19 decembrie: Ilarie Voronca, n. 19 dec. 1903 - d. 5
aprilie 1946
Cloroform
În suburbie cinematograf
si bordel. Iată
Geometria oraşului:
logaritm stelar, vals
Pe fire electrice
soneria Europei ţipând fals,
Luntre si pasăre de
azur, viziune descuiată.
Desigur, vreau să fiu
lampagiul tău. Pe chei
Singur te voi aprinde ca
un felinar în amurg
Streşini pentru licoarea
cerului, eprubete, curg
Viscolul a întins sârme
ghimpate, a lovit chei.
Gând încordat ca un
muşchi în carnaval,
Stăruie, stăruie,
coagulata lumină în cultură,
Cât de frumos câmpul
cânta fără partitură
Între pânze cerul a
făcut un salt mortal.
De sus vântul înşurubat.
Clovnul: floare de făina vie,
Îti spun, catalogul
îngerilor lăuntric fard
Râsul se rupe în două ca
un gard
Se-apropie noaptea:
despletire albă, troică în nebunie.
***
Poetul brăilean, evreu
de origine ((numele real Eduard Marcus), asemenea concitadinului Mihail
Sebastian, tot brăilean şi evreu, ambii sosiţi la Bucureşti ca să se afirme,
s-au reflectat ca într-o oglindă - se va observa că este vorba despre două
destine scriitoriceşti interbelice semnificative, încheiate dramatic: Sebastian
a suferit un accident de stradă, în 1945, în Bucureşti; Ilarie Voronca s-a
sinucis un an mai târziu, în 1946, la Paris, după o vizită triumfală la
Bucureşti, bucurie peste care femeia iubită (şi pentru care I.V. revenise în
ţară) a turnat catran, respingându-l fără milă. Poetul s-a sinucis, lăsând
neterminată cartea la care tocmai lucra, intitulată cum altfel?: Mic
tratat de fericire perfectă...
Poetul, stabilit în
Franţa încă din 1933, naturalizat în 1938, combatant în rezistenţă, se
afirmase la Paris ca poet de limbă franceză, unde după debutul românesc mai
publicase, cu succes alte două trei volume de versuri. Racordat pe deplin
mişcării avangardiste, spre mirarea mea îl găsesc în Istoria lui Călinescu
(mereu consultată cu folos), la capitolul Tradiţionalişti, alături
de Radu Gyr, de Zaharia Stancu. Cu atât mai neaşteptat, cu cât Călinescu
subliniază apăsat chiar faptul că după un prim volum Restrişti,
etalând, în manieră clasică, "tristeţi provinciale", tânărul poet
schimbă din temelii abordarea, în 1924 iniţiind, împreună cu Victor Brauner şi
Stephan Roll revista 75 HP, cultivând ermetismul, limbajul eliptic;
cu al doilea volum de poeme Colomba, publicat la Paris se
raliază suprarealismului, onirismului. Urmează Ulise, în
1926, Plante şi animale, 1929, Brăţara nopţilor,
1929, A doua lumină, 1930, Zodiac, 1930, Invitaţie
la bal, 1931, Incantaţii, 1931. Urmându-i lui Tristan
Tzara, doi alţi poeţi evreii sosiţi din România: Ilarie Voronca şi Benjamin
Fondane se impuseseră ca poeţi francezi de primă linie ai interbelicului.
Toate aceste cărţi de
Voronca, au apărut în tiraje limitate, însă în condiţii grafice de excepţie, cu
ilustraţii de cei mai la modă artişti plastici. Un volum are desene de C.
Brâncuşi, altele conţin desene de Mark Chagall, de Victor Brauner, de H.D. Maxy,
de Miliţa Petraşcu. Am avut toate aceste volume în mână, pe vremea când eram
redactor la Vinea, unde poetul editor N. Tzone i-a resuscitat pe avangardiştii
români, a scos ediţii anastatice, apreciate de cunoscători, vânate de
colecţionari.
I-am pus o placă
memorială în str. Parfumului nr. 20, unde locuise înainte de plecarea la Paris.
O casă veche, despre care în cartierul Hala Traian circulă o legendă privind o
fantomă care bântuie...(Să fie duhul neostoit al poetului, neconsolat nici în Parnas
de refuzul femeii adorate?) A se citi şi Vedere din parfumerie, de
Silvia Kerim.
Imaginea casei în care a
trăit autorul se află și în albumul Literaturile Bucureștiului, MNLR,
2009.
Ion Lazu: Odiseea
plăcilor memoriale
4 august 2007. (...) Vin din Valeriu
Branişte înapoi pe Traian, de acolo pe Parfumului, constat că la nr. 25 unde
a locuit cândva Ştefan Popescu acea "căsuţă albă" a fost
demolată, s-a ridicat un zid, iar intrarea la noua firmă ce s-a aciuat aici
este din strada cealaltă. Ajung la nr. 20, sun şi de data asta îmi răspunde
cineva, câinele cel mare alb-bălţat latră din rărunchi, ca şi dăţile trecute;
iese un domn spre 50 de ani, foarte înalt şi mai ales foarte gras, fără bluză
pe el, în vipia lui august, cu ţâţe ca de femeie, numai în pantaloni scurţi. Mă
recomand, îmi cere o carte de vizită, îi etalez legitimaţia, zic: cartea de
vizită poate fi falsificată, oricum nu e cu fotografie, iar el, pe fază: Au
falsificat ei paşapoarte, acte importante, titluri de proprietate, dar mite o
legitimaţie. Domnule, zic, ce om cu minte la cap ar falsifica o legitimaţie de
scriitor?! Poate una de parlamentar... Îi spun de marele poet Ilarie
Voronca, din prima linie interbelică, lansat apoi la Paris, direct în
franceză, unul dintre cei mai... Domnul: nu ştie cât de mare va fi fost, în
manuale nu apare, el a auzit ceva, n-a citit nimic, e curios faptul că nu i s-a
tipărit nimic după revoluţie. Nu e chiar aşa! Şi îi spun că am lucrat la
editura Vinea, profilată pe poezia avangardei, acolo i-am scos mai multe cărţi,
unele în ediţii anastatice, studii despre, reeditarea unor reviste faimoase,
mărturisiri, memoriile combatanţilor etc. Portretizat de însuşi Brâncuşi, de
Chagall, de Marcel Iancu... Pare să înţeleagă că unele lucruri pot scăpa
chiar unui inginer destupat la minte şi bucureştean pe deasupra... Da, zice,
vreţi să puneţi o placă de marmoră; dar vedeţi, e o casă veche ca vai de lume,
tencuiala curge din pereţi ca făina...; însă există acea Lege 126 care
stipulează că timp de 10 ani de la cumpărarea unei locuinţe nu ai voie să
execuţi nici o lucrare de renovare, ca nu cumva între timp să apară vreo
revendicare.
S-a luptat din greu să
obţină această casă. E de acord cu fixarea unei plăci memoriale, îmi dă
telefonul. Şi imediat: Se spun tâmpenii, în Cancan, despre o „casă
cu fantome”. (Inclusiv Silvia Kerim pomeneşte de aşa ceva, însă eu nu-i dau apă
la moară împotriva vecinei sale.). Îi spun în schimb că ieri am ascultat la
Radio o dizertaţie despre credinţa în moroi, oameni cu două inimi, etc. Şi
concluzionez, amar: Am recăzut în cel mai atroce şi întunecat misticism de ev
mediu, zic. Şi mai schimbăm nişte impresii de surtucari. Între timp dl
Filipeanu a transpirat din abundenţă. A stat în soare, zice, nu-i face bine...
şi îl înţeleg, având în vedere tonajul...
Şi iată cum,
dragii moşului, am rezolvat în mod nemaisperat acestă problemă care tărăgăna de
anul trecut, găsindu-l acasă la o oră ca asta pe proprietar.
10 sept.
08, miercuri. Ieri dimineaţă am fost la chioşcul USR să fac toaleta
plăcilor memoriale, îndepărtând stropii, punând diacriticele. Mi-a luat vreo
două ore. Apare în curte A.M. Baros, salută, îl chem să vadă şi el cele 20
plăci nou sosite. Vede Noica, Voronca, Vintilă Horia..., face ochii
mari; şi-mi spune că la Paris se predau la Universitate doar 18 poeţi ai
secolului 20, dintre care 6 sunt români: Tzara, Celan, Voronca, Gherasim Luca,
Fundoianu, iar acum şi Nichita şi Radu Gyr. Probabil are aceste date de la
fiica sa Linda Maria Baros. Acţiunea mea i se pare de toată lauda. Îl întreb,
pentru efecte retorice: Dar îţi poţi da cu părerea ce atitudine au ceilalţi
confraţi în privinţa plăcilor memoriale? Să-ţi spun tot eu: Consideră că ar fi
sub demnitatea lor să se ocupe de aşa ceva. Ce, ei sunt ciocli?! Iar pe de altă
parte mă şi invidiază, din cel puţin două motive: simt că ei nu ar putea face
această lucrare dificilă; şi pentru că nu le-a venit lor ideea. Îi spun şi de
Proiectul cu memorialul scriitorilor încarceraţi – îi arăt şi locul unde va fi
ridicat monumentul, tufa roz înflorită. Habar nu avea. Câţi au fost închişi,
câţi au murit în închisori, câţi s-au exilat etc.
Florenţa Albu, n. 19 dec. 1934 - d. 3 febr. 2000
Al doilea scriitor pe blogul meu, venind
la rând din Câmpia Bărăganului, deci din jud. Călăraşi, de data asta din com.
Vîlcelele, sat Floroaica, este încă un caz de mutilare/modelare exercitată de
regimul dictatorial comunist asupra intelectualului, cu deosebire asupra
scriitorului, care musai să militeze pentru măreţele idealuri (o erezie
ideologică-politică). Fiică de ţărani înstăriţi, tatăl este deţinut la Canal.
Totuşi, înşelând vigilenţa tovarăşilor, fiica reuşeşte să-şi piardă urma:
se înscrie la liceul Şincai din Bucureşti, bacalaureat 1952, apoi frecventează
Filologia, 1952-1957, după care vor urma 6 ani de şomaj - probabil Cadrele îşi
dăduseră seama ce greşeală au făcut lăsând-o să termine o facultate...
Participă la cenaclul Neculuţă, proletcultist prin definiţie, debutează în 1955
în Tânărul scriitor, însă
4 ani mai târziu, în 1959 i se respinge un volum de reportaje în Bărăgan; abia
în 1961 apare volumul Fără
popas, iar în 1962 Câmpia
soarelui, din care moment, este considerată aliat politic, iar în anul
următor este angajată la Scânteia
tineretului; din 1965 şi până la pensionarea, în 1995, este redactor la Viaţa românească. A scris poezie, reportaj, note de
călătorie şi cărţi de memorialistică; a publicat traduceri, singură sau în
colaborare. A descoperit şi editat Cronica
de la Arbore, de Toader Hrib.
După câteva volume de poezii ce rimează/şi
jubilează de circumstanţă, despre realizările agriculturii colectivizate,
autoarea îşi ia seama, se hotărăştre să nu-şi bată joc de vocaţia sa, ea devine
de la un volum la altul un observator exigent, neliniştit al dramei satului
românesc, scrie cu sentimentul dezrădăcinării, al însingurării despre lumea
satului ancestral, cu gesturile sale ritualice; doar aparent poeta le cântă în
strună culturnicilor, iar în realitate pune în pagină dezastrul spre care se
îndreaptă societatea socialistă; într-o etapă următoare, în ton elegiac,
dacă nu de-a dreptul sec, aspru, sacadat, notează cu luciditate amară şi jale
conţinută despre stingerea vieţii satului românesc, întrebându-se: la o lume
dispărută, la ce bun versurile mele? Treptat autoarea devine scribul
demolărilor din Bucureşti, în stil apocaliptic, asistând la degradarea umană,
la distrugerea unor structuri sociale, culturale.
Imediat după 1990 îşi editează poeziile de
sertar: Anno Domini, relevând o cronică aprigă a vremurilor
dictaturii. Memorialistica din Zidul
martor, jurnalul de viaţă şi de creaţie din ultimii 20 de ani ai
comunismului reprezintă una dintre cele mai puternice cărţi de memorialistică
din literatura noastră. O fiinţă singură, suferind de hiperlucuditate, dar şi
de inimă, exigentă cu sine şi cu semenii, răzleţită la ultimul etaj al unui
bloc dinspre Piaţa Rosetti, unde vara nu se poate respira de zăpuşeală, iar
iarna se poate muri de frig, de la fereastra sa ca un post de observaţie,
autoarea se mărturiseşte "zidului martor", calcanul altui bloc din
vecinătate, la fel de urgisit... Când trec, arareori, prin zonă, trag cu ochiul
la dreptunghiul de marmoră albă atestând trecerea prin astă lume a marii poete
Florenţa Albu, dar şi spre "zidul martor" al atâtor frământări şi
nevoinţe, al nesfârşitei nefericiri pe care şi-o asumă un creator
adevărat, orgolios, necorupt, pătruns de menirea sa sfântă: un calcan jupuit, doar
pe jumătate tencuit, iar în rest, cărămidă goală, sângerândă....
Opera literară: • Fără popas, prefaţă de Maria Banuş,
1961;• Câmpia soarelui, 1962;• Constanţa, 1964;• Intrare în anotimp, 1964;• Fata morgana,1966;• Măşti de priveghi, 1968;• Himera nisipurilor, 1969; • Poeme, 1969;• Arborele vieţii, 1971;• Austru, 1971;• Câmpia soarelui,1972;
• Elegii, 1973;• Petrecere pe iarbă, 1973;• Ave, noiemvrie, 1975; • Întoarceri, 1977;• Roata lumii, 1977;• 65 poeme, 1978;• Umbră arsă, 1980;• Epitaf, 1981;• Poem în Utopia, 1983;• A fi-fire, 1984;• Banchet autumnal. Impresii de
călătorie, 1984;
• Terase, 1985;• Efectul de seră, 1987;• Kilometrul unu în cer, 1988;• Anno Domini (inedite 1970-1989),1991;• Copilărinda, 1991;• Efectul de seră, 1991;• Zidul martor. Pagini de jurnal.
1970-1990, 1995;• Aurolac, 1997;• Petrecere, 1998; • Austru, postfaţa autoarei, 1999;• Scara ce nu duce nicăieri, 2001. Ediţii:• Toader Hrib, Cronica
de la Arbore, Iaşi,
1971; ediţia II, 1972. Traduceri:• Victor Sivetidis, Thalasse, 1967 (în colaborare), Oracolul lui Oreste, 1969 (în colaborare), Zbor ireversibil,1972 (în
colaborare cu Aurelia Batali), Stalactite, 1979.
Citeşte mai mult: http://www.crispedia.ro/Florenta_Albu
http://ro.wikipedia.org/wiki/Floren%C8%9Ba_Albu
Poezia zilei: Florenţa Albu
Iulie
Iulie. Pace
pamantului.
Pace apelor. Pace ierbii
si balariei. Nesomnul meu
cu o cicoare in zori.
Putina omenire a satelor
trecand peste matca secata,
peste viiturile vremii.
Singuratatea lor, singuratatea
mea in poezie.
Urca fata morgana, stralucita
capcana. Tarziu din toate partile.
Noi vom muri aici,
inchisi din toate partile
de libertate. Campie,
exil deschis in patru vanturi...
Pace pamantului, pace ierbii,
nalucirilor. Setea, mersul in cerc,
aria de rotit
de macinat stele.
Şi nopţile
stiam,
se linistea vântul
si luna trecea peste viile-n floare
storcându-le-n cupe
polenuri astrale.
Încet, adânc, tacut
trecea luna
peste florile viei,
peste inima mea
si-n padurea salcâmilor
privighetori începeau
noaptea lor alba de cântec.
Toate erau frumoase si pline
si ochiul mare al mortii
se uita din vârful lumii
la mine.
În jurul lui - dorinti, iubiri,
privighetori si flori de vie,
si ploi lunare, si visari
cresteau concentric, pâna sus -
dar razbatea din toate ochiul,
atât de calmul
ochi al mortii.
*
Am pus o placă meorială pentru Florența
Albu și Dumitru Almaș la intrarea imobilului din str. Colței, nr. 23, S.II.
Imaginea casei în care a trăit poeta în ultimii săi ani se află și în albumul Literaturile Bucureștiului, MNLR, 2009.
Arcadie Donos, n. 1 martie 1923 - d. 19 dec. 2000
Dintr-o familie de mici funcţionari, A.D.
a avut răgazul să termine liceul Comercial din Bălţi, după care,
refugiat cu familia la Bucureşti, a dat curs chemării sale spre actorie, urmând
Academia de Muzică şi Artă, apoi Institutul de artă teatrală şi devenind actor
la Teatrul Mic din Bucureşti, unde a jucat până în 1975. Actor cu reale
aptitudini interpretative în roluri de compoziţie dar şi în registru comic, a
fost mereu prezent pe scenă, distribuit şi în filme, încă de la absolvirea
Institutului, deci îl întîlnim în primele filme româneşti de după război:
Mitrea Cocor, 1952, Arendaşul român, 1952, Nepoţii gornistului, 1953, Moara cu
noroc, 1955, D-ale Carnavalului 1958, Tudor, 1963, Paşi spre lună, 1964, Toate
pânzele sus, 1977 , (în total 20 de titluri, ceea ce nu e puţin, ba
dimpotrivă!), chemat să joace de regizori foarte diferiţi, într-o paletă de
roluri diverse, interpretate totdeauna cu adecvare, cu farmec.
Basarabean plin de har şi de haz, persoană
agreabilă, simpatizat de colegi (lucru mai rar!), A.D. nu a fost doar un actor
talentat, pe scenă sau pe ecran, ci şi o fire de poet, creativ, furat de
visătorie, inspirat; debutând în adolescenţă, la Bălţi, ca poet, a scris
pe-atunci (1942) şi o piesă de teatru (Viforul), valorificată decenii mai
târziu. Este autorul câtorva piese ce au ţinut stagiunea pe scena Teatrului
Mic. Totuşi, solicitat intens ca actor, nu a neglijat poezia de taină, însă
nici nu s-a grăbit să publice, debutând ca poet în volum abia spre vârsta de 50
de ani, cu Sunete arse, 1972, dar perseverând întru lirism: Cântarea verbului a fi, 1975, Cetăţile de rouă, 1985, Şi punctum, 1989. A scris şi proză: Să vii acasă pe un nor, 1989, Aduceri aminte de pe Nistru şi
Dâmboviţa, 1996, Tablete antistres, 1998, Rugi, 1999.
Piese de teatru deci, scenarii radiofonice
şi alte materiale pentru scenă şi Radio - un autor complet, după cum se
observă. Nici măcar nu este un caz ieşit din comun, dacă ne gândim bine, căci
mulţi alţi actori au mânuit cu aplomb pana, chiar dacă succesul scenei a pus de
multe ori şi pe nedrept în umbră talentul literar. Ca să nu mai spunem că
literatura nu asigură o răsplată bănească pe măsură. Puţini actori au reuşit să
se afirme şi în prima linie a creaţiei literare: Emil Botta, Dinu Ianculescu,
Ştefan Radof, dar şi Radu Beligan, Mircea Albulescu, Mircea Diaconu - pe care
mi-l amintesc debutând cu proze scurte poematice la cenaclul Labiş, la
sfârşitul anilor 60.
La primirea mea în Uniune, mi-am dat seama
că printre cei "unşi" ca scriitori se aflau câţiva actori cunoscuţi,
chiar renumii, precum Ion Lucian.
S-a întâmplat să fiu coleg de grupă, în
studenţia mea la geologie cu vărul primar al lui Arcadie Donos, cei
doi se vizitau, viitorul geolog primea invitaţii la spectacole şi ne lua şi pe
noi. L-am văzut pe A.D. în Muşchetariii
Măgăriei sale, o piesă comică, delectabilă, pentru copii şi tineret.
A repurtat un succes răsunător jucând în travesti Coana Chiriţa, la concurenţă cu faimosul Miluţă Gheorghiu, de la
Naţionalul ieşean. Semn că "meseriaşul" îşi cunoştea bine puterile.
O placă memorială se află (ai zice că ascunsă
ca într-o nişă - deşi la drept vorbind se înfăţişează ca o carte deschisă
vederii/citirii) la intrarea primei scări a blocului (fosta) Cofetăria Scala,
unde în fapt mai există o altă placă, pentru scriitorul Paul Anghel.
Alţi scriitori:
Neculai Chirica, 1920
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu