6 iulie: Gabriela Negreanu, n. 6 iulie 1947 - d. 22 octombrie 1995
Tatăl inginer textilist, director la
diverse fabrici de confecţii, mama croitoreasă, având încă două fiice;
viitoarea poetă s-a născut la Bucureşti, dar şi-a făcut primele 7 clase la
Botoşani, unde a început şi liceul, continuat la Botoşani, terminat la Călăraşi,
în peregrinările părinţilor. Între 1965 -1970 urmează Filologia din Bucureşti,
se căsătoreşte în 1969 şi are un fiu în 1971. După licenţă, va fi timp de 15
ani redactor la editura Albatros. În 1983, ca redactor de carte al volumului Saturnalii, de C.V. Tudor, va
trage toate ponoasele pentru că autorul strecurase o poezie cu cifru,
ofensatoare la adresa rabinului-şef Moses Rosen. În Săptămâna, Eugen Barbu, în mod aberant, dar de
fapt solidar cu Vadim şi totodată nemulţumit de faptul că editoarea îi sprijinise
pe diverşi adversari ai săi, inclusiv pe Adrian Păunescu, declanşează un atac
mişelesc, în serial, împotriva Gabrielei Negreanu. În 1985 va fi înlăturată de
la editură, mutată într-un post de funcţionară. După Decembrie 1989 va lucra la
redacţia Culturală a Televiziunii Române, realizatoare a emisiunii Logos şi Ethos.
La sfârşitul lui octombrie 1995 se
sinucide, aruncându-se de la etajul IX al blocului unde locuia cu familia.
A scris poezii de la vârsta de 8 ani şi a
activat în echipele de teatru ale şcolilor frecvantate. A debutat cu poezia Dunăre, în Luceafărul, 1983. Participantă
la cenaclurile bucureştene Junimea,
Labiş etc şi la echipele de
teatru studenţesc.
Opera literară: Paul
Valery şi modelul Leonardo; Decorul şi prezenţa, 1979; Elegii pentru sufletul înflorit, 1981; Jurnal. Eul peregrin, 1984; Partea omului, 1987; Incinte, 1988; Viziune cu logofagi, 1994; Memoria unui creier, 1995; Noaptea iniţiaţilor, 1995.
Citeşte mai mult: http://www.unibuc.ro/studies
/Doctorate2010Iunie/Kom%20Mihaela%20-%20Gabriela%20Negreanu.%20Studiu%20Monografic/M%20Kom%20-%20Rezumat%20al%20tezei%20de%20doctorat.pdf
http://revistacultura.ro/nou/2010/04/gabriela-negreanu-%E2%80%93-totul-sau-nimic/
Un comentariu la evocarea lui Alex
Ştefănescu: Gabriela
Negreanu - Totul sau nimic, Rev.
Cultura, 6 iulie 2012.
http://revistacultura.ro/nou/2010/04/gabriela-negreanu-%E2%80%93-totul-sau-nimic/
"Plină de miez şi de înţelegere umană
- şi atât de bine scrisă - această evocare colegială-îndrăgostită a lui Alex
Ştefănescu despre poeta Gabriela Negreanu; iar într-altfel, după cum ne şi
mărturiseşte autorul, textul cu pricina este un fel de "încălzire",
înainte de a scrie articolul despre G.N, în Addenda pe care o pregăteşte la
Istoria sa. (Nu ştiu dacă a scris deja despre ea, nu am cartea... Oricum,
Marian Popa îi acordă o coloană, pe când N. Manolescu nu o citează măcar
o dată.). De altfel, Alex. Şt. este, dintre exegeţii în desfăşurare, criticul
literar care scrie cu cea mai mare adecvare la autorul analizat, cu inteligenţă
dar şi cu subtile observaţii de viaţă. M-a emoţionat profund această evocare a
poetei pe care astăzi o postez pe blogul meu la "Scriitorul zilei".
Lui Alex. Ştefănescu poezia Gabrielei Negreanu nu-i face o bună impresie, dimpotrivă,
îi pare a nu fi mai mult decât nişte fragmente de jurnal; criticul consideră că
poeta ar fi trebuit să se ocupe cu precădere de eseistică, unde inteligenţa ei
şi cultura temeinică ar fi constituit avantaje decisive... Sunt mai multe
cauze ale acestei inaderenţe a criticului la poezia Gabrielei Negreanu; în
primul rând, colegi de facultate fiind, n-a putut trece peste impresia
fascinantă despre fiinţa poetei, cum de altfel nici peste comportarea ei
derutantă, contradictorie etc - însă ar trebui să se ştie că această
discrepanţă există întotdeauna: poezia este altceva decât poetul ca atare, de
carne şi nervi - şi chiar această nepotrivire cu sine şi cu lumea este sursa
din care se nutreşte poezia... Şi apoi, trecând de perioada clasicismului, ce altceva
a fost, în fond poezia ultimului secol şi jumătate - cel pe care îl avem
îndeobşte sub observaţie, indiferent a cui şi din ce continent? (vorbim de
marea poezie a lumii...) Păi, nu e mereu vorba despre un jurnal liric deghizat,
livrat nouă ca poezie, de la sfârşitul secolului XIX şi până la mizerabiliştii
milenarişti?! Numai că bieţii noştri contemporani, altfel bine înfipţi, decişi
să ocupe prim-planul scenei lirice, nu au substanţă, nu au "snagă"
(sau poate ar fi să spunem că nu au metafizică...), ei doar dau curs
reflexulului cultural de a-l acroşa pe cititor, de a se constitui în autori
(prin pură uzurpare de termeni), lipsindu-le în schimb combustia internă,
creativitatea, harul simplu poetic. Or, dl Alex. Ştefănescu. spune că-i e ciudă
când vede tineri talentaţi, dar fără substanţa Gabrielei... Nu prea înţeleg,
totuşi, în ce ar consta acel talent, care nicicum nu se înfiripă pe zariştea
paginii..."
Ion Lazu - Rememorări: Gabriela
Negreanu
Din Omul bun are timp pentru toate (Jurnal de scriitor, 1995-2000): :
26 oct. 95. Îngrozitoare veste: s-a sinucis Gabriela
Negreanu! Am aflat astă-aseară, la sala Dalles, unde cu doar câteva luni în
urmă am participat la lansarea volumului ei de poezii “Memoria unui creier”. Pe
loc mă gîndesc că şi-a ieşit din minţi, din cine ştie ce motiv şi nu a mai
reuşit să evite gestul disperat. Dar de fapt n-am aflat la sala Dalles, ci în
pasajul de la metrou Unirea, cu Nicu Ţone şi un ins care ne zăpăcea la cap cu
proiecte de difuzare a cărţii prin şcoli etc. Trăznit de veste, îl stopez pe
acela: Domnule, lasă-ne în pace, nu vezi că am primit o veste îngrozitoare?!
N.Ţ. l-a luat ceva mai încolo, iar Lidia se străduia să mă aducă la realitate,
spunîndu-mi că asta e: Gabriela s-a sinucis acum cîteva zile şi nu mai putem face
nimic. Nici măcar să mergem la îmnormântarea ei. Am reuşit să mă urnesc spre
scări, în timp ce trecătorii se uitau nedumeriţi, trăgînd cu urechea. Mă
copleşise groaza, mila de Gabriela şi regretul că am tot amînat să-i dau
telefon pentru a-i spune că mi-au plăcut versurile din volumul lansat. Chiar mă
străduiam să însăilez o scuză care la ea ar fi prins, ştiindu-mă geolog, anume
că am fost plecat pe teren, în munţi. Lidia, şi ea regretînd foarte mult, îmi
reproşează că am acestă meteahnă, nu telefonez prietenilor, cunoscuţilor. Ne
tot zbuciumăm îndenoi, neînstare să înţelegem cum s-au petrecut lucrurile, ce
se află în spatele acestui gest disperat-disperat. Mă gîndeam la strutura ei
specială, uşor labilă psihic, alternînd puseele de sinceritate cu altele de
neîncredere şi suspiciune, la distanţa pe care o punea uneori, brusc, între
sine şi interlocutor, după alte momente, de francheţe, la toate semnele care
spuneau că are nevoie de a se confesa şi de a se baricada în sine, alternativ.
În drum spre nepotul – ziua lui de naştere
– îi spun Lidiei: Vezi la ce e bună religia? În astfel de momente de
cumpănă-panică-disperare, cînd nu mai vezi nici o ieşire. Lidia tot nu poate
înţelege cum a putut recurge la un asemenea gest o femeie care are copil, soţ,
o familie, mamă, soră. Tocmai aici e tragedia, îi spun, i-a luat Dzeu minţile,
"şi-a ieşit din minţi", cum zice poporul. În acea clipă Diavolul se
bagă în sufletul omului, îl păcăleşte cu o falsă raţiune, aşa încît insul crede
că judecă logic – şi astfel diavolul îşi împlineşte lucrarea lui mişelească. La
Mălina aflăm că vestea apăruse zilele trecute pe prima pagină: poeta şi
redactora GN s-a sinucis, fiind bolnavă de cancer. Promite să-mi găsească
ziarele.
Acasă nu dormim ore în şir. Îmi vin cu
insistenţă în minte scene din aceşti ultimi 15 ani de cînd ne cunoaştem, cum am
colaborat la apariţia Curţii
interioare, ed. Albatros, 1983, şi cum eram pe cale să scoatem şi
volumul de poezii, dar a trebuit să plece de la Albatros pentru că scosese
volumul de poezii al lui Adr. Păunescu, devenind victimă a şicanelor şi
bădărăniilor lui Eugen Barbu. Cum i-am dus cele două pietre frumoase şi o
pagină de carte veche bisericească, iar ea m-a luat prin surprindere punîndu-mi
în braţe Istoria lui Călinescu. (Un asemenea gest,
pe care cred că nimeni altcineva nu l-ar fi făcut... Ca să nu i se pară că am
mituit-o, ca să nu mi se pară că...). Cum îi vedeam pe optzecişti la ea în
redacţie, pe Florin Iaru şi ceilalţi pe care reuşea să-i strecoare, mai într-o
antologie a debutanţilor, mai într-un concurs de debut… L-a publicat şi pe
Felix Sima iar acela, în următorul volum i-a dedicat o poezie.
Îi telefonam de cîte ori îi apărea un nou
volum, un grupaj de poezii, sau cînd i-a apărut o proză scurtă, un coşmar cu
iscusinţă captat, în Ramuri.
Am discutat pe larg despre şansele ei ca prozatoare. Am fost cu Felix Sima la
Biblioteca Universităţii cînd s-a lansat cu mare pompă Epica magna a lui Nichita Stănescu, îi vedeam pe
amîndoi la tribună, de la balcon, şi o clipă m-am gîndit ce norocoasă este, ce
bine le stă şi că poate sunt îndrăgostiţi. Oricum, nu m-aş fi mirat să pună
ochii pe o fată superbă ca ea, numită tot Gabriela şi semănînd cumva cu
Melineasca. Cum se interesa de familia mea, de Lidia, apoi şi de Andrei, oferindu-se
să-mi dea nişte lucruşoare de-ale lui Brăduţ... De o bunătate şi căldură
omenească vecină cu inimaginabilul... Ba chiar mi-a şi dat un fel de zgardă de
piele, pentru când copilaşul învaţă să meargă. Părea să se bucure cînd îi
spuneam că eu şi Lidia ne iubim, ar fi vrut să vină odată cu noi într-o
excursie la munte. Mi-a spus asta în cîteva rînduri, dar eu nu am insistat,
căci alţi amici condeieri se arătaseră interesaţi, iar apoi dăduseră uitării
toate planurile noastre. Îi dădeam uneori telefon din gară, cînd să plec pe
teren, o felicitam de 8 noiembrie. Se pare că a impresionat-o neplăcut faptul
că pe eroina mea din Capcana…
o chema tot Gabriela şi poate de aceea mi-a înapoiat manuscrisul fără să-l fi
terminat de citit. Schimbasem numele real Daniela, iar acum ce să fac? Se arăta
impresionată că scosesem şi cărţi de poezie dar şi de proză, scenarii premiate,
un album de artă fotografică – şi una dintre dedicaţiile ei se referă chiar la
această polivalenţă a resurselor mele artistice. Am cunoscut-o pe soră-sa şi cu
acea ocazie am conversat despre vizita/şederea ei de cîteva zile la Gigi
Astaloş, căruia îi luase un interviu. Mi-l prezenta ca pe un ins foarte iscusit
în a-şi crea relaţii, ceea ce-l ajutase să-şi vadă piesele jucate în multe săli
mici din toată lumea. În ultima vreme făcuse la televiziune emisiuni culturale,
dar mi s-a plîns că nu se înţelegea cu ceilalţi şi în scurt timp i-au desfăcut
contractul. Oricum, am chemat-o la recitalul Lidiei, pe o ninsoare straşnică,
la Muzeul Ţăranului român, unde s-a emoţionat pînă la lacrimi; a venit cu drag
la lansarea primului volum de poezie al Lidiei, la Dalles, în aprilie, apoi tot
acolo şi-a lansat Memoria…
unde au vorbit excelent despre ea vreo cinci critici de marcă, inclusiv Dan
Laurenţiu. Lidia nu-şi poate scoate din minte imaginea chipului ei radios cînd
ne-a dat autograful, numindu-ne adevăraţii ei prieteni…
Şi nu puteam adormi de obidă, de mare
tulburare şi adîncă tristeţe.
Am vorbit la telefon cu Izverna, care nici
el nu ştiuse; îmi spune că toată ziua se gîndise la ea, pentru că îi promisese
nişte cărţi; s-au văzut la mare, în iulie, au stat la plajă. Ca medic, zicea,
nu crede că a avut cancer. Azi la prînz dau telefoane lui Acsan, lui Petre
Ghelmez şi dna G. îmi spune că drama s-a petrecut duminecă, după ce
dereticaseră prin apartament. P.G. e cel care o angajase la Albatros…
E groaznic, de două trei ori am fost acasă
la G. N. şi de fiecare dată am sfătuit-o insistent să-şi închidă balcoanele –
un balcon imens, spre bulevard, dînd ocol întregului apartament: ar cîştiga
spaţiu util, ar scăpa de zgomote şi de praf, îi spuneam. Nu pot spune de ce,
dar ideea că G. N. are un balcon deschis, gol, la etajul IX, mă neliniştea.
Scrisul nu a ajutat-o, asta mă întristează
în plus. Scrii jurnal, de exemplu, şi te iluzionezi că smulgi uitării măcar
cîteva fragmente de viaţă, dragi sufletului “însetat de real” – dar se face că
totul este “vînare de vînt”, scrierea jurnalului nu face decît să-ţi fure din
viaţă, să-ţi anuleze din amintiri, necum să ţi le păstreze…
Cu atîtea cărţi publicate, aşezate
cronologic în raftul bibliotecii sale, cu manuscrisele de proze scurte
din dosare, cu foi răzleţe, notiţe şi însemnări de jurnal care i-ar fi putut
ţine sufletul dar şi trupul în aer, plutitor, biata Gabriela se va fi azvîrlit
cu capul în jos, într-o pornire de autodistrugere definitivă. Va fi murit încă
din aer, la acea viteză nici nu mai poţi să respiri. Aseară, în panică, mă
rugam: Doamne, ajută-ne şi ocroteşte-ne!
Iată unele notaţii cu Gabriela Negreanu (Scene
din viaţa literară, ed. Ideea europeană,2007):
3 febr. 84 (...) Apoi o lungă convorbire cu Gabriela
Negreanu, rău afectată că Eugen Barbu a reluat campania împotriva ei. Vrea să
ceară altă muncă. Am insistat să nu-i dea ipochimenului o astfel de
satisfacţie. I-am explicat în fel şi chip că nimeni nu ia în seamă astfel de
atacuri descalificante, duse aşa încît să-l scîrbească pe preopinent. Sper ca
discuţia să o fi întremat, căci am găsit-o foarte deprimată.
10 ianuarie 1986: (...) Apare (la redacţia Luceafărul, n.
m.) Gabriela Negreanu, acum funcţionară la Centrala cărţii; din spirit de
solidaritate cu poeta urgisită, Sînziana îi cere un articol, I. Gh. îi cere
nişte poezii. Ca între redactori, deh! Îi place ultimul grupaj al lui Florin
Şandru. Şi mie, zic. Mă asigură că o să dea manuscrisul meu de poezii de
la editură lui Ion Acsan, pentru ’87. Apare A. D. Munteanu, care mă invită la
el în birou, îmi povesteşte excursia lui în Franţa, îmi vorbeşte de Gigi
Astaloş, care s-a realizat plenar şi îmi promite publicarea grupajului de
traduceri din poezia lui Raoul Andres Morales pentru februarie-martie. Mă văd
cu Ion Sofia Manolescu şi cu Matei Gavril în biroul proză-reportaj. Gabriela
Negreanu, relaxată de data asta, îl caută pe Dan Laurenţiu...
Poezia zilei, George Alboiu, n. 6 iulie 1944
De
mână
Amândoi
mergând de mână
Pe
câmpia cea bătrână
În
pământ intrăm încet
Și
în zare tot de mână
Ies
copiii din fântână.
Noi
intrăm încet mergând
Și
lăsăm în urmă gând
Ei
se urcă dând ușor
Toți
genunchii florilor.
Când
ne-ajunge-n gură
Gust
de arătură
Le
vedem picioarele
Mânând
goale soarele.
Amândoi
trecând de mână
În
câmpia cea bătrână
Și
în care tot de mână
Ies
copiii din fântână
Pe
câmpia cea bătrână.
(din Câmpia eternă,
1984, Cartea românească)
Adrian Alui Gheorghe, n. 1958
Alţi scriitori:
Dragoş Vicol, n. 1920
Adrian Alui Gheorghe, n. 1958
George Lesnea, m. 1979
Horia Gane, n. 10 aprilie
1936 - d. 6 iulie 2004
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu