29 decembrie: Radu Popescu, n. cca 1655 - d. 29 dec. 1729
Pentru că există în literatura noastră doi
autori cu numele Radu Popescu, ce-i drept la distanţă de aproape 4 secole! - nu
mi-a fost prea greu să-l aleg pentru eboşa mea de la această rubrică pe
cronicarul muntean, cestălalt R.P., afirmat după al doilea război, fiind
un critic de teatru fără un relief aparte, care nu a edificat o operă durabilă.
(Dicţionarele nu-l răsfaţă şi teamă mi-e că peste ani numele său va mai fi
menţionat doar în ipostaza de tată al prozatorului şi scenaristului Petru
Popescu, aflat "pe val" la începutul perioadei ceauşiste, apoi
strămutat, cu tot cu gloriolă, în Statele Unite.)
Cronicarul muntean Radu Popescu este în
schimb o personalitate care merită cu prisosinţă atenţia noastră. Fiu al unui
grec provenind din Ianina şi al unei boieroaice din familia Băleanu, om deschis
la minte şi cu mare mobilitate socială, nelipsit de însuşiri intelectuale dar
şi de aptitudini politice, ştia câteva limbi foarte necesare pe-atunci: latina,
greaca, turca şi desigur româna. Graţie valenţelor sale, accede foarte devreme
la funcţii precum logofăt, ispravnic şi lucrurile se prezentau foarte favorabile
unei ascensiuni la vârf, însă în 1680 tatăl său, aflat în înalt rang la curtea
domnească, uneltind împotriva lui Vodă, este ucis din porunca lui Şerban
Cantacuzino. Tânărul logofăt porneşte în exil, cu familia, trecând astfel
aproape un deceniu. Se face dorit la curte, este din nou promovat, însă
meteahna urzelii de comploturi, nu neapărat moştenită de la tătâne-su, cât
inhalată din spiritul vremii, îl aduce între complotiştii împotriva lui
Constantin Brâncoveanu, pricină pentru ceva temniţă. După care Brâncoveanu îl
recheamă, însă nu în imediata apropiere, ci numindu-l ispravnic la Vâlcea, la
Ocnele Mari, la Târgovişte. Abia cu venirea la Bucureşti a lui Nicolae
Mavrocordat, în 1716, adus de turci de pe scaunul Moldovei, în perspectiva unor
războaie cu Împeriul German, R.P. este promovat la vârf, ca mare vornic, mare
ban, din nou mare vornic. Şi cum "năravul din fire n-are lecuire”, va fi
prins cu uneltiri şi împotriva lui N. Mavrocordat, spre a-l aduce la domnie pe
un Canzacuzino. Probabil că nu mai era cale de întoarcere, însă ambiţiosul
curtean îşi dovedeşte o dată în plus iscusinţa, cerând Domnitorului voie să
îmbrace rasa monahală.
Ne aflăm în anul 1724. Va lua numele
Rafail şi va rămâne călugăr la Radu Vodă din Bucureşti vreme de 5 ani,
până la moarte. Însă recunoştinţa lui faţă de Domnitorul care nu-l scurtase de
cap merge mai departe: Începe să scrie o cronică encomiastică a domniei lui N.
Mavrocordat, perioada 1688-1728. Prilej pentru a-şi pune în valoare
neobişnuitele disponibilităţi de a întoarce negrul în alb şi ocara în laudă, nu
doar în ce-l priveşte strict pe Domnitor, dar şi în privinţa familiilor
boiereşti care deveniseră aliatele Domnitorului. .
Fiind în cauză o perioadă de timp
cunoscută îndeaproape autorului, avem o abundenţă barocă de fapte, date,
descrieri amănunţite etc. În fapt, acest text, singurul atribuit fără
echivoc lui R.P. de toţi cercetătorii este prezentat în continuarea unor texte
cronicăreşti care vin tocmai din vremea descălecatului, relatate şi acestea ca
din punctul de vedere al unui martor ocular. Alt aspect curios este un
text de un autor anonim, relatînd aceeaşi perioadă a domniei lui C.
Brâncoveanu, în paralel cu cronica lui R.P., dar şi cu cea a lui Radu Greceanu.
Despre textul lui Greceanu nu se pot spune multe cuvinte de apreciere a
calităţilor sale stilistice, fiind o relatare seacă, ternă; în schimb textul
Anonimului are izbânzi stilistice invidiabile. O variantă care îmi vine
în minte ar putea fi ca în spatele Anonimului să se ascundă tot R.P., de data asta
cu un text mai sobru, fără laude ditirambice pentru Nicolae Mavrocordat.
Este incitant la culme modul cum N.
Manolescu îl prezintă pe R.P. în Istoria sa critică, menţionându-l mai întâi în
4-5 ocazii onorante pentru RP ca scriitor de talent, apoi acordându-i câteva
pagini speciale, extrem de vii, subtile, pline de miez. Un text din păcate
citit de mine pe fugă, şi asupra căruia va trebui să revin, spre aprofundarea
problematicii acestor cronicari munteni, pe care îi crezusem lipsiţi de
strălucire, prin comparaţie cu marii moldoveni.
Interesant este chiar faptul că textele
lui R.P. sau atribuite acestuia au început a fi scoase la lumină de N.
Bălcescu, , apoi de N. Iorga - după care, la încă o jumătate de veac, au făcut
obiectul unor asidui cercetări.
Opera: • Istoriile
domnilor Ţării Rumâneşti scrise de Constantin Căpitanul (publicat de N. Bălcescu),
„Magazin istoric pentru Dacia", 1845-1846;• Cronica Ţării Rumăneşti, „Magazin istoric pentru
Dacia", 1847;• Istoria
Moldo-României, vol.
II: Istoria Ţărei Româneşti, Bucureşti, 1859;• Istoriile domnilor Ţării Româneşti, cuprinzând istoria munteană
de la început până la 1688, ediţie
îngrijită şi prefaţă de N. Iorga, Bucureşti, 1902;• Istoriile domnilor Ţărâi Rumâneşti, în Cronicari munteni, I, ediţie îngrijită de Mihail
Gregorian, prefaţă de Eugen Stănescu, Bucureşti, 1961;• Istoriile domnilor Ţărâi Rumâneşti, ediţie îngrijită de Constant
Grecescu, introducere de Constant Grecescu şi Eugen Stănescu, Bucureşti, 1963;
• Istoriile domnilor Ţărâi
Rumâneşti, în Cronici brâncoveneşti, ediţie îngrijită şi postfaţă de
Dan Horia Mazilu, Bucureşti, 1988.
Citeşte mai mult: http://www.crispedia.ro/Radu_Popescu
Alţi scriitori:
Franyo Zoltan, m. 1978
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu