19 iulie: Constantin Ţoiu, n. 19 iulie 1923 - d. 10 aug. 2012
Om al câmpiei dunărene, născut la Urziceni (tatăl
comerciant, mama de origine aromână, sau poate ambii părinţi, cum ar sugera-o
numele de familie), a urmat şcoala primară în urbea natală, a făcut liceul la
Braşov, după care a urmat o şcoală de aviaţie la Buzău, dar nu a apucat să
meargă pe front; din 1942 a început studiile filologice la Universitatea din
Bucureşti (unde i-a avut profesori pe Vianu, Ralea, Dimitrie Gusti, Mircea
Florian), cu licenţă în 1946. A fost redactor la ESPLA, la Secolul XX, Luceafărul, Gazeta
literară - România literară şi
la Radioteleviziunea română.
Romancier, eseist, memorialist, prezenţă constantă în
publicistica literară, cu rubrici săptămânale, vreme de decenii. Şi-a
făcut mâna la început stilizând traduceri din literatura străină; a debutat cu
o proză scurtă în 1958, după care a publicat două romane, din fericire neluate
în seamă de critica literară, căci erau scrieri nu numai foarte anoste, dar
"pe linie" în modul cel mai neplăcut. Ca prin minune, după apariţia
romanului Galeria de viţă
sălbatică, scris la 53 de ani, deci la maturitate artistică, a devenit unul
dintre cei mai bine cotaţi prozatori români ai momentului, prezent neîncetat în
Consiliul de conducere al Uniunii scritorilor, înainte de Evenimente, cât şi
după aceea.
În Istoria sa,
Alex Ştefănescu se află în admiraţia autorului ca neîntrecut stilist, foarte
bun povestitor, cu o "plăcere aproape vicioasă de a povesti", cu o
superbă "boierie" în abordarea scripturală, cu
"ceremonial", cu "protocol savant", plasat deci în urma
"umaniştilor de şcoală veche". Mai circumspect, Nicolae Manolescu,
vorbind şi el de Negruzzi, de Ion Ghica, de Odobescu şi Mateiu Caragiale,
cunoscător al întregului demers scriitoricesc al lui C.Ţ., aminteşte în treacăt
că primul roman este pe linia partinică a lui Petru Dumitriu, despre lupta împotriva
partizanilor din munţi. Abia Galeria
de viţă sălbatică este
performantă. Tema este a obsedantului deceniu, în fapt o temă oferită
scriitorilor chiar de venirea lui Ceauşescu, care s-a dezis de dejism (după ce
îl slujise cu mare râvnă... Dar ce era până la urmă chiar această
desolidarizare a actualilor de antecesorii lor dejişti? Nimic mai mult decât o
diversiune, care să explice grava rămânere în urmă pe drumul spre societatea
comunistă multilateral dezvoltată şi totodată acreditarea ideii că greşelile nu
vor fi repetate, că deci există bune temeiuri pentru speranţele de
redresare...). Apărută abia în 1976, după ce aproape toţi scriitorii atenţi la
comanda socială îşi scriseseră romanele (inclusiv unii poeţi care abia cu acest
prilej au abordat proza!), scrisă deci pe îndelete şi cu talent, cu mare grijă
pentru prezentarea mediată a atacurilor antidejismului, romanul a făcut
excelentă impresie la critică, în primul rând datorită stilului impecabil,
amintind de realismul magic sud-american. Un roman care lui Alex. Şt. i se pare
în creştere de cotă la relectură, îi stârneşte lui N.M. destule obiecţii. De
altfel, comentându-i şi următoarele romane: Însoţitorul (îl găseşte "lăbărţat”), Obligado, apăsând pe mediul şi
chiar pe stilul matein, evocator al vechiului Bucureşti, în discuţii
deambulatorii prin zona vechiului burg, Căderea
în lume, şi el focalizat pe o perioadă revolută, de data asta vremea
legionarilor, frecventată şi de Marin Preda, până la Barbarius, în care avem
procesul de conştiinţă al unui vechi procuror de tip stalinist, N.Manolescu
comentând maniera în care ultimele scrieri ale lui Ţoiu reiau teme, situaţii şi
medii din romane mai vechi, diluându-le, asamblându-le cu episoade strict
memorialistice; criticul „de canon”. conchide că romanul cel mai bun,
pentru că mai strict controlat stilistic, este Căderea în lume, 1987. Criticul consideră că
memorialistica lui Ţoiu, altfel delectabilă la lectură, accentuând pe stilul
incisiv, "muşcător", ce nu fusese decât protocolar în romane, mai
scoate la iveală şi faptul că Galeria, dar şi Însoţitorul şi Obligado deconspiră personaje ce putuseră să
pară inventate dar care acum se dovedesc trase după persoane reale; ca de
altfel şi unele situaţii cu miză dramatică, luate în fapt din situaţii reale,
însă ocultate de regim. Fapt este că numai un critic din proximitatea autorului
(colegi de redacţie decenii la rând, ar fi putut produce astfel de precizări. Putem înţelege că i se recunosc
însuşiri scriitoriceşti la cel mai înalt nivel, dar şi o pierdere de viteză în
relatări de sine stătătoare, în fapt irelevante, parazitare epicii
romaneşti. Scena finală din Galeria (care şi nouă ne-a părut făcută, ca să
dea bine la cenzură), cu ploaia mult-aşteptată care spală oraşul,
împrospătându-l, pregătindu-l pentru un nou început (cel ceauşist) îl arată pe
scriitor supus pentru a doua oară comenzii sociale a vremii.
Opera literară: Proză - Moartea
în pădure (roman), 1965; Duminica muţilor (nuvele), 1967; Galeria cu viţă sălbatică (roman), 1976, reeditări în 1979,
1984, 1999, 2011; în franceză, L’exclu,
publicat de Editura Nagel; în maghiară, Vadszölölugas,
Editura Europa Könyvkiado, Budapesta, 1980; romanul a mai fost tradus în
limbile engleză, germană şi polonă); Însoţitorul (roman), 1981; reditări în 1989,
2004); Obligado (roman), 1984 (reeditare în 1997); Căderea în lume (roman), 1987 (reeditare în 1994); Barbarius (roman),1999; Istorisirile Signorei Sisi (roman), 2006;
Eseuri, publicisatică, memorialistică: Destinul
cuvintelor (publicistică),
1971; Pretexte (eseuri), 1973; Alte pretexte (eseuri), 1977; Caftane şi cafteli.
Prepeleac doi, trei, 1994; Morbus
diaboli, 1998; Răvaşe
din Kamceatka. Prepeleac cinci, 2000; Memorii
din când în când, vol. I-II, 2003-2006; Trompete
după-amiaza, 2004; Memorii întârziate, 2009; Memorii
vol. V: Vederi din Prepeleac, 2010.
Citeşte mai
mult: http://ro.wikipedia.org/wiki/Constantin_%C8%9Aoiu
http://revistaramuri.ro/index.php?id=420&editie=22&autor=de%20Nicolae%20Manolescu
http://www.romlit.ro/constantin_oiu
http://www.jurnalul.ro/calendar/astazi-e-ziua-ta-constantin-toiu-585096.htm
Poezia zilei, Lidia Lazu:
***
scriitorului Constantin Ţoiu
Miros de ierburi amare
Uitate sub coli în sertare
Lumină prelinsă
Printr-o perdea răscoaptă
Desprinsă pe ici pe colo
Cât să dea încăperii
Un iz vrăjitoresc -
Dansez în jurul meu
până mi se pare
Că nu mai sunt –
Că m-am prefăcut într-o pată
De pe covor
(1998), din volumul Balansoarul umbrei, ed. Vinea, 2004
Alţi scriitori:
Tita Chiper, n. 1934
Norman Manea, n. 1936
Maria Luiza Cristescu, n. 1943
Ion Lazu - Înserare în IOR
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu