23 decembrie: Radu Ionescu, n. 1834 - d. 23 dec. 1872
Bucureştrean prin naştere, probabil
dintr-o familie cu stare, a făcut Colegiul Sf. Sava. Preocupat de poezie încă
din prima tinereţe, la numai 20 de ani, în 1854, îşi adună versurile într-o
culegere: Cânturi intime.
În anul următor va semna prefaţa la o antologie din poezia lui Dimitrie
Bolintineanu. Îşi continuă studiile de Litere şi Filosofie la Paris, acolo
colaborând cu satire şi articole politice la revista Buciumul. Tot acolo, în 1859,
îi apare volumul Odă la
România. Revenit în Bucureşti, va fi pe rând redactor la câteva reviste: Dâmboviţa, 1860, alături de D. Bolintineanu, al
cărui discipol se dovedeşte, apoi la Independenţa,
revistă suprimată, de unde trece la Uniunea
română, iar din 1862 devine director şi proprietar la Independenţa română. (De observat insistenta utilizare a
sintagmei română). Intense colaborări cu versuri, studii, articole de
atitudine, adesea semnate Radion. A militat pentru înlăturarea lui Al. I.
Cuza. Va fi apoi deputat de Argeş, reprezentant diplomatic al ţării la
Belgrad.
Vremurile fiind cum erau, iar RI având de
protejat un nume cu implicaţii oficiale, multe din articolele sale nu sunt
semnate, cum nici unele dintre lucrările sale literare. Astfel, este considerat
unul dintre posibilii autori ai romanului apărut în foileton, 1861-1862: Don Juanii din Bucureşti (ceilalţi bănuiţi autori putând să fie
Ion Ghica sau Pantazi Ghica). Nesemnat este şi studiul introductiv la Catastihul amorului, ca şi
romanul La gura sobei,
1865. Este în mod sigur autorul unei bune nuvele O zi de fericire.
Cu temeinică pregătire în variate domenii,
articolele şi studiile sale se bazează pe o bună cunoaştere a problemelor de
filosofie, istorie, economie, sociologie, politică, dar şi a literaturii
străine. Ca poet, este un epigon al lui Bolintineanu, însă a reuşit să
introducă în lirică, după modelul german, teme pe care le va dezvolta Mihai
Eminescu, tot aşa după cum o dovedesc şi abordările sale cu privire la rolul
criticii literare, care trebuie să se exerseze după o temeinică cercetare a
speciilor literare în evoluţia lor, spre a fi cunoscute direcţiile, tendinţele,
sensul literaturii. Criticul ar trebui să unească două deziderate: cel al
raportării la evoluţia genului şi cel al raportării la frumosul ideal.
Inspiraţia este obligatorie şi "nimic nu poate înlocui talentul în
arte". Literatura nu este imitaţie, ci creaţie, iar criticul literar musai
să cunoască specificul acestora. Este deci un teoretician precursor al
junimismului maiorescian. O notă specială pentru teatru, căruia îi recunoştea rolul
educaţional asupra maselor.
Dispărut pretimpuriu, la doar 38 de ani,
acest spirit luminat ar fi putut da multe alte lucrări importante pentru
literatura română aflată în plină edificare.
Întorcându-mă la Istoria... lui G. Călinescu,
acesta îi publică o fotografie cu deosebire expresivă, interesantă pentru un
intelectual clarvăzător. Cânturile intime, remarcabile uneori, sunt " de
un romantism negru delirant"(p. 336). Ni se spune că a studiat la Paris cu
sprijinul unui boier şi al unui arhiereu. Cunoştea germana, franceza şi
slavona. A tradus sonete din germană, a scris un studiu despre Al. Donici. A
fost închis din motive politice. Tablourile vremii îl arată ca participant la
detronarea lui Cuza.
Dintr-o perspectivă mult mai
cuprinzătoare, N. Manolescu vorbeşte în a sa Istorie critică..., în termeni
entuziasmanţi, despre structura Catehismului...,
a Don Juanilor..., a
romanului La gura sobei,
unde sunt juxtapuse relatări directe, alături de naraţiuni, de fragmante de
jurnal, scrisori, forme apocrife etc, criticul nostru canonic văzând aici
tehnici romaneşti dezinhibate, sofisticate, dacă nu chiar mai mult: nişte texte
precursoare directe ale metaromanului, redescoperit apoi de Mircea Horia
Simionescu,. de Mircea Ciobanu, de Costache Olăreanu şi desigur, livrat nouă ca
mare noutate-mare, de actanţii postmodernismului. Foarte incitante pagini de
istorie şi teorie literară! (p. 350-353)
Opera literară:• Cânturi
intime, Bucureşti,
1854;• Odă la România, Paris, 1859;• Scrieri alese, ediţie îngrijită şi prefaţă de
Dumitru Bălăeţ, Bucureşti, 1974;• Catastihul
amorului şi La gura sobei, ediţie
îngrijită şi introducere de Dumitru Bălăeţ, Cluj Napoca, 1986.
Citeşte mai mult: http://www.crispedia.ro/Radu_Ionescu
Poezia zilei: Radu Ionescu
Nopturnă
Ascunde-te o lună în marea de uitare
Acolo şi voi stele duceţi-vă-a pieri!
Să peară a vostre raze, ş-o noapte de
teroare
Să vie acum din haos pe ceruri a domni!
Să fie noaptea neagră! aşa îmi place mie,
Căci noapte şi în mine etern a esistat;
Să plane noapte-asupră-mi, căci cerul cu
urgie
În noaptea fioroasă pe mine m-a uitat.
În noaptea asta neagră să meargă-a mea
durere
Spre cerul fără milă de nori acoperit;
Căci nimeni nu m-aude acuma în tăcere,
Căci nimeni nu mă vede şi asta am dorit!
Suflaţi şi voi acuma, o vânturi furioase,
prin munţii cei gigantici, prin văile
adânci;
Suflaţi pe mări întinse, şi undele
spumoase
Făceţi-le să geamă, spărgându-se de
stânci.
(preluată din Istoria lui G. Călinescu, p. 336)
Alţi scriitori:
Ion Trandafir, n. 1924
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu