16 decembrie: Ovidiu Constantinescu, n. 28 martie 1914 - d. 16 dec. 1993
Trăind aproape 90 de ani, bucureştean prin
naştere şi domiciliu, scriitor și asiduu traducător al clasicilor literaturii mondiale, persoana autorului mi-a rămas necunoscută, deşi destul de
intensa prezenţă editorială a sa ar fi
favorizat întâlnirile în lumea scriitoricească din deceniile ceauşiste.
Fiul bucureştean al unor funcţionari, a
terminat liceul Sf. Sava, în 1933, înscriindu-se la Litere, secţia franceză. Va
fi unul dintre cei mai activi traducători din marea literatură franceză a
secolului XX, dar şi anterioară. A mai tradus destul de mult din scriitori ruşi
şi sovietici: Fedin, Repin, Şevcenco, Dostoievski, dar şi francezi: Hugo,
Verne, Colette, Dumas, Stendhal, Carpentier, Druon, Rolland...
A debutat cu cronici literare, a fost
redactor la diverse reviste din anii 30 ai secolului trecut, a deţinut rubrici
permenente de cronică literară, muzicală, fiind un mare meloman. Om refinat,
cult, stilist redutabil, a debutat cu romanul Sfârşit de spectacol şi a continuat să publice romane sau
culegeri de nuvele în stil proustian; fin analist al unor psihologii tulburi,
cu reacţii paradoxale, inexplicabile, echivoce, între absurd, bizar şi
iraţional. Ficţiunea are de suferit, localizarea este incertă, indiferentă la
context, ceea ce s-ar petrece la Sulina, de pildă, nu este impregnat de aroma
Deltei, a Mării, ci tot aşa de bine se poate desfăşura sau se poate continua pe
străzile Parisului. Finalurile sunt ori inexplicabile, fie enigmatice, fie
deschise unor interpretări disjuncte. Tema este de fiecare dată
nefericirea personală, lipsa de comunicare între parteneri, abisul existenţial.
Contextul cel mai banal devine straniu, bizar, epica are de suferit, livrescul
se instalează. Însă analiza psihologică rămâne mereu interesantă, subtilă.
Opera
literară: • Sfârşit
de spectacol, 1941; Oamenii
ştiu să zâmbească,1946;
• Valse
hesitation, 1970;• Strada infinitului, 1974;• Menestrelii regelui Ludovic, 1980;• Luna şi mânzul sălbatic, 1982;• Portrete de artişti, 1984;• Toamna, când se scutură castanii, 1991;• Frumosul şi iubirea, 1998;• Poesis. Triumf al iubirii de frumos, 1999;• Aurore şi genuni, Bucureşti, 2001;• Columnele sonetului, 2002.
Citeşte mai mult: http://www.crispedia.ro/Ovidiu_Constantinescu
https://ro.wikipedia.org/wiki/Ovidiu_Constantinescu_(prozator)
I. Al. Vasilescu-Valjan, n. 16 dec. 1881 - d. 29 aprilie 1960
Fiu al unui funcţionar vamal, a pendulat
împreună cu familia pe Dunăre, aşa că şi-a făcut şcoala primară la Giurgiu,
liceul la Tr. Severin, ultima clasă la Brăila, unde l-a avut coleg de bancă pe
Panait Cerna. Facultatea de Drept şi Litere la Iaşi, unde urmează şi
Conservatorul, dar pleacă la Paris pentru un doctorat, luat cu Magna cum
Laude. Inteligenţă sclipitoare, spirit de observaţie, talent cât cuprinde;
om comunicativ, spontan, plin de spirit, carismatic, atrăgând simpatii; la doar
13 ani punea în scenă, la Călăraşi, Chiriţa
în provincie, cu mare succes. La Iaşi repurtează mari succese cu două
piese, apreciate de Ibrăileanu. Venit în Bucureşti, face o carieră la vârf,
devenind avocat al statului, deputat, vicepreşedinte al Camerei, dar şi
director al Naţionalului, director general al teatrelor; ia premiul naţional
pentru dramaturgie dimpreună cu Camil Petrescu şi Victor Eftimiu. Fondator al
cenaclului Sburătorul, răsfăţatul lui
Lovinescu. Pseudonimul Valjan, fiind vorba de un funcţionar al
statului, îi este sugerat de Al. Davilla. În partidul lui Goga, apoi îşi
trage un partid al său.
Ce ştia satul, o piesă de-a sa, jucată la naţionalul
bucureştean încă în 1912, considerată de Lovinescu"poate cea mai bună
piesă românească într-un act" devine prima piesă transmisă la Teatrul
radiofonic, pe 18 februarie 1929, interpreţi: Maria Filotti şi Ronald
Bulfinski. Îi promovează pe viitorii mari actori: Calboreanu, Finteşteanu,
Vraca. Este autorul Legii teatrului. Deci unul dintre cei mai jucaţi/receptaţi/apreciaţi
dramaturgi ai interbelicului. Printre piesele sale: Manifest studenţesc,
1902, 1904, Ce ştia
satul,1912, Nodul gordian,
1920, Lacrima, 1921, Vedenia, 1932, Generaţia de sacrificiu, 1935, Când soarele se uită înapoi, 1932,
Două pledoarii, 1936, Cuceritorii, Norocul, 1945 (în care a debutat Emil
Botta), Vremea, Opere, III, 1935.
Toată această carieră satrălucită musai să
se sfârşească printr-un dezastru, sub regimul comunist. În 1948 este arestat,
în legătură cu activitatea Ambasadei Marii Britanii, alţii au fost condamnaţi
la moarte şi executaţi, Valjan primeşte "doar" 20 ani de muncă
silnică. Avea în acel moment 67 ani, va deceda în închisoare, în 1960, la 79 de
ani (!!!).
În Istoria sa din 1941 Călinescu îi acordă un
articol de o jumătate de coloană, citându-i trei piese. Spre lauda sa, într-o
vreme când literatura română se leapădă de scriitorii ei cei mai importanţi, de
fermenţii şi fondatorii săi, în Istoria sa criticul de mare cuprindere Marian
Popa îl tratează la capitolul Memorialistică.
După crima de a-l fi omorât în închisoare, după alte decenii de tăcere
"principială", în 1987 îi apare o antologie, Generaţia de sacrificiu şi memorialistica, o antologie: Cu
glasul timpului, reeditată de Valeriu Râpeanu în 1996; în 1994, acelaşi
V.R. îi editase principalele piese: Trei
crime celebre.
I-am pus o placă memorială în str.
Caloteşti nr.1, colţ cu str. Culmea Veche. Între
timp, prin strădaniile fiicei sale şi ale ginerelui, nimeni
altul decât regizorul Stere Gulea, plăcii memoriale i s-a ataşat un frumos
basorelief, cu iscălitura maestrului; iar imobilul respectiv a devenit Casă
momorială.
*
Am pus o placă memorială pentru
dramaturgul I.Al. Vasilesu-Valjan la intrarea imobilului din str. Culmea veche,
nr. 8, S.II. Apoi familia a adăugat un basorelief.
Poezia zilei: Liviu Pendefunda, n. 10 martie 1952, Iași
Mila infinită
Sunt patru fluvii în Eden.
Nepătruns şi imuabil e doar Dumnezeu.
Tot ce se sfârşeşte începe.
Tot ce dispare apare
şi toate câte se împart au umbră.
Lumină în lumină e doar El.
Pe treizeci şi trei de cîi de'nţelepciune
gânduri şi milă în viaţă se revarsă
dar viaţa nu e spirit ci trup
iar sufletul doar adevăr.
Copacul plutitor sub podul curcubeu
învăluit în norii romboizi
strecoară razele de stea pe un trunchi
eteric,
ordine şi vis, splendoare infinită
căci spiritul e calea
şi calea nu e una ci câte'n necuprins
suntem.
Pieta infinita
Nell'Eden ci sono quatro fiumi.
Imperscrutabile e immutabile e solo Dio.
Tutto cio che finisce comincia.
Tutto cio che scompare appare
e tutto cia che si divide fa ombra.
Luce nella luce e solamente Egli.
Lungo trentatre vie saggezza
pensieri e pieta nella vita traboccano
pero la vita non e spirito bensi corpo
mentre l'anima solo verita.
L'albero galleggiante sotto il ponte arcobaleno
avvalto dalle nuvole rombiodi
filtra i raggi astrali su un triangolo
eterico,
ordine e sagno, splendore infinito
perche la via e lo spitiro
e la via non e una bensi wuanti
nell'infinito siamo.
(din volumul Crucea întrandafirată / Croce della rosa rossa
Traducere în italiană de Geo Vasile )
Alţi scriitori:
Al. Hodoş, m. 1967
Ion Lazu - Din arhiva Foto
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu