29 martie: Constanţa Buzea, n. 29 martie 1941 - d. 31 august 2012
Acolo unde cred că
eşti
Acolo unde cred
că ești
Nici trenurile
nu străbat
Acolo ca de
sticla par
Padurile de
brad brumat.
Tot mai
departe simți și taci
Adăugat la
rest mereu
Și nu mai pot
înainta
Decât
pierzându-mă și eu.
Cum ninge, alb
e orice drum
Și alb
respiră-ntregul timp
Nici nu te-aș
recunoaște-acum
Desperecheat
și fără nimb.
Mi-e milă și
să-mi amintesc
Dar nici să
uit nu mă îndur
Câtă părere-i
în destin
Câtă
greșeală-i împrejur.
Cu degete de
frig adun
Ca sub un șal
înzăpezind
Sufletul
nostru încă bun
Mișcarea lui
către argint.
Cum ninge, nu
s-ar mai opri
Și fi-vor
brazii îngrădiți
Acolo unde
cred că ești
Printre
barbari meteoriți.
In fiecare an
aștept
Să ningă, să
te pot vedea
Dacă privești,
dacă asculți
Dacă mai
înțelegi ceva.
Naivul răsplătind pe cel ce minte
Aceleași
drumuri și aceleași ținte
Aceiași
porumbei pe-un blid de linte
Naivul
răsplătind pe cel ce minte.
Mi-e dor de
tihnă și de lucruri sfinte
De-o lacrimă
întreagă și fierbinte
De umilință și
de rugăminte
Către duioase
mume-morminte.
Dar duc povara
câtorva cuvinte
Mi le atârn de
gât cerând în minte
Ochi pentru
ochi și dinte pentru dinte.
***
Viitoarea poetă s-a născut într-o familie modestă din
mahalaua Olteniţei-Giurgiului, din sudul Capitalei. A terminat facultatea de
Filologie în 1970. A debutat cu poezii încă de pe băncile liceului şi a
publicat un număr impresionant de volume, impunându-se drept una dintre marii
poeţi ai ultimei jumătăţi de secol XX. Redactoră la revista Amfiteatru între anii 1974 şi 1990, după care
a trecut la redacţia România
literară, unde a deţinut rubrica de Poezie şi pe cea de Poşta redacţiei,
promovând generaţii succesive de poeţi.
S-a căsătorit în 1971 cu poetul Adrian Păunescu, au
avut doi copii, după 15 ani de convieţuire s-au despărţit. Unele aspecte
dureroase ale iubirii cu poetul tribun sunt narate în scrierea autobiografică Creştetul aisbergului (2009).
Debutând în volum cu De
pe pământ, 1963, în colecţia care avea să devină faimoasă
"Luceafărul", deci la 22 de ani, poeta era deja foarte cunoscută
din colaborările sale intense la toate revistele literare, căci puţine
erau pe-atunci, inclusiv la revistele pentru copii şi tineret. A trebuit deci
să selecteze pe cât posibil din ceea ce scrisese şi se publica în plin
proletcultism, dimpreună cu ceilalţi colegi de generaţie care băteau impetuoşi
la porţile poeziei, la "Poarta cetăţii", cum şi-a intitulat Gh. Pituţ
prima carte de versuri. Până prin 1965 nici nu se putea debuta altfel în
poezie. Ilie Constantin, Adrian Păunescu, Gh. Istrate, alţi prieteni din grupul
respectiv, dar şi Cezar Baltag, Nichita Stănescu, Ana Blandiana au plătit acest
tribut. Apoi, cu un nume deja făcut, fiecare a continuat în felul său
personal, s-au salvat de la fundătura partinicului doar cei care au avut
specială înzestrare pentru poezie. Singura salvare fiind talentul, nimic
altceva. Ultima redută. "Ultima Thule". Pe alţii lipsa talentului i-a
scos din cursa pentru poezie, chit că au continuat să publice ani la rând şi
decenii, în virtutea inerţiei, nevoiţi să îngroaşe latura militantismului, a
ceauşismului naţionalist. Un exemplu ar fi Ion Crînguleanu, altul A.I.
Zăinescu, sau... dar sunt destui. Constanţa Buzea este exemplul salutar,
fericit, al salvării prin talent şi prin conştiinţă artistică înaltă. Iar pe
partenerul dsale, nu lipsa de talent, ci arivismul, lipsa caracterului l-au dus
spre derizoriu şi circ. Puternică a fost la Constanţa Buzea şi ardoarea cu care
s-a devotat cuvântului, înainte de orice altceva, înainte chiar de fericirea
personală. Jurnalul publicat până acum arată într-adevăr doar vârful
aisbergului nefericirii sale personale, marele dezastru adus în viaţa ei de
iubirea pentru bardul de la Bârca. Restul de durere, muntele de gheaţă şi de
durere se află ascuns vederii directe, disimulat în lunga elegie a poeziei sale
de-o viaţă. Agonice, Sala
nervilor, Răsad de spini etc,
etc.
Opera: De pe pământ (1963); La
ritmul naturii (1966), Norii (1968); Agonice (1970); Coline (1970) Sala nervilor (1971; sonete); Leac pentru îngeri (1972; antologie), Răsad de spini (1973) , Pasteluri (1974), Ape cu plute (1975); Limanul orei (1976); Poeme (1977; antologie); Ploi de piatră (1979); Umbră pentru cer (1981); Cină bogată în viscol (1983); Planta memoria (1985); Cheia închisă (1987; antologie); Pietre sălbatice (1988); Ultima Thule (1990; sonete); Pelerinaj (1997); Foșnet fabulos (1997; antologie); Pastelul amoros (1998; antologie); Pretext de conversație (1998; antologie); Roua plural (1999, ed. adăugită 2007; antologie); Făcutul meu cuvântul / Mon sort le
mot (2006; antologie bilingvă
în traducerea poetului Miron Kiropol); Netrăitele (2004); Netrăitele II (2008); Creștetul ghețarului: jurnal
1969–1971(2009)
Poezia zilei, Lidia Lazu:
*
poetei Constanţa Buzea
Astfel era una dintre părţile vieţii -
Ca o coajă de pîine
Înmuiată în zloată şi ciugulită
De păsările cerului
Iar cealaltă parte
Era ca o pată de ulei
Pe asfaltul încins
Nimeni nu le-ar putea uni
Într-un singur cuvînt
Măcar pentru o clipă.
*
To the poet Constanta Buzea
Thusly was one of life’s parts
Alike to a crust of bread
Soaked in mud and pecked at
By the birds in the sky
And the other side
Was like an oil spill
On the hot pavement
None could unite them
Within a single word
Even for a moment
(din volumul Cuvântul
care stă să mă nască / The woed poised to birth me, Ed. Vinea 2008)
Alţi scriitori:
I. A. Bassarabescu, n. 17 decembrie 1870 - d. 27 martie 1952.
D. P. Perpessicius, n. 21 oct. 1891 - d. 29 martie 1971
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu