25 decembrie: Horia Deleanu, n. 25 dec. 1919 - d. 1998
Ieşean prin naştere, dintr-o familie de evrei, a urmat
un destin de intelectual, adaptându-se vremurilor: a făcut gimnaziul iaşiot,
s-a înscris la Medicină, dar după 2 ani s-a transferat la Litere şi Filosofie
în Bucureşti, cu licenţa în 1946. Va trece un doctorat abia în 1971, despre
teatrul absurdului. Încă din 1947 se titularizează la catedra de Istoria
teatrului universal la IATC Bucureşti. A fost redactor la Veac Nou, la revista
Teatrul. Cum spuneam, a pornit prin promovarea cu ardoare a liniei
prosovietice, chiar cu o carte despre literatura din Soviete. Maiakovski, Gorki
erau pe primul plan, căci de la ei aveau ce învăţa scriitorii noii democraţii
populare.A militat pentru realismul socialist, dar în 1963 deja publica o
Istorie a teatrului universal contemporan, cu accent pe Brecht, pe cine
trebuia. Însă de la aceştia nu era de fapt decât un pas până la teatrul
absurdului, la modernism, la noile tendinţe în care se angaja cultura
vest-europeană. Călătorind mult, pe la simpozioane şi congrese europene, a
scris despre mişcarea teatrală din ţările vestice. S-a întors apoi la
realitatea teatrului nostru, dând consistente portrete de actori şi regizori
români.
Opera
literară: • Impresii literare
sovietice, Bucureşti,
1948;• Maiakovski, Bucureşti, 1949;• Problemele realismului critic în
literatură, Bucureşti,
1951;• Aspecte din dramaturgia
lui Gorki, Bucureşti,
1954;• Cazul Benet (în colaborare cu Radu Boureanu),
Bucureşti, 1954;• Triumful lui
Goldoni, Bucureşti,
1957;• Oraşe şi teatre.
Germania, Italia
'57, Bucureşti, 1958;• Puncte de reper în dramaturgia
occidentală contemporană, Bucureşti,
1962;• Istoria teatrului
universal contemporan, I,
Bucureşti, 1963;• Regizorul şi
teatrul, Bucureşti,
1968;• Dialog despre dragoste, Bucureşti, 1970;• Dileme şi pseudodileme teatrale, Bucureşti, 1972;• Teatru-antiteatru-teatru, Bucureşti, 1972;• Elogiu actorului, Bucureşti, 1982;• Nemurirea teatrului, Bucureşti, 1982;• Modernitatea teatrului, Cluj Napoca, 1983;• Elogiu regizorului, Bucureşti, 1985;• Arta regiei teatrale, Bucureşti, 1987;• Elogiu scenei, Bucureşti, 1988;• Rebelul, Bucureşti, 1998.
Traduceri:• James Aldridge, Al
patruzeci şi nouălea stat, Bucureşti,
1948 (în colaborare cu Mihail Calmâcu);• Ilya Ehrenburg, Leul din piaţă, Bucureşti, 1948;
• K. Simonov, Un
flăcău din satul nostru, Bucureşti,
1948 (în colaborare cu Mihail Calmâcu);• Evghenii Petrov, Insula păcii, Bucureşti, 1952;• Leonid
Leonov, Un om obişnuit, Bucureşti, 1958.
Citeşte mai mult: http://www.crispedia.ro/Horia_Deleanu
Tristan Tzara, n. 16 aprilie 1896 - d. 25 dec. 1963
Elegie.
Sufletul bătrân, iubito, flori de vară
vrei să pară
Păsările stau în colivii închise iarna
Te iubesc cum cheamă dealul trupul văii
primitoare
Sau pământul cum iubeşte ploaia deasă şi
roditoare
Te aştept în fiece seară la fereastră
deşirând mărgelele
Aşezând cărţile, recitându-mi versurile
Şi mă bucur când în curte latră câinii
latră câinii
Şi când vii să stai la mine până mâine
până mâine
Sufletul meu fericit e ca odaia noastră
caldă
Când ştiu că afară ninge şi că strada-i
albă.
***
Poet român evreu (tatăl său ocupându-se cu
exploatarea pădurilor din Carpaţii răsăriteni), născut la Moineşti (există în
oraşul respectiv un monument al poetului), pe numele său adevărat Samuel
Rosenstock, încă de pe vremea liceului T. Tzara înfiinţează o revistă Simbol, împreună cu prietenii săi Marcel Iancu
şi Ion Vinea, ajutaţi de Iosif Iser şi încurajaţi de însuşi Al.
Macedonski. Până să ajungă la pseudonimul care îl va face faimos, trecuse
prin câteva stadii intermediare, unul fiind S. Samyro. În faţa iminenţei
războiului, tânărul recrutabil se refugiază în 1915 la Zurich, unde împreună cu
alţi tineri literaţi evrei iniţiază mişcarea Dada, la o masă din Cabaret
Voltaire, - fapt prea adesea reamintit, ca legenda să nu-şi fi
pierdut din farmec.
Poate nu lipsit de semnificaţie ar fi
amănuntul că la masa vecină a Cabaretului se adunau câţiva anarhişti ruşi, de
asemenea evrei, printre care Lenin, Troţki şi Zinoviev, nicidecum puşi pe
activităţi pozitive, ci pe conspiraţii; vor fi retrimişi în Rusia, cu
toate restricţiile frontului, într-un vagon blindat şi cu importante sume
provenind din vistieria nemţească, bine păziţi de serviciile secrete germane şi
cu însărcinarea precisă de a dinamita structurile la vârf ale inamicului
Germaniei: Imperiul ţarist rus. Ceea ce s-a numit mai apoi Asaltul
palatului de iarnă, etc. La cealaltă masă a cabaretului Voltaire, acelaşi fel
de tineri evrei nihilişti-negativişti, plănuiesc să dinamiteze structurile
culturii burgheze europene şi nu numai, considerate stagnante, închistate,
false şi desigur deja expirate -, pentru a instaura o nouă ordine în republica
artelor. Vizate în primul rând erau pictura şi literatura. De filosofie se
ocupaseră Marx şi Engels... De punerea ideilor revoluţionare în practica
socială, cum deja am văzut, se vor ocupa Lenin şi Troţki, acesta din urmă
înlocuit diversionist cu Stalin.
În privinţa resetării artistice,
existaseră înainte de Zurich unele manifestări în pictură şi sculptură, dar şi
în literatura ca atare. Un Marinetti ar fi de citat ca exemplu. Se face mult
tam-tam, se iniţiază provocări la nivelul artelor vizuale, idem în domeniul
literar. Dadaismul ar fi scoaterea din pălărie a cuvintelor, pentru că poezia
nu mai trebuie să aibă nici structură, nici mesaj, nimic. Să-l şocheze pe
cititor, contrazicându-i la tot pasul aşteptările. Manifeste dadaiste, adeziuni
din alte centre europene, ba şi sud-americane. Tristan Tzara, ca principal
promotor, foarte vocal şi inventiv, publică volum după volum. De fiecare dată
cu ilustraţii de graficieni ce vor face epocă: Hans Arp, Francis Picabia, Joan
Miro, Paul Klee, Pablo Picasso, Vasilli Kandinsky, Henri Matisse, Marcel Iancu, mulţi alţii, încât nu se mai poate preciza
cine pe cine a lansat, cine a fost tras după învingător... Oricum, Aventurile domnului Antipyrin,
1916, urmată de Douăzeci şi
cinci de poeme, 1918 şi de cele Şapte
manifeste Dada, 1924, fundamentează curentul dadaist; dar s-a putut susţine
(Nicolae Tzone) că încă din România Tristan Tzara îşi pusese la punct
mijloacele de expresie pe care le va trimite la lucru în câmpia
pestriţă a Dadaismului.
Problema nu este că s-ar putea scrie cu
adevărat poezie folosind propunerile dadaiste, chiar risipind oricâtă
ingeniozitate; ci problema este că în pofida preceptelor teoretice ale
dadaismului, esenţialmente destructurante, vocaţia reală a autorului cată să
regăsească fiorul inefabil al poeziei, dacă talentul există. Este chiar cazul poeziei
lui Tzara, care nu se supune decât aparent manifestului dadaist şi rămâne
valabilă, dacă aceasta se întâmplă, anume prin dejucarea regulii impuse.
În 1919 Tristan Tzara îşi mută cartierul
general insurecţionist la Paris, pentru a da o deschidere mondială mişcării
puse deja pe picioare. Se regrupează cu Andre Breton, Louis Aragon şi alţii;
mai târziu se va susţine că deja dadaismul era în pierdere de viteză. De prin
1929 Tzara se raliază Suprarealismului. Mereu prezent pe piaţa literară, cu
texte, eseuri în care încearcă să recicleze marxismul. În vremea
războiului, T.T. luptă în Rezistenţă, în 1947 simte nevoia să se legitimeze
politic, înscriindu-se în PCF, unde îşi caută un loc vocal; totuşi,
demisionează în 1956, protestând astfel împotriva măsurilor sovietice represive
din Ungaria.
Imediat după război avusese o descindere
în Bucureşti, primit triumfal de comilitonii grupului românesc
avangardist-suprarealist. Chiar şi fără Tzara, care se ilustrase în
occident, atrăgând după sine şi alţi literaţi şi pictori de aceeaşi
etnie, mişcarea avangardistă din România se dovedise redutabilă, competitivă.
Arghezi, Urmuz, dar şi Vinea, Pană, Voronca, Fundoianu, Aderca, Roll, Bogza,
Naum, mulţi alţii îşi făcuseră un nume vestit, deşi nu neapărat şi o operă.
În cei 10 ani de colaborare a mea la
editura Vinea, N. Tzone a râvnit multe, iar unele le-a şi înfăptuit. Cumpărase
drepturile de editare în româneşte a intagralei Tzara (inclusiv teatru,
compoziţii, desene, iconografie). Nu s-a putut trece la editarea
propriu-zisă. Am scos Douăzeci
şi cinci de poeme şi încă unul, în
1998.
Alţi scriitori:
Mihai Stoian,1927
Ion Lazu - Vase antice de la muzeul de lângă
Acropole
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu