22 noiembrie: V. A. Urechia, n. 15 febr. 1834 - d. 22 nov. 1901
S-a născut la Piatra Neamţ şi a învăţat în
familie, căci tatăl său murise când copilul avea doar 6 ani. A urmat şcoala
normală la Trei Ierarhi din Iaşi, iar din 1844 intră la Academia Mihăileană. Cu
o bursă merge la Paris, apoi îşi ia licenţa în Litere la Sorbona. Căsătorit din
1856 cu o spaniolă, care a murit după un an, a făcut numeroase călătorii de
studii în Spania, aducând documente şi însemnări. În 1858 revine la Iaşi, ca
profesor la Gimnaziul Central, apoi devine profesor la Universitatea din Iaşi;
din 1864 va veni la Universitatea din Bucureşti, pentru o perioadă decan la
Litere şi Filosofie. A avut şi funcţii politice, director de minister, ministru
interimar în guvernul Kogălniceanu, ministru culturii în guvernul I. C.
Brătianu, 1881-1882. A fost membru fondator al Academiei Române, al Ateneului
Român, a numeroase instituţii, atenee populare, şcoli şi aşezăminte culturale,
un paşoptist crezând nestrămutat în ridicarea prin cultură a poporului. O
anumită neglijenţă în stil şi neatenţie la argumentaţia strict ştiinţifică i-a
atras critica unor corifei, printre care Titu Maiorescu, cu binecunoscuta sa Împotriva beţiei de cuvinte. În 1890 a
donat liceului din Galaţi biblioteca sa, documentele istorice, piesele din
colecţiile arheologice.
Ca literat are un rol de deschizător de
drum, împreună şi pe urmele unor Alecsandri, Kogălniceanu etc. Debutase
pretimpuriu cu o fabulă, în 1850, în anul următor publică o nuvelă, iar în 1854
deja apare cu o culegere de proze. A înfiinţat şi condus singur sau în
colaborare numeroase reviste de popularizare, a ţinut conferinţe la Ateneul
Român, a scris numeroase romane, preluând teme, prelucrând şi adaptând, a scris
piese de teatru în manieră Alecsandri, care s-au jucat pe scenă, dar mai
rodnică a fost activitatea de povestitor pe teme din legende şi din cronicari.
Biblioteca judeţeană din Galaţi poartă pe
drept numele savantului V. A. Urechia.
Opera literară: Grinda de aur sau Previderea unui părinte
bun, Iaşi, 1851; Mozaic de novele, cugetări, piese
şi poezii, Iaşi, 1854; Omul muntelui (în colaborare cu Marie Boucher),
Bucureşti, 1858; Schiţări de literatură română, Iaşi, 1859; O vorbă despre literatura
desfrânată ce se încearcă a se introduce în societatea română, Iaşi, 1863; Les Sept montagnes (histoire
moldave) (în colaborare cu
Marie Boucher), Paris, 1863; Balul
mortului sau Mortul şi danţul, Bucureşti,
1865; Cronicele noastre, Bucureşti, 1865; De clasicism, romantism şi realism, Bucureşti, 1865; Femeia română dupre istorie şi poezie, Bucureşti, 1865; Despre fabule în genere şi în
speciale despre Cichinăel, Bucureşti,
1866; Despre elocinţa română, Bucureşti,
1867; Poezia în faţa politicei, Bucureşti, 1867; Carol I, domnitoriul românilor, Bucureşti, 1868; Patria română, Bucureşti, 1868; Odă la Elisa, Bucureşti, 1869; Fidanţata imperatorului, Bucureşti, 1870; Opere complete, seria A, tomul I: Comedii, scenete, Bucureşti, 1878, tomul II: Teatru. Drame, Bucureşti, 1878, seria B, tomul
I: Conferinţe şi discursuri, Bucureşti, 1878, tomul II: Discursuri academice, Bucureşti, 1882, seria D, tomul
I: Didactica, Bucureşti, 1883, seria E, tomul
I: Novele, cugetări,
foiletoane, bibliografii, varia, Bucureşti,
1883, seria B,tomul II: Memorii
prezentate Academiei Române în 1887-1888, Bucureşti,
1889, tomul III: Memorii
prezentate Academiei Române în 1888-1889, Bucureşti,
1890; Schiţe de istoria
literaturei române, Bucureşti,
1885; Arhimandritul Vartolomei Măzăreanul (1720-1780), Bucureşti, 1889; Autografele lui Varlaam
mitropolitul, Bucureşti,
1889; George Asaki, Bucureşti, 1890; Legende române, Bucureşti 1891; ediţia III, cu
ilustraţii de Jiquide, Bucureşti 1896; ediţia IV, vol. I-II, Bucureşti, 1904;
ediţie îngrijită de Ion Horia Rădulescu, Bucureşti, 1934; Miron Costin, Craiova, 1891; Istoria şcoalelor de la 1800-1864,
I-IV, Bucureşti, 1892-1901; Alecsandri
la Mirceşti, Bucureşti,
1894; Cum am cunoscut pe
Alecsandri, Bucureşti,
1894; Codex Bandinus, Bucureşti, 1895; Cum era odinioară, Bucureşti, 1901; Scrieri literare, ediţie îngrijită şi prefaţă de
Alexandru George, Bucureşti, 1976.Ediţii,
antologii: Miron Costin, Opere complete, I-II, prefaţa editorului, cu un
glosar de Lazăr Şăineanu, Bucureşti, 1886-1888; Voci latine. De la fraţi la fraţii, Bucureşti, 1894; ediţie
îngrijită şi prefaţă de Oprea Nedelcu, Galaţi, 1993.
Citeşte mai mult:
http://ro.wikipedia.org/wiki/Vasile_Urechi%C4%83-Alexandrescu
Iulian Vesper, n.
22 noiembrie 1908 - d. 11 februarie 1986
De fel din Horodnicul de Sus - Suceava,
fiu de ţărani (tatăl cantor bisericesc, numele real Grosu), - unul dintre
fondatorii grupului Iconar,
împreună cu Mircea Străinul şi cu Traian Chelariu (evocat de noi pe acest blog)
- şi-a făcut studiile liceale la Rădăuţi, urmând apoi Universitatea din
Cernăuţi, de unde se transferă la Bucureşti, pentru a-i audia pe D. Caracostea
şi pe Ov. Densusianu; licenţiat în 1933. Lucrează ca redactor la Glasul Bucovinei, apoi la Dacia Traiana şi în alte funcţii prin
ministere, dar din 1950 devine corector la ESPLA.
Colaborator la numeroase reviste,
debutează editorial în 1933 cu Echinox
în odăjdii, publicând în continuare volume de poezii şi de proză, dar
şi traduceri, în special din autori ruşi, iar postum îi vor apărea Memoriile, în 1999. Menţionat de
Călinescu în a sa Istorie a
literaturii, dar şi de Perpessicius, care îl consideră unul dintre marile
promisiuni ale literaţilor proveniţi din Bucovina.
Poetul Florentin Popescu, colocatar (între
anii 1975 şi 1991) al blocului din Apolodor 13-15, cu mulţi alţi scriitori şi
artişti, printre care şi Iulian Vesper, incitat aşa cum singur mărturiseşte de
plăcile memoriale pe care le-am fixat la cele două intrări ale blocului, a
publicat în acest an volumul intitulat chiar aşa: Scriitorii din strada Apolodor. (Vezi în mod special
capitolul "Nume încrustate în marmura neuitării", p. 136-137).
F.P. regretă a nu fi declanşat o discuţie literară cu colocatarul mai vârstnic,
despre care îşi făcuse "impresia unui om bolnav, poate şi din cauza
corpolenţei, care îi încetinea mişcările". Un om vârstnic, pe care l-a
văzut de câteva ori, "însoţit de cineva, urcând sau coborând cele câteva
trepte până la lift". (pag. 79). Eu cu atât mai puţin, nu cred a-l fi
zărit vreodată pe dl Vesper. Dar cu siguranţă voi fi citit traducerile
sale din marii ruşi. Căci (literar) de la marii ruşi ne tragem...
Alţi scriitori:
Lucian Bureriu, n. 1942
***
Și iată citatul din Ion Lazu - Scene din viața literară, în care notez prestația lui Ulici la lansarea romanului meu Rămășagul:
”Ion Lazu: Scene din viaţa literară. Ed. Ideea europeană, 2007:
1 noiembrie 1982. Am aşteptat
încheierea campaniei ca să pot face lansarea Rămăşagului la întreprindere. Acum vreo săptămînă
l-am căutat pe Laurenţiu Ulici la Contemporanul,
i-am dat cartea şi l-am invitat la lansare. Au mai venit Ahoe şi Niki
Opriţescu. Sala plină, la subsol. Tudor George se lansează, în stilul lui
inconfundabil. Niki Opriţescu aminteşte că mai întîi a existat scenariul de
film, "scenariul nostru", pentru care ne luptăm în continuare. Şi
iată-l pe Laurenţiu Ulici scoţînd în evidenţă stilul elevat, fluenţa
scriiturii, construcţia parabolei – adică exact ce-mi contestase în acel
referat de comandă, cu care mi-a blocat Curtea
interioară pentru zece ani…
Dar Ulici nu ştie că eu ştiu despre referatul lui, (de la dna Donoiu, redactor
de carteÎ. Oricum, de data asta a trebuit să citească atent înainte de a se
pronunţa. Ceea ce-mi şi dorisem. Din sală iau cuvîntul Romică Purecel, Mircea
Mureşan şi Doina Nimigean. Apoi descindem la Uniune, îl invit pe Ulici la masa
noastră, dar se ţine de-o parte. Are vreo întîlnire. Sau bănuieşte şi el ceva? ”
Ion Lazu - Casa, palate, biserici...
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu