21 mai Tudor Vianu, n. 27 dec. 1897 - d. 21 mai 1964
Dintr-o familie de evrei autohtonizaţi şi
creştinaţi (bunicul luptase pe front, fusese decorat, tatăl era medic primar la
Giurgiu), Tudor Vianu învaţă la Giurgiu şi apoi la facultatea de Drept şi
Filosofie din Bucureşti, perfecţionându-se la Tubingen, unde face un doctorat
cu tema Schiller, 1923. În mare prietenie şi corespondenţă cu colegul din
liceul gurgiuvean, matematicianul Dan Barbilian, cel ce va deveni poetul Ion
Barbu, deocamdată aflat, tot pentru desăvârşirea studiilor în Germania, însă la
Gottingen. Tudor Vianu revine la Bucureşti unde va face carieră în
estetică şi literatură univerasală şi comparată. Fără să-şi aroge dreptul de a
unge poeţi şi artişti, deci nefăcând critică de întîmpinare, şi-a concentrat
atenţia pe valorile deja afirmate, contribuind la corecta lor plasare pe scara
permanenţelor, în subsidiar acreditând ideea că literatura română poate părea
provincială doar în absenţa comparaţiei cu reuşitele din alte literaturi. În
1925, Dualismul artei şi Fragmente
moderne, în 1930 Poezia
lui Eminescu, insistând pe formaţia germană şi pe influenţa lui
Schopenhauer; în 1931 Arta şi
Frumosul, în 1932, Arta
actorului, în 1933 Influenţa
lui Hegel, în 1934 Tratatul
de Estetică, în două volume. Istoria esteticii de la Kant până
astăzi în literatura română , în
1936, alte câteva studii, până la cartea de căpătâi, din 1941: Arta prozatorilor români şi în 1942 Introducere în teoria valorilor.
Dar deja pentru Tudor Vianu începuseră
anii de nesiguranţă; indicat de legionari ca evreu ce nu poate educa
tineretul român, este eliminat din Universitate. După război, este trimis
ambasador în Jugoslavia, 1945-1947, dar la revenire deja era identificat ca
promotor al idealismului burghez, neconform cu marxismul; eliminat din nou de
la Universitate, dar şi de la Academie, rămâne simplu cercetător la Institut.
Reprimit la Academie abia în 1955, când preia şi catedra de literatură
universală. Urmează un deceniu al împlinirii profesionale, scriind despre
Cervantes, Shakespeare, Camoes, Voltaire, Goethe, Dostoievski, Stendhal,
Odobescu. Dar survine un atac cardiac şi Vianu dispare la numai 56 de ani,
lăsând un mare gol în estetica românească, dar şi lucrări fundamentale; dar şi
câţiva continuatori destoinici. Studiile
de literatură română, plecate la tipar în ziua atacului fatal, apărute în
1965, suferiseră drastice croşetări ale cenzurii. În mare parte acest neajuns a
fost surmontat la ediţia din 2003, îngrijită de Vlad Alexandrescu, nepotul de
fiică.
La Editura Vinea a existat un proiect de
mare frumuseţe: un Album Tudor Vianu, cuprinzând cca 1500 fotografii de
familie. Ar fi fost o premieră naţională în gen. Ne-am pierdut nopţile
paginând, colaţionând texte şi imagini etc. Numai că, un accident la tipografie
a distrus şpalturile şi lucrarea, atât de dorită de familie şi de emulii
maestrului, nu a mai apărut. I-am scos un volum de versuri, poemul Arcadia, inedit, căci
atacânt relele rânduieli ale orânduirii socialiste de la noi. Un lung poem, de
frumoase resurse umaniste, turnate în impecabilă formă clasică. Ilustraţii de
Tudor Jebeleanu.
În câteva rânduri, cu treburi
redacţionale, am intrat în casa unde a locuit Vianu. Am reţinut: un hol mare,
care funcţiona şi ca sală de primire, cu fotolii, măsuţă, banchetă; şi, în
dreapta, camera de lucru a profesorului, izolată de restul camerelor şi zidită
cu cărţi. Le-am privit fascinat, cu indicibil jind, cu admiraţie pentru cel ce
le-a avut la îndemână. O fereastră mare, spre sud, spre lumină, spre pulsul
tihnit al străzii Andrei Mureşan. Asta mi-a dat ideea de a propune, pentru
ultima secţiune a Albumului Vianu, intitulată "Fereastra luminată", o
pagină complet neagră, în care luminoasă era numai "fereastra susă",
la care se zărea un om scriind. Practic un desen de Durer, însă în negativ, aşa
încât fereastra luminată să strălucească în faptul nopţii: savantul se
cufundase în lucru şi uitase numărul orelor...Un fel demn de a învinge Timpul.
Aflaţi mai mult: http://www.romlit.ro/tudor_vianu__perioada_postbelic
*
Pe faţada imobilului din str. Andrei
Mureşan nr. 33, colţ cu Piaţa Dorobaniţi, există o placă memorială cu
basorelief în bronz înfăţişându-l pe Tudor Vianu. Pe placa de marmură stă
scris: "În această casă a locuit filosoful şi omul de litere TUDOR VIANU,
1898-1964." Iar la numai câteva străzi mai încolo, în acelaşi
cartier, se află casa lui Mihail Ralea, prietenul de o viaţă al lui
Vianu. Care avea şi o casă de vacanţă la Zamora-Sinaia.
Imaginea se află și în albumul Literaturile Bucureștiului, 2009.
Ileana Vulpescu, n. 21 mai 1932
De felul ei din judeţul Dolj, comuna Bratovoieşti, a terminat Filologie bucureşteană, 1953-1958 şi a devenit lexicograf la Institutul de Lingvistică al Academiei Române, contribuind ca redactor la alcătuirea Dicţionarelor limbii române, 1959-1975.
S-a remarcat şi ca prozatoare, dar abia cu Arta conversaţiei, 1980 a făcut
vogă, un roman mereu reeditat şi care şi-a cucerit un public cititor fidel. De
altfel romanul a fost dramatizat şi jucat cu succes pe scene bucureştene.
Marian Popa analizează acest roman şi îi
găseşte abia abilităţi de intrigă, în manieră feministă, iar nicidecum un stil
al conversaţiei strălucitor, eroina principală, considerată alter-ego al
autoarei, a divorţat de un scriitor inconsistent ca personalitate, însă cu aere
de vedetă şi, crescându-şi fiica, angajează o legătură amoroasă cu un om
căsătorit, cu care va avea un al doilea copil, fără a se crampona de
amant, oferindu-i libertatea socială. N. Manolescu nu o înregistrează
nici măcar la Autori de dicţionar. Se pare că pune la îndoială temeinicia unui
succes la acest nivel. Celelalte cărţi ale Ilenei Vulpescu nu mai stârnesc
interesul fanilor, trecând aproape neobservate.
Opera literară: Rămas-bun (roman), 1975 ; Arta conversaţiei,
1980 , 1992, 1994 , 2003;
Sărută pământul acesta (roman),
1987; Rămas-bun casei
părinteşti (roman),
1990; Carnetul din port-hart (roman), 1996; Candidaţii la fericire (proze), 2002; Arta compromisului (roman), 2002; 2007; De-amor, de-amar, de inimă albastră,
2005; "Viaţă, viaţă, legată cu aţă" (roman), 2007; "Pe apa
sâmbetei" (roman), 2009; "Notă informativă bătută la
maşină" (roman), 2011;
Citeşte
mai mult:
http://ro.wikipedia.org/wiki/Ileana_Vulpescu
Ștefan Dimitriu, n. 21 mai 1938
Notă: În loc de obișnuita prezentare a datelor bio-bibliografice
ale prozatorului și traducătorului în limba română a poetului Evgherni
Evtușenco, dau mai jos o primă pagină din cele 8 scrise de subsemnatul despre
Lasă zilei scârba ei, Ed. Vremea, 2009, roman singular în literatura noastră de
după Decembrie, iar cu o exprimare de care nu mă tem: cartea vieții lui Ștefan
Dimitriu.
Ion Lazu - Romanul
unui veac de istorie românească
(Ştefan
Dimitriu: Lasă zilei scârba ei )
După ce m-am convins de
singularitatea acestei abordări nemaiobişnuite în proza actuală, dar şi de
caracterul incendiar-dinamitard al unora dintre temele pe care le abordează, mă
întreb în modul cel mai serios ce destin va avea acest roman insolit, ce soartă
îi rezervă actanţii vieţii literare – şi nu numai – după ce vor lua contact cu
materia eruptivă a acestei cărţi. Va sări în aer băltita viaţă literară a
momentului? Sau poate va reuşi, în modul ei foarte specific, să bage din nou
capul în nisip, după modelul păsării africane pe care o imităm atât de fidel,
cu un instinct ce nu ne face cinste? Deocamdată, din câte îmi dau seama, nicio
reacţie importantă, după aproape un an de la apariţia cărţii. O menţionare
fraternă, totuşi, în Luceafărul de miercuri, 26 mai 2010, a scriitorului
Constantin Stan, care şi el se îndoieşte că se va găsi cineva dispus să ridice
mănuşa... Dăm in extenso fragmentul cu pricina: „Ştefan Dimitriu, cu al
său Lasă zilei scârba ei – un tom masiv – vine de mărturiseşte, într-o a
doua parte a romanului, despre lumea de după 1990, aproape ca într-o cronică în
care evenimentele şi personajele acestor evenimente par absolut fabuloase.
Nimic nu este uitat, nimic nu este iertat în acest roman despre care se tace
tocmai pentru că este atât de incomod de comentat. Trăită, lumea de după 1990
părea mai suportabilă, citită – te copleşeşte de indignare, revoltă, neputinţă
şi scârbă!” (Lumea de azi între scârbă şi fascinaţie) Cum nu se poate
mai corectă punere în pagină a situaţiei acestui roman, consemnată de unul
dintre prozatorii noştri de primă linie care, printr-o fericită excepţie de la
regulă, se interesează îndeaproape de mişcarea literaturii actuale, a prozei cu
deosebire.
În romanul pe care îl
discutăm, istoria ultimului secol din viaţa României se reface sub ochii noştri
din împletirea iscusită a poveştilor relatate, în reprize alternative, de două
personaje cu grad foarte ridicat de credibilitate: povestea evreului nonagenar
Solomon Fridman şi cea a autorului (în carte, Pompilian Covaliu), ajuns el
însuşi la 70 de ani în momentul când se decide, după îndelungi ezitări,
amânări, reconsiderări, să înceapă redactarea acestui text-fluviu. Cei doi
naratori la persoana întâi se întâlnesc în preajma cutremurului din 1977, se
împrietenesc şi fapt este că mai tânărul documentarist este fascinat de
personalitatea celui de care nu se va mai îndepărta niciodată, pe care îl
numeşte mereu în text „marele meu prieten” şi căruia, rămânându-i credincios,
se simte dator să-i transcrie din memorie povestea vieţii. Romanului acestui
bătrân evreu trecut prin toate cumpenele secolului XX – în mod simbolic, născut
o dată cu secolul şi dispărând odată cu el – i se adaugă, în timpul redactării,
povestea (mai recentă) a documentaristului, neocolit nici el de vitregiile
traiului în anii dictaturii roşii, dar şi după aceea. Astfel, un avocat evreu,
bine conectat la elita societăţii de dinainte de război, îşi apropie un
reprezentant de marcă al intelectualităţii din vremea comunismului, pentru a
depăna împreună, în deplină comuniune sufletească, povestea unui veac de
extraordinare frământări sociale, ideologice, politice, rasiale din istoria
ţării.
Provenit dintr-o familie
de evrei galiţieni împinşi de valurile istoriei pe meleagurile moldoveneşti,
Solomon Fridman, căruia toţi cunoscuţii îi spun Guţă – parcă pentru a sublinia
perfecta integrare a acestuia în societatea românească – a văzut lumina zilei
într-o mahala din Huşi, deci „aproape de malul unui râu blestemat (...) care
desparte astăzi două ţări”; dintre cei patru fraţi câţi fuseseră, el va rămâne
să traverseze rând cu rând toate pătimirile, ca supravieţuitor norocos, ca
martor implicat şi ca reprezentant exponenţial al rasei sale, de-a lungul unui
veac, în timp ce fraţii săi vor cădea victime pogromurilor, războiului,
exilului, în Rusia, la Auschwitz, în Israel.
Ataşat idealurilor
naţiunii în mijlocul căreia se integrează, adolescentul Fridman se prezintă ca
voluntar în timpul primului război mondial, participă la înfruntările de la
Oituz, din care scapă ca prin minune, după ce fusese străpuns de o baionetă;
participă la fierberea din preajma Marii Uniri; împrejurările îl poartă în
Basarabia revenită la patria mumă, după mai mult de un secol de înstrăinare;
acolo, activând în barou, are ocazia să-l cunoască pe George Liesenthal
(desigur, George Lǿvendal), se ataşează de acest personaj fascinant, cu un
temperament fenomenal, cu disponibilităţi artistice multiple (pictor, mim,
actor, scenograf, inventator), cu un trecut fabulos, un homo universalis
la cele mai înalte cote – şi fapt este că numai povestea acestui personaj
excepţional, iubirea lui cu poetesa petrogrădeană Ariadna, peregrinările celor
doi autoexilaţi ruşi, de extracţie nobiliară, mai întâi singuri, apoi cu cele
două fetiţe, avatarurile, chinurile, umilinţele sărăciei lucii, ale foamei cu
ştaif, şi succesele fulminante de care a avut parte acest artist-haiduc, ar
putea constitui în sine un roman de mare consistenţă. Lǿvendal, un bărbat fără
pereche, îl abordează pe un imprudent curtezan al fiicei sale cu cuvintele:
„Tinere, ai curea bună?” Şi una-două, îl înşfacă şi îl ridică de la pământ, ca
pe un nimic... (p. 69)
Prin
întâmplările extraordinare care-l au ca erou, Domnul Guţă traversează – uneori
ca beneficiar de lux, alteori ca victimă a istoriei, dar întotdeauna cu o
coloană vertebrală remarcabil de dreaptă – toate evenimentele importante din
viaţa ţării, un loc aparte ocupându-l dictatura carlistă, pogromurile legionare
şi apoi cele antonesciene, trenurile morţii de la Iaşi, deportările
transnistrene, dar şi perioada de după război, de stalinizare a României.( …)
(Și
paragraful final: Scrierea unei opere este prin definiţie un proces intim,
tainic, inversul a ceea ce se poate explicita şi dirija din afară, cu oricâtă
înţelegere şi bunăvoinţă... O aventură pe cont propriu, prin excelenţă, în care
nimeni nu-l poate însoţi pe scriitor, ceea ce face măreţia şi unicitatea
actului de creaţie. Nu altfel vede lucrurile Ştefan Dimitriu, la sfârşitul unei
cariere scriitoriceşti de cinci decenii, când încearcă să dea marea lovitură a
vieţii cu Lasă zilei scârba ei. Iar când, în fine, Estera, pornită după
cumpărături şi gândindu-se că îl lasă singur pentru buchiselile sale, îi aruncă
din mers îndemnul încurajator: „Cred că a sosit momentul să te-apuci serios de
roman!”, se face că autorul ajunsese de-acum la ultimele fraze. Şi nu oricum,
ci ca învingător
Poezia zilei, Tudor Arghezi, n. 21 mai 1880
Psalmul de taină
O, tu aceea de-altădată, ce te-ai pierdut
din drumul lumii!
Care mi-ai pus pe suflet fruntea şi-ai
luat într-însul locul mumii,
Femeie răspândita-n mine ca o
mireasmă-ntr-o pădure,
Scrisă-n visare ca o slovă, înfiptă-n
trunchiul meu: sacure,
Tu ce mi-ai prins de cântec viaţa cu braţe
strânse de grumaji
Si m-ai oprit ca să mi-o caut la tine-n
palme şi-n obraji
Pe care te-am purtat brăţară la mâna
casnică-a gândirii.
Cu care-am năzuit alături să leagan
pruncul omenirii.
Pur trandafir, bătut în cuie de diamant,
pe crucea mea
Si care-n fiece mişcare pierzi cu-o petală
câte-o stea.
Pământ făgăduit de ceruri cu turme, umbră
şi bucate.
Tu care mi-ai schimbat cărarea şi mi-ai
făcut-o val de mare,
De-mi duce bolta-nsingurată dintr-o
vâltoare-ntr-o vâltoare,
Şi ţărmii-mi cresc în jur cât noaptea, pe
cât talazul mi se-ntinde
Şi ai lăsat să rătăcească undele mele
suferinde;
Unde-ţi sunt mâinile să-ntoarcă în aer
căile luminii?
Unde sunt degetele tale să-mi caute-n
cunună spinii?
Şi şoldul tău culcat în iarbă, pe care
plantele-l cuprind
Şi-ascultă-n sânul tău suspinul iubirii,
cucerit murind?
Tu ce nfiori pe seşuri plopii când treci
din creştet la picioare,
Şi prinzi de tot ce te-ntâlneşte o plasă
caldă de răcoare.
Tu ce scrutezi, scotându-ţi sânii pe
jumatate din vestminte
Ca să-i sărute focul gurii, cuprinşi de
mâini cu luare-aminte,
Pustia vremii, străbătută de şoimi de
scrum şi de nisip,
Cărora vântul le-mprumută o-nfăţişare fără
chip;
Tu te-ai pierdut din drumul lumii ca o
săgeată fără ţintă,
Şi frumuseaţea ta făcută pare-a fi fost ca
să mă mintă.
Dar fiindcă n-ai putut răpune destinul
ce-ţi pândi făptura
Şi n-ai ştiut a-i scoate-n cale şi-a-l
prăvăli de moarte, ura;
Ridică-ţi din pământ urechea, în ora
nopţii, când te chem,
Ca să auzi, o! neuitată, neiertătorul meu
blestem.
Alţi scriitori:
Horia Zilieru, n. 1933
Constantin Eretescu, n. 1937
Ion Lazu - Hai la Muzeul Antipa !
Fluturii și-întind aripa
Gândăceii au elitre
Au ieșit de sub pupitre;
Mai vezi și miriapode
Și cristale în geode
De te miri că prin genuni
Ar mai fi așa minuni...
Etc.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu