1 decembrie: Miron Costin, n. 1 dec. 1633
- d. 25 dec. 1691
Născut pe
pământ polonez, ca fiu al unui boier bogat moldovean, ce se aflase în slujba
Movileştilor şi acum se ferea de noul domnitor Vasile Lupu, viitorul
cronicar are parte la Bar, în Podolia, de bună şcoală a iezuiţilor, învăţând
latineşte, dar şi istorie, filosofie, retorică; tânăr deschis la minte,
interesat de mersul lumii, preocupat de artă, poezie, etnografie; revine în
ţară pentru prima oară în 1653, căsătorindu-se cu o nepoată a Movilescului,
deci consolidându-şi averea, iar din 1660 urcă toate rangurile dregătoreşti:
pârcălab, vel-comis, vel-vornic, logofăt. Cunoscător de limbi străine, bun
vorbitor, este folosit de Domn în soliile către turci, unguri, polonezi,
italieni. Pe propriii copii îi dă la învăţătură latinească, la iezuiţii care
controlau comunităţile catolice din zonă, inclusiv din Transilvania.
Începuse să
scrie în limba polonă, probabil pentru a-i desluşi regelui polonez, dar şi sie
însuşi originile şi devenirea populaţiei româneşti din Principatele dunărene.
Scrie despre Descălecatul dintâi, poeme tipărite pentru prima dată în Psaltirea
în versuri a lui Dosoftei, 1673; traduce din latineşte Istoria
Ardealului, 1672-1674, elaborează poemul Viaţa lumii, punând la
încercare/la lucru posibilităţile literare ale limbii române, rimele, prozodia
etc, - un pariu câştigat pentru urmaşii întru ale scrisului, iar până în 1675
lucrează la cronica ţării Moldovei "din locul unde o părăsise Grigore
Ureche", deci "de la Aron Vodă încoace". În 1677 dă în poloneză Cronica
Ţărilor Moldovei şi Munteniei (cronica polonă). După asediul Vienei, 1683,
în care moldovenii combătuseră de partea turcilor, se retrage cu Duca Vodă
pentru a doua oară în Polonia, la castelul lui Ion Sobieski, căruia îi dedică o
Istorie în versuri tot pe tema Ţărilor Moldova şi Muntenia (poema polonă). Este
rechemat în ţară de domnitorul Constantin Cantemir, în 1685, când lucrează la
manuscrisul De neamul moldovenilor..., până în decembrie 1691 când este
decapitat, împreună cu fratele său Velicico, Vodă fiind îndemnat întru aceasta
de boieri răuvoitori; în urmă Domnitorul a plâns şi s-a căit de fapta pripită.
La execuţie, la Roman, asistase şi tânărul Dimitrie Cantemir, ce tocmai sosise
de la Constantinopol.
Umanist,
preocupat de marea rămânere în urmă a culturii din principatele noastre faţă de
ţările europene, avea o înaltă conştiinţă a răspunderii cărturarului pentru
consemnarea faptelor istorice: "Eu voi da seamă de ale mele, câte
scriu". Ca istoric, s-a bazat pe documente, pe mărturiile mai vârstnicilor
martori la evenimente, pe ceea ce aflase de la tatăl său, iar în continuare, pe
relatarea înfruntărilor nenumărate la care luase parte el însuşi. Aduna
material pentru a duce mai departe scrierea sa de cronicar, oprită intempestiv
la 1661. Fire de artist şi de filosof, cronica sa de istoric, filosof, lingvist
şi etnograf (direcţii dezvoltate mai apoi în scrierile lui Dimitrie Cantemir,
ceea ce le-a făcut perene), pune în lumină o înţelegere adâncă a sensului
faptelor relatate. Viaţa lumii face dovada unei temeinice asimilări a
clasicilor latini, a textelor Bibliei, a folclorului autohton, dar se remarcă
şi printr-o abordare gravă a lucrurilor, fără nimic din tonul festivist,
laudativ, conjunctural, ori oportunist, spre linguşirea actanţilor din
avanscena istorică, ci dimpotrivă, cronicarul M. C. păstrează un ton rezervat,
cu o undă meditativă, melancolică. Nu fără vreun rost îşi pusese scrierea sub
mottoul "Deşertăciune a deşertăciunilor... ", deci a omului aflat sub
vremi. Sorţii omului sunt schimbători, pe scena lumii actanţii se perindă,
ridicaţi de împrejurări, spulberaţi apoi, cu sau fără motive temeinice..
Implicat pe deplin în viaţa politică a Domnitorilor Moldovei, era un patriot
din convingere, atent la mişcările domniei, nemulţumit de înscăunarea cu
sprijinul armatelor străine. Domnitorului C. Cantemir îi reproşase excesele,
reaua gospodărire a ţării. Toate acestea s-au adunat împotriva lui, cu urmarea
ştiută.
A scris două
lucrări excelente în polonă, iar literatura şi istoriografia poloneză,
antologiile, dicţionarele poloneze, şi-l revendică. Pentru literatura
română, este realmente un întemeietor, deşi întârziat, cu atât mai temerar şi
necesar, căci a dat direcţiile principale de dezvoltare perenă ale culturii
române.
Aşa cum se
prezentau lucrurile la sfârşitul secolului XVII în Ţările Româneşti, scrierile
lui Miron Costin nu au avut circulaţia meritată, nu au fost măcar cunoscute şi
traduse în limbi europene, la timpul lor. Primele valorificări, tipăriri
aparţin paşoptiştilor, lui Mihail Kogălniceanum în speţă. Alt editor şi
traducător de mare prestigiu fiind B. P. Hasdeu, după care mai sunt de
menţionat: V. A. Urechia, P. V. Haneş, D. D. Perpessicius.
Opera: De neamul moldovenilor, din ce ţară au
ieşit strămoşii lor, publicată de M. Kogălniceanu (Cartea pentru descălecatul
dintâi a Ţării Moldovii şi neamului moldovinesc), în Letopisiţile Ţării
Moldovii, I, Iaşi, 1845, 1-32, în Cronicile României sau Letopiseţele Moldovei
şi Valahiei, I, Bucureşti, 1872, 1-30; ediţie îngrijită de Const. Giurescu,
Bucureşti, 1914; ediţie îngrijită şi prefaţă de P.V. Haneş, Bucureşti, 1936;
Letopiseţul Ţării Moldovii de la Aaron Vodă de unde este părăsit de Urechi
vornicul de Ţeara de Gios, în Letopisiţile Ţării Moldovii, I, Iaşi, 1845, în Cronicele
României sau Letopisiţile Moldovei şi Valahiei, I, Bucureşti, 1872; ediţie
îngrijită şi prefaţă de I. Şt. Petre, Bucureşti, 1943; ediţia (Letopiseţul
Ţării Moldovei de la Aaron Vodă încoace) îngrijită şi prefaţă de P.P.
Panaitescu, Bucureşti, 1944; Descrierea Moldovei şi a Ţărei Româneşti în trei
cânturi, în versuri polone (traducere şi publicată de B.P. Hasdeu), „Arhiva
istorică a României", I, 1865, partea I, 20-22; Viaţa lumii şi Stihuri
împotriva Zavistiei (publicată de B.P. Hasdeu), „Satyrul", 1866, 10;
Despre poporul Moldovei şi al Ţerei Româneşti (traducere de B.P. Hasdeu, publ.
M. Kogălniceanu), în Cronicile României sau Letopisiţele Moldovei şi Valahiei,
III, Bucureşti, 1874; Opere complete, I-II, ediţie îngrijită de V.A. Urechia,
glosar L. Şăineanu, Bucureşti, 1886-1888; Cronica Ţării Moldovei şi a Munteniei
- Cronica polonă, traducere şi îngrijire de Ioan Bogdan, în Cronice inedite
atingătoare de istoria românilor, Bucureşti, 1895; Chronicon Terrae Moldavicae
ah Arone principe, ediţie îngrijită de E. Barwinski, Bucureşti, 1912; Istorie
în versuri polone despre Moldova şi Ţara Românească, traducere şi îngrijire de
P.P. Panaitescu, Bucureşti, 1929; Cartea despre descălecatul dintâi -
Letopiseţul Ţării Moldovei, ediţie îngrijită de I. Pillat, Bucureşti, 1933;
Cartea despre descălecatul dentâiu a Ţărei Moldovei şi neamului moldovenesc.
Letopiseţul Ţărei Moldovei de la Aron Vodă, de unde este părăsit de Urechie,
vornicul de Ţara de Jos, Bucureşti, 1943; Opere, I-II, îngrijită şi prefaţă de
P.P. Panaitescu, Bucureşti, 1965; Opere alese, îngrijită şi prefaţă de Liviu
Onu, Bucureşti, 1967; Letopiseţul Ţării Moldovei. De neamul moldovenilor, Iaşi,
1984; Viaţa lumii, ediţie îngrijită de Sanda Vârjoghe, prefaţă de Dan Horia
Mazilu, Galaţi, 1991.
Citeşte
mai mult: http://www.crispedia.ro/Miron_Costin
http://www.faxmedia.ro/personalitatea-zilei/miron-costin/180.htmlâ
Poezia zilei, Miron Costin
Viaţa lumii
A lumii cântu
cu jale cumplită viiaţa,
Cu griji şi primejdii cum iaste şi aţa:
Prea supţire şi-n scurtă vreme trăitoare.
O, lume hicleană, lume înşelătoare!
Trec zilele ca umbra, ca umbra de vară,
Cele ce trec nu mai vin, nici să-ntorcu iară.
Trece veacul desfrânatu, trec ani cu roată.
Fug vremile ca umbra şi nici o poartă
A le opri nu poate. Trec toate prăvălite
Lucrurile lumii, şi mai mult cumplite.
Şi ca apa în cursul său cum nu să opreşte.
Aşa cursul al lumii nu să conteneşte.
Fum şi umbră sântu toate, visuri şi părere.
Ce nu petrece lumea şi în ce nu-i cădere?
Spuma mării şi nor suptu cer trecătoriu,
Ce e în lume să nu aibă nume muritoriu?
Zice David prorocul: "Viaţa iaste floara,
Nu trăiaşte, ce îndată iaste trecătoarea".
"Viiarme sântu eu şi nu om", tot acela strigă
O, hicleană, în toate vremi cum să nu să plângă
Toate câte-s, pre tine? Ce hălăduiaşte
Neprăvălit, nestrămutat? Ce nu stăruiaşte
Spre cădere de tine? Tu cu vreme toate
Primeneşti şi nimica să stea în veci nu poate,
Ceriul faptu de Dumnezeu cu putere mare,
Minunată zidire, şi el fârşit are.
Şi voi, lumini de aur, soarilă şi luna,
Întuneca-veţi lumini, veţi da gios cununa.
Voi stele iscusite, ceriului podoba.
Vă aşteaptă groaznică trâmbiţă şi doba.
În foc te vei schimosi, peminte, cu apa
O, pre cine amar nu aşteaptă sapa
Nu-i nimica să stea în veci, toate trece lumea,
Toate-s nestătătoare, toate-s nişte spume.
Tu, părinte al tuturor, doamne şi împărate,
Singur numai covârşeşti vremi nemăsurate.
Celelalte cu vreme toate să să treacă.
Singur ai dat vremilor toate să petreacă.
Suptu vreme stăm, cu vreme ne mutăm viiaţa,
Umblăm după a lumii înşelătoare faţa
Vremea lumii soţie şi norocul alta,
El a sui, el a surpa, iarăşi gata.
Norocului zicem noi ce-s lucruri pre voi
Sau primejdii cându ne vin, sau câte o nevoe.
Norocului i-au pus nume cei bătrâni din lume;
Elu-i cela ce pre mulţi cu amar să afume.
El sus, el coboară, el viiaţa rumpe,
Cu soţiia sa, vremea, toate le surpe.
Norocul la un loc nu stă, într-un ceas schimbă pasul.
Anii nu potu aduce ceasul.
Numai mâini şi cu aripi, şi picioare n-are
Să nu poată sta într-un loc nici-odinioare.
Vremea începe ţările, vremea le sfârşeşte.
Îndelungate împărăţii vremea primeneşte.
Vremea petrece toate; nici o împărăţie
Să stea în veci nu o lasă, nici o avuţie
A trăi mult nu poate. Unde-s cei din lume
Mari împăraţi şi vestiţi? Acu de-abiia nume
Le-au rămas de poveste. Ei sântu cu primejdii
Trecuţi. Cine ai lumii să lasă nădejdii?
Unde-s ai lumii împăraţi, unde iaste Xerxes,
Alixandru Machidon, unde-i Artaxerses,
Avgust, Pompeiu şi Chesar? Ei au luat lume,
Pre toţi stinsu-i-au cu vreme, ca pre nişte spume.
Fost-au Tiros împărat, vestit cu războae,
Cu avare preste toţi. Şi multă nevoe
Au tras hândii şi tătarii şi Asiia toată.
Caută la ce l-au adus înşelătoarea roată:
Prinsu-l-au o fămee, i-au pus capul în sânge.
"Satură-te de moarte, Tiros, şi te stinge
De vărsarea sângelui, o, oame înfocate,
Că de vrăjmăşiia ta nici Ganghes poate
Cursul său să-l păzească". Aşa jocureşte
Împărăţiile, lumea, aşa le prăvăleşte.
Nici voi, lumii înţelepţii, cu filosofia
Hălăduiţi ce lume, nici theologhia
V-au scutit de primejdii, sfinţi părinţi ai lumii,
Ce v-au adus la moarte amară pre unii.
Nime lucruri pre voe de tot să nu crează
Nime-n grele, nădejdea de tot să nu piarză,
Că Dumnezeu au vârstat toate cu sorocul,
Au poruncitu la un loc să nu stea norocul.
Cursul lumii aţi cercatu, lumea cursul vostru
Au tăiat. Aşa iaste acum vacul nostru.
Niminea nu-i bun la lume, tuturor cu moarte
Plăteşte osteneala, nedireaptă foarte
Pre toţi, ci nevinovaţi, ea le tae vacul.
O, vrăjmaşă, hicleană, tu vinezi cu sacul.
Pre toţi îi duci la moarte, pre mulţi fără deală,
Pre mulţi şi fără vreme duci la aceasta cale.
Orice faci, fă, şi caută fârşitul cum vine.
Cine nu-l socoteşte, nu petrece bine.
Fârşitul ori laudă, ori face ocară;
Multe începături dulci, fârşituri amară.
Fârşitul cine caută, vine la mărire;
Fapta nesocotită aduce perire.
Moartea, vrăjmaşa, într-un chip calcă toate casă,
Domneşti şi-mpărăteşti, pre mine nu lasă:
Pre bogaţi şi săraci, cei frumoşi şi tare.
O, vrăjmaşă, priiatin ea pre nimeni n-are,
Naştem, murim, odată cu cei ce să trece,
Cum n-ar fi fostu în veci daca să petrece.
Paimâini suntu anii şi zilile noastre.
Sfinţii ingeri, ferice de viiaţa voastră.
Vieţuim şi viiaţa iaste neştiută,
Şi până la ce vreme iasta giuruită,
Aşa ne poartă lumea, aşa amăgeşte.
Aşa înşală, surpă şi batjocoreşte.
Fericită viiaţa făr de valuri multe,
Cu griji şi neticneală avuţiia pute.
Vieţuiţi în ferice, carii mai puţine
Griji purtaţi de-a lumii; voi lăcuiţi bine.
Vacul nostru cu-mprumut dat în datorie.
Ceriul de gândurile noastre bate jocurie.
Cezar Petrescu, n. 1 dec. 1892 - d. 9 martie 1961
Tatăl, Dimitrie D. Petrescu, inginer
horticol cu studii la Paris, mama dintr-o veche familie boierească dinspre
Piatra Neamţ, viitorul romancier s-a născut la Cotnari dar şi-a urmat părinţii
la Roman, unde şi-a început liceul. Continuat la Iaşi. Dreptul la Bucureşti,
terminat în 1915. Reformat în timpul războiului, se va apuca de gazetărie, dar
şi de literatură, urmare a unei vocaţii imperioase: debutase încă la 15 ani cu
o proză scurtă, în 1907.
Situat cu primele scrieri în continuarea
neosemănătorismului, prin contactul cu lumea oraşului va deveni un balzacian,
ţintind să dea o replică românească, din secolul XX, a celebrei Comedii umane balzaciene, printr-o amplă
frescă socială, din care rămân câteva romane de referinţă ale literaturii
noastre interbelice. Autor a cca 70 volume, obţine în 1931 Premiul naţional
pentru literatură, iar în 1955 devine membru al Academiei. Unul dintre cei mai
mari gazetari ai primei jumătăţi de secol, dacă nu cumva cel mai important, a
colaborat la majoritatea ziarelor şi revistelor vremii: Adevărul, Dimineaţa, dar a şi fondat reviste de mare
deschidere: Gândirea, 1921 (cu Adrian
Maniu, Gib I. Mihăescu şi Lucian Blaga), ziarele Cuvântul, Curentul, România
literară, alte numele de ziare pe care le înfiinţase. Ziaristica de după
Decembrie i-a reactivat toate numele de ziare la care colaborase. Măcar formal,
se revenea la libertatea de expresie, la vremurile bune după care tânjisem...
Până s-a văzut că a face gazetărie "liberă", în tranziţia românească,
înseamnă a face jocurile ascunse ale unor potentaţi, îmbogăţiţi după revoluţie,
cum de altfel existaseră şi îmbogăţiţii de după Primul război.
Gazetar şi scriitor celebru în epocă, cu
maximă audienţă de public, în anii liceului meu i-am citit majoritatea
romanelor, nu neapărat pe cele mai bine cotate (La paradis general, Baletul
mecanic, Carlton, Greta Garbo, Oraş patriarhal, Calea Victoriei, Apostol),
din biblioteca unchiului meu, stabilit la Craiova. Mare iubitor de Sadoveanu,
dar, deduc, şi de Cezar Petrescu. (Va trebui cândva să-i fac parte dreaptă
acestui providenţial unchi Gică, scriind despre el aşa cum se cuvine, căci în
mintea mea el îl reprezintă pe cititorul adevărat, pasionat de ficţiune, deşi
fără vreo pregătire din domeniul filologiei, ci simplu contabil sau magaziner,
ce va fi fost la IFET. Şi cu care, foarte curios lucru, nu am discutat
niciodată despre cărţi...)
Nu-mi explic mefienţa cu care este tratat
de Călinescu în Istoria sa decât ca o invidie-ciudă
privind imensul succes de librărie al ieşeanului. Or, a nu înţelege corect
mecanismele de receptare publică a literaturii mi se pare o limitare, cu
deosebire în cazul exegetului. În particular, cred că autorii de
sinteze-istorii ar trebui să ia în calcul şi impactul cărţii la public - pentru
că, nu contest, sunt foarte importante câştigurile literare de la o etapă la
următoarea şi de la un curent la altul; însă toate acestea rămân discuţii
sterile/specioase dacă scriitorul, încadrat curentului cu pricina sau distanţat
de opţiunile estetice ale confraţilor, nu dă cartea viabilă, de sine
stătătoare, citită de contemporani şi luată în seamă de următoarele generaţii.
Personal, m-am nutrit din cărţile lui Cezar
Petrescu, am admirat stilul alert, eficient, concreteţea lumii în care se mişcă
personajele sale, de la cele comune la altele de tot ciudate – vezi Omul care şi-a pierdut umbra; mai puţin
tezismul autorului, faptul că vedea lucrurile în alb şi negru, fără nuanţe,
aducându-şi personajele sale inadaptabile în postura unică de victime ale
maşinăriei progresului. Am înţeles paseismul lui, nu însă şi fatalismul
istorico-geografic - romanul, oricât de "la obiect”, nu trebuie să scoată
în față ideologia autorului, militantismul său, de orice culoare; şi în general
vorbind, nu cred că scriitorul trebuie să fie explicit în ceea ce priveşte
convingerile sale intime: nu interesează artistic decât realizarea literară, nu
şi mobilurile sale ideologice; ce-i drept, nu m-am speriat de finalul
catastrofist pe care romanicerul îl pune la capătul tuturor drumurilor şi
eforturilor, interesat în continuare de viaţa care foşgăie în paginile
romancierului redutabil care este C. P. M-a impresionat în egală măsură
iscusita utilizare a fantasticului.
Ca să nu spun ce minunate sunt cărţile
sale pentru copii: Pif Paf
Puf, Fram ursul polar, Neghiniţă. Au
legănat copilăria multor generaţii. O vor face în continuare, cât va mai exista
copilăria, adică lumea. Şi am întâlnit oameni în toată firea vrăjiţi
de povestea lui Neghiniţă. Mărturisindu-mi cu emoţie acest lucru simplu,
pe cât de semnificativ.
citeşte mai mult: http://www.autorii.com/scriitori/cezar-petrescu/
Ce va fi scris Cezar Petrescu după
instalarea comuniştilor nu m-a mai interesat. Înţelesesem că încearcă o
adaptare, de nevoie - pe când alţi mari scriitori interbelici o păţiseră, erau
interzişi, scoşi nu doar din manuale dar şi din librării şi biblioteci.
Ostracizaţi, închişi sub cele mai sfruntate acuzaţii de subminare a orânduirii.
În cartea de confesiuni scrisă cu poetul Ion Murgeanu (Himera literaturii), aduc vorba în mai multe rânduri, cum e şi
firesc, despre Cezar Petrescu, poate autorul interbelic pe care, dintr-un motiv
sau altul, îl citisem cel mai intens. De fapt este primul mare scriitor pe care
l-am văzut în carne şi oase, la o manifestare culturală, în sala SRSC din Piaţa
Amzei, spre sfârşitul studenţiei mele. Mai sigur în anul 1960. Descriu scena în
Himera literaturii. Un domn complet
albit, suplu, foarte bolnav, cum ne-a şi mărturisit. Iar la numai câteva luni,
la începutul primăverii 1961, am mers să-l văd pe catafalc, în holul Casei
Monteoru.
În cadrul acţiunii " Plăci memoriale
pentru marii scriitori”, am fixat o placă de marmoră pe partea din stânga a
impozantei intrări în blocul modern de la intersecţia străzilor C. A. Rosetti
şi Vasile Conta, la nici o sută de metri în spatele Scalei. Pe cealaltă parte a
intrării străjuia de decenii placa memorială a lui Cezar Petrescu, aceasta
temeinică, având şi un basorelief al romancierului.
De câte ori, în lansările mele prin Oraş,
de data asta ca să re-fotografiez casele de scriitori (pentru ce a devenit mai
apoi albumul Literaturile Bucureştiului,
editura MNLR, 2010), nu am privit cu admiraţie la placa memorială, cu foarte
reuşit basorelief, a lui Cezar Petrescu, temeinic încastrată pe faţada
imobilului, cu frumosu-i text: "Aici a trăit şi creat în ultimii ani ai
vieţii scriitorul CEZAR PETRESCU 1892-1961" - iar ca să spun tot
adevărul, este exact modelul pe care l-am preluat în inscripţionarea celor vreo
200 plăci memoriale răspândite prin tot oraşul, cu deosebirea că am renunţat la
basoreliefuri, efigii, semnături, ca să reducem drastic costul unei plăci - aşa
încât, din aceleaşi fonduri să facem dreptate cât mai multor scriitori... Ca în
primăvara acestui an (stupoare, oroare!), să găsesc faţada imobilului fără
placa lui Cezar Petrescu devastată, smulsă din piroanele ei... Şi totuşi,
cealaltă placă, tot de marmură, a poetului Virgil Gheorghiu a rămas la locul
ei. Ce să faci? Cui să te adresezi, să reclami, să protestezi, să ceri
pedepsirea conform legii a huliganilor?! Singura explicaţie ar fi că au smuls
placa memorială pentru a valorifica metalul basoreliefului - căci de utilizarea
marmorei ca atare nu s-au preocupat: o parte din placă a rămas atârnată de
zid...
Oroare, acesta este cuvântul. În chiar
centrul capitalei, într-o perioadă fără mişcări sociale, de stradă etc. La ce
ne putem aştepta? S-ar spune că aparenţa de civilizaţie se însoţeşte cu
sălbăticia crasă, cu inconştienţa şi maleficul...
Nu e nimic de adăugat; decât că
apocalipticul sugerat în scrierile lui Cezar Petrescu, neluat de mine vreodată
în calcul, considerat încă o figură de stil dintre multele care au asigurat
succesul de piaţă al romancierului, îşi amestecă paşii în mod perfid cu ai
noştri, trezind din cotloane coşmarul Istoriei.
Imaginea casei în care a trăit autorul în
ultimii săi ani se află și în albumul Literaturile
Bucureștiului, MNLR, 2009.
Alţi scriitori:
Ieronim Şerbu, n. 1911
Florenţa Albu, n. 1 decembrie 1934 - d. 3 februarie 2000.
Ştefan Radoff, n. 1934
Ion Lazu - Cruce pictată din Oltenia, zona Oboga
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu