30 iulie: Mihail Celarianu, n. 30 iulie 1893 - d. 5 decembrie 1985
Al treilea dintre cei 8 copii ai unui
colonel care a murit pretimpuriu (1905), mama fiind nevoită să-i crească din
pensia de urmaş, viitorul poet s-a născut la Bucureşti, a urmat liceul la
Brăila şi Bucureşti, înscriindu-se apoi la Conservator, discipol al unor Gh.
Cucu şi D. G. Kiriac. În 1913 merge la Paris dar ratează postul de bariton la
biserica românească. Îşi va completa lecturile în Oraşul Lumină, dar la
începerea Războiului revine în ţară şi merge ca voluntar pe front, urmând o
şcoală de aviaţie; tifosul îl împiedică să combată pe front.
Debutase în 1906 şi va intra în atenţia
lui Macedonski, căruia îi va îngriji o ediţie de Poezii alese, 1920. Se
va căsători cu fiica lui Macedonski. Timid din fire, va fi totuşi atras de
boema literară, la Terasa Oteteleşanu îi va cunoaşte pe Arghezi, Vianu, Sorbul,
N. Davidescu, Mircea Demetriade. Frecventând cenaclul Sburătorul, este
remarcat de Eugen Lovinescu (figurează pe lista autorilor consacraţi de Sburătorul, întocmită de E. L.)..
Publică volume de poezii şi de proză, scrie trei romane, dintre care Femeia sângelui meu (recuperând contextul comunităţii de
români din Parisul antebelic, cunoscut nemijlocit de autor) se bucură de
aprecieri meritate, pentru abordarea polifonică a problemei femeii şi a
iubirii: femeia angelică, sora acesteia femeia vicioasă, iar mama acestora o
femeie adulterină. Cu fine observaţii psihologice, rămase valabile. Un alt
roman, Diamant verde,
pierde din acuitatea problematicii, rămânând valabile observaţiile psihologice
şi de viaţă. O anume aristocraţie parnasiană caracterizează scrisul lui M. C.;
carnalul, inefabilul şi simbolicul, seraficul, lunarul, misterul sunt
coordonate ale scrisului său, deopotrivă în poezie şi proză. G. Călinescu în Istoria sa (p. 960-961) îl prezintă ca
poet delicat-ceremonios, în linia Al. Macedonski - D. Anghel, iar ca
romancier, nu are decât cuvinte de apreciere pentru Femeia sângelui
meu, scriere performantă în toate compartimentele, cu descrieri exacte şi
cu interesante intuiţii psihologice privind cadrul erotic. (Marian Popa îl
citează printre scriitorii recuperaţi, după schimbările din 1964-65. N.
Manolescu îl consideră "un poet al ritualurilor erotice cu
flori", Istoria
critică..., p. 1003). A obţinut premii literare şi alte recunoaşteri
oficiale. Scrie şi 2 volume de poezii pentru copii, un volum de proză
umoristică molcomă; un alt roman a ars, iar scrierile memorialistice nu au fost
încă publicate. Din 1923 a fost funcţionar la Ministerul Culturii şi Cultelor, iar
din 1929 până în 1944 bibliotecar la ministerul Muncii, Sănătăţii şi
prevederilor sociale. După venirea comuniştilor, face numeroase traduceri, în
principal din scriitori francezi, dar şi din câţiva ruşi şi sovietici, acestea
în colaborare. În 1966 reuşeşte să-şi reunească într-un volum producţia lirică,
dar şi prozele, Inima omenească,
ediţie îngrijită de Perpessicius. Un supravieţuitor prin veac, a trăit peste 92
de ani.
Opera literară: Poeme
şi proză, 1913; Drumul, 1928; Polca pe furate, 1934; ediţie îngrijită şi
prefaţă de Octavian Lohon, 1983; Femeia
sângelui meu, 1936;
ediţie îngrijită şi prefaţă de Octavian Lohon, 1991; Zâna izvorului sănătăţii (în colaborare cu Jean Bart şi Dr.
Ygrec),1936; Flori fără pace, 1938; Isprăvile lui Stan cel cuminte,
1939; Diamant verde, 1940; ediţie îngrijită şi prefaţă de
V. Fanache, Bucureşti, 1973; Noaptea
de fericire, 1944; Inima omenească, prefaţă de Perpessicius, 1966.
Traduceri: Edmond Romazieres, H.
de Balzac, ; Boris Polevoi, (în colaborare cu Izabella Dumbravă); Anatole
France, Jose-Maria de Heredia, Victor Hugo, Francis Jammes, Stephane Mallarme,
Eugene Manuel, Anna de Noailles, Louisa Paulin, H. de Regnier, J. Richepin, G.
Rodenbach, Albert Samain, Elena Văcărescu.
Citeşte mai mult: http://www.crispedia.ro/Mihail_Celarianu
Poezia zilei, Mihail Celarianu:
Floare
galbenă
Şi-am adus o floare galbenă şi grea,
Care-ntoarce ochii către ea,
Galbenă şi-avară, fără de splendori.
Rece pentru ochii-ntrebători.
Când la tine-n casă se va-ntuneca,
Ochiul să se lase peste ea,
Să rămână-n noaptea dusului tău gând
Singură şi-amarnic luminând.
S-o aşezi ţinând-o-arzând, cu mâna ta,
Şi s-adormi cu faţa către ea.
Răscolită-n visuri liber să-i zâmbeşti,
Trupu-ncetinel să-ţi dezveleşti.
Astfel, toată noaptea sta-veţi amândouă,
Trupul tău sub tainica ei rouă,
Dimineaţa însă voi veni-n foc mare:
Să-mi dai floarea, galbena mea floare!
Flori
profane
Tot trupul flori trufaşe-ţi poleiesc,
Arzând în piept şi-n păr culori şi stele,
Flori leneşe de lux dumnezeiesc,
Profană floare-a patimilor mele.
Cu-o mare ură-aş vrea să ţi le rup,
Mătăsurile-n flori şi floarea-n sânge,
S-aud din fundul sângelui cum plânge
Orgoliu-ţi ca un câine-nchis în trup.
Sărac şi biciuit de-a ta mândrie,
Nu te-am oprit în viaţă niciodat'
Măcar ca să-ţi arunc halucinat
Din flăcări floarea mea de pustnicie.
Tu nu ştii cum dogoare-n flori de foc
Răsufletele-amarnice-ale gliei;
Tu n-ai sorbit din prispa sărăciei
Otrava-ncărunţită-n busuioc.
Garoafele
Garoafe negre care sună când le-apuci
Ca nişte aur ferecat şi nevăzut,
De descântat, de otrăvit şi de vândut.
Ca nişte bani, ca nişte foc, ca nişte cruci.
Să-ţi cumpăr trupul cel vrăjmaş c-un pumn de foc,
Cu foc scăzut, cu foc aprins, cu foc spuzit,
Pân' la sfârşit, dintru-nceput, făr' de-asfinţit.
Pentru-un vârtej cu vreju-ntors în mare joc.
Din coama neagră-ai să-l auzi c-un sunet stins,
Şi-ai să porneşti satanic joc sub cântul lui;
Se va-ntocmi cu aurul călcâiului,
Şuierător, pustiitor, de necuprins.
Pân-ai să cazi rotită-n brânci din jocul rupt,
Garoafe moarte-n gura neagră-a ţâţelor,
Sub vijelia nentreruptelor culori,
În joc mai surd, în joc profund, pe dedesubt.
30 iulie: Al. O. Teodoreanu (Păstorel), n. 30 iulie
1894 - d. 17 martie 1964
Cu 3 ani mai mare decât fratele devenit faimosul
prozator din Interbelic Ionel Teodoreanu, Păstorel, ar fi prea simplu să spunem
că îi va lăsa mezinului grija prozodiei clasice, el rezervându-şi aspectele
deconectante ale literaturii de amuzament, foarte rafinat, însă tot amuzament.
Epigrame, pastişe, un fastuos Hronic
al măscăriciului Vălătuc, considerat de G. Călinescu un echivalent al
celebrei Gargantua şi
Pantagruel de Rabelais;
titlurile volumelor sale ilustrază domeniul în care a excelat acest spirit de
înalt rafinament: Strofe cu
pelin de mai, pentru/cotra Iorga Neculai, 1931, Vin şi Apă, 1936, Mici satisfacţii, Un porc de câine, 1934. În
fapt, Păstorel, în textele sale se dovedeşte un stilist imbatabil. A dovedit-o
şi în traducerile pe care ni le-a dat: Bravul
soldat Sveik, de Iaroslav Haşek, Taras
Bulba, alte traduceri din scriitori francezi. Oenolog fabulos, imbatabil,
unanim recunoscut şi admirat, a elaborat un studiu de specialitate despre
vinuri şi coniacuri, manuscris considerat pierdut. Scrierile sale de mare
gourmet despre arta culinară au fost editate şi reeditate: Gastronomice.
O adevărată legendă vie, una dintre prea puţinele cu
darul de a ne descreţi frunţile în aceşti ultimi vreo 50 de ani, Păstorel,
pseudonim devenit renume, aflat pe buzele tuturor, s-a născut la Dorohoi,
dintr-o familie de intelectuali, nepot al lui Gavril Muzicescu; face şcoala de
ofiţeri şi se întâmplă că foarte curând intră în focul luptelor din
Transilvania şi Moldova, fiind grav rănit, decorat cu Steaua României şi avansat
la gradul de căpitan. După ostilităţi, face Dreptul şi se prezintă la
judecătoria din Tr. Severin, însă în anul următor, deja remarcat de Cezar
Petrescu, este solicitat la Cluj, pentru a-l seconda pe maestru în editarea
revistei Gândirea.
Următorii 8 ani sunt o şcoală de mare preţ pentru literat. Cunoaşte pe cei mai
mari scriitori, îi însoţeşte în turnee de şezători literare prin toată ţara. În
1928 îi apare la Cartea Românească un foarte bine primit volum de proză,
romanul Hronicul măscăriciului
Vălătuc, probă de virtuozitate stilistică, folosind un limbaj cronicăresc
pentru a trece prin furcile caudine ale satirei aspecte ale contemporaneităţii.
Spiritul fin, cultivat, umorul de cea mai bună calitate, hazul superior, fac
deliciul acestor texte ce în tinereţea noastră se citeau în grupuri de
prieteni, din ediţii interbelice, desigur. Pentru că acest boier al
spiritului nu a acceptat niciodată să-şi reprime opiniile, cum o făcuse şi pe
vremea când Iorga era prim ministru şi, la o vizită a acestuia la Iaşi,
vitrinele librăriilor erau pline de "Strofe cu pelin de mai / contra Iorga
Nicolai... A scris în acelaşi fel despre invadatorii sovietici, boema în
mijlocul căreia a excelat întotdeauna îi prelua epigramele, care aveau o
difuzare la concurenţă cu literatura tipărită - şi din aceasta i s-a tras
detenţia de 3 ani din 1960. "Pe drumeagul din cătun / Trece un
sodat şi-un tun./ Tunul rus. Şi rusul tun!"
Am avut prilejul să-l audiez la o comemorare a lui
George Topârceanu, în Aula Facultăţii de Ştiinţe Juridice din Bucureşti (vezi
evocarea din Himera
literaturii, Ed. Curtea Veche, 2007). Era nu mult după ieşirea sa din
detenţie şi, din păcate, nu mult înainte de a se stinge, la vârsta de 70 de
ani, când se pare că a dictat ultima sa epigramă, în stilul inconfundabil:
"Spuneţi şi copiilor,/ (Culmea ironiilor!)/ Pun capăt beţiilor/ În Şoseaua
Viilor." (Era adresa spitalului pe al cărui pat şi-a dat obştescul sfârşit...)
Un cavaler al spiritului, însă fără teamă şi prihană. Care a supravieţuit vreme
de 20 de ani sub regimul bolşevic din biata ţărişoară... Supravieţuirea,
ca formă a ironiei?
Poezia zilei, Păstorel Teodoreanu
Spovedanie
Cântat-am vinul şi-l băui pre el,
Şi-aşa, precum din flori slăvitul soare,
Cules-am toată roua din pahare,
Voios ca cel din urmă menestrel.
Am păstorit în viaţă vinuri rare
(De-aceea îmi şi zice Păstorel)
Şi de la Grasă pân' la Ottonel,
Le-am preţuit, pe rând, pe fiecare.
Din volumul „Caiet”, 1938
Statuii ostaşului sovietic
Soldate rus, soldate rus,
Te-ai înălţat acolo sus
Că liberaşi popoarele
Sau fiindcă-ţi put picioarele?
***
Citeşte mai mult: http://blog.citatepedia.ro/115-ani-de-la-nasterea-lui-pastorel-teodoreanu.htm
*
Am pus o placă memorială pentru Păstorel pe imobilul Emporiki
Bank, str. Vasile Lascăr nr. 40, S. II. Imaginea casei apare şi în albumul Literaturile Bucureştiului, ed.
MNLR, 2010.
P.S. Am căutat cu dinadins în Odiseea plăcilor memoriale relatarea
luptei mele "la baionetă" cu locatarii imobilului din Şos.
Dorobanţilor nr. 144, unde aş fi vrut să-i pun o placă memorială neegalatului
epigramist. N-am dat de consemnarea în chestiune. Într-o casă boierească, exact
vis-a-vis de Televiziunea Română. Eu cu "baioneta" celor mai bune
intenţii, faţă cu neclintirea de stâncă a locatarilor. Port-drapelul acestora,
un anume domn-tovarăş Hegheduş, care s-a dovedit de piatră în refuzul său. Iar
de altfel, personaj prea cunoscut în lumea culturii, deoarece vreme de 2-3
decenii a fost factotumul la Ministerul Culturii şi Educaţiei socialiste; iar
ca să spun tot adevărul, a rămas pe post şi pe vremea ministeriatului lui A.P.
(nu e vorba de Ana Pauker, aţi ghicit...).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu