21 martie: Mircea Zaciu, n. 12 august 1928 - d. 21 martie 2000
A debutat cu cronici literare în 1948 iar
editorial în 1954. Se succed aproape anual volumele de eseistică, critică şi
istorie literară, studiile, monografiile, prefeţele la mari sau mai mici autori
transilvăneni (Victor Papilian, Emil Isac, Ion Breazu, Dimitrie Popovici),
ediţii îngrijite de critic, între care un număr de cca 80 titluri în colecţia Restituiri a Editurii Dacia, preţioasă colecţie
iniţiată şi supravegheată de Mircea Zaciu; un Mic
dicţionar. Scriitori români, 1978, în colaborare cu Marian Papahagi şi
Aurel Sassu; o antologie a nuvelei româneşti; jurnale de călătorie (Teritorii) şi, spre final, după lupte de
peste un deceniu cu politrucii ceauşişti, marele DSR, în 4 volume. Dar şi
foarte incitantul Jurnal intim,
de asemenea în 4 volume, despre "deceniul satanic" 1979-1989, care
încununează activitatea neobosită şi neobişnuită ca amploare a unuia dintre cei
mai importanţi literaţi din a doua jumătate a secolului XX.
Opera (selectiv): Amiaza unei revoluții,
1954; Ion Agârbiceanu,
1955; Masca geniului,
1967; Glose, 1970; Colaje, 1972; Ordinea și aventura, 1973; Bivuac, 1974; Lecturi și zile, 1975; Alte lecturi și alte zile, 1976; Teritorii, 1976; Scriitori români. Mic dicționar, 1978 (în colab.); Lancea lui Ahile, 1980; Cu cărțile pe masă, 1981; Ceasuri de seară cu Ion Agârbiceanu,
1982 (în colab.); Viaticum,
1983; Jurnal, I, (1979-1989), 1993; Liviu Rebreanu după un veac,
1985 (in colab.); Clasici și
contemporani, 1994; Dicționarul
scriitorilor români, I-II, 1995-1998 (in colab.); Scrisori nimănui, 1996; Ca o imensă scenă, Transilvania, 1996; Jurnal, II (1982-1983), 1995; Jurnal, III (1984-1986), 1996; Jurnal, IV (1986-1989), 1998.
Citeşte mai mult: http://www.autorii.com/scriitori/mircea-zaciu/
***
Scund şi ochelarist, roşcovan la faţă,
dacă nu de-a dreptul spelb, cu părul cărunt, rărit drastic, figură tipică de
intelectual, Mircea Zaciu era un elitist pur-sânge, mereu preocupat de mişcarea
literară a vremii sale, de actanţii acesteia, de cărţi şi evenimente. Convins
de îndreptăţirea sa prin ceea ce însuşi scrisese şi militase, îndârjit să
rămână în miezul disputei, neadmiţând ideea de a fi dat de-o parte dintr-o
activitate în care se legitimase printr-o prestaţie performantă. Acaparat de
probleme, greu abordabil, cu aer doctoral-academic, de belfer, numit de
numeroşii săi discipoli ardeleni "Profesorul cu literă mare",
criticul şi istoricul literar, excepţional dotat, cu disponibilităţi
intelectuale şi volitive ieşite din comun, dar şi cu o mai rară capacitate de a
se mobiliza pentru mereu alte şi alte proiecte culturale, om
activ-hiperchinetic, de un dinamism aparte, diversificat în preocupări,
neobosit, citind şi scriind, trăind fără pauză aventura literaturii, a făcut
proba unui volum de muncă într-adevăr impresionant şi a lăsat în urmă-i o operă
greu de clintit. Înzestrarea sa pentru literatura propriu-zisă, căci a debutat
cu poezie şi proză, l-a ajutat să-şi forjeze un stil inconfundabil, în care
construcţia riguroasă a edificiului exegetic (studiu, monografie etc) a primit
o coloratură foarte personală prin calităţile strict literare ale textului, fie
că este vorba despre portretizări memorabile, ori despre surprinderea
atmosferei unei anumite epoci, a contextului său spiritual care o singularizează.
Fie că, în sfârşit, în jurnalele sale de călătorie nu se rezumă la informaţii
de pliant, cum atâţia obişnuiesc, din lipsa unei mobilităţi spirituale, ci a
mixat într-o scriitură inextricabilă emoţii, amintiri, scene de stradă, evocări
ale unor împrejurări similare, alunecări în visătorie şi obsesie. Fie că, în Jurnalul său intim adună laolaltă notaţii,
scene, portrete, referinţe culturale, meditaţii, reverii, angoase, frustrări şi
idiosincrazii, totul scris la modul copleşitor, cu un mare aplomb, într-un stil
dezinhibat, în deplina stăpânire a mijloacelor de exprimare creativă.
Aserţiunile sale din jurnale, chiar portretizările în care mulţi actanţi s-au
regăsit distorsionaţi, coroborate cu incidente şi cu disensiunile datorate unei
personalităţi inconfortabile, au creat o vie rumoare cititorilor cât de
cât implicaţi, însă trebuie sus, spre
beneficiul adevărului, că Jurnalul intim al profesorului lasă la lectură o
impresie singulară, de mare forţă creativă, de necontestat chiar de inamici. Nu
am citit în aceste două decenii un jurnal mai captivant-incitant, egalat pe
alocuri de Jurnalul unui poet
leneş de Victor Felea şi de Zidul martor de Florenţa Albu.
***
Poezia zilei: Ioan Moldovan, n.
20 martie 1952 - d. 7 dec. 2024
Duminică spre joi
Munţi de ardei iuţi - degeaba
Găurile negre din mintea mea albă sunt tot
mai dese
Tinereţea nu se repetă
Pielea ta înmiresmată nu se repetă
Într-un oraş cooperant de care nu-mi
amintesc
Cu tine fratele meu ceresc
Mă întâlnesc
Dinţi de fiară tu ai
Şi eu nări sălbatice
Stăm la o cană de ceai
Pe ţărmul Mării Baltice
Vine Primarul la noi, nu vine?
Găurile negre din mintea mea-s pline de
pânze veline
(preluare din revista Caiete silvane, aprilie 2013)
x x x
ştirbi şi privind mereu în gol făcându-ne
datoria
aşteptând o adolescentă economică română
de pe internet
care scrie poezii direct în limba engleză
înduioşaţi ca după un somn canonic
îl vorbim de bine pe Dumnezeu
care ne-ascultă cel mult ironic
dragi ticăloşi uitând de-ndată legăturile
dintre cuvinte
privind mereu înapoi să vadă cât au lucrat
înainte
noaptea târziu ies sub tufişuri
aduc apă-ncepută şi terminată
minunându-se cât sunt de vii
x x x
amân şi amân
să-ţi scriu cât mai rămân
în ograda asta din satul oarecare
câtă frumuseţe aici
iar dincolo – nu ştiu
stau până în zori pentru ca tu să delirezi
în searbăda pustie
pe care o scrie
o mână păscută de iezi
fac lucruri simple şi continui
nu vreau s-aud că mama e doar păpuşa bătrână
pe care fratele meu o mângâie
îi vorbeşte strigând
şi vrea să fie vie
De lucru
Trebuia mers până hăt departe
până la Pancevo
până la moarte ca să mai scoţi un cuvânt
Fie el şi urât – dar din bojoci
de-acolo de unde nu te mai saturi
să te mai joci de-a ceva de-a cevo
Începusem bine eram serios era mişto
ţigănia din mine se cuminţise îmi adusesem
aminte
de replica no-i-şto dintr-un film rusesc
văzut în abise
Nu eu mă jucam
ele se jucau cu mine
nişte rime pline de râme
Eram doar ce eram
o cârtiţă pe mirişite
trăgând pământ de sub cer
să se dărâme
(preluări din revista Nord literar, 2008)
Alţi scriitori:
C. Fântâneru, m. 1975
Horia Panaitescu, m. 1986
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu