22 decembrie: Nichifor Crainic, n. 22 dec. 1889 - d. 20 aug. 1972
Unul dintre corifeii vieţii culturale şi
politice a României interbelice, Nichifor Crainic, pe adevăratul său nume Ion
Dobre, născut la Bulbucata-Giurgiu, a urmat Seminarul de la Bucureşti, dar şi
Filosofia, continuându-şi studiile şi luându-şi doctoratul la Viena, ca să
devină profesor chiar la Seminarul Teologic unde învăţase, apoi la cel din
Chişinău. Debutând de foarte tânăr ca poet, a avut o fulminantă activitate de
ziarist, a înfiinţat ziarul Calendarul,
promovând idei de extremă dreaptă: naţionalism, autohtonism, neo-ortodoxie,
etnocraţie. Motive pentru care ziarul său a fost interzis în câteva rînduri,
iar patronul el însuşi întemniţat. (Erau doar mici şicane, până să nimerească
în malaxorul stalinist-dejist...). Preia de la Cezar Petrescu directoratul
revistei Gândirea, strămutată din
Cluj la Bucureşti şi o conduce aproape 20 de ani, fiind unul dintre
ideologii mişcării legionare, după modelul musolinian, ţinut la mare preţ. Om
politic, ajunge secretar general al Ministerului Culturii şi Cultelor, ministru
în două guverne, iar în vremea lui Ion Antonescu Director la propagandă.
Personalitate carismatică, cu darul oratoriei şi al scrierii însufleţitoare,
are ceea ce Tudor Vianu a numit "solemnitatea patosului", desigur
"un patos extras din contemplarea marilor simboluri ale culturii",
ştiind să întreţină "valul unei comunicativităţi calde". Dacă astfel
se exprima Vianu în Arta
prozatorilor români, ediţia
din 1941, e cazul să ne punem mai multe întrebări, privind perceperea în epocă
a Mişcării legionare...
La întoarcerea armelor, Crainic îşi pierde
urma în Transilvania, ascuns pe la diverşi preoţi, foştii săi studenţi. Din
1947 până în 1962 face puşcărie, la Jilava, la Aiud. Nu toţi cei cu care a
împărţit detenţia i-au păstrat o bună amintire. Suspectat de colaborare
cu administraţia, de turnătorii, ar fi dat această explicaţie, defel
teologică, ori metafizică: Mai întâi suntem datori să supravieţuim!
La eliberare, din 1962 până la pensionare,
în 1968, a fost redactor la revista pentru străinătate: Glasul Patriei, străduindu-se să dea
realităţilor prea triste din România comunistă-naţionalistă un ce pozitiv,
măcar pe termen lung, un lustru propagandistic, dovadă a cedării în faţa
compresorului Regimului. A redactat, la solicitarea expresă a Securităţii, un
studiu la sânge despre mişcarea legionară, material care nu a fost
publicat, ci folosit de cine trebuie împotriva cui trebuie.
A fost intens reeditat după Decembrie '89,
mai ales în prima decadă, nu însă şi valorificat critic; oricum, autoritatea sa
şi a lui Dumitru Stăniloae s-a restabilit printre ortodocsişti. O carte de
memorii: Zile albe, zile negre,
1991, Nostalgia paradisului, 1994, Puncte cardinale în haos, 1996, Ortodoxie şi etnocraţie, 1997, Ţara de peste veac, poezii
antume, 1916-1944, Teologie şi
filosofie. Publicistică, 1997.
Cu mare emoţie şi bucurie regăsesc în
bibliotecă memoriile sale, apărute la Editura Gândirea, 1991. Pe pagina de
gardă, dedicaţie din partea unor colegi şi data 1993. O frunzăresc: citită din
scoarţă în scoarţă, cu creionul/pixul în mână, mereu folosit - sublinieri şi
sublinieri, fraze, paragrafe, jumătăţi de pagină. În incipit, 2 pagini
reproducere de text olograf: "M-am ivit în lumina lumii venind
dintr-o adâncime de două mii de ani. Hrisoavele vechimii mele n-au fost
niciodată scrise. Le port în sângele care bate încă în tâmpla căruntă..."
. (Două pagini din care ne dăm seama cum se prezintă întregul manuscris:
caligrafiat literă cu literă, cuvânt cu cuvânt, un text înghesuit la maxim,
dens-bătucit, folosind la limită spaţiul paginii, încât n-ar mai fi
fost loc de introdus măcar o virgulă, o literă, imposibil de făcut
adăugiri, modificări pe text - căci toată materia mărturisirilor se afla
dinainte pregătită, perfect limpede, în mintea teribilului Nichifor Crainic!
Urmează 20 de pagini: "Notă asupra ediţiei", de îngrijitorul
acesteia: Nedic Lemnaru, care îl primise pe N.C. în redacţia Glasul Patriei şi nu doar atât, deducem
că îl avusese sub observaţie/îndrumare/strunire... Şi încă 7 pagini, semnate
Alexandru Cojan, ginerele teologului, despre soarta incredibilă a
manuscrisului. Abia dintr-un Post-scriptum aflăm esenţialul: Memoriile
care se publică reprezintă manuscrisul original, scris în perioada 1945-1946
când era pribeag în Transilvania şi nu ştia ce soartă va avea. Şi reiese că
după eliberarea din 1962 (socotim 3 ani de pribegie şi 15 de detenţie!),
ademenit de autorităţi, bătrân şi bolnav, a rescris textul memoriilor,
autocenzurându-se, augmentându-l...
O carte de aproape 400 de pagini (şi este
doar volumul I), reproducând un text scris de mână, purtat prin diverse
ascunzişuri, deteriorat de umezeală. Spre exemplificare, se reproduce ultima
pagină a manuscrisului, greu descifrabilă. Văd că în parte am completat eu, cu
pixul, spaţiile rămase libere. Numele editurii Gândirea, surprinde: este chiar
ceea ce visase o viaţă Crainic. Dar ce editare precară, ca să folosesc un
eufemism: pe hârtie de ziar, text îmbâcsit, cules cu vechile mijloace
tipografice, greu lizibil. Sper din inimă că din 1991 şi până astăzi se va fi
găsit un editor mai generos, măcar respectuos, care să dea acestor Memorii o
ţinută demnă de numele autorului lor.
*
Am pus două plăci memoriale de ambele
părți ale intrării la impozantul bloc din str Vasile Conta nr. 3-5, s.I, pentru
scriitorii Nichifor Crainic și Dan Grigorescu. Era în 2008. În ultima vreme
constat că placa lui N.C. a dispărut fără urmă (au rămas cuiele…). Asta în plin
centru al Capitalei… O altă placă memorială pentru Nichifor Crainic există pe
str. Giulești nr. 47, la intrarea unui bloc muncitoresc.
Imaginea casei în care a trăit autorul în anii
de dinaintea detenției se află și în albumul Literaturile Bucureștiului, MNLR, 2009.
Virgiliu Monda, n. 22 dec. 1898 - d. 2 mai 1991
A trăit aproape 93 de ani, a fost
contemporan cu veacul XX dar şi cu noi, până la urmă, însă în ce mă priveşte nu
l-am cunoscut personal, nici nu am fost ajutat să-l identific de pe margine.
Însă mai grav este faptul că nu l-am citit. Acum, la această rubrică pe
care o voi încheia pe 31 decembrie curent, numele său mi s-a impus, în
faţa altor câteva nume despre care ştiu chiar mai puţin. (Nu-mi sunt plăcute
compilaţiile propriu-zise, fără un aport personal cât de mic, dar musai să
depăşesc cumva acest impediment...)
Dintr-o familie de evrei ploieşteni
(numele la naştere Zeilic Moscovici, abia prin 1935 autorul s-a stabilit la
pseudonimul V.M.) tatăl pictor; a făcut liceul la Matei Basarab din Bucureşti
(unde i-a fost elev lui Eugen Lovinescu - acesta îi va fi şi naşul literar...),
cu bacalaureatul în 1916, apoi s-a înscris la Medicină, cu licenţa în 1924,
după care a făcut o specializare la Paris, revenind în ţară şi profesând
medicina. Din 1949 a devenit medicul oficial al SSR/USR.
După primul volum, din 1923, nu va mai
reveni la poezie, căci trece la proză, publicând nuvele şi romane. Practic,
până în 1947 a publicat 6 titluri, în 25 de ani; apoi a survenit o pauză de 20
de ani, suprapusă pe perioada proletcultistă, iar între 1966 şi 1991, deci în
alţi 25 de ani, a editat încă 8 titluri. Este o constatare reieşind
strict din Bibliografie. Mă feresc să fac speculaţii sociologiste; oricum,
romanele lui Virgiliu Monda de dinainte de venirea comuniştilor nu diferă
esenţial de cele publicate în ultima parte a vieţii (poate elaborate încă
pe-atunci...): ele reprezintă o viziune terifiantă asupra lumii de dinainte de
al doilea război.
De la început proza lui VM se
individualizează prin stil personal, bine stăpânit, printr-o viziune sumbră
asupra omului şi a societăţii. Descrierea minuţioasă a personajelor, a
locurilor şi scenelor este completată de introspecţii, de fantezie în
desfăşurarea epicului, de o doză de senzaţional, de punerea în pagină a
teatralului vieţii. Psihologiile sunt accentuate, degenerative, nefericirea
face nota comună a personajelor, din desfăşurare nu lipseşte crima, finalurile
sunt marcate de sinucideri (în romanul Trubendal sunt nu mai puţin de 4
sinucideri...), demenţă, autism. Ura, răutatea, iraţionalul sunt la ele acasă,
în plină desfăşurare destructivă. Profesiunea de medic dar şi predilecţia
pentru patologic şi obsesional îl vor fi slujit în alegerea temelor, a
manierei de a prezenta personajele, psihopatologia lor, devenirile,
degenerescenţa, atmosfera apocaliptică.
Debutase publicistic în 1918 la Literatorul, apoi a publicat la Sburătorul, la Lumea evree, Adevărul literar şi
artistic, la Rampa, la
alte reviste ale vremii. Editorial a debutat în 1923 cu Fântânile luminii, reunind poeziile sale în manieră
simbolistă, risipite prin reviste.
Spre final, a publicat o carte de memorii Viaţă şi vis, despre perioada
sa de formare ca scriitor, despre debutul sub semnul lui Eugen Lovinescu,
despre viaţa literară din Interbelic, cu actanţii săi; în fapt, rememorarea se
opreşte la anul morţii lui Lovinescu. Ce-i drept, în a sa Istorie, mentorul îl
menţionase pe VM pe lista "numelor noi... în ierarhia de
valori...". Aflăm aceasta, ca singură menţiune, din Istoria lui N. Manolescu, fără vreo altă
referire. Marian Popa îl comentează în Dicţionarul său din 1978; în Istoria sa îi acordă aproape 2 pagini în
primul volum, iar în cel de al doilea îl menţionează printre cazurile de
scriitori ţinuţi la index vreme de 2 decenii şi reeditat în 1966. La p. 171 din
acelaşi vol. II al Istoriei.. lui M. P., capitolul Evrei, p. 171, VM este pe lista dintr-un
dicţionar în ivrit, apărut în 1972, la Tel Aviv, al scriitorilor evrei care au
folosit limba română.
Opera literară:• Fântânile
luminii, 1923;• Testamentul domnişoarei Brebu, 1933;• Urechea lui Dionys, 1934;• Hora paiaţelor, 1935;• Trubendal, 1946; ediţia 1972;• Serile oraşului, 1947;• Tinereţea unui artist, 1966;• Statuia,1969;• Femeia şi maimuţa,1970;• Via şi rodul, 1971;• Corabia pe uscat, 1971;• La nord de Nerej, 1975;• Viaţă şi vis, 1986;• Aurul, 1991. Traduceri: •
Dario Niccodemi, Poetul, Bucureşti.
Citeşte mai mult:
http://www.crispedia.ro/Virgiliu_Monda
http://www.romlit.ro/momentul_literar_1945-1948_un_roman_psihologic_i_de_senzaie
Poezia zilei: Nicolae Labiş (m. 22 dec. 1956)
Zurgălăul (fragment)
Fulgi uriaşi deasupra ţării cad,
Pe bărăgane vânturile ţipă,
Somn neclintit de iarbă şi de brad
Învăluieşte munţii sub aripă.
Cu clinchete zglobii din dunga văii
Răsună zurgălăii argintii;
S-apropie de geamuri zurgălăii
Certându-se cu glasuri de copii.
Întregi, întinderile ţării mele
De sunete voioase se cuprind
Şi împleteşte glasuri subţirele
Acest şăgalnic, aşteptat colind...
Târziu, când zarea-n zori sticlea brumată,
Un zurgălău mai răsuna stingher,
Poate-un copil întârziat de ceată
Şi-mpleticit printre nămeţi, prin ger,
Suna c-o nefirească dăruire,
Împrăştiindu-şi clinchetele-n stol...
Pălind, cuprins de-o veche amintire,
Am stat cu ochii duşi pe geam, în gol.
...Eram firav, parcă bătut de vânt,
Iar tata dus în marşul surd, de chin,
Poate-n tranşeu, ori poate în mormânt,
Oricum departe, în pământ străin.
De groaza avioanelor, prin sate,
S-au tras peste ferestre foi de cort.
Orbeau ferestrele întunecate
Ca într-un sat de multă vreme mort.
O cetină c-un fir de lumânare
Şi c-o mărgică smulsă din suman
Vestea că, pe vântoase reci, călare,
Din viaţa noastră-a mai trecut un an.
Zăvozii nu lătrau în bătătură,
Ci scheunau cu vântul pe sub uşi.
Flăcăii nu mai ajungeau să ure
Pe la fereşti, de unde erau duşi.
Plutea încremenită o tăcere...
Nici urători, nici câini, nimic, pustiu,
Când, deodată, ca o adiere,
Cu glas scâncit, tremurător şi viu,
S-a auzit un zurgălău cum sună
Îndepărtat, cum sună subţirel,
De parcă nopţii ar fi vrut să-i spună
Durerile ştiute doar de el.
Se auzea de undeva, din vale,
Şi vântul îneca în răbufniri,
Parcă plângea încet metalul, moale,
În palmele-ngheţate şi subţiri.
Şi mama sta aşa cu faţa udă,
Cu gândul dus la tata, ascultând
De unde-i el, nu poate să audă
Şi poate nu va auzi nicicând,
Că poate-acolo, în această clipă,
Învăluită-n viscol uriaş,
Vreo pasăre de noapte, rece, ţipă
Lângă bocancii aspri de ostaş...
Am ascultat până spre dimineaţă
Cu fruntea rezemată de uşor
Şi mama şi-a dus palmele la faţă
Şi mi-a părut că râde-ncetişor.
Îl auzeam la geamuri şi la uşă,
Afară, undeva în infinit...
Cutremurat de friguri şi de tusă,
În clinchetele lui am adormit.
Alţi scriitori:
Ioan Nădejde, m. 1928
Ion Lazu - Copaci în Decembrie
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu