14 mai: Camil Petrescu, n. 22 aprilie 1894 - d. 14 mai 1957
Se naşte în Bucureşti, ca fiu natural al
unui mic funcţionar la poştă, de fel din Brăila. Ambii părinţi dispar curând,
va fi crescut de doica sa din cartierul Moşilor. Bursier datorită rezultatelor
strălucite, va urma liceul Sf. Sava, apoi liceul Gh. Lazăr, bacalaureat în
1913, apoi Facultatea de Filosofie şi Litere, licenţa Magna cum laude. Va fi
profesor şi gazetar la Timişoara. În 1916 este mobilizat pe front, participă la
lupte, este rănit, va fi spitalizat şi retrimis pe front, luptând la Mărăşti,
Caşin şi Oituz, luat prizonier la unguri şi eliberat abia în 1918. Explozia
unei bombe îi aduce surditatea la una dintre urechi, infirmitate ce îl va marca
pentru totdeauna, îngreunând comunicarea cu semenii.
Debutase în Facla, 1914 cu articolul Femeile şi fetele de astăzi. De altfel
N.D. Cocea a fost unul dintre mentorii săi şi inspiratorul unor personaje din
piesele şi din romenele sale; din 1921 frecventează Cenaclul Sburătorul, de
care se va desolidariza în 1933. A debutat în volum cu Poezii, 1923 şi a mai
publicat câteva volume. Cele două romane ale sale l-au propulsat în
plutonul fruntaş al prozatorilor interbelici, prezentat de G. Călinescu în
tripletă valorică alături de Rebreanu şi H.P.Bengescu. A scris multe piese de
teatru, poate mai adecvate temperamentului său împătimit după controverse, de
dezbateri intelectuale, ideologice şi morale. Sub deviza: "conştiinţa este
singura existenţă".
Romane: ''Ultima noapte de dragoste, întâia noapte de război'' (1930); Patul lui Procust (1933); Un om între oameni (1953 - 1957, rămas
neterminat)
Nuvele: Turnul de
fildeş (1950); Moartea
pescăruşului (1950); Mănuşile (1950); Cei
care plătesc cu viaţa (1950)
Poezie: Versuri.
Ideea. Ciclul morţii (1923); Un
luminiş pentru Kicsikem (1925); Transcedentalia (1931); Din
versurile lui Ladima (1932)
Dramaturgie: Jocul
ielelor 1918; Act
veneţian, 1918-1946; Suflete
tari, 1921; Danton, 1924-1925; Mioara, 1926: Mitică
Popescu,1925-1926; Dona
Diana, comedie în gustul Renaşterii în zece tablouri după Moreto, 1938; Iată
femeia pe care o iubesc, 1943; Prof. dr.
Omu vindecă de dragoste, 1946; Bălcescu, 1948; Caragiale
în vremea lui, 1955
Citeşte mai mult: http://ro.wikipedia.org/wiki/Camil_Petrescu
http://agonia.ro/index.php/author/0002672/index.html
http://www.istoria.md/articol/589/Camil_Petrescu,_biografie
***
Prin romanele sale Camil Petrescu are un loc de frunte, pentru
totdeauna asigurat, între marii scriitori interbelici; el a rupt programatic
legătura cu tradiţionalismul sămănătorist şi a militat pentru înnoirea
procedeelor romaneşti. Proustian în stil, amestecând planurile şi cultivând
digresiunile şi adăugirile explicative, în funcţie de fluxul amintirilor şi de
imprevizibilul vieţii spirituale a personajului, în fapt Camil Petrescu s-a
plasat la jumătatea distanţei dintre Stendhal şi Proust, forjindu-şi un stil
propriu, inconfundabil. În anii 50 îl învăţam la liceu cu romanele sale din
lumea bună a Bucureştiului anilor 20, iar despre poezia sa, despre dramaturgie
nu se spunea chiar nimic. Cu atât mai puţin despre eseurile sale filosofice,
sau despre opţiunile politice din timpul războiului spre Est. Dramaturgiei sale
i-a venit rândul în anii 60-70, când majoritatea pieselor sale au fost jucate
pe scenă, cu mare succes sau au fost interpretate în cadrul faimoasei emisiuni
"Teatru la microfon". Se simţea o mare nevoie de scriitori care
"au văzut idei", câtă vreme propaganda ne copleşea/ne dezgusta cu
prelucrări marxist-leniniste frizând imbecilitatea. Se poate afirma că îşi
câştigase un public al său, admirator al disputelor de conştiinţă din piesele
sale: Suflete tari, Jocul ielelor, Act veneţian, Danton - piesă mult superioară celei a
unui autor francez, jucată şi pe scenele noastre; mai puţin al unor piese
precum Mitică Popescu, Mioara,
Profesor doctor Omu etc.
G. Călinescu, în a sa nepieritoare Istorie,
îl tratează cu toată consideraţia, ca scriitor de mare vocaţie, indicând totuşi
unele stridenţe, mai ales legate de faptul că autorul scrie mereu din punctul
său de vedere, deci nu prea are şanse să creeze personaje puternice, distincte.
Iată doar câteva delimitări: "tonul acela tipic de iritaţie",
"inexperienţa aproape totală a autorului în materie de viaţă",
"un solitar impulsiv", "jucând febril comedia observaţiei",
"Eroii sunt preocupaţi numai de probleme de conştiinţă", „suferinţa
lui este extraordinară", dar totodată este "grandilocventă",
"filosof într-o lume de neştiutori de carte cinici"... Cum e şi
firesc, aceste observaţii nu trebuiesc luate în grav, ele sunt parte din portretul
spiritual făcut autorului de marele Călinescu, aflat el însuşi în competiţie,
ca romancier.
Mi-a fost dat să urmăresc de curând, la televizor un film după Enigma Otiliei şi un altul după Ultima noapte de dragoste. Nu
va fi vorba despre viziunea regizorală, aici ne putem aştepta la surprize chiar
de tot neplăcute. În filmul după Călinescu, idila Felix-Otilia poate fi luată
drept un pretext pentru a pătrunde în universul fabulos al familiei din
mahalaua Antim, cu personaje balzaciene memorabile; în filmul după Camil
Petrescu te irită tonul sclifosit al replicilor, obstinata dispută de idei,
practic fără legătură cu mersul acţiunii, misoginismul autorului, şi din nou
replicile prezumpţioase, mereu forţate, căzând alături de sensul vieţii. Un film
după Camil este mai mult decât riscant... Nu am recitit de multă vreme romanele
lui Camil, ca să-mi verific impresiile despre nişte cărţi pe care le-am ţinut
întotdeauna foarte sus în aprecierile mele...
*
La nr. 3 din Intrarea Camil Petrescu
scriitor, pe fațada unei vilișoare, greu detectabil de pe trotuar, există un
basorelief al lui Camil Petrescu. Imaginea
se află și în albumul Literaturile
Bucureștiului, 2009.
Ion Lazu - A înflorit Violeta peruana,2
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu