26 decembrie: Neagu
Rădulescu, n. 26 dec. 1912 - d. 3 iunie
1972
Bucureştean prin naştere şi dâmboviţean
prin spirit, fiu al unei balerine, a făcut şcoala primară la Sf. Iosif,
gimnaziul la Sf. Sava, apoi Literele şi Filosofia, cu licenţa în 1936. Însă un
temperament clocotitor, activ, care s-a manifestat încă pe vremea
liceului, editând o revistă a tinerei generaţii, 1931, unde publicau Eugen
Ionescu, Emil Botta, Octav Şuluţiu: Între 1933 şi 1934 scoate altă revistă
tinerească: XY.Literatură şi artă, cu
colaborările lui N. Crevedia, Ilarie Voronca, Andrei Tudor, Mircea Streinul,
Vasile Voiculescu, Anton Holban, T. T. Branişte, cu eseuri de C. Noica şi V.
Bârna, cu cronici literare de Oct. Şuluţiu. Între 1931-1932 frecventează
Cenaclul Sburătorul, citeşte proze,
prezintă caricaturile tuturor participanţilor, remarcat de Eugen Lovinescu în
Istoria sa, 1937, pentru fantezie, umor şi pitoresc. În 1941, G.
Călinescu îl plasează pe urmele lui Anton Bacalbaşa pentru umorul lui
cazon şi în siajul lui G. M. Zamfirescu pentru descrierea mahalalei.
Debutase editorial în 1934, cu Dragostea noastră cea de toate zilele,
răsplătită cu Premiul SSR. Scriitorul s-a individualizat printr-o abordare
dezinhibată a lumii pe care o privea ca la spectacol, cu înţelegere,
îngăduinţă, umor, dar şi cu autoironie, în fond un sentimental şi un fantezist
benefic. S-a remarcat şi prin faptul că şi-a însoţit scrierile prozastice cu
numeroase caricaturi, inconfundabile stilistic, caracterizări succinte, dintr-o
singură tuşă, prin care ironistul şi moralistul exprimă o atitudine. Lumea
mahalalei, dar şi lumea cazonă (despre care a dat un serial de 4-5 cărţi,
făcând din soldatul Neaţă un personaj gen Svejk, simpatic şi nătăfleţ), a
şcolii cu prblemele ei de emancipare a adolescenţilor (Fetele au crescut), a sportului, în special hipodromul şi stadionul
de fotbal, dar şi lumea scenei (Teatru în
beţe), a vieţii literare (Turnul
Babel) au avut în Neagu Rădulescu un cronicar mereu la datorie
coparticipativ, necesar. Nu i-au lipsit acestui scriitor ce lăsa impresia că
pluteşte la suprafaţa lucrurilor, văzând doar aspectele de spectacol,
umoristice, plebee, nici spiritul fin de observator şi analist psiholog, nici
subtilităţile de intelectual bine informat cu privire la mersul literaturii
europene. A dispărut pretimpuriu, la doar 60 de ani, în plină activitate, când
avea rubrici de caricaturi la mai multe publicaţii simultan, la reviste
literare, la Informaţia Bucureştiului, la ziarele sportive. A apucat
să-şi reediteze unele romane din Interbelic, citite cu delicii de noua
generaţie de intelectuali.
Opera literară:• Dragostea
noastră cea de toate zilele, 1934;• Nimic despre Japonia, 1935;• Sunt soldat şi călăreţ, 1937;• Neagu, 1937;• Turnul Babei, 1940;1999;• 4 pe trimestrul 2, 1941;• Fetele au crescut, 1943;• Soldatul Neaţă în război, 1943;• Păţaniile soldatului Neaţă,
1943;• Teatru în beţe, prefaţă de Pamfil Şeicaru,
1943;• Neaţă în concediu, 1944;• Viaţa în patru labe, 1944;• Goe fotbalist, 1945;• Neagu Beagu Cotoiagu,1945;• Luluţa Pămpărluţa, 1947;• Marinică Mănâncătot, 1947;• Napoleon fugea repede, 1947;• Paiaţe,1947;• Un balon râdea în poartă,1968;• Un creion pe stadioane, 1968;• Din fotoliul 13, prefaţă de Aurel Baranga,
1969;• Un catâr binecrescut, prefaţă de Aurel Martin,1970;• Fotbal cu pâine, 1971.Traduceri:• Marcelle Tinayre, Madame
de Pompadour, 1945.
Citeşte mai mult: http://www.crispedia.ro/Neagu_Radulescu
Ion Lazu / Ion
Murgeanu: Himera literaturii, ed. Curtea Veche, 2007, p.138
(...) Dar cîte nu mi-a
spus (actorul Ludovic Antal), acest cicerone al vieţii literare trăite,
suplinind inabilitatea mea de a penetra în intimitatea ei?! Ca satelit al său,
în trecerea printre constelaţiile ilustre sau mai puţin frecventate, pe mulţi
i-am cunoscut, cu destui am schimbat o strîngere de mînă, o frază două. Cu
convingerea intimă că mi se face o favoare, că nu ei trebuie să fie atenţi la
numele şi prestaţia mea improvizată, ci eu trebuia să fiu concentrat asupra
momentului de graţie: ochi şi urechi. I-am intersectat pe Al. Philippide, pe
Nichifor Crainic, pe Petre Pandrea, dar şi pe Nicolae Tăutu, colonelul Dvs din
perioada cazonă, care mi-a lăsat impresia că-şi împărţea viaţa între recitaluri
şi restaurant, mereu cu haz, mereu bonom, după ce mai întîi se convinsese că
patentul funcţionează; dar şi pe Al. Andriţoiu, cu a sa “Toamnă mai galbenă ca
Palia de la Orăştie”, un vers care el singur te poate salva de la anonimat; dar
şi pe I. Peltz, conferenţiar la ARLUS; pe Neagu Rădulescu, pe Virgil Carianopol,
pe Geo Dumitrescu şi pe Ben Corlaciu. (Cîndva, trecînd pe trotuarul de la
Leonida, deodată aud: “Să trăiască poetul Ion Lazu!” Am tresărit, plăcut
surprins. Mă uit,
nedumerit: era caricaturistul şi scriitorul Neagu Rădulescu. Abia dacă ne cunoşteam.
Şi mi-am zis: Ce generaţie!, ce domni!, ce oameni generoşi, aceşti scriitori
mai vîrstnici! În timp ce colegii de generaţie…) Pe cîţiva dintre aceşti
scriitori din generaţia anterioară i-am avut oaspeţi la întreprinderea unde
lucram: Neagu Rădulescu a prezentat amintiri din viaţa literară; Ben Corlaciu,
care tocmai scosese Baritina,
un roman despre geologul Bazaca (prototipul fiind Bacalu, care descoperise
zăcămîntul de baritină de la Somova), a venit să-şi prezinte cartea, să
converseze cu prospectorii, să dea autografe. Însă eu îl preţuiam mai ales
pentru versurile sale şi nu în ultimul rînd pentru acea bijuterie, micul roman Moartea lîngă cer, proză
fulgurantă, care stă bine lîngă Trîntorul lui Emil Botta şi lîngă Cele patru anotimpuri ale Anei Blandiana. Ca să se confirme
aserţiunea mea că atunci cînd poeţii au curajul să scrie proză, te poţi aştepta
la mari surprize, la adevărate performanţe. Cu Ben Corlaciu, un alt domn al
literelor, am rămas în bune relaţii, l-am vizitat la spitalul Tunari cînd a
avut probleme de sănătate, chiar înainte să părăsească ţara. A devenit,
vrînd-nevrînd unul dintre personajele romanului meu Curtea interioară, unde apar şi
alţi scriitori, despre unii va veni vorba în curînd. Unul dintre personajele
principale fiind chiar actorul-prieten Ludovic Antal, în carte actorul Banta.
27 decembrie: Lazăr Iliescu, n.
27 dec. 1887 - d. 13 iunie 1977
Bucureştean de sorginte, fiul nelegitim al
unei tinere care s-a scăpat de povara greşelii sale, lăsându-şi progenitura în
grija unchiului său Ioseph Iliescu, tâmplar. Liceul în Bucureşti, iar
facultatea de Ştiinţe economice se pare a o fi făcut în Germania, unde în 1912
îşi lua un doctorat în ştiinţe economice. Debutase la doar 18 ani, cu traduceri
din franceză; a continuat să trimită din Germania articole, poezii, traduceri.
După război se reîntoarce în ţară şi va face carieră de economist. Abia în anii
1936-1940 revine la poezii, în stil clasic, chiar sonete şi se face remarcat
prin traducerea de referinţă din Baudelaire: Florile
răului. În 1946 candidează
pentru parlament din partea PNŢ, criticând regimul nou instalat. Poate fi
motivul pentru care nu mai apare în presă timp de un deceniu.
Reîncepe colaborarea la Viaţa Românească şi Ramuri, editând nu mai puţin de 20 volume de traduceri, în poezie,
dar şi în proză, în principal din autori francezi şi germani. Lenau, Musset,
Becher, Heine, Rimbaud, Elena Văcărescu, Ana de Noailles, Th. Mann, Hermann
Hesse, Racine, mulţi alţii... Însă traduceri la cel mai înalt nivel, din care
s-a nutrit generaţia de intelectuali de după război.
Citeşte mai mult: http://www.crispedia.ro/Lazar_Iliescu
Ion Lazu - Pe insula Câinilor, scorburi din alt veac...
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu