12 iulie: Constantin Noica, n. 12 iulie 1909 - d. 4 dec. 1987
Dintr-o familie boierească teleormăneană,
cu ascendenţe aromâne şi greceşti, s-a născut în localitatea Vităneşti, a făcut
gimnaziul la Dimitrie Cantemir în Bucureşti, apoi liceul Spiru Haret (unde l-a
avut profesor de matematici pe Dan Barbilian-Ion Barbu), cu bacalaureat în
1928, după care a urmat Literele şi Filosofia la Universitatea Bucureşti (i-a
avut profersori pe Nae Ionescu şi P. P. Negulescu), cu licenţa în 1931. A urmat
un an la facultatea de matematică, 1932-1933. Debutase cu poezii încă din liceu,
1927, consiliat de Ion Barbu să se ocupe de filosofie... Între 1932-1934 a
frecventat simpozioanele Criterion,
luând contact cu toată generaţia respectivă, din care destui s-au ataşat
mişcării legionare: Mircea Eliade, Mihai Polihroniade, Haig Acterian etc.
(A făcut-o şi Noica, în ultimul moment, devenind la finele lui 1940 directorul
unei publicaţii legionare Buna
Vestire, apărută cu aprobarea lui Antonescu.) Practic, în editorialele sale
a reuşit să contureze ideologia legionară; C. Z. Codreanu era prezentat ca
românul de vârf al secolului XX...
În 1938 merge cu o bursă a statului
francez la Paris; în 1940 revine la Bucureşti şi îşi susţine doctoratul.
Editează pe bani proprii un număr unic din revista Adsum ! (Sunt aici!). Din
toamna lui 1940 şi până în 1944 va fi referent la Institutul român-german din
Berlin. A audiat cursurile lui Heidegger, împreună cu Alexandru Dragomir. La
început incitat de carisma lui Hitler, va iniţia un studiu despre filosofia
germană, rămas neterminat. După 1944 s-a retras la Sinaia, unde s-a căsătorit
cu o englezoaică. Între 1949 şi 1958 a avut domiciliu obligatoriu la
Câmpulung-Muscel, câştigându-şi existenţa din meditaţii de matematică, engleză
şi franceză. A păstrat tot timpul, pe cât s-a putut, legăturile epistolare cu colegii
de generaţie din exil (prin poştă sau interpuşi, primind şi trimiţând cărţi şi
manuscrise - dornic să fie la curent cu evoluţia prietenilor din libertate, şi
totodată sperând să-i fie publicate lucrări proprii la Paris), în principal cu
Eliade, Cioran, Ionesco, dar era vizitat şi de diverşi discipoli din ţară;
uneori, verile, era vizitat la Câmpulung de familia sa: fosta soţie, cetăţeancă
britanică Wendy Muston, de care divorţase în 1955 ca aceasta să poată părăsi
România, împreună cu fiica sa Alexandra şi fiul Răzvan; în 1958 a fost arestat
împreună cu toţi cei pe care îi întâlnise în ultimul deceniu, aşa-numitul
"grup Noica-Pillat", peste 20 persoane; a fost judecat şi condamnat
la 25 ani muncă silnică, cu confiscarea întregii averi.
Eliberat în 1964 de la Jilava, a fost
cercetător la Centrul de Logică, făcându-şi noi discipoli, printre care Sorin
Vieru, Gabriel Liiceanu, Andrei Pleşu. Din 1975, pensionat, s-a retras la
staţiunea Păltiniş, iar camera sa neîncăpătoare a început să primească vizitele
unor interesaţi de dialoguri tip socratic. În 1976, vizitând mănăstirea Rohia,
a fost impresionat de biblioteca călugărilor, povestindu-i apoi lui N.
Steinhardt despre condiţiile speciale de la Rohia, pentru că ştia intenţiile
lui N. S. de a se retrage la o mănăstire. Ceea ce s-a şi întâmplat.
A murit la 78 de ani, un om care din
totdeauna a avut un minus de vitalitate; la 26 de ani i se exteripase un
rinichi. Totuşi, la declanşarea celui de al doilea război mondial ar fi vrut să
se prezinte ca voluntar, ceea ce nu i s-a permis.
Este de meditat asupra destinului unuia
dintre cei mai înzestraţi filosofi ai noştri din secolul XX. O
inteligenţă specială, ceea ce totuşi nu l-a făcut pe Ion Barbu să-l orienteze
spre matematici sau spre ştiinţele exacte, dar nici spre poezie, ci spre
filosofie, intuind tendinţele speculative ale tânărului aspirant la literatură.
Faptul că s-a orientat spre clasicismul Greciei antice şi spre idealismul
filosofiei germane spune mult. Nicolae Manolescu, în a sa Istorie critică, nu se arată cu deosebire impresionat de cazuistica
noiciană; îi relevă autohtonismul, dezavuarea civilizaţiei occidentale,
atracţia spre misticism. Se arată mirat de o astfel de afirmaţie a filosofului.
"Cel mai mult am avut de învăţat de la cei proşti". Mai întâi că
afirmaţia are sens; apoi că ea chiar îl exprimă foarte exact pe Noica, pătimaş
al discuţiilor în stil hermeneutic, unde se avânta în disecarea clasicilor.
Desigur, afirmaţiile greşite ale convivilor, inabilităţile, deficitul de
informaţie îl puneau în situaţia de a se desfăşura. Pare că vocaţia sa
principală era cea didactică. Vezi şi Jurnalul
de la Păltiniş, al lui Gabriel Liiceanu.
Din Istoria...
lui Marian Popa aflăm că în anii 30, nişte intrigi l-au înlăturat pe filosof de
la o carieră universitară. A fost o cumpănă a destinului lui Noica. La Berlin
fiind, în anii 40-44, nu rata seminariile lui Heidegger. Se simţea desigur în
elementul său, participând, exersându-şi inteligenţa deductivă.
Ne putem mira că Noica a aderat aşa de
târziu la ideologia legionară. Nu mi se pare relevant. Oricum, aspiraţiile sale
erau dintru început idealiste şi naţionaliste; îi aprecia mai mult pe Pârvan
decât pe Xenopol, de exemplu. Viaţa modestă pe care a dus-o, considerată ca
dispreţ al bunurilor lumeşti, se poate să fi fost o formă de disimulare a unui
orgoliu personal, bazat pe convingerea că importantă va fi doar opera sa
filosofică. Şi, până una-alta, ascendentul pe care şi-l găsea faţă cu
interlocutorii. Nu a avut timp să construiască un sistem, poate nici nu se mai
punea problema, în anii 40 ai secolului trecut.
S-a prevalat de înţelepciune. A mizat pe
fondul cultural al naţiunii, descifrând în structurile limbii române experienţe
iniţiatice, tâlcuri, rosturi, rânduieli etc.. Şi pe Eminescu, acreditat ca
"omul deplin al culturii noastre". O legitimare pentru noi toţi. A
studiat manuscrisele, a pus în evidenţă marea cuprindere a demersului
eminescian. A militat pentru editarea integrală a manuscriselor eminesciene,
ceea ce, în mod remarcabil, chiar s-a întâmplat.
După 6 ani de detanţie, în care a fost
anchetat şi schingiuit, mereu răbdând cu destoinicie, nerevoltându-se, imediat
după amnistiere a trebuit să scrie articole la revista Pentru patrie, încercând să
recâştige încrederea intelectualilor din exil. Exact cei pentru a căror
cultivare fusese condamnat la 25 ani detenţie! Dar acum, cu venirea lui
Ceauşescu şi cu reactivarea naţionalismului, fie el şi comunist, a falsei
independenţe faţă de sistemul comunist, opţiunile lui C. Noica au devenit
coincidente cu cele oficiale. Chiar evocarea detenţiei, în Rugaţi-vă pentru fratele Alexandru, în care umilinţele din
închisoare sunt escamotate, scoţându-se în prim plan aspecte ale cunoaşterii de
sine, atingând o treaptă superioară, este o scriere în total dezacord cu mărturisirile
concentraţionare. Este cum nu se poate mai evident că filosoful a dorit să-şi
lege destinul cărturăresc de cel al naţiunii române, dar poate ar trebui să ne
gândim şi la faptul că acestă idee îi aducea filosofului o bucurie specială,
satisfacţia de înţelept al clanului.
Ar fi o discuţie specială să ni-l
închipuim pe Noica supravieţuind ceauşismului, solicitat să-şi spună cuvântul
în Cetate, în primii ani ai problematicei noastre democraţii. Şi să ne gândim
cum ar fi decurs concurenţa cu celălalt Socrate al nostru, mă refer la Octavian
Paler.
Opera filosofică: 1934 - Mathesis sau bucuriile simple; 1936 - Concepte deschise în istoria
filozofiei la Descartes, Leibniz şi Kant;1937 - De caelo; 1940 - Schiţă pentru istoria lui cum e cu
putinţă ceva nou;1943 - Două
introduceri şi o trecere spre idealism. Cu traducerea primei introduceri
kantiene a Criticei Judecarii,1944 - Pagini despre sufletul românesc;1944 - Jurnal filosofic;1962 - Fenomenologia spiritului de GWF
Hegel istorisită de Constantin Noica;1969 - Douăzeci si sapte de trepte ale
realului;1969 - Platon: Lysis (cu un eseu despre
înţelesul grec al dragostei de oameni si lucruri);1970 - Rostirea filozofică românească;1973 - Creaţie şi frumos in rostirea
românească;1975 - Eminescu sau gânduri despre omul
deplin al culturii romanesti;1975 – Despărţirea de Goethe;1978 - Sentimentul românesc al fiinţei;1978 - Spiritul românesc la cumpătul
vremii. Şase maladii ale spiritului contemporan;1980 - Povestiri despre om, dupa o carte a
lui Hegel: Fenomenologia spiritului;1981 - Devenirea întru fiinţă, vol. I:
Încercarea asupra filozofiei traditionale;
vol. II: Tratat de ontologie;1984 - Trei introduceri la devenirea întru
fiinţă;1986 - Scrisori despre logica lui Hermes
Traduceri din: Descartes,
Kant, Augustin, Hegel, Ammonius, Platon, Aristotel, din presocratici.
Opere postume: 1988 - De Dignitate Europae;1990 - Jurnal de idei;1990 - Rugaţi-vă pentru fratele Alexandru;1992 - Simple introduceri la bunătatea
timpului nostru;1992 - Introducere
la miracolul eminescian;1997 - Manuscrisele
de la Cîmpulung;1998 - Echilibrul
spiritual. Studii şi eseuri (1929-1947).
Citeşte mai mult:
http://ro.wikipedia.org/wiki/Constantin_Noica
http://autori.citatepedia.ro/de.php?a=Constantin+Noica
http://www.jurnalul.ro/calendar/103-ani-de-la-nasterea-lui-constantin-noica-617979.htm
*
I-am pus o placă memorială la adresa din bdul.
Drumul Taberei, nr. 66, scara 2, S.V, unde filosoful avut un apartament de 2
camere, înainte de retragerea la Păltiniş...
Poezia zilei, Ion Lazu:
Salcia de purpură
Mă trezesc uneori implorând
Arteziana de sânge din mine:
Nu te stinge de-un gest sau de-un gând,
Mai pluteşte pe-adâncul din mine
Mai susţine-mă-n vârful acestui
Havuz roşu, hrănit generos
De-afundarea înceată – căci restu-i
Fântână secată în câmpul de loess!
(1968)
Alţi scriitori:
Mircea Nedelciu, n. 12 nov. 1950 – d. 12 iulie 1999
Ion Lazu - Grecia de vis,6
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu