3 decembrie: Mara Nicoară, n. 3 dec. 1948
Ardeleancă din comuna Cozma, fiica unei
muncitoare şi a unui ofiţer, a făcut şcoala primară în comuna natală, liceul la
Tg. Mureş, cu bacalaureat în 1968, Facultatea de filologie la Bucureşti, cu
licenţa în 1974, dar nu a profesat, dedicându-se scrisului. Debutase editorial
încă în 1972, la recomandarea profesorului Al. Piru. Va scrie poezie, va
publica interviuri, reportaje, cronici literare şi teatrale, iar din 1980 va fi
redactor la Contemporanul. După 1990 a înfiinţat editura Miron, în parteneriat
cu poetul Ion Lilă, soţul ei de pe-atunci, şi a făcut mare succes de librărie
cu traducerile în serie a romanelor Sandrei Brown.
O poezie vitalistă, impetuoasă, jucând
candoarea şi frecventând pe rând tema timpului care le macină pe toate:
corpuri, sentimente, frumuseţi, graţie, natură, cosmos, idee care induce o
foame insaţiabilă de trăiri la maximă intensitate. Stilul evoluează de la
candid-impetuos la hieratic, apoi la simplităţi bine asimilate din Cântarea Cântărilor şi se opreşte apoi
la prozaisme, la autoironie şi dezabuzare. O traiectorie lirică ce a
stârnit intense comentarii ale criticii de întâmpinare, dar nu a reuşit
să instituie un nume de primă linie în lirica feminină a vremii.
Opera literară: • Cuvintele,
frumoase flori, 1972;• Biciul albastru, Cluj Napoca, 1974;• Inorogul alb, Bucureşti, 1976;• Mai mult pasăre decât înger, 1978;• Boala crinilor, 1980;• Obiectele verii, 1980;• Existenţa poetului, 1982;• Vara pierdută, Bucureşti, 1989;• O poveste de-o zi, 1990;• Mai mult pasăre decât înger, 2002.
Citeşte mai mult:
http://www.crispedia.ro/Mara_Nicoara
Ion Lazu: Scene din viaţa literară, Ed. Ideea europeană, 2007, pag. 83
13 aprilie 1980. Am scos din maşină
prefaţa la Pietre.
Între
timp am dat o fugă la Slatina. M-am întreţinut cu Aurel Gagiu, pe temele
noastre dintotdeauna: prieteni comuni, literatură, scene de viaţă. Pe tren, la
ducere, cîmpul sub apă, după o iarnă cu mari nămeţi şi o primăvară cam tîrzie,
ploioasă. Să vezi piaţa, la vară! Pe tren am citit poeziile Marei Nicoară – e o poetă, totuşi, iar invenţia
metaforică e de necontestat; însă multe imagini sunt reluate, motivele trec de
la un text la următorul şi, mai mult, există o desfăşurare a frazei
previzibilă, de la un punct încolo. Îmi închipui că o astfel de poezie poate fi
încercată şi pe calculator, mai ales că are şi episoade iraţionale, stranii,
aleatorii. Unele poeme par confecţionate cu material cărat de la poeziile de
alături. Însă îşi trăieşte poezia, şi ar fi de înţeles că mizează totul pe ea.
Poezia zilei: Mara
Nicoară
Ars poetica
Să nu aud secunde cum pîndesc
Foşnind plămînii de lupi suri
Să nu aud de vreme cum albesc
În garderobă hainele la cusături
Neauzit să îţi prelingi
Pisoi cuminţi cu paşii în mers
De teamă că-nfiori pereţii
Cuvintelor nu da un sens invers
Şi aerul să nu-ndrăznești să-l superi
Cu gest altfel ca de statuie
Întoarce-ţi păsările-n gene
Că sîngele-mi albit îl suie
Şi nici în vis să nu deschizi
Spre-aiurea vreo bolnavă uşă
Căci pleoapa cerului întoarsă
Va cerne în oglinzi cenuşă.
Şoseaua cu plopi
Înalţi sînt plopii aceştia oprind zăpezile
Căzînd în valuri din cer, de pe cîmp
venind
Dar eu întru sub pleoape şi trag bine
zăvorul
Călătorim cu viteză prin lume
Şi credem că e bine şi ne mirăm
Cînd umbra dreapta a unei păsări
Ne leagă privirea de-o stea
Pe frunte
Lumina îmbătrînită aşază mîini veştede
Înaintăm, înaintăm pe udă şi cenuşie
Frunza plopului care nu ştim unde duce.
Patrie
Tu eşti în sîngele meu cum este timpul în
pietre.
Desigur, primăvara pădurea îşi desface
aripile şi se ridică,
Desigur, întotdeauna zăpada pe munţi e
albastră
de umbra stelelor,
Desigur, de atîtea vise pornind în zbor
oraşele sînt mai aproape de lună,
Desigur, părul fecioarei palide e mereu
tînăr în lanurile de porumb,
Dar, patria mea, pentru că tu în sîngele
meu eşti, cum timpul este în pietre
Primeşte în faţa porţilor tale cîntecul
meu
Veşnic arzînd cu flacăra înaltă.
Dumitru Alexandru, n.
3 dec. 1929 - d. 27 apr. 1992
Jurnal cu D. Alexandru: …Ieri am fost la D. Alex. care m-a tratat cu un borş de oase, apoi cu sarmale şi la urmă cozonac cu stafide, ca în săptămîna luminată. E un om neînchipuit de bun. Soţia ne tortura cu aspiratorul şi el a rugat-o de mai multe ori să isprăvească. Erau flori pe masă, “încă mai primesc flori pentru aniversarea mea de 44 ani”, spune soţia. El se lungise pe recamier şi aştepta să termin de mîncat. Dacă acest om te simte prieten, îţi dă să mănînci, el care a fost din totdeauna terorizat de foame, lucru ce reiese pregnant din proza lui. M-am ridicat în grabă de la masă: Să nu pierdem timp, la treabă! Mi se plînsese că îl junghie capul şi are o stare de somnolenţă. Anul petelor solare, îi spun. Dar mă gîndeam la obezitatea care îl blochează, la tensiunea lui.
Dincolo,
în camera cea mai retrasă, unde acum apare un pat de o singură persoană, îmi
citeşte cîteva pagini, le citeşte repede-repede, căci textul porneşte de la
ciripitul vrăbiilor, dimineaţa şi acest artist nativ simte exact ce ton să ia.
Este episodul plecării tatălui la biserică; îl ia şi pe ţiganul vagabond
Satana, care se îmbătase şi în biserică îl îngînă pe diacon. Paragraf bun. Apoi
recitesc episodul cu don Zaharia tinichigiul şi pe cel cu tata-mare de la
Snagov – acesta mai poematic. Oricum, Mahalaua…
a fost bine orchestrată. Cred că în volumul întîi adăugit au să încapă încă
destule capitole şi foarte bune. Iar volumul doi are, după cît îmi dau seama,
un episod forte, cel al cozii la ulei, cu plînsul generalizat, pe ploaie, în
crăpatul zorilor; şi un alt episod, povestit mie, încă nescris, al peştilor, pe
vreme de bombardament.. Amicul meu are obiceiul să povestească şi să
re-povestească unele fragmente din viitoarea carte, încercîndu-le în diverse
variante, ca un adevărat virtuoz. Spune că lucrează patru ore pe zi, dimineaţa.
Vrea să scrie acum episodul important cu fuga lui Titi.
Îi
spun să ducă deja o parte din material la editură – şi aşa nu-l vor citi
imediat! – şi între timp să mai scrie şi alte episoade pe care le va ataşa
ulterior la dosar. Ca să poată fi prins în plan. Văd că nu are pe acasă nici un
exemplar din Mahalaua… ca să-l
consulte, dar şi aşa îl ştie pe dinafară. Îmi cere să-i dau Despre vii, numai bine. Citesc şi cîteva
poezii din Focuri iarna. Apoi o iau
din loc, să-l las pe om să lucreze. Înţeleg: fiecare aşteaptă o confirmare
pentru ceea ce deja a scris şi o încurajare pentru ce urmează să scrie. Însă
cînd e vorba să pui o singură literă pe hîrtie, într-asta nu te poate ajuta
chiar nimeni, nimeni – ci doar bunul Dumnezeu, cînd se îndură…
25
aprilie 1980.
Aseară, la D. Alex. care-mi spune că a scris opt pagini despre plecarea lui
Titi, vrea să-i facă mîine finalul şi să-mi citească tot fasciculul. Cătrănit
de recenzie, i-o dau să o citească şi nu i se pare rea, ci “scrisă de un om
temător, care nu ştie la cine să se uite”. Totuşi, supărarea nu-mi trece. Şi
despre el Mircea Iorgulescu a scris “la trap”. Ieşim să ne plimbăm. Senin, lună,
stele şi la fel de frig, sau de cald, ca în casă. Vrea să se apuce de poezie,
crede că i-a prins şpilul. Despre debutul lui în forţă, l-a lăudat Mihu
Dragomir la radio etc. Consideră cea mai bună poezie a sa Baladă la picioarele lui Svoboda şi-mi recită pasajul: “îi spun
vîntului să tacă…”
Mai
ieri îmi propunea să scriem o carte împreună. Am spus nu din prima clipă şi am adăudat imediat: Nu am timp şi nu am
putere de muncă. Zice: Măcar în joacă, să ne facem mîna; dar fără să insiste cu
adevărat, mai exact justificîndu-se. De fapt nu văd cum ar fi posibil, însă e
un semn că mă apreciază şi că-mi e prieten şi ar vrea să punem laolaltă cît mai
mult din ce avem de dat. Îl aud, cu mirare: De la cine am învăţat eu poezia? De
la Dante, Shakespeare, Arghezi. Spre surprinderea mea, de data asta nu i-a
amintit pe Holderlin, S. J. Perse, nici măcar pe Eminescu.
Iar
azi îmi citeşte episodul fugii lui Titi, opt pagini, foarte bune, în forţă, cu
intuiţii de artist autentic.
4
decembrie 1989. Ieri a fost ziua lui Alexandru. El este
un meşter de tip vechi (mai exact din totdeauna), care şi-a învăţat meseria
temeinic, în timp, trăgînd cu ochiul la marii meşteri ai genului. Meşterul
cismar din povestirea lui Golsworthy dădea faliment pentru că făcea ghete prea
temeinice. În literatură, dimpotrivă, temeinicia cu care practici meseria nu
poate decît să ajute. Îi spune Lidiei, în buna tradiţie a umorului de calitate:
plînsă, erai aşa de urîtă încît mi-a fost frică să nu te lase bărbatul. Şi încă
mai mult m-am temut să nu-l sperii pe ăl mic!
Să
transmiţi altcuiva o vorbă bună, spusă de cineva (din admiraţie, cu
sinceritate, fără a urmări vreun interes personal!) înseamnă nu numai să-i faci
un bine celui căruia i-a fost destinat complimentul, dar înseamnă să dublezi
efectul acelui elogiu. Şi să-l meriţi tu însuţi.
Alexandru,
plasat în mod salutar la antipodul oamenilor mărginiţi. Aceştia debutează prin
a avea o părere foarte bună despre sine şi continuă prin a-i judeca pe ceilalţi
de la această înălţime, asumată prin efracţie. Sigur, fiind vorba depre o
perspectivă falsă, toate judecăţile lor sunt viciate, anapoda, şi pricinuind
mult rău şi grea obidă celor din preajmă. Pe cînd oamenii ca Alexandru, între
care mă situez eu însumi, ştiind despre noi nişte lucruri care nu sunt chiar de
laudă, îi abordăm pe ceilalţi cu respectul cuvenit ab initio oricărei fiinţe
umane. Alexandru este modest şi lucid şi resemnat, drept care mulţi se vor
simţi tentaţi să i se urce în cîrcă, să-l prindă pe picior greşit, să-l
ironizeze, să-l dispreţuiască. Dispreţul fiind tot ce pot ei produce, în orice
moment, spontan, fără efort special. Însă el ştie ce ştie, este un om de bună
credinţă, simte că are ceva de spus şi fapt este că îşi va scrie cărţile pe
care numai el e în stare să le scrie. Asta fiind partea minunată a lucrurilor:
fiecare scriitor adevărat este de neînlocuit. În această chestiune,
într-adevăr, oamenii din afara harului nu au nici o putere.
(Din
Scene din viața literară, ed. Ideea
europeană, 2007)
Poezia
zilei: D. Alexandru
*** (inedit)
Ceasornicul secunda nu-şi mai bate
Iar timpul m-a şi smuls de pe oblînc.
Nimic nu mă mai mişcă în adînc
Tăcerea stăpîneşte peste toate.
Că doar cu vise viaţa mi-am umplut
Cît timpului i-am stat semeţ în şa
Dar n-am căzut, sunt între cer şi lut
Săgeată de la arc spre ţinta sa.
Nu-i rost de-ntors, nici să mă-nfig în
ţintă
Cine-ar putea în ceas tîrziu să mintă?
De vină-s, căci cu vise mi-am umplut
Timpul ce m-a ţinut semeţ în şa,
Dar n-am căzut, sunt între cer şi lut
Săgeata de la arc spre ţinta sa.
Ion Lazu - Poezia 3 decembrie
lui
Dumitru Alexandru, in memoriam
Îngere şi îngere
Cin’ţi-a fost tăiat
Spre a noastră plângere
Aripile de zburat?
Ţi-au rămas doar cica-
tricele pe spate,
Ca dovadă şi ca
Rupte omoplate...
Cine-ţi dete, îngere,
Pentru zboruri vadul
Unde-s în atingere
Raiul şi cu Iadul?
Încotro mai năzui,
Care ţi-o fi ţinta?
Nu cumva tu răzui
Decojind oglinda?
Ori faci prăbuşirea
Inversă, zburândă –
Să ne mântui firea
Cu a ta izbândă
În ruină blândă?
1987
(din volumul Poemul de dimineață, 1996)
*
După lupte la baionetă cu colocatarii din
blocul cu pricina, am reușit să pun placa memorială pentru scriitorul Dumitru
Alexandru, în Aleea Someșul Mic, nr. 3, Bloc F-4, S. IV (Berceni, zona
Străduinței). Amănunte în Ion Lazu: Odiseea
plăcilor memoriale, 2012
Alţi scriitori:
Petre Ţuţea, n. 6 octombrie 1902 - d. 3 decembrie 1993.
Ion Lazu - La PALATUL BRÂNCOVENESC MOGOȘOAIA
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu