23 noiembrie: Petru Comarnescu, n. 23 nov. 1905 - d. 27 nov. 1970
Dintr-o familie de intelectuali ieşeni,
mama institutoare, tatăl funcţionar, a făcut şcoala primară şi prima parte a
liceului la Iaşi, a continuat la Sf. Sava din Bucureşti, cu bacalaureat în
1924, după care s-a înscris la o şcoală de ofiţeri de artilerie la Craiova,
1924-1925. Va reveni la viaţa civilă, înscriindu-se la Drept, cu licenţa în
1929. Merge în Statele Unite cu o bursă, 1929-1931, şi va obţine un doctorat în
1931 cu o temă despre relaţia dintre Bine şi Frumos, editată în 1933, tradusă
în 1946 în româneşte, cu titlul Kalokagathon.
Iar în fapt, între 1933 şi 1940 a publicat nu mai puţin de patru cărţi despre
Statele Unite, o societate pe care a admirat-o în cunoştinţă de cauză. Va fi
din 1933 inspector la Direcţia teatrelor, redactor la Editura Fundaţiilor
Regale, va ţine rubrica de arte plastice la reviste de renume ale vremii, la
Timpul, la Naţiunea etc., scriind practic despre cei mai importanţi pictori,
sculptori, graficieni.
Cu stil alert, ingenios, avizat, bine
orientat filosofic şi estetic, va stârni numeroase controverse, dintre care una
în legătură cu specificul naţional, alta despre tradiţie ca factor activ,
nicidecum restrictiv în progres, dar şi ca liant al unităţii unei naţiuni. Nu
numai arta are o structură, un sens şi se edifică pe creativitatea umană, ci
aceleaşi trăsături le are şi viaţa socială ca atare. A intrat în dispută cu
Nichifor Crainic şi cu alţi gândirişti, acuzaţi de a nu fi înţeles corect
problema tradiţiei, apoi şi cu avangardiştii, care săpau o prăpastie între ei
şi generaţiile premergătoare. A fost sufletul generaţiei Criterion, sau magul
acesteia, cum l-a numit Mircea Eliade. A scris comprehensiv despre Sadoveanu,
Mateiu Caragiale, Blaga, Barbu, Bacovia, Voiculescu, Pillat, Camil Petrescu,
dar şi despre Eliade şi Sebastian. Mereu în clocotul dezbaterilor de estetică
şi filosofie.
Din 1952 i se ia dreptul de semnătură, va
rămâne însă în miezul vieţii literare, cu ajutorul lui Ionel Jianu, publicând
sub pseudonimul Anton Coman. Doar monografiile unor artişti plastici a putut să
le publice sub nume propriu.
Opera : The Nature of Beauty and Its Relations to
Goodness, Los Angeles, 1931; ediţia (Kalokagathon), traducere de
Ruxandra Oteteleşanu, Bucureşti, 1946; ediţie îngrijită de Dan Grigorescu şi
Florin Toma, introducere de Dan Grigorescu, Bucureşti, 1985; Homo americanus, Bucureşti, 1933; ediţie
îngrijită şi introducere de Eugen Florescu, Bucureşti, 1999; Zgârie-norii New York-ului, Bucureşti, 1933; America văzută de un tânăr de azi, Bucureşti, 1934; Chipurile şi priveliştile Americii, Bucureşti, 1940; Magdalena Rădulescu, Bucureşti, 1946; America. Lume nouă - viaţă nouă.
1930-1941, Bucureşti,
1947; Francise Şirato, Bucureşti, 1954; Octav Băncilă, Bucureşti, 1954; Ştefan Luchian, Bucureşti, 1955; Ştefan Luchian (în colaborare cu Ionel Jianu),
Bucureşti, 1956; Abgar
Baltazar, Bucureşti,
1956; Marius Bunescu, Bucureşti, 1956; Benjamin Franklin, Bucureşti, 1957; Viaţa şi opera lui Rembrandt van
Rijn, Bucureşti, 1957; N. Grigorescu, Bucureşti, 1959; Îndreptar artistic al monumentelor
din nordul Moldovei, Bucureşti,
1961; Ion Jalea, Bucureşti, 1962; N.N. Tonitza, Bucureşti, 1962; Iosif Iser, Bucureşti, 1965; Gh. D. Anghel, Bucureşti, 1966; Ion Sava, prefaţă de Tudor Arghezi,
Bucureşti, 1966; Ion Ţuculescu, Bucureşti, 1967; Temoignages sur Brancusi (în colaborare cu Mircea Eliade şi
Ionel Jianu), Paris, 1967; ediţia (Mărturii despre Brâncuşi), îngrijită, traducere şi prefaţă
de Nina Săndulescu, Târgu Jiu, 2001; Deineka, Bucureşti, 1968; Lascăr Vorel, Bucureşti, 1968; The Romanian and the Universal in
Brancusi's Work, Londra,
1970; Brâncuşi, mit şi metamorfoză în
sculptura contemporană, Bucureşti,
1972; Confluenţe ale artei
universale, Bucureşti,
1972; Scrieri despre teatru, Iaşi, 1977; Chipurile şi priveliştile Europei, vol. I: Italia şi Franţa, vol. II: Elveţia şi Italia, ediţie îngrijită de Traian
Filip, Cluj Napoca, 1980; O'Neill
şi renaşterea tragediei, ediţie
îngrijită de Mircea Filip, introducere de Dan Grigorescu, Cluj Napoca, 1986; Jurnal (1931-1937), prefaţă de Victor Durnea, Iaşi,
1994; Jurnal, I-III, ediţie îngrijită de
Traian Filip, Mircea Filip şi Adrian Munţiu, prefaţă de Dan Grigorescu,
Bucureşti, 2003.
Traduceri din Faulkner, Dreiser, Gertrude
Stein, Wilder, O Neill, mulţi alţi scriitori francezi şi americani, iar din
scriitorii de limbă rusă a tradus în colaborare.
Citeşte mai mult:
http://ro.wikipedia.org/wiki/Petru_Comarnescu
http://www.crispedia.ro/Petru_Comarnescu
Ury Benador, n.
1 mai 1895 - d. 23 nov. 1971
Evreu din părţile Bucovinei, născut la
Milişăuţi-Suceava, pe numele său adevărat Simon Schmidt, este prezentat ca
autodidact în Dictionarul Marian Popa. Desigur în sensul că nu a urmat studii
medii şi superioare, eventual în latura filologică. Se cam uită că orice
scriitor autentic este până la urmă un autodidact. Chiar dacă în lumea
americană se practică de la o vreme cu asiduitate Cursurile de scriere
literară. Oricum, inflaţia de maculatură are multe alte cauze. Nu-mi vine în
minte nici un nume de mare scriitor care să fi pornit de la cursurile de
scriere literară. Iar dacă totuşi se va fi întâmplat, "vina" este mai
puţin a dascălului, ea revine tânărului care, simţindu-şi chemarea, s-a
îndreptat către respectiva formă de şcolarizare. Până la urmă, la propriu
vorbind, a învăţa să scrii/să citeşti a fost milenii la rând privilegiul
bogaţilor. În ţinerea departe de carte a omului de rând, chiar de nu ne place
s-o recunoaştem, un mare rol, negativ, va fi avut însăşi biserica. Nici
Biblia, oricât ar părea de ciudat, nu ajungea pe mâna omului obişnuit până
acum vreo 5 secole... La evrei rânduielile sunt altfel - şi poate aici e
de căutat unul dintre ascendentele istorice ale poporului ales: cei de parte
bărbătească au fost obligaţi să înveţe carte.
Viitorul scriitor bucovinean, va fi
ucenicit pe pagină în dugheana părinţilor săi. Însă aici am povestea uimitoare,
auzită chiar din gura venerabilului Pan M. Vizirescu: copil fiind, cu oile pe
câmp, a găsit nişte pagini de ziar pe terasamentul căii ferate, probabil
scăpate din tren. Cum-necum, a prins azbuchea...
Ury Benador a debutat în Viaţa literară din Iaşi, în 1924, iar în 1925 s-a
prezentat cu o piesă de teatru: 5
acte. Abia peste vreun deceniu îi apare romanul Apassionata, 1934 şi tot
atunci, romanul Ghetto veac
XX, despre viaţa comunitară a evreilor bucovineni; ca în următorul an să-i
apară Subiect banal, iar
în 1940, Final grotesc. Alte
opere: Hilda; Beethoven – omul.
Am citit pe la începutul anilor 60 Subiect banal şi Final
grotesc, iar imediat după aceea Gablontz
- magazin universal. Impresie
deosebit de puternică, abordare foarte personală a psihologiei umane. Plonjări
temerare în străfundurile firii umane, scormoniri în bolgiile subconştientului.
Nu are nici o relevanţă dacă aceste curajoase sondaje ale psihologiei omului
sunt urmarea teoriilor lui Freud şi Joung, importantă este doar autenticitatea
observaţiilor psihologice şi construcţia romanescă.
Prea rar mi-a fost dat să mă cutremur
citind despre ascunzişurile şi pornirile terifiante ale omului ca
atare. Într-o astfel de întreprindere literară contează în primul rând
câştigul în cunoaşterea omului şi adia în subsidiar epica, chiar de-ar fi ea
suspectă de gust îndoielnic. Deci nu contează faptul în sine că personajul
masculin îşi împinge partenera spre adulter, ca să-şi justifice neîncrederea de
principiu în devotamentul femeii, ci contează infinita subtilitate a analizei
relaţiei umane a celor doi. Un scriitor născut, iar nu făcut, va conchide
cititorul. Am fost contrariat să aflu că Ury Benador nu era membru al Uniunii
scriitorilor, nu fusese nici înainte de 1944, cu cinci redutabile romane la
activ, dar nu s-a înregimentat nici mai apoi, cînd, ca să folosesc un eufemism,
venise vremea evreilor, a literaţilor de stânga. Dar pe de altă parte, nu am
avut nici o ezitare în a-i pune, pentru merite scriitoriceşti, o placă
memorială în str. Traian nr. 87.
Din: Ion Lazu - Odiseea plăcilor memoriale.
...Îmi dau seama că vor fi mulţi care se
vor bucura de plăci, familiile, bietele neveste, dar se vor găsi şi destui care
să cârtească: ăla scriitor?! A fost un oportunist! De aceea voi stărui ca USR
să-i pună placă memorială şi lui Eugen Barbu, cu care au fost în mare
râcă, dar şi unui Ury Benador, scriitor mai mult decât
onorabil, dar care nici n-a vrut să fie membru USR. Şi apoi: sunt multe cele
150 de plăci proiectate pentru ditamai capitala cu peste 5000 de străzi? O
placă la 33 de străzi...
Am pus o placă memorială pentru Ury
Benador, pe str. Traian, nr. 87, S.III.
Imaginea casei în care a trăit autorul în
ultimii săi ani se află și în albumul Literaturile
Bucureștiului, MNLR, 2009.
Alţi scriitori:
Urmuz, m. 1923
Grete Tartler, n. 1948
Ion Lazu - Seară, toamnă, moină...
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu