9 decembrie: Gheorghe Glodeanu, n. 9 dec. 1957
Debutase în Tribuna cu un articol despre Mircea Eliade,
iar editorial în 1993, Fantasticul
în proza lui Mircea Eliade. Deja menţionat de trei ori, Eliade este
subiectul a patru volume ale lui Gh. Glodeanu, dar preocuparea este şi mai
largă, în studii, eseuri, volume colective, zeci de articole publicate în ţară
şi străinătate. A scris în principal despre evoluţia romanului românesc în
secolul XX, distingând în mişcarea prozei noastre un model narativ al
obiectivităţii, reprezentat de Rebreanu şi un al doilea model, experimental,
ilustrat la noi de Camil Petrescu, Eliade, Holban, Sadoveanu, Sebastian,
Blecher, Mateiu Caragiale, Urmuz. Aceştia ar ilustra în stadii diferite
opţiunea pentru scrierea subiectivă, amestec de jurnal, eseu, memorialistică,
fantastic, toate contribuind la evoluţia prozei spre postmodernism, spre
metaroman. Ce-i drept, stilul are de suferit, autorul, naratorul şi personajul
îşi trec unul altuia sarcina de a dezvolta textul, preocuparea pentru
autenticitatea trăirii, pentru experienţa personală fiind precumpănitoare
asupra calofiliei. Carte cu carte, studiu cu studiu, prin extrinderea
domeniului de observaţie, Gh. Glodeanu aspiră să dea o panoramă a romanului
românesc din secolul XX. Perseverent, aplicat, laborios, echilibrat în afirmaţii,
Gh. Glodeanu este un critic literar care se impune atenţiei celor intersaţi de
literatură.
Opera literară: • Fantasticul în
proza lui Mircea Eliade, Baia
Mare, 1993;. Eseuri, Baia Mare, 1996;• Mircea Eliade. Poetica
fantasticului şi morfologia romanului existenţial, Bucureşti, 1997;• Dimensiuni ale romanului
contemporan, Baia
Mare, 1998;• Poetica romanului
românesc interbelic, Bucureşti,
1998;• Incursiuni în literatura
diasporei şi a disidenţei, Bucureşti,
1999;• Avatarurile prozei lui
Mihai Eminescu, Bucureşti,
2000;• Coordonate ale
imaginarului în opera lui Mircea Eliade, Cluj
Napoca, 2001;• Liviu Rebreanu.
Ipostaze ale discursului epic, Cluj
Napoca, 2001;• „Noaptea de
Sânziene" de Mircea Eliade, Cluj
Napoca, 2002;• Poetica
misterului în opera lui Mateiu I. Caragiale, Cluj Napoca, 2003. Ediţii:• Urmuz, Pagini
bizare, Piatra Neamţ,
1996.
Citeşte mai mult:
http://www.autorii.com/scriitori/gheorghe-glodeanu/
http://www.crispedia.ro/Gheorghe_Glodeanu
http://llr.ubm.ro/files/CV%20Gheorghe%20Glodeanu.pdf
Poezia zilei: Marin
Sorescu, d. 6 dec. 1996
Am văzut lumină
Am zărit lumina pe pământ
Şi m-am născut şi eu
Să văd ce mai faceţi
Sănătoşi? Voinici?
Cum o mai duceţi cu fericirea?
Mulţumesc, nu-mi răspundeţi.
Nu am timp de răspunsuri,
Abia dacă am timp să pun întrebări
Dar îmi place aici.
E cald, e frumos,
Şi atâta lumină încât
Creşte iarba.
Iar fata aceea, iată,
Se uită la mine cu sufletul...
Nu, dragă, nu te deranja să mă iubeşti.
O cafea neagră voi servi, totuşi
Din mâna ta.
Îmi place că tu ştii s-o faci
Amară.
Ardealul, starea mea de spirit
Ardealul, starea mea de spirit
Cu care mă gândesc la ţară,
De parc-aş respiră lumina
Şi existenţa milenară.
La orice pas îţi rade-o floare,
Sub orice pas e un mormânt,
Ardealul întregind o roată
Sub care Horia s-a frânt.
Aud un clopot sus pe-o cruce,
Bătând cu limba-n ideal,
Ca-ntr-o Duminică a ţării
Vin la biserică-n Ardeal.
Alţi scriitori:
Hortensia Papadat Bengescu, n. 8 dec. 1876 - d. 5 martie 1955
Toma George Maiorescu, n. 1928
Mircea Vaida, n. 1941
Ieronim Şerbu, m. 1972
Banu Rădulescu, n. 12 februarie 1924 - m. 10 dec. 1998
8
decembrie: Ion Luca, n,
7 dec. 1894 - d. 30 ian. 1972
E curios cum ideea literaturii poate să deturneze
sensul unei vieţi ce păruse temeinic rânduită. Însă este poate şi mai
curios cum calităţile unei persoane, supralicitate, pot genera un eşec de
durată, nu numai social ci şi literar. La 40 de ani, Ion Luca îşi
părăseşte oraşul, familia, cariera şi se retrage pe cea mai accidentată alee
din staţiunea Vatra Dornei spre a-şi împlini destinul de dramaturg. 42 de piese
scrise de Ion Luca este o cifră care impune, semn al perseverenţei şi dăruirii depline
întru scris; nu acelaşi lucru se poate spune despre receptarea operei sale.
Ce-i adevărat, când lucrurile ar fi părut că intră în linie dreaptă, au
survenit cei 20 de ani, din 1948 până în 1968, când dramaturgul nu a putut
publica nimic!
Dintr-o familie obişnuită: tatăl croitor, mama
casnică, s-a născut la Roman, dar după câţiva ani familia se strămută la Bacău,
unde viitorul scriitor va face şcoala primară, apoi liceul Ferdinand. Merge la
Iaşi, se înscrie la Seminarul Veniamin Costachi. Cu dotare intelectuală ieşită
din comun, persoană studioasă, introvertită, cultivându-şi propriile
reprezentări, învaţă nu mai puţin de 9 limbi străine: latina, greaca, ebraica,
franceza, germana, engleza, italiana, spaniola, rusa. Îl are profesor pe Iorgu Iordan.
Abandonează Seminarul şi se înscrie în paralel la Drept şi la Filosofie.
Survine conflagraţia mondială, la sfârşitul căreia, demobilizat, îl regăsim la
Bacău, unde se căsătoreşte şi funcţionează ca diacon. Va abandona după nici 3
ani. În 1920 trece un doctorat în Filosofie şi Teologie, magna cum laude, în
1921 îl trece şi pe cel în Drept, tot magna cum laude. Din 1922 va fi profesor
la Bacău. În 1926, în mod surprinzător, candidează în alegerile parlamentare şi
va fi deputat de Brăila. După nici 2 ani, abandonează cariera politică, revine
la Bacău, se înscrie în barou. Dar nemulţumit, se apucă de scris. Obţine o
bursă de studii şi va călători în Austria, Germania, Franţa, Italia, Ungaria.
În 1934 primeşte premiul SSR pentru piesa Iuda
din Cariot, pusă în scenă la Naţionalul din Bucureşti, regizată de Ion
Şahighian. În 1940 va lua Premiul Naţionalului bucureştean pentru Femeia cezarului, piesă în
regia aceluiaşi Ion Şahighian.
Perioada celui de al doilea război o trece în
Bucureşti şi la Craiova, din 1948 revine la Bacău, ca profesor. Două piese
de-ale sale fuseseră traduse în germană. În 1953 părăseşte oraşul, familia şi
se retrage la Vatra Dornei, consacrându-se Operei şi funcţionând ca profesor de
limba rusă, 1953- 1955. Va fi reintrodus în literatură prin ediţia publicată de
Valeriu Râpeanu, 1968.
Un romantic întârziat. Valeriu Anania povesteşte că a
fugit de la internat ca să-i vadă piesa Femeia
cezarului, după care i-a citit celelalte piese şi a dorit să-l cunoască pe
autor. O prietenie care a durat decenii. Şi care s-a rupt ca din nimic, la o
glumă a discipolului. În chestiune fiind faptul că I.L. ar fi cel mai mare
dramaturg român, dacă nu cumva unicul, toţi ceilalţi autori dramatici nefiind
decât impostori.
G. Călinescu nu-l pomeneşte decât la Bibliografie. N. Manolescu îl
trece într-un paragraf cu alţi 5-6 dramaturgi lipsiţi de interes. O stradă în
Bacău, un liceu tehnic în Vatra Dornei, staţiune unde în ultimii ani a fost
ridicat şi un bust al dramaturgului. Aceste lucruri au rămas, multul-puţin
dintr-o obstinaţie de-o viaţă. Însă ne mai putem mira că Ion Luca nu este
prezent pe scenele româneşti când e vorba despre dramaturgia originală, când
constatăm că repertoriul cuprinde mereu aceleaşi 15-20 de piese, ale câtorva
dramaturgi? Când vedem că lucrurile nu stau altfel nici cu marile opere, nici
cu simfoniile, nici cu baletul etc. Numai în privinţa filmului, lucrurile par
să stea mai bine, filmele vechi sau noi, toate pe bandă magnetică, pot fi
programate oricând, oriunde; se pot organiza cicluri tematice, pe genuri, pe
actori, pe naţiuni etc. Amatori de a privi ecranul, mâncând semniţe, se găsesc
întotdeauna, pe toate meridianele...
Omul Ion Luca, un uriaş blajin, când nu devenea colţos
şi megaloman, era în definitiv un spirit liber, care a mizat pe vocaţia lui de
dramaturg. Dacă această opţiune l-a făcut fericit e greu de spus, e în schimb de spus că a dus o viaţă de mari privaţiuni, desigur reînsufleţit de
speranţa că va fi pus în scenă. Iar ce va alege Viitorul cu privire la destinul
operei sale, este deja altă poveste...
Citeşte mai mult: http://ltil.3x.ro/ion_luca.html
Poezia zilei, George Bacovia
Decembre
Te uită cum ninge decembre...
Spre geamuri, iubito, priveşte --
Mai spune s-aducă jăratec
Şi focul s-aud cum trosneşte.
Şi mâna fotoliul spre sobă,
La horn să ascult vijelia,
Sau zilele mele -- totuna --
Aş vrea să le-nvăţ simfonia.
Mai spune s-aducă şi ceaiul,
Şi vino şi tu mai aproape; --
Citeşte-mi ceva de la poluri,
Şi ningă... zăpada ne-ngroape.
Ce cald e aicea la tine.
Şi toate din casă mi-s sfinte; --
Te uită cum ninge decembre...
Nu râde... citeşte înainte.
E ziuă şi ce intuneric...
Mai spune s-aducă şi lampa --
Te uită, zăpada-i cât gardul,
Şi-a prins promoroacă şi clampa.
Eu nu mă mai duc azi acasă...
Potop e-napoi şi nainte,
Te uită cum ninge decembre,
Nu râde... citeşte inainte.
Alţi scriitori:
Ion Chinezu, n. 15 august 1894 - d. 10 decembrie 1966
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu