, eseişti cu care
fusese coleg de generaţie şi de aspiraţii. Îl văd pe tânărul D.V., al cărui
prim volum de poezii în manuscris fusese premiat în 1934, într-o încăpere cu
mai mulţi literaţi italieni, ascultând cu intensitate, ridicând mâna prin fumul
ţigării ca să atragă atenţia asupra a ceea ce ar vrea să spună, în timp ce
convivii se întorc spre confratele român, dornici să-i cunoască opinia;
sau coborând cu prietenii în stradă, noaptea târziu, cu gând să meargă la cine
ştie ce foc de tabără, în afara localităţii, la casa de pe colină...
În 1978, când a fost să plec în campania
geologică în zona Băbeni-Vâlcea, deja doamna Zorina Regman mă pusese în
legătură cu dna Florica Vâlceanu, de-acum văduva poetului, care m-a ajutat
să-mi găsesc o gazdă la Băbeni-Români, la dna Olimpia Ionescu, o rudă a
familiei Vrânceanu-Nicula. Multe mi-a mai povestit dna Pia din copilăria şi
tinereţea viitorului poet şi italienist. O parte dintre spusele doamnei Pia vor
fi fost notate, aşa cum se şi cuvenea din partea unui discipol, în jurnalul meu
de june condeier – însă unde vor fi fiind acele pagini de jurnal? Visez uneori
– un vis ce se reia cu perseverenţă, ca pentru a compensa o mare pierdere –
visez că printre maldărele de manuscrise, răsfoite la lungi intervale, în
căutarea a ceva ce se estompează pe măsură ce atenţia îmi este deturnată de la
scopul iniţial, visez că dau prin surprindere de un mic top compact: textul
jurnalului meu din anii 1970-1978, în care am consemnat cu bună credinţă atâtea
lucruri pe care n-aş fi vrut să le dau uitării. În acel manuscris recuperat
printr-un noroc, ar fi să regăsesc poveştile despre copilăria şi adolescenţa
poetului Dragoş Vrânceanu, descărcate în grabă acolo, „la prima mână”, anume ca
să rămân cu mintea clară pentru următoarele relatări ale doamnei Pia, ruda mai
tânără şi probabil îndrăgostită de poet...
Casa părintească a învăţătorului Atanasie
Vrânceanu-Nicula se afla lângă primărie şi şcoală, chiar în centrul satului
Băbeni-Ungureni, sat tipic de ciobani, veniţi se pare de pe clina nordică a
Carpaţilor. În temerarele ieşiri ale dnei Pia, o persoană în vârstă, fragilă
însă deosebit de comunicativă faţă de un ins care se dădea drept ciracul
Maestrului Vrânceanu, o însoţeam pe gazda mea din satul Băbeni-Români până în
centrul comunei (Ungureni), însă adevărul este că m-am sfiit să intru în ograda
familiei Nicula, rămânând respectuos la poartă. Fiind vorba despre lucruri
foarte importante pentru mine, timiditatea lua proporţii nebănuite. În schimb
drumurile – şi gândurile mele - se ţeseau în jurul Casei de sub pădure –
o vilişoară pe care în mod misterios D.V. şi-o construise în afara localităţii
natale, pe un drumeag spre comuna Şirineasa, sub clina dealului, la poalele
unei păduri care atârna deasupra luncii propriu-zise a Oltului. Fapt este că
singur descoperisem, după descrieri, amplasamentul Casei de sub pădure şi
acum nu mai trebuia decât să-mi organizez în aşa fel ieşirile pe teren încât
fie la plecare fie la înapoiere să trec pe la vilă. O construcţie simplă, fără
etaj, pe care n-aş putea să o descriu mai exact, deşi i-am dat de atâtea ori
târcoale, iar în câteva rânduri m-am apropiat şi, făcându-mi umbră cu palmele
şi cu carnetul de teren, am privit înăuntru, prin ferestrele largi: alcătuită
din trei-patru încăperi, însă totul aerisit, luminos: o terasă închisă, cu
şezlonguri, o cameră de primire, o bucătărioară, două dormitoare mici,
funcţionale, nimic în plus, însă o casă ca de pe altă lume, în proximitatea
unei păduri care o învăluia din trei părţi; în lunile mai-iunie asupra casei de
sub pădure se revărsau jerbele trilurilor de păsări, care poate numai în Rai să
mai cânte la fel de frumos. Sugestia de ireal venea chiar de la faptul că deşi
finisată şi mobilată, deci locuibilă, vilişoara nu părea să fi fost locuită –
poate că maestrul nu a mai apucat să se bucure de visul său împlinit – casa
lăsa impresia unei machete supradimensionate, expusă acolo, în rama naturală a
pădurii, în marea singurătate a împrejurimilor, adesea învăluită în pâcla
dimineţilor. Ca o dovadă că visul poate deveni realitate, oricât de târziu, mai
degrabă pentru alţii decât pentru cel ce l-a nutrit. Jale şi euforie, o înaltă
tristeţe, asta simţeam – şi încredinţarea că există o continuare, că
poezia-reveria va dăinui, chiar dacă însingurată-răzleţită la o margine de
codru, străluminată de cântarea păsărilor – în astfel de ape s-a scăldat
sufletul meu în cele câteva luni cât am lucrat la Băbeni-Vâlcea.
Nu m-a interesat să aflu cu ce mijloace
financiare reuşise D.V., de-acum un
pensionar, cu venituri mai mult decât modeste, să realizeze această vilişoară,
un proiect la limita cu improbabilul. Nişte despăgubiri din partea unor nepoţi
ciobani bogaţi? Nişte fonduri păstrate la vreo bancă din Italia sau Elveţia, de
pe vremea activităţii în diplomaţie? Oricum, o realizare ţinând mai curând de
miracol decât de ceea ce ar putea spera un poet care trăieşte din scris... (dna
Florica era ea însăşi dactilografă...). Desigur, mă gândeam la nemernicia
vremurilor, dar totodată îmi făceam curaj că, oricât de târziu, D.V. apucase
să-şi publice cărţile – mă gândeam la puterile nebănuite care sunt de aflat în
adâncurile firii unui poet adevărat, nededat la compromisuri, retras, inabil în
a trage sforile şi care, în pofida tuturor estimărilor pesimiste, ridicase o
casă de poet, întemeiase un vis emblematic – şi nu doar atât: reuşise în
ultimii săi ani să publice cărţi de poezie autentică, intitulate atât de
frumos: Poemele transhumanţei, Cântecele casei de sub pădure, Migdalul înflorit a
doua oară.
Acest poet de aleasă stirpe, acest om
blajin şi dezinteresat, care fără nici un motiv special găsise că este cazul să
mă sprijine la începuturile mele poeticeşti, continua astfel să-mi
administreze, de dincolo de zariştea sfârşitului pământesc, lecţia lui înaltă
de viaţă şi de poezie. Iar pentru mine, în contextul dat, înţelesul era unul
singur şi explicit: omul, în măsura în care este generos, iar poetul în măsura
în care nu-şi trădează propria vocaţie, nu dispar pe de-a-ntregul, ci rămân ca
o boare caldă, ascendentă, care umflă în mod salutar aripile vultureşti ale
celor ce vin din urmă...
Poezia zilei, Dragoş Vrânceanu
Numai în
plutele bătrâne
Numai în plutele bătrâne
care foşnesc mai uşor ca aerul,
se pot ascunde zilele.
De fiecare dată când mă întorc
le simt cum s-au strâns roi sub pleoape,
ca nişte ciorchini de struguri de ape.
Prin perii de tufe
peştii s-au prins.
Ajung la prund pe calul aprins.
Am adus peste ierburi în spate,
ca pe o tolbă cu proiecte,
un alt suflet cât o cetate.
Între pădure şi marele râu
am galopat fără frâu.
Dulci stele ale Ursei
Un umblet mi-a fost viaţa,
buimac în prada gândului
copleşit de întâmplări.
A scăpărat pe la răspântii
soarele spărgând norii
topiţi apoi în ploi.
Mai afund am încercat
să merg în mine.
Totdeauna am revenit
Să mă refac
în casa de sub pădure,
intrând la adăpostul copilăriei.
O cicatrice după alta
mi s-au aşezat pe trup –
ca nişte dulci stele ale Ursei.
Alţi scriitori:
Leon Baconski, n. 1928
Ion Lazu - Ieri, cu grecii noștri, în miracolul IOR
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu