16 iulie: Eugen Lovinescu, n. 31 oct. 1881 – d. 16 iulie 1943
Al doilea mare critic literar al literaturii noastre, (IMEDIAT DUPĂ cĂLINESCU) E.L. s-a născut la Fălticeni, ca fiu al unui profesor (ce şi-a schimbat numele din Teodorescu în Lovinescu); a făcut şcoala primară şi gimnaziul la Fălticeni, „Liceul internat” din Iaşi (profesori: A. Densusianu, S. Mehedinţi, Miron Pompiliu) şi s-a înscris la Filologia Universităţii ieşene, însă se va transfera imediat la cea din Bucureşti, unde audiază cursurile lui Titu Maiorescu şi Nicolae Iorga. Va fi profesor de liceu la Ploieşti, apoi la Bucureşti şi nu va accede la o catedră universitară, cum i-ar fi dat dreptul doctoratul obţinut la Paris, 1909, lucrare tipărită în acelaşi an, cu prefaţă de Emile Faguet. Concomitent publică o altă lucrare, despre Călători francezi în Grecia, prefaţată de Gustave Fougeres. Debutează în Adevărul şi se face remarcat prin foiletoanele din Epoca, dar şi din alte reviste, indiferent de orientarea lor, adunate în volumul Paşi pe nisip, I, II.
Colaborează la Convorbiri literare, Viaţa
românească şi Convorbiri critice. Editează
monografii despre Gr. Alexandrescu, C. Negruzzi şi G. Asachi, interesat de
clasicii noştri. Fondează revista Sburătorul
şi cenaclul omonim, al
doilea ca importanţă în viaţa literară a ţării, după Junimea, patronat până la sfârşitul vieţii şi lansând nenumăraţi
scriitori. Dă o ediţie definitivă a Criticelor şi apoi Memoriile; în paralel scrie un
ciclu romanesc cu elemente autobiografice, Bizu, şi un altul, cu elemente din viaţa lui
Eminescu, făcând cunoscute şi pagini inedite din corespondenţa acestuia,
oarecum la concurenţă cu mai tânărul G. Călinescu, care menţionează importanţa
ineditelor, ca să nu se pronunţe cu privire la valoarea întreprinderii
literare.
E. Lovinescu este la noi cazul ilustrativ,
pe cât de trist, de scriitor excepţional care nu-şi găseşte locul meritat în
lumea universitară; a compensat această inechitate curat dâmboviţeană
înfiinţând propriul cenaclu literar Sburătorul,
menţinut de-a lungul întregii sale vieţi, cu rezultate practice poate chiar mai
importante decât munca formativă la o catedră de filologie. A scris o Istorie a civilizaţiei
româneşti moderne, luând pe cont propriu susţinerea ideii că „formele fără
fond”, încriminate de Titu Maiorescu, nu sunt altceva decât o etapă, cea
iniţială, imitativă, însă absolut necesară, prin care naţiunile mici şi rămase
în urmă economic-social-cultural se străduiesc să lichideze propria înapoiere;
practic secolul XIX este văzut ca recuperând din mers diferenţa faţă de
civilizaţiile apusene. Burghezia, industria, au fost factorii activi. Cu
sprijinul liberalismului constituţional. Edificarea unei societăţi moderne, a
unei culturi sincrone cu Apusul ar fi cea de a doua etapă/mişcare de racordare
la epoca modernă, la fel de necesară evoluţiei. Aceste teorii, pe cât de
îndreptăţite, au fost respinse, în mod paradoxal, chiar de intelectualitatea
momentului, cantonată în tradiţionalism, poporanism, sămănătorism etc, actanţii
în cauză simţind că le fuge pământul de sub picioare. Iar practic, tot ce
a publicat criticul, mai ales în prima etapă, de dinainte de Marele război, a
putut să pară – şi să-i fie reproşat - ca o întreprindere critică
„trăgând cu ochiul la public”, deci la limita cu frivolul, deşi nu era decât
consemnarea (fără ideologie, fără doctrină, fără apartenenţă la vreun curent
literar sau vreun partid) a impresiilor de lectură; nici monografiile despre
Gr. Alexandrescu, C. Negruzzi şi G. Asachi, apărute una după alta, foarte
temeinice, nu au reuşit să schimbe percepţia actanţilor din scena literară,
toţi doctrinari. Gherea, Ibrăileanu, Iorga, atâţi alţii, acuzând lipsa de
rigoare ştiinţifică etc. Tonul fiind dat de intratabilul Iorga, care n-a
renunţat până în ultima clipă la ce spusese la începutul carierei lui
Lovinescu. Eugen Lovinescu merge însă mai departe şi scrie o Istorie a literaturii române
moderne, în 6 volume, nici aceasta bine primită, pe cât de riguros
elaborată. Şi-a scris romanele, şi-a editat Criticele,
denumite în manieră maioresciană, a scris Memorii
I-III, a revenit la cazul mişcării de la Junimea şi la prestaţia de direcţie a lui Titu Maiorescu (T.M.
şi posteritatea lui critică), considerat un exemplu ce trebuie aprofundat,
corect înţeles, urmat.
Dispărut înainte să fi împlinit 62 de ani,
a lăsat o operă fără egal în critica românească. Esenţială, deşi inadecvat
receptată de contemporani, ca şi de postumitate. De altfel, după propria
mărturisire, aproape nimic altceva nu-l mai interesa pe critic dintre aspectele
vieţii. Cititul şi scrisul: „Altfel la ce am mai trăi?”, fiind propriile-i
cuvinte.
A instaurat pe deplin în critica literară
românească principiul autonomiei esteticului, stipulat de Maiorescu şi a dat
primul canon modern al literaturii române, care nu a mai trebuit decât să fie
confirmat. Ce-i drept, generaţia imediat următoare de critici şi istorici literari,
mulţi edificaţi în atingere cu Sburătorul: Pompiliu Constantinescu, Şerban
Cioculescu, Tudor Vianu i-au recunoscut meritele de întemeietor. Mai puţin
G. Călinescu, desigur în aşteptarea apariţiei propriei Istorii a literaturii, cea din
1941, care a umbrit în mare măsură efectul Istoriei lovinesciene, din 1937. În Istoria sa critică, 2008, N.
Manolescu îi face o prezentare simpatetică, de nu chiar entuziastă şi consideră
că direcţia lovinesciană (impresionistă) este şi mai vizibilă în privinţa criticii
de poezie, ilustrată de însuşi Călinescu, de Perpessicius, Negoiţescu,
Grigurcu, Cistelecan (p. 561)
N-a mai apucat anii postbelici – ar fi
fost târât prin închisori, indiferent de vârstă şi de starea sănătăţii, umilit
precum alţi mari intelectuali, pentru simplul motiv că nu militase pentru
socialism-comunism. (Ca să nu spunem că E.L. se pronunţase fără echivoc
împotriva sovieticilor, declarând că se va sinucide dacă vom fi invadaţi de
bolşevici.) Soţia lui Lovinescu, pentru vini şi mai mici, a luat drumul
închisorii Mislea... Prin acte de eroism a reuşit să salveze din manuscrisele
Criticului. Fiica marelui critic, a avut norocul să părăsească lagărul
socialist la vreme.
În liceul meu dejist, nu s-a spus un
singur cuvânt despre Lovinescu, de bine în niciun caz, dar nici de rău, anume
ca să nu se trezească marele lui spirit... Cine i-a citit cărţile, studiile,
istoriile, memoriile, Aqua
forte etc, s-a apropiat cumva
de spitirul adevărat al literaturii române. Cine a răsfoit ediţiile de
corespondenţe scoase în condiţii de boierie de revista Manuscriptum, s-a apropiat de omul Lovinescu, cel neiubit...
„...ruşinat de mine însumi şi mai nevrednic decât toţi cei ce mă înconjoară
(...). Înfioraţi, ne strângem uneltele sărace de lut şi ascultăm torsul
stelelor”, cuvinte dintr-un articol publicat înainte de sfârşit – apud. Eugen
Simion, Mic dicţionar
Scriitori români, 1978.
Opera literară: criticul: Istoria civilizaţiei române moderne, (1924-1925); Istoria literaturii române
contemporane, (I-VI, 1926-1929); Critice,
ediţie definitivă (1925-1929); T.
Maiorescu, (I-II, 1940); T.
Maiorescu şi contemporanii lui, (I-II, 1943-1944); T. Maiorescu şi posteritatea
lui critică, (1943);
Memorialistul: Memorii,
(I-III, 1932); Agende
literare, (postume);
Romancierul şi nuvelistul: Nuvele florentine, 1906, cunoscute şi sub titlul
ediţiei a doua, Crinul, 1912; Aripa morţii, roman, 1913; Viaţa dublă, roman, 1932; Mite (1934) şi Bălăuca
(1935), despre iubirile poetului pentru Mite Kremnitz si Veronica Micle;
Ciclul Bizu (alcătuit din romanele Bizu,
1932; Patru, 1932; Diana, 1956 (postum); Acord final, publicat iniţial
în Revista Fundaţiilor Regale)
Dramaturgul: De
peste prag, 1906; Lulu,
1924, în colaborare cu Hortensia
Papadat-Bengescu.
Citeşte mai mult: http://ro.wikipedia.org/wiki/Eugen_Lovinescu
Poezia zilei: Caius Dragomir, n. 16 iulie 1939
Balada celui nechemat
Uşor ia corpul forma sentimentelor.
Instantanee - coborârea în faptă a luminilor,
Erupţiilor şi incendiilor,
Semnale adulmecând ale dezorientării margini,
Undeva, dincolo de culmile eului sau inconştienţei.
Muzica neîmpărtăşită a trăirilor
Şi mişcarea corpului una sunt,
Iar echilibrul tău statuar păstrează apăsarea
Tuturor forţelor care sfâşie
Vechea, amara fidelitate.
Concluzia ta asupra destinului eşti tu.
Cum lunecă peste privire, peste auz,
Departe de inaderentele degete,
Imagini de brazi!
Cel nechemat se apropie de eternitate
Târându-se prin nisipurile reci ale amintirii.
Darul memoriei de dincolo de timp este fericirea -
Pe fruntea tinerei fete
Sărutarea unui rege din Micene.
(din volumul Pluralitate,
Editura Dacia, 1987)
Cosmogonie
Violetul
fluturelui zburând către Vega,
Aripi
apăsând eternul unor sori neglijaţi.
Companie
a păstorului ce nu îşi cunoştea
Umilinţa.
Violetul
paietelor fluturelui apăsând galaxii.
Somn
în iarba simultană a mai multor planete,
De
nu te-aş fi privit renunţam
La
senzaţii,
De
nu te-aş fi auzit aş fi trecut
Dincolo
de timp.
Fără
mângâielile noastre spaţiul meu
Devenea
un punct al concentrării
Nefiinţei
în centrul existenţei mele.
Somn
al lui sau al meu
Cunoaşterea
noastră.
Corpul,
cunoaşterea, singurul loc
În
care prezentul depăşeşte întregul trecut.
Mai
mult decât însumarea speranţelor,
Fiinţa
– somnul confuziei noastre.
Uitând
ceea ce ştiam despre noi,
Descoperim
acest univers.
Violetul
unui astru aproape de Vega,
Coborând
pe mâna ce scrie
Prin
umbra somnului meu, sau al tău.
Viaţa
ca fiinţă tulburată
A
tuturor fiinţelor.
(din
Odele Morţii, ed. Eminescu, 1991)
Petre Tănăsoaica, n.
16 iulie 1955
O cină la
Frankfurt
Încă nu e seară de tot, sunt nişte rafale
de vânt
care sperie arborii, nişte trecători
grăbiţi, de parcă
au fugit de la înmormântare şi perdele de
apă
în spatele cărora simţi nevoia să
plângi... Într-o casă
femeia aşează mâncarea în faţa bărbatului
şi turuie
întruna, iar el se lăcomeşte şi râde;
Numai ea ştie că
bucata din gura lui este inima ei friptă
bine...
Dar Holderlin despre treaba asta nu scrie
de prin Elade,
ocrotit de smochini,nu trimite acasă decât
vorbe înflăcărate,
zăpada amintirii s-a topit demult... e o
seară aici, la Frankfurt,
de toamnă, cântă fanfara la grădina
botanică şi păunii
ciugulesc mândri boabe de grâu din mâna
turiştilor străini
şi nimeni nu ştie că poezia, rămasă văduvă
după atâta plâns,
până la urmă si ea a murit.
Alţi scriitori:
Dimitrie Anghel, n. 1972
Sergiu Adam, n. 1936 – m. 2014
Horia Vasilescu, n. 1940
Ion Lazu - Acasă și în Parcul IOR
Floarea de cactus - o raritate...
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu